Jump to content

BBC 454 alipaineet


SD455
 Share

Recommended Posts

Virranjakajan alipainesäätö tykkää nypätä ennakot täysille heti tyhjäkäynnillä. Mistähän syystä Holley 750 cfm vakuumikaasarin alipainelähtöön, siis siihen ylempään misä jakajan alipaineletku on tulee jatkuva alipaine jo tyhjäkäynnillä? Perusennakko 12 ast. Onko ideoita?

Link to comment
Share on other sites

Senkummemmin tietämättä isolohkoista mutta eikös alipainekellon pidäkin isontaa alipaineella ennakkoa ja isommalla kaasulla/pienemmällä alipaineella pienentää...?

Siksihän perusennakko säädetäänkin aina alipaineletku irti...

Link to comment
Share on other sites

Virranjakajan alipainesäätö tykkää nypätä ennakot täysille heti tyhjäkäynnillä. Mistähän syystä Holley 750 cfm vakuumikaasarin alipainelähtöön, siis siihen ylempään misä jakajan alipaineletku on tulee jatkuva alipaine jo tyhjäkäynnillä? Perusennakko 12 ast. Onko ideoita?

 

Ylempään? Se kuuluu olla full vacuumissa, eli siinä tumpissa mikä on PCV lähdön vieressä, ei siinä ported vacuumissa mikä saastekoneille tarkoitettu eli "ylemmässä". Ja siinä full vacuumissa se vetää vielä enempi ennakkoa, kuten kuuluukin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eilen tarkistin ennakon tuosta -73 Trans Amista, jossa on Chevy 454. Jakajan letku oli kytketty ylempään porttiin joka on Holleyn etuosassa. Ennakko oli 13 astetta ,kierrosluvusta ei tarkkaa tietoa koska autossa on väärä mittari joka näyttää liikaa. Ennakko ei muuttunut mihinkään oli letku kiinni tai irti. Näyttäis kuitenkin että Holleytä kuuklettamalla letku on oikeassa paikassa. Toisaalta pieneltä kuulostaa 10- 13 ast. ennakko tyhjäkäynnillä, kai se sentään vähintään 20 astetta pitää olla. Tänään testaan vielä sen alemman portin. Käyntiäänikin on kyllä hieman raskaan oloinen ollut aivan kuin olisi reilusti rikkaalla ja syttö myöhässä.

 

On tämä aika erilaista touhua kun en ole omistanut kaasariautoa yli 20 vuoteen.

Link to comment
Share on other sites

Yleensä jakaja on suoraan imusarjan alipaineessa.

Kaasuläpän kohdalta tulee alipaine saastevehkeille yms. missä tarvii alipainetta vain osakaasulla.

 

 

Letkusta imaisemalla voi kokeilla että alipainesäätö yleensäkin toimii. Kalvo ehjä jne.

Link to comment
Share on other sites

Eilen tarkistin ennakon tuosta -73 Trans Amista, jossa on Chevy 454. Jakajan letku oli kytketty ylempään porttiin joka on Holleyn etuosassa. Ennakko oli 13 astetta ,kierrosluvusta ei tarkkaa tietoa koska autossa on väärä mittari joka näyttää liikaa. Ennakko ei muuttunut mihinkään oli letku kiinni tai irti. Näyttäis kuitenkin että Holleytä kuuklettamalla letku on oikeassa paikassa. Toisaalta pieneltä kuulostaa 10- 13 ast. ennakko tyhjäkäynnillä, kai se sentään vähintään 20 astetta pitää olla. Tänään testaan vielä sen alemman portin. Käyntiäänikin on kyllä hieman raskaan oloinen ollut aivan kuin olisi reilusti rikkaalla ja syttö myöhässä.

 

On tämä aika erilaista touhua kun en ole omistanut kaasariautoa yli 20 vuoteen.

 

Se pitää olla siinä alemmassa tumpissa, FULL VACUUM PORT:ssa. Se on saastevehkeiden juttuja se ylempi. En tiiä miksi Holleyn perusohjeet sen sinne ohjeistaa mutta ku tarkemmin Holleyltaki jos kyselet niin ne käskee laittaa sen siihen full vacuum tumppiin.

Link to comment
Share on other sites

Ei taida tuo minun vehje toimia siinä full vacuum portissa. Kokeilin sitä kun peruennakko oli 13 astetta. Letku kiinni ennakko meni yli 30 asteen ja kun annoin vähän kierroksia niin yli 60 asteen näytti olevan. Ei tuo kone toimi noin hurjilla ennakoilla. Säädin perusennakon 15 asteeseen ja palautin alipaineletkun ylempään reikään. Pintakaasulla kruisatessa alkoi yskimään ja nykivää oli meno. Pysähdyin tankille ja ei meinannut jaksaa startata enää. Liikaahan siellä ennakkoa silloin on, vai kuinka. Lopulta jätin perusennakon 12 asteeseen ja tehtaan ohje taitaa olla 10 astetta. Ei ole tietoa koneen sisuskaluistakaan mutta kaikki valunumerot tarkistin ja sen perusteella moottori on -74 Corvetten kone. Jotain sille kuitenkin on tehty koska kakkosella lyö sutaria ihan kaasupedaalilla ja dynopaperin mukaan 440 hv takarenkaista.

Link to comment
Share on other sites

Onko jakaja sama kun dynossa ollut?

Jos on eri voi ennakot olla kierroksilla pahastikin pielessä jos aiempaa jakajaa on säädetty.

Miksi et laita ohjearvoon jos sellainen on? Perusennakko kun vaikuttaa myös max-arvoihin saman verran.

 

 

Koneesta riippuen voi noin 30 asteen tyhjäkäyntiennakko olla aivan ok. Yleensä liikutaan 20-30 välimaastossa.

Kaasua enempi painaessa alipaine katoaa imusarjasta=ennakko pienenee ja ennakon säätö siirtyy keskipakosäätimen vastuulle=ennakko kasvaa kierroksilla.

Paikallaan kaasutellessa ei saa mitattua kierroksilla keskipakoennakkoa koska on vaikea saada pidettyä kaasu pohjassa (alipaine pois) kovin kauan.

Vaikka nostaa kierroksia on imusarjassa silti alipainetta ellei kaasu ole pohjassa = ennakkoa näyttää olevan liikaa.

 

 

Eli tyhjäkäynti/pintakaasu = max alipaine-ennakko

Täyskaasu isoilla kierroksilla = max keskipakoennakko

Täyskaasu pienet kierrokset (iso vaihde) = jokseenkin perusennakko

Moottorijarrutus isot kierrokset = max alipaine + keskipakoennakko

 

 

En tiedä isolohkoista mutta jos on kumivaimennettu dampperi niin onhan ajoitusmerkit kohdallaan? Pikkulohkoissa tyyppivika että dampperin kehä liikkuu kumin haurastuttua ja ennakon säätö menee sen myötä pieleen. Helppo tarkistaa suurinpiirtein 1. tulpanreiästä YKK etsimällä.

Link to comment
Share on other sites

http://www.superchevy.com/how-to/additional-tech/1601-everything-you-wanted-to-know-about-vacuum-advance-and-ignition-timing

 

Sivun puolenvälin paikkeilla on otsikko "Where should the vacuum canister be routed"

 

Videon äijä on sikäli oikeassa että koneen tehon kannalta asialla ei ole mitään merkitystä. Vain tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla.

 

 

PS. Vielä yks... Kokeile säätää tyhjäkäyntiennakko ilman alipainesäätöä niin että kone käy "kivasti" ja on kierrosherkkä. Sillä näet sopivan ennakon tyhjäkäynnille/pintakaasulle.

Veikkaan että on lähellä alipaineen säätämää jos perusennakko on ohjearvossa...

Keskipakoennakon saa tarkistettua paikallaan ottamalla siksaikaa alipaineletkun irti.

NAyttAkuva_2020-10-4_kello_21_20_33.thumb.png.4afc0d083be8ac31fddb6b46eeb766f8.png

Link to comment
Share on other sites

Ruisku Corvettessa tyhjäkäynti pelasi hyvin 27 asteen ennakoilla ja nokka oli lähes vakiota vastaava. Vakioasetus niissä on 20 astetta. Tuollainen matalampipuristeinen kaasarikone luulisi tarvitsevan selvästi yli 20. Lisää testiä niin kohta ollaan taas hieman viisaampia tai ainakin kokeneempia. Ensin kuitenkin katson miltä tulpat näyttää, siellä on nyt ihan uudet NGK 5 tulpat, ehkä vaihdan vielä lämpöarvoon 6.

Link to comment
Share on other sites

Tuollainen matalampipuristeinen kaasarikone...

Tuskin on kovin matalapuristeinen jos 440hv on takarenkailla...

Eikä sillä ole kovin suurta merkitystä sytkään onko kaasari vai ruisku. Enempi vaikuttaa muut ominaisuudet.

Link to comment
Share on other sites

Pienen pohdinnan jälkeen tulin sellaiseen päätökseen että:

1. alipaineletku irti ja pää umpeen ettei kaasariin mene ilmaa.

2. kone lämpimäksi ja apulainen polkee kierrokset 3000-3500 rpm.

3. ennakko ( perus+keskipako ) lampulla 35-37 asteeseen.

4. kone tyhjäkäynnille 600-700 rpm ja perusennakon tarkistus ( ei säätöä jos 8-12 ast.)

5. alipaineletku kiinni ja ennakko tyhjäkäynnillä ja osakaasulla saa olla mitä on ( 50-60 ). Jos yli 60 säädetään sekin.

 

Miten teillä ne tyhjäkäynnin ilmaruuvit, paljonko auki. Pitää näköjään hommata alipainemittari jotta ne saa kohdalleen.

Link to comment
Share on other sites

 

Miten teillä ne tyhjäkäynnin ilmaruuvit, paljonko auki. Pitää näköjään hommata alipainemittari jotta ne saa kohdalleen.

Tai hakeutuu johonkin missä on pakokaasumittari. Mulla ois Kokkolassa...

Tosin sytkä vaikuttaa aika reippaasti arvoihin.

CO johonkin 1-2% paikkeille niin että HC on pienimmillään tai kone käy muuten mukavasti.

TAI

Lambda 1 tai vähän rikkaammalle (0,9-0,95) jos viritetty kone ja autossa ikää riittävästi.

Link to comment
Share on other sites

Imusarjasta löytyi alipainetta 10 hg in, eli nokka lienee jotain muuta kuin alunperin. Kaasarin pääsuuttimet oli 72 joka tuntuu pieneltä kun vakio 454 koneessa on 75-77.  Nyt kun jakajan alipaineletku on imusarjan alipaineessa, ei toimi. Seuraavaksi kokeilen suurempia suuttimia.

Link to comment
Share on other sites

Imusarjasta löytyi alipainetta 10 hg in, eli nokka lienee jotain muuta kuin alunperin. Kaasarin pääsuuttimet oli 72 joka tuntuu pieneltä kun vakio 454 koneessa on 75-77.  Nyt kun jakajan alipaineletku on imusarjan alipaineessa, ei toimi. Seuraavaksi kokeilen suurempia suuttimia.

 

Onko seokset säädetty kohdilleen? Helposti tuplaantuu alipaineet kun kaasarin pistää säätöihin.

Link to comment
Share on other sites

Onko seokset säädetty kohdilleen? Helposti tuplaantuu alipaineet kun kaasarin pistää säätöihin.

 

Seosruuveja pyörittämällä suurin alipaine oli 10-11 in hg. Homma jäi vielä kesken. Vaihdoin uudet tulpat ja jakajan kannen sekä pyörijän. Nyt ennen käynnistystä seosruuvit ovat auki 1+1/8 kierrosta. Alipainemittari ja ajoituslamppu ovat valmiina. Seuraavaksi poksautan käyntiin ja ekaksi säädän perusennakon ja sitten seosruuvit niin että suurin alipaine löytyy. Millähän kierroksilla tuo seossäätö pitäisi tehdä ? Kun on tottunut tuijottamaan laajakaista seosmittaria niin kyllä sellaiset varmaan tuossa kaasarivehkeessäkin saisi olla. Perusennakon voisi panna 12-14 astetta ja sitten katsoa paljonko on 3000 kierroksilla perus+keskipakoennakko, jos 34-38 niin lienee ok. Sitten voisi kokeilla alipaineletkua full vacuum porttiin ja haistella alkaako nykimään ja meneekö rikkaalle pikkukaasulla. Miltä kuulostaa ?

 

Silloin tällöin äkkiä kaasua antaessa yskäisi kerran ennen kuin lähti. Huomasin että kiihdytyspumpun vivun ja sitä painavan ruuvin välissä oli selvä välys, silloin ruikkaus tulee myöhässä. Säädin välyksen nollaan ja hieman jopa preloadia.

Link to comment
Share on other sites

Konetta käytetty ja huudatettu naapurien iloksi. Perusennakko nyt tyhjäkäynnillä 14 astetta.

Perus+keskipako / 3000 rpm 35 astetta. ( täyskaasu )

Perus+alipaine tyhjäkäynnillä 35 astetta.

Perus+keskipako+alipaine/ 2000 rpm 55 astetta. ( osakaasu, cruising )

 

Seosruuvit auki 1+1/4 kierrosta jolloin suurin alipaine 12 in Hg, kierroksilla ilman kuormaa 15 hg.

 

Jäin pohtimaan että alipaine-ennakkoa on ehkä turhan paljon pintakaasulla pienellä kuormalla, testiajo tosin vielä tekemättä. Summitilta saa säädettävän tangon jolla voi pienentää alipaine-ennakkoa.

 

Uskomaton juttu on se että vaikka kone on iso rautamosa verrattuna Vetten pikkulohkoon, niin konehuone Pontsossa on ajon jälkeen paljon viileämpi kuin Vettessä, keula on täysin avonainen ja ropeli jauhaa myös, Vettessä keula on ummessa.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä toimi 750 Holley kanssa alipaine sitten ettei sitä ollut tyhjäkäynnillä eikä kaasu pohjassa alipainekellolla ollenkaan. Eli vain osakaasulla jolloin sitä tarviikaan.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä toimi 750 Holley kanssa alipaine sitten ettei sitä ollut tyhjäkäynnillä eikä kaasu pohjassa alipainekellolla ollenkaan. Eli vain osakaasulla jolloin sitä tarviikaan.

Tuosta olen eri mieltä. Alipaine- ennakkoa tarvitaan myös tyhjäkäynnillä. Katuauto jolla ajetaan paljon kaupunkiajoa, käy hyvin suuren osan ajoajasta tyhjäkäyntiä. Tämäkin asia tuli juuri tänään testattua. Käynnissä on valtava ero kun tyhjäkäyntiennakko kasvaa perusennakosta 10-14 astetta -> 25-35 asteeseen. Myös kulutus ja lämmöt laskee eikä varmaankaan tee pahaa tulpillekaan. Perusennakolla ilman jakajan alipainetta kone käy tosi raskaasti tyhjäkäyntiä. Tietysti voit kääntää jakajaa mutta kun mennään 15 asteeseen ja yli niin kuumana vaikea startata. Startatessa ennakko on aina perusennakko vaikka jakajan letku olisi hevon perseessä tai imusarjassa.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin lämpöihin ennakko vaikuttaa oleellisesti. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla bbc:ssä saa olla kansista riippuen ennakkoa ihan reilustikin. Jos alkaa kilkattaa, niin ennakkoa pois. Reilulla ennakolla voi mennä myös laihalle kaasua avatessa, jolloin stumppaa. Liian rikkaalle on jo vaikea isolohkoa saadakkaan.

 

Ja suosittelen kyllä afr mittaria kaasarinkin kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin lämpöihin ennakko vaikuttaa oleellisesti. Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla bbc:ssä saa olla kansista riippuen ennakkoa ihan reilustikin. Jos alkaa kilkattaa, niin ennakkoa pois. Reilulla ennakolla voi mennä myös laihalle kaasua avatessa, jolloin stumppaa. Liian rikkaalle on jo vaikea isolohkoa saadakkaan.

 

Ja suosittelen kyllä afr mittaria kaasarinkin kanssa.

 

Juuri tuossa piilee sudenkuoppa. Jos alkaa kilkattaa pintakaasulla ja menet kääntämään jakajaa myöhemmälle, silloin täyskaasun ennakko kierroksilla pienenee myös ja huipputeho laskee. Eli jakajaa ei pidä pyörittää tässä tilanteessa vaan alipainekellon vivun vetoa pitää rajoittaa. Minun autossa on juuri tämä tilanne.

Link to comment
Share on other sites

Juuri tuossa piilee sudenkuoppa. Jos alkaa kilkattaa ja menet kääntämään jakajaa myöhemmälle, silloin täyskaasun ennakko kierroksilla pienenee myös ja huipputeho laskee. Eli jakajaa ei pidä pyörittää tässä tilanteessa vaan alipainekellon vivun vetoa pitää rajoittaa. Minun autossa on juuri tämä tilanne.

 

Jep.  Saatko viritettyä jonkun pultin tai muun rajoittamaan alipainekellon liikettä.

Link to comment
Share on other sites

Jep.  Saatko viritettyä jonkun pultin tai muun rajoittamaan alipainekellon liikettä.

 

Veit sanat suusta. Juuri tuota juttua eilen suunnittelin. Kyllä siihen pystyy laittamaan rautaa väliin stoppariksi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...