Ilku Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Niin... uusittiin liuta sähköjohtoja akun päästä ja bensapumpun releen liittimet vaihdettiin myös uusiin. Relekin on uusi ja toimi jo hetken. Ongelma on, että enää ei tule herätevirtaa bensapumpun releelle. Releelle tulee 5 johtoa. Ymmärtääkseni keskimmäiseen napaan tulevaan vihr/valk johtoon pitäisi boxin antaa herätevirta. Yhteys boxille on kunnossa (testattiin johto molemmista päistä virtakynällä, samoin testattiin laatikolle menevä johto, joka ei anna auton käynnistyä, jos vaihde on päällä, sekin oli OK. Päävirta tulee akulta johtoon ihan OK ja maadoitus releelle on kunnossa. Mikä on ongelma? Muistaisin, että öljynpaineanturi antaa jotain tietoa ja jos paine ei nouse, herätevirtaa ei tule. Voisko olla jokin muu syy? Oliko tästä jo jossain ennemmin puhetta... Jos kytken tuohon vihr/valk johtoon suoraan akulta virran, niin bensapumppu toimii heti. Mihin herätevirta jää? Onko jossain jokin liitin vielä? Ongelmat alkoi, kun starttasin ja auto hörähti, mutta sulake paloi heti. Sulake on nyt vaihdettu, mutta ei toimi enää. auto on vm '87 sähkökaaviokin löytyy... (Haynes Repair Manual) Ei pitäisi korjata mitään toimivaa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
88IROC Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Tuolta löytyy kytkentä http://92b4crs.tripod.com/86wiring/dia-pics/22-2.jpg (toimii vain kopi/pastella). Onko muita sähkölaitteita "pimeänä"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 En osaa vielä sanoa, koska en ole startannut autoa vielä lainkaan, mutta eikö bensapumpun pitäisi aina hurista, kun kääntää avaimesta ON-asentoon? Muutama putki on vielä irti, eli en ole startoittanut, mutta vika on ilmeinen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 Tuolta löytyy kytkentä http://92b4crs.tripod.com/86wiring/dia-pics/22-2.jpg (toimii vain kopi/pastella). Onko muita sähkölaitteita "pimeänä"? Näyttää selvemmältä kytkennältä kuin Haynesin kaavio (on muuten muutama johto ainakin merkattu väärän väriseksi). Kiitos! Link to comment Share on other sites More sharing options...
88IROC Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 En osaa vielä sanoa, koska en ole startannut autoa vielä lainkaan, mutta eikö bensapumpun pitäisi aina hurista, kun kääntää avaimesta ON-asentoon? Muutama putki on vielä irti, eli en ole startoittanut, mutta vika on ilmeinen. Vakio boxilla surisee vasta sen jälkeen kun käännät avaimesta, ja lisäksi surraa vähän aikaa kun päästät avaimen startilta pois... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 Vaatisko toi nyt sitten tosiaan "sahaamista", ennenkuin pumppu herää? Tuossa kytkennässä ihmetyttää vain enää tuo yksi johto, eli D-pinnille menevä oranssi johto. Mikä se on? Mitä jos tekee kotkauksen, eli vetää johdon kytkimen kautta releelle? Vaatinee sellaisen kytkimen, että kun irrottaa avaimen virtalukosta, niin heräte katkeaa releeltä. Ei taida olla hyvä juttu. Haltech taitaa mennä sekaisin... Link to comment Share on other sites More sharing options...
