Jump to content

TH700 vaihtaa liian aikaisin


Recommended Posts

Kertokaapas pystyykö vaihteiden vaihtoajankohtaa muuttamaan esim TV vaijeria säätämällä. Ongelmana on että lykkää isompaa vaihdetta jo 3500rpm kohdalla. Muutaman kerran on tullut kokeiltua "manuaalisesti" pakkovaihteilla ja vetoja tuntuis olevan hyvin tuonne ~4500 rpm asti.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Fenix

    14

  • JariN

    8

  • letkume

    5

  • TransNAM

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ootkos katsonu miten se kickdown vaijeri on nyt säädetty? Senhän pitäs mun tietojen mukaan olla tiukalla että soi sillon ku kaasu on täysin pohjassa eli läpät seljällään. Jos löysällä niin hyvinkin voi kuvitella että kaasu ei ole pohjassa ja vaihtaa kuten "puolikaasulla"...

Link to post
Share on other sites

En ole katsonu vielä. Pitää huomenna tarkistaa tilanne. Siinähän se vika voisi hyvinkin olla.

 

Niin ja laatikko vähän luistaa kun vaihtaa normaaliajossa kakkoselta kolmoselle. Täyskaasulla ei luista. :o Itse en ymmärrä näiden automaattien toiminnasta mitään. >:( :-[

Link to post
Share on other sites

En ole katsonu vielä. Pitää huomenna tarkistaa tilanne. Siinähän se vika voisi hyvinkin olla.

 

Niin ja laatikko vähän luistaa kun vaihtaa normaaliajossa kakkoselta kolmoselle. Täyskaasulla ei luista. :o Itse en ymmärrä näiden automaattien toiminnasta mitään. >:( :-[

 

No sekin voisi minusta johtua sen vaijerin säädöstä... Ymmärtääkseni laatikon paineisiin nimittäin tuo vaijeri vaikuttaa myös. Tosin vaihtojen kuuluukin normilootalla olla hieman sievempiä silloin ku ei ajella täyskaasulla.

Link to post
Share on other sites

Tarkistin sen vaijerin ja aika löysä oli. Kiristin pari naksausta mutta en vielä kokeillut ajaa. Voi olla että joutuu vielä kiristämään lisää.

Link to post
Share on other sites

Nyt on vaijeri kiristetty testiajot suoritettu. Ei kyllä uskoisi että on sama laatikko alla. Vaihdot on nyt paljon terävempiä ja vaihtaa isommalle vasta siinä ~4500rpm. Kiihtyvyys parani melkoisesti. 8)

 

Kiitoksia vaan kaikille neuvoista. :)

Link to post
Share on other sites

Mites toi vaijerin säätö tapahtuu - en ole koskaan siihen vielä törmännyt?

Vaijeri tuntuu olevan hieman löysällä kun läpät on tyhjäkäyntiasennossa.

 

Vaijerin etupäässä näyttäis olevan sellanen kirkas metallinen osa - siitäkö johonkinpäin liikauttamalla vapautuisi vaijeri, vai mitenkäkö tuota säätelen ...?

Link to post
Share on other sites

Siinä missä vaijerit tulee läppärungolle, on se teline, joka on kiinni plenumin kyljessä. Siinä on nappi, jota painamalla vaijeri vapautuu ja sitä voi liikuttaa. Sitten kun napin löysää, vaijeri jää siihen kohtaan.

Link to post
Share on other sites

nii-ja alipainetta ei edelleenkään mene th 700.seen... omassa vaihtaa täyskaasulla

n.5500 rpm. sais olla vieläkin 200-300 enemmän.

Link to post
Share on other sites

Suojasen kans oli juttua tosta et mulla vaihtaa hiukan liian aikaisin ja sanoi et pitäis jotku jouset vaihtaa. Pakkovaihteillahan se hoituu.

 

Link to post
Share on other sites
  • 9 years later...

Imusarjan vaihdon myötä th700 vaihtoi D asennossa isompaa pykälää 4000rpm täyskaasulla.

Kickdown vaaijerin kiristyksenkin jälkeen 4300rpm.

D:llä kerää muutenkin kierroksia hitaasti.

Pakkovaihteet toimii moitteetta ja niillä ottaa kierroksia.

En muista missä oli wot vaihtopisteet ennen imusarjan vaihtoa, mutta paljon korkeammalla jossakin +6000rpm paikkeilla.

Governoriin ei ole koskettu ja öljyt tsekattu.

Vaijeria kokeilin myös nykiä tuloksetta.

Ideoita mikä vaivaa laatikkoa d ja D vaihteilla?

 

Link to post
Share on other sites

Joo tuota tv-vaijeria tarkoitin.

On mielestäni niin kireällä kuin sen saa.

Toki tuossa saattoi sattua semmonen moka että vaijerin kiristämisen jälkeen käänsin läpät selälleen kaasuläpästä, jolloin liike saattaisi poiketa hieman kaasupedaalin liikeradasta?

 

Link to post
Share on other sites

Joo tuota tv-vaijeria tarkoitin.

On mielestäni niin kireällä kuin sen saa.

Toki tuossa saattoi sattua semmonen moka että vaijerin kiristämisen jälkeen käänsin läpät selälleen kaasuläpästä, jolloin liike saattaisi poiketa hieman kaasupedaalin liikeradasta?

 

Valitettavasti mulla on jokunen vuosi th700 säädöistä.. Senverran hämärästi muistelisin, että jos nuo geometriat on pielessä, niin ei toimi.

Link to post
Share on other sites

Joo tuota tv-vaijeria tarkoitin.

On mielestäni niin kireällä kuin sen saa.

Toki tuossa saattoi sattua semmonen moka että vaijerin kiristämisen jälkeen käänsin läpät selälleen kaasuläpästä, jolloin liike saattaisi poiketa hieman kaasupedaalin liikeradasta?

 

Tarkista nyt eka että ku painat kaasun pohjaan pedaalista että aukaisee ensinnäki kaasuläpän täysin auki, sitte se lootan vaijeri sen jälkeen että on kireällä ku läpät seljällään  :)

Link to post
Share on other sites

Joo tuota tv-vaijeria tarkoitin.

On mielestäni niin kireällä kuin sen saa.

Toki tuossa saattoi sattua semmonen moka että vaijerin kiristämisen jälkeen käänsin läpät selälleen kaasuläpästä, jolloin liike saattaisi poiketa hieman kaasupedaalin liikeradasta?

Jos kaasuvaijerin säätö on kohdallaan niin yhtä paljon ne läpät kääntyy polkimesta ja kaasuvivusta. TV-vaijeri säädetään täysin kireälle kaasu pohjassa. Alkuperäinen räikkä säätyy itestään kun ensin laittaa siitä "liian" kireälle ja sitten kaasu pohjaan.

Ettei vaan olis vaijeri menny laatikon päästä jotenkin vinksalleen jos vaihtokohdat on noin alhaalla täyskaasulla? Pahimmillaan saattaa lähteä laatikon päästä irtikin jos on toinen pää imusarjasta irti. Lootan päässä on rautalangan päässä pikkuinen koukku jossa vaijerin pää on kiinni.

Jos vaijerin joutuu irroittamaan lootasta niin astian tarvii kun sieltä reiästä tulee samalla öljyä jonkin verran. Hankalahko saada paikalleen kun ei kunnolla pääse näkemään.

 

Tuntuuko siinä vaijerissa kevyt jousimainen vastus kun vetää eikä takertele?

Link to post
Share on other sites

Tarkista nyt eka että ku painat kaasun pohjaan pedaalista että aukaisee ensinnäki kaasuläpän täysin auki, sitte se lootan vaijeri sen jälkeen että on kireällä ku läpät seljällään  :)

 

Kyllä.

Läpät aukeaa vaateriin ja vaijeri on kireällä

 

Jos kaasuvaijerin säätö on kohdallaan niin yhtä paljon ne läpät kääntyy polkimesta ja kaasuvivusta. TV-vaijeri säädetään täysin kireälle kaasu pohjassa. Alkuperäinen räikkä säätyy itestään kun ensin laittaa siitä "liian" kireälle ja sitten kaasu pohjaan.

Ettei vaan olis vaijeri menny laatikon päästä jotenkin vinksalleen jos vaihtokohdat on noin alhaalla täyskaasulla? Pahimmillaan saattaa lähteä laatikon päästä irtikin jos on toinen pää imusarjasta irti. Lootan päässä on rautalangan päässä pikkuinen koukku jossa vaijerin pää on kiinni.

Jos vaijerin joutuu irroittamaan lootasta niin astian tarvii kun sieltä reiästä tulee samalla öljyä jonkin verran. Hankalahko saada paikalleen kun ei kunnolla pääse näkemään.

 

Tuntuuko siinä vaijerissa kevyt jousimainen vastus kun vetää eikä takertele?

 

Jep. Liike on n.5cm ja jousimainen. Ei takertele ja lopuksi tuntuu selkeä stoppaus.

Löysin vaijerin läpiviennin laatikon kyljestä ja mitään päällisin puolin epämääräistä en huomaa.

Käsikopelolla ei tuntunut olevan irti mistään.

 

Sen verran edistystä että tänään otti kierroksia D-asennossa mutta vaihtaa yhä isompaa WOT 4300rpm.

Link to post
Share on other sites

Ne on aika pieniä rautalankakiekuroita tuolla laatikon päässä. Ei ole mahdotonta, että menee väärään asentoon tai jopa mutkalle.

 

Kuinka paljon vaijerin kiinnikkeet vaihtoivat paikkaa? Eli onko mahdollista, että "geometria" on mennyt pieleen ja vaijerit eivät enää liiku samassa suhteessa toisiinsa nähden?

Link to post
Share on other sites

Kuinka paljon vaijerin kiinnikkeet vaihtoivat paikkaa? Eli onko mahdollista, että "geometria" on mennyt pieleen ja vaijerit eivät enää liiku samassa suhteessa toisiinsa nähden?

 

Mutu tuntuma on että kiinnikkeet ja olisivat pysyneet lähes ennallaan.

Otan kuitenkin sen tutkimisen seuraavaksi työn alle ja vertaan toiseen TPI moottoriin.

Mikäli en vielä tuostakaan viisastu niin kesämeetin jälkeen tutkin laatikon pään.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...