Jump to content

Bensapumpun releelle ei tule herätevirtaa?


Ilku

Recommended Posts

Niin... uusittiin liuta sähköjohtoja akun päästä ja bensapumpun releen liittimet vaihdettiin myös uusiin. Relekin on uusi ja toimi jo hetken.

 

Ongelma on, että enää ei tule herätevirtaa bensapumpun releelle. Releelle tulee 5 johtoa. Ymmärtääkseni keskimmäiseen napaan tulevaan vihr/valk johtoon pitäisi boxin antaa herätevirta. Yhteys boxille on kunnossa (testattiin johto molemmista päistä virtakynällä, samoin testattiin laatikolle menevä johto, joka ei anna auton käynnistyä, jos vaihde on päällä, sekin oli OK.

 

Päävirta tulee akulta johtoon ihan OK ja maadoitus releelle on kunnossa.

 

Mikä on ongelma? Muistaisin, että öljynpaineanturi antaa jotain tietoa ja jos paine ei nouse, herätevirtaa ei tule. Voisko olla jokin muu syy? Oliko tästä jo jossain ennemmin puhetta...

 

Jos kytken tuohon vihr/valk johtoon suoraan akulta virran, niin bensapumppu toimii heti. Mihin herätevirta jää? Onko jossain jokin liitin vielä?

 

Ongelmat alkoi, kun starttasin ja auto hörähti, mutta sulake paloi heti. Sulake on nyt vaihdettu, mutta ei toimi enää.

 

auto on vm '87

sähkökaaviokin löytyy... (Haynes Repair Manual)

 

Ei pitäisi korjata mitään toimivaa... :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Ilku

    23

  • Dustez

    5

  • 88IROC

    4

  • Teac

    3

Top Posters In This Topic

En osaa vielä sanoa, koska en ole startannut autoa vielä lainkaan, mutta eikö bensapumpun pitäisi aina hurista, kun kääntää avaimesta ON-asentoon?

 

Muutama putki on vielä irti, eli en ole startoittanut, mutta vika on ilmeinen.

Link to comment
Share on other sites

En osaa vielä sanoa, koska en ole startannut autoa vielä lainkaan, mutta eikö bensapumpun pitäisi aina hurista, kun kääntää avaimesta ON-asentoon?

 

Muutama putki on vielä irti, eli en ole startoittanut, mutta vika on ilmeinen.

 

Vakio boxilla surisee vasta sen jälkeen kun käännät avaimesta, ja lisäksi surraa vähän aikaa kun päästät avaimen startilta pois...

Link to comment
Share on other sites

Vaatisko toi nyt sitten tosiaan "sahaamista", ennenkuin pumppu herää?

 

Tuossa kytkennässä ihmetyttää vain enää tuo yksi johto, eli D-pinnille menevä oranssi johto. Mikä se on? :o

 

Mitä jos tekee kotkauksen, eli vetää johdon kytkimen kautta releelle? Vaatinee sellaisen kytkimen, että kun irrottaa avaimen virtalukosta, niin heräte katkeaa releeltä. Ei taida olla hyvä juttu. Haltech taitaa mennä sekaisin...

Link to comment
Share on other sites

jees mulla on vissiin samaa vikaa hain tänään uuden releen saas nähä meneekö sillä ohi. kyllä se releen ohjaus täytyy mennä jotenkin sen öljynpaine anturin kautta koska mulla lähtee pumppu vasta kun on sahannu 15 psiihin. tai siis sie on kaks öp anturia toinen on öljynpaine mittarin ja toinen vois olla sen releen.

 

mut mites näissä on toteutettu se että kun auto kolaroidaan niin pumpun pitäs sammua jos konekkin sammuu ?

 

kerro siiten ilku missä on vika jahka saat toimiin ::)

Link to comment
Share on other sites

Jep. tänään tutkitaan tuo anturi (Fuel pump switch), lienee vika siinä. Mulla oli ennen releen vaihtoa sama vika, eli piti sahata autoa 10-15sek, ennenkuin paineet nousi. Vika korjautui releen vaihdolla, mutta nyt koko rele on pimeenä.

 

Jos syötän ECM:än päästä 12v releen vihreään johtoon, niin kaikki toimii...

 

Kerron kyllä heti, kun olen viisaampi.

Link to comment
Share on other sites

Pontiac-Pete

Releellä ja paineanturilla ei ole mitään tekemistä keskenään, nehän on vaan rinnan syöttämässä pumppua. Eli jos toinen hajoaa, niin toinen on vielä varalla.

 

Jos kerran syötät ECM:n päästä 12V ja kaikki toimii, niin silloinhan se tarkoittaa, että koko relesysteemi on ok. Eli ainoa johtopäätös on, että ECM ei anna herätettä. Mittaa yleismittarilla. Ja jos auto ei ole käynnissä, niin ei sitä herätettä tulekaan kuin se 2 sekuntia.

 

Ja toi kolarihomma.. Jos kone sammuu, pumppukin sammuu, koska ECM pitää releen päällä vain jos jakajalta tulee pulssia. Vastaavasti öp putoaa jos kone sammuu.

Link to comment
Share on other sites

No niin. Nypin eilen kaikki tulpanjohdot irti ja irrotin virranjakajan kannen sekä pyörtimen, että pääsisin paremmin käsiksi tuohon paineanturiin. Laitoin liittimet uusiksi kiinni ja pyöritin konetta startilla.

 

Mistähän johtuu, että piti sahata 10-15sek ennenkuin paineet nousi. Annoin paineiden laskea ja kokeilin vielä myöhemmin, sama juttu. Pitääkö auton käydä välillä ennenkuin pumppu herää heti ON-asennossa ja nostaa paineet.

 

Uusin samalla putkiliitoksia ja olen parannellut kaikenlaista muutakin, joten en päässyt kokeilemaan autoa käyntiin asti.

 

Outo juttu?! Ehdotuksia?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tuntuisi että boxi ei ohjaa pumppua, vaan toimii vain tolla ölynpaine anturilla. Jääkö pumppu pyörimään muutamaksi sekunniksi jos käytät starttia päällä?

Link to comment
Share on other sites

No niin. Nypin eilen kaikki tulpanjohdot irti ja irrotin virranjakajan kannen sekä pyörtimen, että pääsisin paremmin käsiksi tuohon paineanturiin. Laitoin liittimet uusiksi kiinni ja pyöritin konetta startilla.

 

 

mulla tuo pumpun paineanturi on öljynsuotimen yläpuolella ja mittarin anturi jakajan vieressä,onko ponussa sitten erilailla?
Link to comment
Share on other sites

Edelleen autoa pitää "sahata", ennenkuin paine nousee ja auto lähtee käyntiin.

 

Missähän vika voisi olla? Bensapumpun rele on siis uusi ja vaihdoin kaikki liittimetkin releelle samalla.

Link to comment
Share on other sites

Mittasitko sen ECM:n lähdön, että se varmasti ohjaa? Kannattaa varmaan käyttää mittaukseen lampullista mittakynää niin samalla varmistuu, että ECM:n syöttövirta on riittävä releelle. Jos lamppu ei kunnolla syty niin ei se jaksa relettäkään ohjata.

Link to comment
Share on other sites

Mikähän tossa nyt sitten voisi olla oikein vikana... tuleeko jotain muuta tarkistettavaa jollekin vielä mieleen?

Link to comment
Share on other sites

En usko, että on kovin kaukaa haettu ajatus, että ECM:n ohjausjännite nousee ylemmäs kun laturi lähtee lykkäämään virtaa ja tällöin rele vetää kunnolla :o

Link to comment
Share on other sites

http://92b4crs.tripod.com/86wiring/dia-pics/22-2.jpg

kuvan mukaan pitäis mitata mitä tapahtuu pisteessä A1 ECM:ssä ja mitä tapahtuu pisteessä C Fuel pump relayllä.

 

Tässä toinen kuva:

ftp://ftp.diy-efi.org/pub/gmecm/manuals/1227165/86-165v8tpi-4.jpg

 

Piuha on dark-green + white -värinen ja tulee 24-pinnisen connectorin nurkkaan.

 

http://netti.nic.fi/~hannux/c/autotekniikkaa.htm

:ssä GM:n ECM-kaaviot :

http://www.cruzers.com/%7Eludis/

http://www.cruzers.com/%7Eludis/1227165sheet3.gif:

ssä näkyy piiri U13, 16045580

 

Eikös tähän viimeksimainittusta IC-piiristä pitäis tulla 12volttia siihen A1-kontaktiin siihen ECM:n liittimeen?

 

Mun mielestä boksi kyllä haistelee saamaansa jännitettä ja osaa toimia vaikka jännite vaihteleekin. Eikös tämmönen elektroniikka toimi enempikin 5voltilla joka on vakavoitu tällä kytkennällähttp://www.cruzers.com/%7Eludis/1227165sheet6.gif

 

Oliskin kiinnostavaa luettavaa tuon koko systeemin 'käskytys' milloin mitäkin komentoa tulee. Elektroniikkaexpertit hommiin!

Link to comment
Share on other sites

En tiedä olisko Haltech mennyt sieman sekaisin, koska olen "räpännyt" kylmäkäynnistyskarttaa viimeksi.

 

Kokeilen palauttaa jonkin toimivista valmiista kartoista, josko ongelma korjautuisi.

 

Link to comment
Share on other sites

Sport Truck

Taitaa olla niin ettei Haltech anna sitä lyhyttä virtasykäystä releelle ennen käynnistystä.

 

Nyt auto lähtee normaalisti käyntiin öljynpainekatkasijan yhdistäessä virrat pumpulle.

Näin sen kuuluukin toimia,relettä tarvitaan vain hetkeksi,sitten kaiken hoittaa painekatkasija.

 

Tiedä sitten kuinka ton Haltech:n kuuluu toimia...kuuluuko sen antaa toi lyhyt herätevirran sykäys releelle vai ei ?

Tuskimpa se Haltech kumminkaan toimii eritavalla kun alkuperänenkään ECM...eli varmaan kuulus antaa.

 

Käytännössä ainoa haittahan tossa on,että käynnistäessä joutuu sahaamaan vähän kauemmin jos öljyn- ja bensanpaineet on pudonneet...

Link to comment
Share on other sites

onkohan sulla toiminut toi koskaan? muistaakseni atte kätevä on käynyt tekemässä kaikellaisia karvaperse liitoksia sun autoos. kyllä mulla haltekki ohjaan relettä oikein.

Link to comment
Share on other sites

joo ookko kattonu uuden releen että se on samanlainen kun vanha ? mulla se oli erilainen >:(

en tiä mitä mää tarkastasin ku rele on kunnos kyllä.

 

niin onko tää (Fuel pump switch) se öp anturi minkä kautta pumpun virrat menee normaalisti ?

Link to comment
Share on other sites

joo ookko kattonu uuden releen että se on samanlainen kun vanha ? mulla se oli erilainen >:(

en tiä mitä mää tarkastasin ku rele on kunnos kyllä.

 

niin onko tää (Fuel pump switch) se öp anturi minkä kautta pumpun virrat menee normaalisti ?

On se se

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...