Jump to content

350TPi MAT-anturi antaa virheellistä tietoa...

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Jep, kiitos vaan Jakelle kun toi mulle MAT anturin "kotiinkuljetuksena" näyttelyyn silloin! :D

Nyt ajattelin sen vanhan MAT anturin jättää paikalleen sinne plenumiin ettei sinne tuu ylimääräistä reikää ja laittaa tuon uuden siihen MAF:ia ennen siihen ilmanputsarikoteloon samalla ku vaihdan sen BBK 52mm:n throttlebodyn tuohon. Tuli vaan mieleen, että olisikohan silti sama laittaa siihen sarjaan vielä se 100kohm potikkakin, niin voisi hieman "hienosäätää" seoksia tarvittaessa.

Eikös se toimisi ongelmitta tuossa tuon MAT anturin kanssa sarjassakin? Jos haluaa että se ei vaikuta seoksiin niin kääntää sen vastuksen 0:ksi ohmiksi ja jos taas haluaa pikkasen rikastaa seosta niin siitähän vois kääntää vastusta lisää. Olisiko tuosta mitään haittaakaan tuossa? Ei senkään varmaan pitäisi haitata, vaikka maksimissaan olisi sitten se vastus yli 100kohm? Sehän voisi ihan maksimissaan kovalla pakkasella olla se vastus sitten 200kohm, jos MAT anturi antaa maksimivastuksen ja potikasta on vielä käännetty 100kohm lisää. Tosin pakkasillahan en tuolla edes aja...

Kirjoitettu

Periaatteessa aina on haittaa kun jonkun anturin johtoja pidennetään muutama metri. Häiriöt ei ainakaan vähene.

Ja käytännön muutos seoksiin on todennäköisesti hyvin pieni, tasakaasulla ei yhtään koska boxi korjaa sen takaisin.

Jos haluat kunnon säädön seoksille niin koneen lämpöanturin huijaus tehoaa ainakin ja paljon. Toki samalla muttuu sytkäkin. Lambdaakin pystyy huijaamaan mutta on hankalampaa. Esim pieni harkittu "ilmavuoto" ennen anturia rikastaa seoksia.

Jos kunnon säädön haluaa mikä toimii käytännössä niin menee jo viriboxin puolelle tai vakilootan säätelyks mikä on kylläkin vähän työlästä.

Kirjoitettu

Periaatteessa aina on haittaa kun jonkun anturin johtoja pidennetään muutama metri. Häiriöt ei ainakaan vähene.

Ja käytännön muutos seoksiin on todennäköisesti hyvin pieni, tasakaasulla ei yhtään koska boxi korjaa sen takaisin.

Jos haluat kunnon säädön seoksille niin koneen lämpöanturin huijaus tehoaa ainakin ja paljon. Toki samalla muttuu sytkäkin. Lambdaakin pystyy huijaamaan mutta on hankalampaa. Esim pieni harkittu "ilmavuoto" ennen anturia rikastaa seoksia.

Jos kunnon säädön haluaa mikä toimii käytännössä niin menee jo viriboxin puolelle tai vakilootan säätelyks mikä on kylläkin vähän työlästä.

Mistäs se muka tasakaasulla osais sen korjata takaisin? Jos sinne kerran menee tietty vastustieto, niin mistä se osais sen korjata ku eikös se luule silloin et siellä on sen säädetyn vastuksen verran lämmintä?

Joo ja se Haltec tulee kyllä aikanaan, vielä en sitä ehkä tälle kesälle laita kuitenkaan ku menee noihin muihinki virityksiin niin pirusti rahaa... Tää nyt oli vaan sellainen ajatus että voisi pikkusen hienosäätää seoksia tarvittaessa.

Kirjoitettu

Tasakaasulla kuumalla koneella (closed loop) ruisku pitää seoksen vakiona (14.73:1) sama onko ulkona + vai -40C.

Siksi nestelämpöanturin kusetus vaikuttaa enempi koska pidettävä seossuhde määräytyy moottorinlämmön mukaan (kylmärikastus).

Imuilman lämpötila huomioidaan lähinnä open-loopissa eli tilanteissa joissa ilmantiheydellä on merkitystä eikä lambdasäätö pelaa. MAF-ruiskuissa sekin huomioidaan jo itse maffissa koska todellinen ilmaMASSA mitataan eikä arvioida toisin kuin MAP-vehkeissä.

EGR-n toimintaan MAT vaikuttaa suoraan.

Korjatkaa jos olen erehtynyt.

Kirjoitettu

Mulla pysyi vakio ECM:llä seokset täyskaasulla ajettaessa rikkaan rajalla ts. ei ollut tarvetta rikastukseen .

Tasakaasullahan ollaan closed loopissa , eli kaikki säädöt/ECM-huijausyritykset kopensoidaan ja näin opittua tietoa käytetään myös täyskaasulla open loopissa .

Elikkä omakohtaiseen kokemukseen nojaten sanoisin , että boksin huijaus ei onnistu kuin lambda irti kytkettynä .

Kirjoitettu

Eli voiko tästä nyt sitten päätellä että siitä potikasta ei ole helvetinkään hyötyä jos sen laittaa sarjaan sen uudelleen sijoitetun MAT:n kanssa?? ::)

Kirjoitettu

Eli voiko tästä nyt sitten päätellä että siitä potikasta ei ole helvetinkään hyötyä jos sen laittaa sarjaan sen uudelleen sijoitetun MAT:n kanssa?? ::)

Näin vahvasti epäilen , koska sullahan se MAT näytti tosiaan ensin sen -40 c ja boksi korvasi sen hetken päästä oliko se -1.5 vai 1.5 c .

Dynossahan tuon näkis ?

Ois OD:lla Jarille rouhea kone Camaroon , varsinkin tuo nokka ois miehekäs .

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80849

Edit : ::) myy sitte mulle tuo oma pata ::)

Kirjoitettu

Näin vahvasti epäilen , koska sullahan se MAT näytti tosiaan ensin sen -40 c ja boksi korvasi sen hetken päästä oliko se -1.5 vai 1.5 c .

Dynossahan tuon näkis ?

Ois OD:lla Jarille rouhea kone Camaroon , varsinkin tuo nokka ois miehekäs .

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80849

Edit : ::) myy sitte mulle tuo oma pata ::)

Pistäs Pekka sitte tarjousta mulle paljo maksasit tosta mun padasta ilman ruiskulaitteita, sehä on melkeen uusi edelleen... ;D ;)

Joo dynossa käytän tuon varmaan taas ihan mielenkiinnosta kun saan siihen tuon uuden TB 52mm:n ja oon portannu tuon plenumin noille High-Flow runnereille ja tolle 52mm TB:lle sopivaksi...

Kirjoitettu

Tuossapa tuon MAT anturin uudelleen sijoitus...

MAT_anturi.jpg}

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...