jani73 Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Mistä johtuu sininen pöllähdys käynnistyksen jälkeen. Muuten ei savuta, ei moottorijarrutuksessa, ei kiihdyttäessä, vain startin jälkeen tulee parin sekunnin ajan sinistä savua putkesta. Oiskohan venttiilien ohjureissa / kumeissa sanomista. Itse epäilen pakoventtiilien kumeja, sillä jos seistessä öljyä pääsisi valumaan pakokanavaan, niin sehän mielestäni aiheuttaisi tuon savupilven. Jos taas imuventtiilien kumit vuotaisivat niin silloinhan sen pitäisi imaista öljyä imukanavassa olevan alipaineen takia ja seuraavalla polkaisulla tulla myös tuo savupilvi, vaan kun ei tule. Ilmiö on ihan sama onko kone lämmin tai kylmä, aina startin jälkeen (jos seisonut muutaman mituutinkin) pöllähtää. Vika on ollut jo monta vuotta ja aina pahenee. Ajattelin vaihtaa nuo kumit. Onko kellään kokemuksia millainen homma (305 TPI -87)? Onnistuuko irrottamatta kansia paineilmaa tulpanreiästä konstilla?
hannux Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Sama täällä, sininen pilvi tulee, mutta se ei ole vaarallista. Arviosi on ihan oikea. Kun teet sen, tee hommasta kirjallinen raportti, mulla on kyllä ko kumit hyllyssä valmiina.
Senior Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Jep. Kumit matkalla venttiilinvarsikumien taivaaseen. Ja vaihto onnistuu irroittamatta kansia ; tarvii vaan paineilmaa pyttyyn tulpanrei'ästä. Sopivan liittimen saa vanhasta tulpasta. Sen lisäksi pystynet taitavana henkilönä väsäämään työkalun, jolla vapautetaan retainerit ja lukot, ts. jousi alas. Loppu onkin helppoa...
Salkki Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Joo kyllä onnistuu ja jos jaksaa/pystyy tekemään työkalun millä venttiileistä saa lukot pois ja takaisin niin homma on suht helppo Pari lenkkiä ja kaveri kelpaavat "hätätilassa" mutta ei ole suositeltavaa... Tupakkia ja kirosanoja tulee käytettyä turhan ahkeraan PS. ns. magneettipiiska on suht vättämätön apuväline. Lukoista vähintään yksi käy kuitenkin pyörimässä jossain muualla kuin missä pitäisi
Guest pena Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 13. Huhtikuuta, 2004 Teivossa oli niitä työkaluja,tosi kätevä ja oli halpa 20€,ruuvataan studin päähän ja käännetään kammesta,simppeliä.Isolohkossa ei tarttenut edes paineilmaa,vaan mäntä ylös ja vääntö kangesta.Multa meni eilen keinuvipojen säätöjen kanssa kumien ja jousien vaihtoon n.2h(eka kerta).
gtatpi Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 14. Huhtikuuta, 2004 Joo, taudin kuva on ihan selvä. Kumit vaihtoon. Vuotavat kumit ovat kylläkin imuventtiilien varressa. Koneen seisoessa öljyt liruvat männän päälle ja käynnistettäessä palavat pois. Pakoventtiilien juuressa ei ole edes kumeja niinkuin imupuolella. Asentamisenkin voi tehdä persiilleen ellei ole huolellinen. Tarkoitan tässä lukkokiilojen alle tulevia o-renkaita. Eli marssijärjestys. 1. jousi kasaan (ilmaa sylinterissä) sopivalla puristimella ja lukkokiilat pois magneetilla. 2. jousilautanen, jousi ja vanhat kumit pois. 3. imupuolella asennetaan rasvattu kumi pohjaan ja sitten jousi ja jousilautanen paikalleen. Purista jousi kasaan. 4. HUOM! NYT vasta laitetaan o-renkaat venttiilin varsiin. Kumien mukana tulee jämpti muovisukka, jolla ujutetaan rasvattu o-rengas paikalleen. Jos menee laittamaan o-renkaan ennen jousilautasta, on suuri vaara, että jousta puristettaessa jousilaitanen vie kumin menessään pois urastaan. Jos o-rengas ei ole urassaan savutus ei lopu. Pakoventtiilissä siis vain o-renkaat. 5. lukkokiilat paikalleen ja jousen vapautus. 6. em. tehdään 16 kertaa ja sitten venttilien säätö ja loppuniputus. Then only enjoy. Jos homman tekee oikein, niin ikävä kärytys on enää muisto vain.
Kiesi Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Näi on. Korjaamolla kumien vaihdolle tuli hintaa 400e :'(.
Guest GeeTA Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Ei siitä varmaan mitää haittaa oo jos laittaa myös pako puolelle ne kumit? Vai onko?
GTATL Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 mulla laitettiin ja hyvin hävis savutus.
Guest GeeTA Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Juu mäki laitoin imu/pako venoihin ne gummit eikä oo sen jälkee savutellu.
Jake Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 varsteks koitin tippuuko venttiilit (kun irrotin kannet jokatapauksessa myöhemmin) ilman paineilmatemppuja, yksikään ei tipahtanut. Tein näin: välineinä tehokas/pieni magneetti, rautalankaa tms, jousten puristeluun väline (tein itse, ruuvvataan keinuvipupultin alle). Sit vaan jousi läjään, magneetilla tai meisselillä lukkokiilat pois ja nostin jousen pois väännättämällä samalla venttiiliä sivulle. voi tosin lipsahtaa, mut ei ainakaan tässä tapauksessa. Ja venojen päässä on yleensä o-rengas, sekin estää venan tippumisen ohjurin läpi. Sit kun jousi oli irti, kiepautin rautalankaa pitämään venttiiliä esillä. ja kasaus onkin sitten eri juttu..
jani73 Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 21. Huhtikuuta, 2004 Voisko joku, jolla on tuo työkalu jousen puristamiseen, laittaa kuvan tai linkin tänne. Ihan vaan malliks niin ei tarttis tehdä niin montaa prototyökalua ennenkuin se olisi kätevä käyttää. Kumit on jo hallin pöydällä kun vaan kerkiäis vaihtaa ja tekee työkalun. En viittinyt ostaa tota työkalua us-partista ku pyysivät 70€ ja käyttöä on luultavasti yhdeksi kerraksi (eiköhän toi kone oo jo hautuumaalla ennenkuin seuraava kumien vaihto tulee eteen).
HRA33 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Tuossa kun tänään vaihdoin öljyt koneeseen niin lorautin samalla Liqui Molyn Engine Oil Saveria sekaan. Pitäisi pehmittää ja elvyttää vanhoja ja kovettuneita tiippareita. Aika näyttää auttoiko tuo mömmö noihin venttiilivarren kumeihin kun mullakin on pölläyttänyt melkoisesti käyntiinlaittaessa. Informoin heti jos huomaan jotain tapahtuneen.
gmc63 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Mulla kans varsinkin jos on seisonut pidempään vaikka viikon
Guest Redcat Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Aika rasvaisia juttuja sullakin Gmc63
Guest pile Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 joskus aikojen alussa kun vaihdettiin noita venttiilinvarrenkumeja. käytettiin siihen normaalia nailonköyttä. eli tulpat pois koneesta ja sen jälkeen työstettävän sylinterin mäntä jonkunmatkaa alaspäin ja nailonköysi sisään tulpanreijästä jonka jälkeen mäntä ylös puristamaan ventteeleitä. ja ei kun töihin ja kun kumit oli vaihdettu ja jouset takisin paikoillaan niin köysi toiseen sylinteriin ja sama uudelleen. hyvin toimii,tosin näissä meidän moottoreissa on tulpat vähän hankalantakana mutta toteutettavissa siinä kuin paineilman kanssakin ja etuna on että ei tarvi kompuraa ym. hepeneitä että saa paineet pysymään pytyissä.
Jake Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Kun vaihdoin kannet, kokeilin varsin että onnistuuko venttiinjousten irrotus ilman että venttiili tippuu sylinteriin, nythän se ei olisi mitään haitannut koska kannet irrotettiin muutenkin. Kaikki onnistui irrottaa, eikä yksikään venttiili tippunut. Apuna käytin paria magneettia ja rautalankaa jota käärin venttiilinvarren ympärille. Venttiilinvarren tiivisteetkin olivat sen verran 'timmejä' että venttiilin saatoi laskea tiivisteen varaan eikä se mennyt siitä itsestään läpi.
gmc63 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2004 Ja REDCATILLE siitä puhe mistä puute ;DTaas OFFTOPIC
Mika Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 25. Syyskuuta, 2004 Minulla kans pöläyttää mustat savut käynnistettäessä, mutta vain sillä hetkellä.
Guest pile Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2004 Minulla kans pöläyttää mustat savut käynnistettäessä, mutta vain sillä hetkellä. musta savu on merkki siitä että ruokaa tulee riittävästi (vähän liikaakin) eli ryyppy toimii ainakin
KKOSKINEN Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Mä olen laittanut pariin autoon nylonköysimenetelmällä ns. sateenvarjokumit. Luulisi niiden olevan paremmat kuin nuo o- renkaat? Sama on talvella edessä Camaroonkin, kun pölistää aivan sairaasti. Hävettää starttailla ihmisten ilmoilla.
JR Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Mä olen laittanut pariin autoon nylonköysimenetelmällä ns. sateenvarjokumit. ...Nylonköysimenetelmä .... kerros tosta tietämättömälle lisää.
Guest pile Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Mä olen laittanut pariin autoon nylonköysimenetelmällä ns. sateenvarjokumit. ...Nylonköysimenetelmä .... kerros tosta tietämättömälle lisää. katso sivun ylintä viestiä
Mika Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Minulla kans pöläyttää mustat savut käynnistettäessä, mutta vain sillä hetkellä. Tarkoitus oli sanoa, että pöläyttää siniset savut käynnistys vaiheessa. Tuo musta savu lienee perua ajoautosta, joka on "nokivasara"
Mr Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Kirjoitettu 27. Syyskuuta, 2004 Keväällä laitettu sateenvarjot pakopuolelle ja oikeat tiivisteet imupuolelle (säästöä?), mutta ei ainakaan vielä savuta. Ja nailonköysimenetelmä on hyvä, jos tulee otettua asennusjuomaa enemmänkin, niin ei jää kompura huutamaan yöksi talliin.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään