jouni.r Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 mikä ihme voi mun laturin aina rikkoa,eilen taas meni.kesässä menee 2 kpl.kierroksilla lakkaa lataamasta ,N,3000rpm jälkee.ei ole mitää stereo virityksiä,kaikki sähkö vermeet pelaa kunnolla akku on uusi.
Shadowcast Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 Mistä sen muuten näkee, et laturi lataa? Näkyykö latausjännite volttimittarista? Mulla se neula on ajon alussa siel 13 yllä, ja jonkun ajan päästä tasan 13 eikä siitä liikahtele... Tais tulla heitettyy ilmoille aika rookie-kysymys mutta.... Mulla oli vaan auto viikon nosturilla, kaveri teki harva se ilta hommia sen alla (eikä aikasempi rele tai-mikä-lie vika käyttäny bensapumppua, ovet ollu auki tai mitään....) ja kun piti lähtee testaamaan niin ei lähteny käyntiin ilman apuvirtaa....
jouni.r Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 Mistä sen muuten näkee, et laturi lataa? Näkyykö latausjännite volttimittarista? Mulla se neula on ajon alussa siel 13 yllä, ja jonkun ajan päästä tasan 13 eikä siitä liikahtele... Tais tulla heitettyy ilmoille aika rookie-kysymys mutta.... Mulla oli vaan auto viikon nosturilla, kaveri teki harva se ilta hommia sen alla (eikä aikasempi rele tai-mikä-lie vika käyttäny bensapumppua, ovet ollu auki tai mitään....) ja kun piti lähtee testaamaan niin ei lähteny käyntiin ilman apuvirtaa.... just siitä mittarista näkee,mulla näyttää vähä yli 13 ku pelaa,sitte ku laturi hajoo niin hetken näyttää 12 ,akku kun rupee loppuu niin tippuu pohjalle asti koko mittari.
gmc63 Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 just siitä mittarista näkee,mulla näyttää vähä yli 13 ku pelaa,sitte ku laturi hajoo niin hetken näyttää 12 ,akku kun rupee loppuu niin tippuu pohjalle asti koko mittari. Sama täällä aluks käynnistäessä jonnekki yli 13 ja sit laskee johonki 13volttiin
Shadowcast Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 21. Toukokuuta, 2006 Eli kun laturi workkii ni se volttimittari näyttääkin laturilta tulevan jännitteen? Mä aina luulin et se näyttää paljonko akussa on virtaa tjsp.
TransNAM Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2006 Virta (A) ja jännite (V) on kaks eri asiaa. Kojelaudan mitari näyttää akun tai tarkemmin mittariston jännitteen. Ensinnäkin auton volttimitari ei ole kovin tarkka ja toiseks jännite laskee hiukan akulta mittarille kun on monta metriä piuhaa välissä. Sen takia näyttää yleensä käydessä reilu 13V vaikka akulla olis n.14V. Toimiva hyvä laturi pitäis pitää omassa + navassa n. 14,4V akulla ehkä hiukan vähemmän. Jos akulla on auton käydessä alle 13V on laturissa tai (maa-)johdoissa vikaa. Valot, lämppäri yms. vaikuttaa jonkin verran. Akulta kulkevan VIRRAN mittaamiseen pitää olla pihtivirtamittari virtojen suuruuden vuoksi. Pelkästään startin viemällä virtamäärällä hitsais näppärästi paksummallakin puikolla. Eli kun laturi workkii ni se volttimittari näyttääkin laturilta tulevan jännitteen? Mä aina luulin et se näyttää paljonko akussa on virtaa tjsp. Eli mittari siis näyttää periaatteessa akun jännitteen. Laturilta akulle on paksuhko suora johto joten jännite laturilla on lähes sama. Laturi vaan nostaa akun jännitettä toimiessaan. Miten niin sekavaa... ;D
Dustez Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2006 onko näissä regulaattori missä siellä laturin sisällä vai jossain muualla ?? mulla rupes kanssa lataus jännite laskee alle 13 volttiin. purin laturin ja vaihoin hiilet ja ei sie mitään selvää vikaa näkyny ja maadotukset on kunnossa ku putsasin ne.
TransNAM Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2006 Laturi on valmis paketti eli sisältää kaiken tarvittavan. Tuleeko sinne heräte? Siis se pienempi piuha... pitäis tulla virtaa ku avaimesta pistää virrat päälle. Jos heräte katoaa voi mennä tosi kauan ennen kun alkaa lataamaan jos ollenkaan.
Dustez Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 22. Toukokuuta, 2006 Laturi on valmis paketti eli sisältää kaiken tarvittavan. Tuleeko sinne heräte? Siis se pienempi piuha... pitäis tulla virtaa ku avaimesta pistää virrat päälle. Jos heräte katoaa voi mennä tosi kauan ennen kun alkaa lataamaan jos ollenkaan. mulla tulee se akulle menevä lussa johto ja sit kaks pientä johtoo jos se toinen on heräte niin mikä se toinen piuha on ??
F350 Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 23. Toukokuuta, 2006 mulla tulee se akulle menevä lussa johto ja sit kaks pientä johtoo jos se toinen on heräte niin mikä se toinen piuha on ?? vertailujännitteen piuha, siitä lataussäädin katsoo tarvitseeko jännitettä laskea vai nostaa.
Dustez Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 25. Toukokuuta, 2006 mulla on tää vanhan mallin isolaturi vaihdoin regulaattorin ja hiilet siihen ja maadotukset ja muut piuhat pitäss olevan kunnossa ja virtalukolta tulee heräte. diodi silta oli ainakin mittausten mukaan kunnossa ja samat arvot kaikilla...mutta lataus jännitte pilkkiii vähän missä sattuu siltikin ?
Guest DARK FIREBIRD Kirjoitettu 28. Toukokuuta, 2006 Kirjoitettu 28. Toukokuuta, 2006 Jatkan tähän tätä juttua. Aika monella on latauksessa hämminkiä.Lataa kylmänä ja pätkii latailee hieman mitä sattuu.Ostin itsekkin uuden laturin viime syksynä ja nyt vähänaikaa sit se renas taas. Omalla kohdallani auttoi puhdistus.Takapään laakerista valahtaa rasvat ulos tai siis sisään.Rasva valuu kun laturi lämpenee ja valuu suoraan hiilien päälle.Sit ku hiilet voideltu hyvin laakerirasvalla niin lataus rupee tökkimään koska hiili ei saa enää kunnolla maita. Kannattais katsoa hiilien puhtaus ennenkuin ostaa uuden kalliin laturin.
jouni.r Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2006 nyt se hajos tykkänää,ei anna yhtää virtaa. tietäis mikä sen rikkoo,eka lakkaa siis kierroksilla lataamasta ,pelaa noin jonki aikaa sitte yks kaks lakkaa lopunki lataamasta,joka kerta sama kuvio!
Senior Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2006 Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2006 A : hiilet ehtoopuolella B : diodisilta pätkii C : jännitteensäätäjä pätkii. Osta uusi lataaja.
jouni.r Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2006 on vissii maanantai tuotteita mulle myyty,onkoha tuo kolmas laturi jo 2 vuoden sisää.huomenna pitää hakea taas uus.
Ilku Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2006 Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2006 Mulla latureita rikkoi aikanaan ainakin huono kosketus akunkenkään (tärinä osasyynä). Laturi hajoo heti, jos laturin johto pääsee kerrankin irti akunkengästä auton käydessä.
Juhani LS1 Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2006 Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2006 Joo näin on jos kuorma hävii yhtäkkii niin menee säädin ylijännitteen takii. Sinänsä homma toimii ilman akkuukin jos vaan laturilla on tarpeeks kuormaa kokoajan esim. ajovalot, mutta rippelii on aika paljon joten ei näihin tietsikka ohjattuihin vehkeisiin. Laturi ei ole muuta juin vierasmagnetoitu kolmivaihesynkroonigeneraattori. Yleisin vika on varmasti hiilet, sitten diodit, tosi harvinaista on et joko ankkurikäämi tai staattori. Hiilet on helppo todeta kun laturi auki ihan silmämääräisesti, niiden pitää liikkuu vapaasti eli paskat pois. Liukurenkaat pitää olla kirkkaat ja sileet jos muovi näkyy on roottori sökö, vastus on 2-4 ohmia ja maata vasten megoja. Staattorin vastus vaiheiden väliltä alle Ohmi maahan megoja. Diodit 6kpl johtaa toiseen suuntaa n.0,5V kantajännite toisinpäin ei, jotta voisi olla 100% toimivuudesta pitäisi staattorikäämi olla irti mitattaessa, yleensä 99% diodivika on et ei johda,poikki, voisi olla oikosulussa mut akku yleensä polttaa auki. Sitten sielä on kolmen diodin muodostama "diodetrio"puolaaltosilta joka syöttää säädintä/magnetointia, mitattaessa pitää näkyy 3diodia. Säädintä on vaikee mitata joten jos kaikki muu on OK vika on siinä. CS130/121/141 Diodit on hitsattu suoraan kuparilla kääminpäähän vaihto onnistuu isolla kolvilla mutta tarkka pitää olla, ittelle on sattunu tinauksen sulaminen käytössä ylimenovastuksen takia. Kun laturi on auki vaihtakaa aina laakerit, takapää on hankala koska laakeri on liukurenkaan kokonen eikä rakoo ulosvetäjälle juuri ole. Kasaus on helppoo poranterä tms. pitään hiilet sisällä ja testi et pyörii hyvin sitten hiilet vapaiksi. Yleinen syy diodi vikaan on ylilämpö joten reikä mistä jäähdytysilma virtaa pitää olla vapaana roskista ym. ja sit se et antaa jollekin virtaa autokäynnissä. Yleensä vois sanoo et näissä on hyvät ja tehokkaat laturit, vanhat missä neulalaakeri takapäässä SI sarja on vielä parempii. Säädin on yleensä lämpökompensoitu ja tekee kylmänä n.14,5V kuumana n.14V . Vanhoissa on sense napa kylessä uudemmissa se on säätimessä "S" jos sitä ei ole kytketty käyttää laturi ulostuloaan referenssinä. Jos laturi on auki päiviä kannataa pitää roottori staattorin sisällä, roottoriin on tehtaalla tehty tietty remanenssi joka heikkenee muuten. Hmm. mitä muuta no ulkopuoliset kykennät on oltava kunnossa puhtaat, jne. Juhani
jouni.r Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2006 Kirjoittaja Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2006 tuossa rikkinäisessä oli diodisilta palanu.nyt on uus laturi ja liitokset on nyt kunnolla ,oli toki ennenki ,mutta nyt uudet akun kengät ja akku
camaro82 Kirjoitettu 5. Kesäkuuta, 2006 Kirjoitettu 5. Kesäkuuta, 2006 Mites teillä tuo volttimittari näyttää kun on avaimesta virrat pois? Mulla putoo nollille ja kun starttaa niin nousee yli kolmentoista voltin. Oli tuossa hieman sähköongelmia, virrat katos startilta ja yhtäkkiä taas toimii. Rupesin tuota mittaria ihmettelemään kun muistelisin että aiemmin se näytti kokoajan akunjännitteen, vaan en ole varma enää mistään. AAAAPUVA!!! :'(
JR Kirjoitettu 5. Kesäkuuta, 2006 Kirjoitettu 5. Kesäkuuta, 2006 Mites teillä tuo volttimittari näyttää kun on avaimesta virrat pois? Eipä näytä mittään
Jami Kirjoitettu 10. Heinäkuuta, 2006 Kirjoitettu 10. Heinäkuuta, 2006 elikkä jatketaas tähän vähän tyhmänä... tossa viikonluppuna keskellä kehä1:stä alko radio ja cruise temppuilee ja aloin siinä sit kattelee mittaristoja niin oli toi akun jännitteen viisari pudonnu aika pohjalle. Käynnissä pysy, ainakin kun sammutti ilmastoinnit ja valot, että kotiin asti pääsi mutta koti pihassa ei kyllä enään startti inahtanutkaan... no uuden akun kävin sitten hakemassa toivoen että vanha olisi saanut jonkun lämpöhalvauksen. Sen sitten laitoin kiinni ja sitten sain jopa kaverin tuomaan mittarin jolla mittailun tuloksena saimme että eihän se edes lataa. Joten onko vika korjattavissa helpoiten vaihtamalla koko laturi vai voiko vika olla kokonaan jossain muualla? Esim. joku lataussäädin? <--meikäläinen ja sähköt niijoo ja autohan on siis -89 camaro
ari gta Kirjoitettu 10. Heinäkuuta, 2006 Kirjoitettu 10. Heinäkuuta, 2006 lataussäädin on laturiin sisään rakennettu... koko mötikkä vaihtoon vaan...
Mopo305 Kirjoitettu 10. Heinäkuuta, 2006 Kirjoitettu 10. Heinäkuuta, 2006 Kyllä mä käyttäisin laturia jossain auto sähkö firmassa.laittavat penkkiin kiinni mittaavat,vaikka laturi onkin ac-delco,kylläne saa aikas pienellä rahalla korjattua,jos ei sitte ole totaalisesti hajonnu.
Jami Kirjoitettu 10. Heinäkuuta, 2006 Kirjoitettu 10. Heinäkuuta, 2006 no jos ton laturin tosta irrottelis niin mihin se kannattas sit täällä helsingin alueella toimittaa korjattavaks? kokemuksia?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään