Jump to content

ECM lukemiseen apuja, pls..


Recommended Posts

JanneJ

-91 ransu 305TPI kerkis olla edellisen vaikean vianetsinnän jälkeen jo pari kesää ajossa, mutta syksyllä alkoi closed loopissa käymään huonosti, ja nyt kun keväällä yritin ottaa käyttöön, niin open loopissakin käy epätasaisesti.
Lähes kaikki sytkä ja bensapuolen osat on vaihdettu, kaksi aldl-kaapeliakin olen rakentanut, mutta en ole saanut dataa ulos (RS-232/USBmuunnin ja vanhojen ohjelmien toimimattomuus Win10ssä ilmeisesti syynä). Oman arvion mukaan ainakin closed loopissa käy rikkaalla, ja nyt löysin manuaalistakin SES-valon lukemisesta uuden ohjeen, jonka mukaan ECM ohjaa tosiaan alle sekunnin sykleillä koneen käymään rikkaalla tai laihalla vuoron perään (kts.kuvat).

 

Ny ei jaska jaksa enään värkätä, saisko jonkun a) lukemaan ECMää tai b) antamaan edes kohtuu varman vinkin, missä olis vika. Kuten sanottu, lähes kaikki käyntiin vaikuttavat osat ECMää myöden on vaihdettu, enkä haluaisi tuhlata turhiin osiin yhtään enempää rahaa. Harmittaa kun hieno auto seisoo auringonpaisteessa käyttämättömänä..

ALDL modes1.jpg

ALDL modes2.jpg

ALDL modes3.jpg

ALDL modes4.jpg

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

Onks happi anturi ok? 

Ja onko vika koodeja, siis onko SES valo päällä kun auto on käynnissä? 

 

Onko vakuumi vuotoja katottu? 

 

Link to post
Share on other sites
JanneJ
Posted (edited)

Lopella, käytännössä Riihimäellä.
Happianturi uusittu 1,5v sitten. ECM lukee sitä vain closed loopissa, mutta käyntihäiriö tulee ennen sitä. ei vikakoodeja. Testasin vaihdon yhteydessä alkuperäisenkin anturin viilapenkissä, sekin oli viä kunnossa, 28vuotias.. Vakuumeja en o kattonu, mutta yritän analysoida, miksi ecm käskee syötön rikkaalle..?

 

Edited by JanneJ
virrhe
Link to post
Share on other sites
smokeybandit
Posted (edited)
2 tuntia sitten, JanneJ kirjoitti:

Lopella, käytännössä Riihimäellä.
Happianturi uusittu 1,5v sitten. ECM lukee sitä vain closed loopissa, mutta käyntihäiriö tulee ennen sitä. ei vikakoodeja. Testasin vaihdon yhteydessä alkuperäisenkin anturin viilapenkissä, sekin oli viä kunnossa, 28vuotias.. Vakuumeja en o kattonu, mutta yritän analysoida, miksi ecm käskee syötön rikkaalle..?

 

Korjatkoon viisaammat minua mutta minun käsitykseni mukaan jos seos menee rikkaalle, jossain voi olla imu vuoto tai vastaavaa, jos esim. liikaa saa kone ilmaa että seos menee laihalle, jolloin ECM muuttaa seoksen rikkaalle ettei käy laihalla, eli käytönnössa kone jos käy rikkaalla, se on ensin käynyt, käy, laihalla, jolloin ECM muuttaa seoksen rikkaalle kun onkos se sillain ohjelmoitu boxiin, kun rikkaalla käyminen on koneelle pienempi paha kuin laihalla käyminen.

 

Onks sulla laaja kaista lambdaa, mistä näkee air fuel ratiot? 

 

Yks niksi kahtoo imu vuotoja on vaikka vesi höyryä/savua puhaltaa kaasu läpistä sisään, sit kahtoo plenumit sun muut mistä savu pukkaa ulos jos imu vuotoja on, toinen niksi vois olla vakuumi mittarilla kahtoo mikä on vakuumi, jos jotain näkisi sellaisella alipaine vuoto testaus mittarilla.

 

Jotain juttuja oon joskus lukenu jostain että hulluissa tapauksissa EGR on jollakin jumittunut auki, jolloin seos menee laihalle, mutta luulisi silloin että SES valo jo syttyy. EGR venttiilin myös voi tarkistaa vakuumi mittarilla että kalvo EGR venttiilissä pelittää, eiks ne oo sellaisia käsi kahva mittareita millä voi pumpata ilmaa ja sit kahtoo mitä mittari näyttää?

 

Joskus näissä TPI koneissa riittää vaikka että joku alipaine letku on irti tai rikki että kone vuotaa/imee ekstra ilmaa, jo se riittää siihen että seos menee laihalle, ainakin silmä määräisesti kannattaa tutkia alipaine letkuja että on kaikki kiinni ja ehjiä, ettei ole haljenneet jostain, joku savu niksi olisi siihenkin varmaan hyvä, näkee mistä höyry/savu tulee ulos, näkee helpommin mistä pukkaa höyryä/savua ulos. Muistan yhden verstaan jolla on sellainen joku ihme savu kone millä voi laittaa savua koneeseen vaikka kaasu läppien läpi, luulisi että muillakin auto verstailla sellaisia ois.

Edited by smokeybandit
Link to post
Share on other sites

Mites koneen lämpötila anturi? Jos on kaput, ECM luulee, et on -40C ja lyö rikkaalle

Link to post
Share on other sites
JanneJ
Posted (edited)

Lämpötila-anturi on uusittu, ja muistaakseni tässä koneessa se on ainoa varsinainen anturi, ja lämmöt näyttää oikein. (toinen on lisäflektin swichi koneen takana). EGR:n testasin (ok), kun viime kesänä oli plenumi irti.
Alipainevuotoihin on helppo kikka, jota tosin en ole tällä kertaa vielä kokeillut: sumuttaa konetta kohti starttipilottia. Se nostaa kierroksia hetkeksi, jos imeytyy koneeseen.

 

Edited by JanneJ
x
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 tuntia sitten, JanneJ kirjoitti:

Lämpötila-anturi on uusittu, ja muistaakseni tässä koneessa se on ainoa varsinainen anturi, ja lämmöt näyttää oikein. (toinen on lisäflektin swichi koneen takana). EGR:n testasin (ok), kun viime kesänä oli plenumi irti.
Alipainevuotoihin on helppo kikka, jota tosin en ole tällä kertaa vielä kokeillut: sumuttaa konetta kohti starttipilottia. Se nostaa kierroksia hetkeksi, jos imeytyy koneeseen.

 

TPI koneessa on kaksi lämpötila-anturia, toinen ECM:lle ja toinen mittarille. Mittarin anturi sijaitsee kuskinpuoleisen pakosarjan alla ja ECM:n anturi sijaitsee Throttle-Bodyn alla.

Onko dampperin yläkuolokohdan merkki tarkastettu? Jos se on pyörähtänyt on sytkä perseellään. Miltä sytytys näyttää ajoituslampulla katsottuna, hyppiikö vai pysyykö tasaisena ja nousee kierrosten mukana? 

Onko suuttimet mitattu/vaihdettu? Jos on alkuperäiset, niin välittömästi vaihtoon, siinnä ei mene rahat hukkaan vaikka vika olisi muuallakin. 

Edited by F350
Link to post
Share on other sites
JanneJ

Ok, täytyy tarkastaa etummainen lämpöanturin liitos ekana, anturi on vaihdettu toissavuonna "varmuuden vuoksi". Suuttimet on myös vaihdettu silloin, ja todella työläs vika löytyi niistä. Kaikki vanhat suuttimet toimi koepenkissä, mutta todellisuudessa kaksi oli melkein oikarissa. Kun käyttövirta tuli suoraan virtalähteestä, ne toimi, mutta kun ne laittoi autoon, niin tuo lähes oikosulku veti ECM:n polvilleen, kun systeemissä suuttimille tulee suora 12v, jota ECM sitten maadoittaa tarpeen mukaan.

Link to post
Share on other sites

Missäpäin Suomea sun auto majailee? Olishan tuo hyvä saada tietsikan nokkaan. 

Link to post
Share on other sites
JanneJ

Auto (ja minäkin) majailen Lopella, siis n. 10km Riihimäeltä..
Tuli tutkittua juuri manuaalia, ja lämpöanturitietosi ei ollut ihan relevanttia..

Autossa on tosiaan kaksi anturia, mutta pakosarjan alla oleva on varsinainen lämpöanturi, josta menee tieto ECM:lle moneen tarkoitukseen, mm. lämpömittarin ja normi jäähdyttäjän flektin ohjaamiseen.
Throttlebodyn "anturi" on oikeastaan vain hätäswitchi (on/off) ja se ohjaa lisäflektin käynnistävää relettä (siis suoraa virtaa), mikäli jäähdytysneste kuumenee yli 115C.

Aiheeseen liittyen tilanne on edelleen outo, koska lämpömittari näyttää ok:ta, eli siis ECM saa oikeaa dataa siltä suunnalta (kytkentäkaavio näytti muuten, että lämpömittarin pitäis käydä täysin kuumalla, kun starttaa autoa.. enpä ole koskaan kattonu, onko niin).

Link to post
Share on other sites
smokeybandit
Posted (edited)
39 minuuttia sitten, JanneJ kirjoitti:

Auto (ja minäkin) majailen Lopella, siis n. 10km Riihimäeltä..
Tuli tutkittua juuri manuaalia, ja lämpöanturitietosi ei ollut ihan relevanttia..

Autossa on tosiaan kaksi anturia, mutta pakosarjan alla oleva on varsinainen lämpöanturi, josta menee tieto ECM:lle moneen tarkoitukseen, mm. lämpömittarin ja normi jäähdyttäjän flektin ohjaamiseen.
Throttlebodyn "anturi" on oikeastaan vain hätäswitchi (on/off) ja se ohjaa lisäflektin käynnistävää relettä (siis suoraa virtaa), mikäli jäähdytysneste kuumenee yli 115C.

Aiheeseen liittyen tilanne on edelleen outo, koska lämpömittari näyttää ok:ta, eli siis ECM saa oikeaa dataa siltä suunnalta (kytkentäkaavio näytti muuten, että lämpömittarin pitäis käydä täysin kuumalla, kun starttaa autoa.. enpä ole koskaan kattonu, onko niin).

Voi olla tyhmä kysymys, mutta kai map anturi on ok ja toimiva? 

Onkos sulla vakio ilma filtteri vai vapaa virtaus ilma filtteri autossa? 

Ei pitäis vapaa virtaus filtterin takia auto liikaa ilmaa saada, itellä on sellainen ja ei ongelmia oo, lähinnä jos ilma filtteri/joku liitos vuotaa että menee map/maf sensorin tietämättä ekstra ilmaa koneelle, seos menee laihalle ja siten ECM voi minun käsitykseni mukaan laittaa seoksen rikkaalle, jos ekstra ilmaa menee koneelle esim. jos on imu vuoto, niin luulisi jo tyhjäkäynnillä sen huomaavan, tyhjäkäynti humppaa ylös alas tai on korkea tyhjäkäynti.

 

Itellä on -87 TPI, throttle bodyn alla oleva anturi, ECM käyttää sitä tietääkseen mikä koneen lämpö tila on, kuskin puolen pakosarjan suunnilleen keskellä oleva anturi on vain mittarille, mun mielestä. Matkustajan puolen pakosarjan anturi on toiselle flektille, jos on kaksi flektiä autossa,

ECM ohjaa yhtä flektiä, matkustajan puolen anturi ohjaa toista, eli jos matkustajan puolen pakosarjan kohdilla oleva anturi on pimeä, silloin ei pyöri kuin toinen flekteistä, näin siis mulla, sun autos voi olla eri systeemi mutta luulisin että on samaa systeemii?

Edited by smokeybandit
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 tuntia sitten, JanneJ kirjoitti:

Auto (ja minäkin) majailen Lopella, siis n. 10km Riihimäeltä..
Tuli tutkittua juuri manuaalia, ja lämpöanturitietosi ei ollut ihan relevanttia..

Autossa on tosiaan kaksi anturia, mutta pakosarjan alla oleva on varsinainen lämpöanturi, josta menee tieto ECM:lle moneen tarkoitukseen, mm. lämpömittarin ja normi jäähdyttäjän flektin ohjaamiseen.
Throttlebodyn "anturi" on oikeastaan vain hätäswitchi (on/off) ja se ohjaa lisäflektin käynnistävää relettä (siis suoraa virtaa), mikäli jäähdytysneste kuumenee yli 115C.

Aiheeseen liittyen tilanne on edelleen outo, koska lämpömittari näyttää ok:ta, eli siis ECM saa oikeaa dataa siltä suunnalta (kytkentäkaavio näytti muuten, että lämpömittarin pitäis käydä täysin kuumalla, kun starttaa autoa.. enpä ole koskaan kattonu, onko niin).

Jos et usko, niin irroita se kuskinpuolen pakosarjan alla oleva anturin piuha ja kas, mittariston lämpömittari ei  toimi ja se ei ole yhteydessä ECM:ään. Throttlebodyn alla oleva anturi ohjaa ECM:ää. Se mainitsemasi temp switch taas löytyy oikeanpuoleisen pakosarjan alta. Senkin voit testata irrottamalla piuhan ja kytkemällä sen suoraan maihin, jolloin flekti lähtee puhaltamaan. Tai ainakin kaikissa TPI koneissa mitä mulle on tullut vastaan on noin. Missään ei ECM ohjaa lämpömittaria.  

Edited by F350
Link to post
Share on other sites
JanneJ

Joo, anteeksi, olet oikeassa.. Autossa on siis kolme lämpötila-anturia/switchiä, josta tuo throttlebody-anturin nimi on joissain kuvissa "coolant temperature switch", ja menee ECM:lle. Lämpömittarin (ainoastaan) anturi on vasemmalla, eikä liity ECM:än, ja aux fan switchin anturi oikealla.
Kokonaisuus siis viittaa vikaan tuossa TB-piirissä.. tutkitaan..

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
JanneJ

Nonnih, yritettiin lukea ECM:n dataa, ei onnistunut Snap-Onin laitteellakaan, (eikä omalla piuhalla/tietokoneella), ei tule dataa (no connection to ECM). Boxin ja ALDL-liittimen piuha tuli mitattua, on kunnossa eikä lyö maihin. Kokeiltiin myös toista ECM:ää, ei vaikutusta. Manuaalin vuokaavion mukaan ainoa vaihtoehto tuolle on viallinen MEM-CAL.

Boxi on 1227730, MEM-CAL -91 TransAm 305 TPI.

 

Löytyskö jostain tuommoinen lainaksi/kokeiltavaksi/myytäväksi, tai infoa, osaisko joku tarkistaa/korjata?

Ps. ECM:n lämpötila-anturi on mitattu ja kunnossa, niin ja vikakoodeja ei tule.

Vt ja aurinko paistaa, pihalla +25, nyt pitäis olla baanalla, eikä tietokoneella.. plaah..

Link to post
Share on other sites
JoukoY

Mitä ohjelmaa kokeilit tietokoneella datan lukemiseen?

Tunnistaako ohjelma ALDL-piuhan normaalisti?

 

Link to post
Share on other sites
JanneJ

Tsau!
Mun adapteri näytti olevan tuo verkkokaupan DeLock, ja aiempi jo poistunut vastaava sininen mötikkä. Kumpikaan ei ymmärrä enää Win10ä, joten se siitä..
Kahden kaverin ohjelmointilaitteet on ollu kiinni, ja kumpikaan ei saa dataa, ja kuten sanottu ECM:n ja ALDL:n välinen liitosjohto on testattu ok. Eli tuo datajuttu ihmetyttää..

MUTTA!

Eilen ajattelin, että "back to the basics!" eli bensamoottori tarvii puristusta, bensaa ja kipinää. Tarkastamaan tulpat (joilla ajettu n 2000km), kaikki olivat sormitiukkuudella eli löysällä, mutta missään ei näkynyt selviä vuotoja. Tulpanjohdotkin oli ok, tulpat hyvän värisiä, paitsi yksi vähän tumma.
Ja tässä kohtaa pisteet menee Smokeybanditille!
En testannut imuvuotoja startpilotilla vaikka oli tarkoitus, ja tällä kertaa en olisi ehkä sillä löytänyt vikaa, koska ei ollut imusarjan vieressä, mutta se löytyi puolivahingossa: cruisen alipaineletkun välissä oleva liitos oli irti. Ja tämän aamun koeajolla tuntui toimivan lähes normaalisti!

Ainoat viat mitä nyt jäi, on hiukan nykivä käynti pintakaasulla (vakio vehje, 80km/h kiertää 1200rpm), mikä on ollut useamman vuoden (joo TPS, anturit ja lambda uusittu, ja  myös mitattu muutama päivä sitten). Ja cruise ei pelitä, mutta tutkitaan..
Kiitos taas foorumille ja apuaivoille!

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, JanneJ kirjoitti:


Ja cruise ei pelitä, mutta tutkitaan..
 

 

tsekkaa ekana toimiiko lisäjarruvalo

Link to post
Share on other sites
smokeybandit
20 tuntia sitten, JanneJ kirjoitti:

Tsau!
Mun adapteri näytti olevan tuo verkkokaupan DeLock, ja aiempi jo poistunut vastaava sininen mötikkä. Kumpikaan ei ymmärrä enää Win10ä, joten se siitä..
Kahden kaverin ohjelmointilaitteet on ollu kiinni, ja kumpikaan ei saa dataa, ja kuten sanottu ECM:n ja ALDL:n välinen liitosjohto on testattu ok. Eli tuo datajuttu ihmetyttää..

MUTTA!

Eilen ajattelin, että "back to the basics!" eli bensamoottori tarvii puristusta, bensaa ja kipinää. Tarkastamaan tulpat (joilla ajettu n 2000km), kaikki olivat sormitiukkuudella eli löysällä, mutta missään ei näkynyt selviä vuotoja. Tulpanjohdotkin oli ok, tulpat hyvän värisiä, paitsi yksi vähän tumma.
Ja tässä kohtaa pisteet menee Smokeybanditille!
En testannut imuvuotoja startpilotilla vaikka oli tarkoitus, ja tällä kertaa en olisi ehkä sillä löytänyt vikaa, koska ei ollut imusarjan vieressä, mutta se löytyi puolivahingossa: cruisen alipaineletkun välissä oleva liitos oli irti. Ja tämän aamun koeajolla tuntui toimivan lähes normaalisti!

Ainoat viat mitä nyt jäi, on hiukan nykivä käynti pintakaasulla (vakio vehje, 80km/h kiertää 1200rpm), mikä on ollut useamman vuoden (joo TPS, anturit ja lambda uusittu, ja  myös mitattu muutama päivä sitten). Ja cruise ei pelitä, mutta tutkitaan..
Kiitos taas foorumille ja apuaivoille!

Mahtavaa jos rupee auto nyt pelittään. 👍 

 

Jos pinta kaasulla vähän nykii niin vaikka red line bensa lisäainetta tai vastaavaa tankkiin, se voi auttaa,

ja IAC eli tyhjäkäynti moottorin/venttiilin mikä nyt nimi oli, voi putsata, tai säätää niin, ainakin varhaisissa TPI moottoreissa, on laittaa virrat päälle, oottaa about 30 sekkaa, sit ottaa virtajohto IAC venttiililtä pois, sit virrat pois ja virtajohto IAC venttiiliin takaisin, sit voit laittaa virrat uudestaan päälle ja käynnistää auton ja testailla nykiikö vielä kun käyt ajelemas.

 

Mie veikkaan että kyl sun auto rupee ihan hyvin toimimaan, ja nykimiset häviää, voi olla auto vaan kiukkuinen jos on ollut vaikka miinus kaapeli irti, tms, menee autolla aina päivä pari ennenkuin  hakee ja oppii ECM taas kaikki asiat uudestaan.

 

Yks niksi on kattoo ja putsata throttle bodyn kaasu läpät jos on likaa kertynyt sinne. 

 

Ja yks juttu minkä ite huomasin tossa yks päivä, niin vaikka ei ennen oo ollut bensiinis mitään eroa, niin nykyisin tuntuu että 98 ainakin mulla, kylmällä koneella aiheuttaa enemmän vähän nykimistä pintakaasulla, ennenkuin edes vähän lämmöt nousee, kylmällä koneella hiljaa pinta kaasulla ajettaessa, mitä 95 bensa, niin olkoon nyt sitten 95 millä mennään, ainakin toistaiseksi, kun kerran muka pehmeemmin menee etiäpäin kun jos hissun kissun pinta kaasulla köröttää, kun kerran koti kylässä on melkein joka toinen kortteli 30 kilsaa tunnissa rajoitukset, ja jos ei oo hidaste töyssyjä niin sitten on patteja tai routa monttuja tiessä. 

 

Mitä tohon vakionopeudensäätimeen tulee, niin kun aukaiset kone pellin ja laitat virrat päälle, ja cruisen päälle, niin kuuluuko kliks ääni vakionopeudensäätimen mokkulasta mikä on siinä lasinpesu neste säiliön vieressä?

Link to post
Share on other sites

Vakiokoneen nykiminen johtuu joko alipaine vuodosta tai sytkästä. Jos cruise ei toimi tuleeko alipainen cruisen pöntölle saakka? 

Link to post
Share on other sites
8.6.2021 klo 08.20, F350 kirjoitti:

Vakiokoneen nykiminen johtuu joko alipaine vuodosta tai sytkästä. Jos cruise ei toimi tuleeko alipainen cruisen pöntölle saakka? 

Cruiselle tulee alipaine = juuri se letku, mikä oli irti ja aiheutti koko tämänkeväisen sopan.
Nyt en ole mittaillu systeemiä enempää, viime kesänä katoin, että sulake on ehjä ja solenoidille (siis moottoritilassa oleva säädin) tulee jännitteet, mutta ei vastaa mihinkään nappuloihin. Control module on apukuskin jalkatilassa, käytin sen nyt irti ja oli ehjän näköinen, mutta ei selkä kestäny enempää mönkimistä, että olisin mittailu sähköjä (mulla on manuaalissa vianhakukaavio, niin että syyllinen pitäis löytyä, kun kerkii kattella)

 

6.6.2021 klo 12.54, Chevy kirjoitti:

 

tsekkaa ekana toimiiko lisäjarruvalo

Toimii, mutta en keksi, miten se tähän liittyisi?

Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, JanneJ kirjoitti:

 

 

Toimii, mutta en keksi, miten se tähän liittyisi?

 

näissä sellainen erikoisuus

jos lisäjarruvalopolttimo(t) on palanut,niin cruise ei toimi (ainakin 93-02 malleissa)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...