Darkie Posted October 2, 2023 Share Posted October 2, 2023 (edited) Ajattelin että teenpä toisen julkaisun alkuperäisen, vuonna 2011 sammuneen ketjun jatkeeksi. Se ihan ensimmäinen ketju nuoren naisen ihmetysestä jenkkiauton elämästä. Autohan oli tosiaan poissa omistuksesta 6 vuotta ja 7 kuukautta pitkälti terveydellisistä syistä luopuen, mutta tuli 2023 American Car Show:ssa käydyn keskustelun vuoksi todellinen kipinä ostaa auto takaisin. 😅 30.6.2023 tuli auto haettua Kuopiosta Mäntsälään ja aloitettua uusi jakso vanhan ystävän kanssa. Lyhykäisyydessään kyseessä siis on 1987 Pontiac Firebird Trans am joka on valmistettu Kanadan markkinoille. Auto on omituinen tehdasvalmisteinen välimalli Trans amia ja GTA:ta, johon saa vähän väliä ihmetellä perusosien sopimattomuutta. Moottorina 305 TPI ja vaihteistona manuaali. Nyt suunnitelmia olisi enemmänkin ja vihdoin ihan jopa tiloja missä tehdä asioita. Maalipinta on kuuden suojattoman vuoden jäljiltä hurjasti huonommassa kunnossa kuin oli aiemmin, mutta monia asioita tämä väliaikainen "ylläpitäjä" sai myös laitettua parempaan suuntaan. Auto on myös yhä suhteellisen hyvässä kunnossa ja sisätiloista liki virheetön, eikä kilometrimittarikaan ole kuin vasta lauantaina vierähtänyt yli 180 000 kilometrin. Elämä ja yhteiset matkat, kokemattomuus sekä kokeilut kyllä näkyvät autossa. Tästä huolimatta auto on äärimmäisen erikoisella sijalla allekirjoittaneen sydämessä, enkä mitään ole katunut niin paljoa kuin auton myyntiä äärimmäisen pakon edessä. Mitäpä kaikkea tässä olisi tiedossa? - Ainakin maalaus (vähintään katto + helmat takaisin hopeaksi) - Ilmastoinnin palauttaminen - Perushuoltoja - Wrap-around siiven palauttaminen - Alkuperäisen radion palauttaminen - Kokoajan tulee jotain uutta mieleen... -- Viimeisenä toiveena olisi auton museokatsastaminen. 😊 "Ylläpitäjän" sähköisiä virityksiä selvitellessä menee lie pitkälle talvea ja tärkeimpiä prioriteetteja olisi maalipinnan palauttaminen (katosta ropisee maalihiutaleita ja pelti paistaa), siiven palauttaminen (on niin orvon näköinen ilman!) ja perushuollot kaikelle mikä pyörii, liikkuu tai käyttää nesteitä. Ihan tarkkaa ei ole tiedossa taikka muistissa mitä kaikkea autolle 6,5 vuoden aikana on tehty, niin päätettiin ottaa oletus että "ei mitään". Pitää jostain selvittää saisiko linnun ruiskumaalata konepeltiin hienona, vai pitääkö hommata toinen perusmusta konepelti tarralinnulla sitten museointia ja tulevia katsastuksia varten. 🤔 Auto edellisen omistuksen aikana; Auto uuden omistuksen alkaessa; Edited October 2, 2023 by Darkie 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkie Posted October 3, 2023 Author Share Posted October 3, 2023 Pari tilannekuvaa autosta tällä hetkellä. Katto on tosiaan karussa kunnossa. Konepellistä on tarra haaleentunut ja pinnassa muutenkin kulumakohtia. Peräkin on kovin orvon näköinen ilman siipeä. 😅 (kuva https://makejalava.kuvat.fi/kuvat/Jenkkiautonäyttely+2023/ ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkie Posted February 19, 2024 Author Share Posted February 19, 2024 Projekti talven ajan ollut varsin passiivisessa tilassa - mutta tuli kuitenkin vuoden lopulla tilattua Hawksilta autoon uusi spoileri, tiivisteet ympäri sekä kylkien "luodit". Tavarat kulkeutuu Suomeen FinnUS:in palveluiden mukaan kun kontti joskus tulee lähetysvalmiuteen. Tuli myös tiedusteltua kuljettajan penkin pehmusteiden uusintaa, vaikka kankaat ovat huippuhyvässä kunnossa, näkyy (tai pikemminkin tuntuu) kuljettajan persuksissa jälki vuosista. Myös alkuperäinen radio tuli bongattua foorumin kautta ja on paraikaa appiukolla selvityksessä missä vika ettei täysin toimi. Talvella on tullut työstettyä tallia hiljalleen eteenpäin, eikä tämän talven pakkasilla ole kylmässä tilassa liiemmin kyennyt tekemään asioita. 😅 Seuraavaksi odotellaan kelien lämpenemistä jotta talliinkin voi tehdä tarvittavia valuja, auton vahingossa lupasin American Car Showhun, niin maalin tilaa sumplataan vasta sen jälkeen. Tavoitteena yhä uusia maalipinta (ympäri tulevat Firebird -tarrat unohtui tilata, mutta ne mitä todennäköisimmin saa nopeasti lähetettyä suoraan Suomeen ilman konttia. Konepeltiin olisi haaveissa saada ruiskumaalattua tulilintu, mutta on yhä selvittämättä kuinka paljon tämä häiritsisi museointia, tarvitseeko yhtäkkiä toisen konepellin katsastusreissuille... 😅 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkie Posted February 19, 2024 Author Share Posted February 19, 2024 Mietin, että laitanpa tuotteisiin linkit mitä nyt jenkkilästä lähtee kohti tulemaan. Riskinä on ettei linkit toimi edes vuoden lopussa enää, mutta onpahan koetettu. 85-90 FIREBIRD, FORMULA, TRANS AM, GTA WRAP AROUND REAR SPOILER, HAWKS REPRODUCTION https://www.hawksmotorsports.com/85-90-firebird-formula-trans-am-gta-wrap-around-rear-spoiler-hawks-reproduction/ Tämä nyt tulee vähän riskillä Suomeen, kun export-firman suosittelema Wooden crate olisi kustantanut 400 dollaria lisää. Toivotaan tosissaan että jykevä pahvilaatikko ja kuormalava riittää turvalliseen kuljetukseen tänne asti, suunnitellaan asiaa uudelleen sitten mahdollisten katastrofien mukaan. 82-92 CAMARO FIREBIRD HARD TOP COMPLETE WEATHERSTRIPPING KIT https://www.hawksmotorsports.com/82-92-camaro-firebird-hard-top-complete-weatherstripping-kit/ Tiivisteiden kanssa mietittiin että ostetaan yksittäiset parit tiivisteet, mutta autoa enemmän katsellessa ja miettiessä että kaikki tiivisteet lie revitään irti maalauksen lähestyessä, eikä liki nelikymppisen auton tiivisteiden päivityksestä ole mitään haittaa. 82-92 CAMARO/FIREBIRD NEW BODY SIDE MOLDING, 6 PC KIT https://www.hawksmotorsports.com/82-92-camaro-firebird-new-body-side-molding-6-pc-kit/ Apukuljettajan ovesta puuttunut jo vuosien ajan osa sivudecalia, pitkään se oli tallessa, mutta taisi olla kateissa jo kun 2017 alkuvuodesta auto vaihtoi omistajaa. Tuovat kivan ilmeen sivuihin, joten pistetään sitten (joskus, toivottavasti tänä vuonna tulevan) uuden maalin päälle. Eikä tämä nyt ollut tämän tilauksen suurin kuluerä kuitenkaan. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now