88IROC Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Tarkoitatko tota joka lähtee releeltä D:stä oranssina ja vaihtuu punaiseksi ja tulee kabiiniin siihen huoltopistokkeeseen (=ALDL)? Siitä näkee virtakynällä toimiiko rele (jos valo sammuu = pelaa) Ei kai toi rele tai öljynpainekytkin http://www.chevythunder.com/fuel%20injection%20elect.%20pg%20B.htm toimi vain satunnaisesti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 Kiitokset. Yritän tänään selvittää vikaa paremmin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dustez Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 jees mulla on vissiin samaa vikaa hain tänään uuden releen saas nähä meneekö sillä ohi. kyllä se releen ohjaus täytyy mennä jotenkin sen öljynpaine anturin kautta koska mulla lähtee pumppu vasta kun on sahannu 15 psiihin. tai siis sie on kaks öp anturia toinen on öljynpaine mittarin ja toinen vois olla sen releen. mut mites näissä on toteutettu se että kun auto kolaroidaan niin pumpun pitäs sammua jos konekkin sammuu ? kerro siiten ilku missä on vika jahka saat toimiin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 11, 2006 Author Share Posted May 11, 2006 Jep. tänään tutkitaan tuo anturi (Fuel pump switch), lienee vika siinä. Mulla oli ennen releen vaihtoa sama vika, eli piti sahata autoa 10-15sek, ennenkuin paineet nousi. Vika korjautui releen vaihdolla, mutta nyt koko rele on pimeenä. Jos syötän ECM:än päästä 12v releen vihreään johtoon, niin kaikki toimii... Kerron kyllä heti, kun olen viisaampi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontiac-Pete Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Releellä ja paineanturilla ei ole mitään tekemistä keskenään, nehän on vaan rinnan syöttämässä pumppua. Eli jos toinen hajoaa, niin toinen on vielä varalla. Jos kerran syötät ECM:n päästä 12V ja kaikki toimii, niin silloinhan se tarkoittaa, että koko relesysteemi on ok. Eli ainoa johtopäätös on, että ECM ei anna herätettä. Mittaa yleismittarilla. Ja jos auto ei ole käynnissä, niin ei sitä herätettä tulekaan kuin se 2 sekuntia. Ja toi kolarihomma.. Jos kone sammuu, pumppukin sammuu, koska ECM pitää releen päällä vain jos jakajalta tulee pulssia. Vastaavasti öp putoaa jos kone sammuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 12, 2006 Author Share Posted May 12, 2006 No niin. Nypin eilen kaikki tulpanjohdot irti ja irrotin virranjakajan kannen sekä pyörtimen, että pääsisin paremmin käsiksi tuohon paineanturiin. Laitoin liittimet uusiksi kiinni ja pyöritin konetta startilla. Mistähän johtuu, että piti sahata 10-15sek ennenkuin paineet nousi. Annoin paineiden laskea ja kokeilin vielä myöhemmin, sama juttu. Pitääkö auton käydä välillä ennenkuin pumppu herää heti ON-asennossa ja nostaa paineet. Uusin samalla putkiliitoksia ja olen parannellut kaikenlaista muutakin, joten en päässyt kokeilemaan autoa käyntiin asti. Outo juttu?! Ehdotuksia? Link to comment Share on other sites More sharing options...
88IROC Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Tuntuisi että boxi ei ohjaa pumppua, vaan toimii vain tolla ölynpaine anturilla. Jääkö pumppu pyörimään muutamaksi sekunniksi jos käytät starttia päällä? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 12, 2006 Author Share Posted May 12, 2006 Mielestäni pumppu sammuu heti, kun saavuttaa normaalin paineen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
camu87 Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 No niin. Nypin eilen kaikki tulpanjohdot irti ja irrotin virranjakajan kannen sekä pyörtimen, että pääsisin paremmin käsiksi tuohon paineanturiin. Laitoin liittimet uusiksi kiinni ja pyöritin konetta startilla. mulla tuo pumpun paineanturi on öljynsuotimen yläpuolella ja mittarin anturi jakajan vieressä,onko ponussa sitten erilailla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 15, 2006 Author Share Posted May 15, 2006 Edelleen autoa pitää "sahata", ennenkuin paine nousee ja auto lähtee käyntiin. Missähän vika voisi olla? Bensapumpun rele on siis uusi ja vaihdoin kaikki liittimetkin releelle samalla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Mittasitko sen ECM:n lähdön, että se varmasti ohjaa? Kannattaa varmaan käyttää mittaukseen lampullista mittakynää niin samalla varmistuu, että ECM:n syöttövirta on riittävä releelle. Jos lamppu ei kunnolla syty niin ei se jaksa relettäkään ohjata. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 15, 2006 Author Share Posted May 15, 2006 Mikähän tossa nyt sitten voisi olla oikein vikana... tuleeko jotain muuta tarkistettavaa jollekin vielä mieleen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 En usko, että on kovin kaukaa haettu ajatus, että ECM:n ohjausjännite nousee ylemmäs kun laturi lähtee lykkäämään virtaa ja tällöin rele vetää kunnolla Link to comment Share on other sites More sharing options...
hannux Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 http://92b4crs.tripod.com/86wiring/dia-pics/22-2.jpg kuvan mukaan pitäis mitata mitä tapahtuu pisteessä A1 ECM:ssä ja mitä tapahtuu pisteessä C Fuel pump relayllä. Tässä toinen kuva: ftp://ftp.diy-efi.org/pub/gmecm/manuals/1227165/86-165v8tpi-4.jpg Piuha on dark-green + white -värinen ja tulee 24-pinnisen connectorin nurkkaan. http://netti.nic.fi/~hannux/c/autotekniikkaa.htm :ssä GM:n ECM-kaaviot : http://www.cruzers.com/%7Eludis/ http://www.cruzers.com/%7Eludis/1227165sheet3.gif: ssä näkyy piiri U13, 16045580 Eikös tähän viimeksimainittusta IC-piiristä pitäis tulla 12volttia siihen A1-kontaktiin siihen ECM:n liittimeen? Mun mielestä boksi kyllä haistelee saamaansa jännitettä ja osaa toimia vaikka jännite vaihteleekin. Eikös tämmönen elektroniikka toimi enempikin 5voltilla joka on vakavoitu tällä kytkennällähttp://www.cruzers.com/%7Eludis/1227165sheet6.gif Oliskin kiinnostavaa luettavaa tuon koko systeemin 'käskytys' milloin mitäkin komentoa tulee. Elektroniikkaexpertit hommiin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ilku Posted May 15, 2006 Author Share Posted May 15, 2006 En tiedä olisko Haltech mennyt sieman sekaisin, koska olen "räpännyt" kylmäkäynnistyskarttaa viimeksi. Kokeilen palauttaa jonkin toimivista valmiista kartoista, josko ongelma korjautuisi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sport Truck Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Taitaa olla niin ettei Haltech anna sitä lyhyttä virtasykäystä releelle ennen käynnistystä. Nyt auto lähtee normaalisti käyntiin öljynpainekatkasijan yhdistäessä virrat pumpulle. Näin sen kuuluukin toimia,relettä tarvitaan vain hetkeksi,sitten kaiken hoittaa painekatkasija. Tiedä sitten kuinka ton Haltech:n kuuluu toimia...kuuluuko sen antaa toi lyhyt herätevirran sykäys releelle vai ei ? Tuskimpa se Haltech kumminkaan toimii eritavalla kun alkuperänenkään ECM...eli varmaan kuulus antaa. Käytännössä ainoa haittahan tossa on,että käynnistäessä joutuu sahaamaan vähän kauemmin jos öljyn- ja bensanpaineet on pudonneet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTATL Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 onkohan sulla toiminut toi koskaan? muistaakseni atte kätevä on käynyt tekemässä kaikellaisia karvaperse liitoksia sun autoos. kyllä mulla haltekki ohjaan relettä oikein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dustez Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 joo ookko kattonu uuden releen että se on samanlainen kun vanha ? mulla se oli erilainen en tiä mitä mää tarkastasin ku rele on kunnos kyllä. niin onko tää (Fuel pump switch) se öp anturi minkä kautta pumpun virrat menee normaalisti ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hannux Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 joo ookko kattonu uuden releen että se on samanlainen kun vanha ? mulla se oli erilainen en tiä mitä mää tarkastasin ku rele on kunnos kyllä. niin onko tää (Fuel pump switch) se öp anturi minkä kautta pumpun virrat menee normaalisti ? On se se Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now