Jump to content

TPi Plenumin porttaus


BlackZ

Recommended Posts

Plenumiahan porttailin reilu kuukausi sitten hyvin tuloksin, takarengasteho kasvoi 15hv ja vääntö 13Nm. Tosin aika suuri vaikutus oli varmasti sillä, että edellinen omistaja ei ollu tuota plenumia sovittanu noille Edelbrockin High-Flow runnereille. Niin ja laitoinhan sen isomman läppärungonkin, mutta tuossa kokoonpanossa se ei varmasti paljoa vielä tehny.

 

Nyt suunnittelin portata tuota plenumia vielä lisää ja tuossa suunnittelin että miten tuo nyt olisi paras tehdä tehojen saannin kannalta. Mulla on noista runnereista portattu noiden plenumien kanavat "yhteen" (kuva alapuolella) alkupäästä runnereiden lyhentämiseksi ja että tehot nousisi korkeammillle kierroksille. Eli kannattaisko nyt vain portata tuosta plenumista noiden runnereiden välit just samalta matkalta auki ku noissa runnereissaki tavalla A (kuva) vai vetästä nuo välit kokonaan pois tavalla B kuten ajattelin. Olis ainaki tiivisteet helpompi tehdä ku ei tarvis ylimääräisiä ulokkeita ;D

Runnerit_putsattuna_1.jpg}

Runnerit_putsattuna_1.jpg_thumb

Link to comment
Share on other sites

B:n minäkin tekisin jos tekisin. Tosin lieneekö suurta käytännön merkitystä jos aattelee kuin pitkä imukanava on kokonaisuudessaan.

Netistä löyty tietoa että TPI-runnerit, -imusarja+kansi antaa kanavan pituudeksi 25,25" = noin 64 cm. Jos toi yhdistäminen lyhentää imukanavaa vaikka 2" niin ero on noin 8%. Kaippa se 100-300rpmää voi nostaa alueita? Jos tohon alkaa niin reilusti vaan pois, kaikki mitä saa irti ettei mene puhki.

Link to comment
Share on other sites

Jep, eli portataanpa se sitten tuon B:n mukaan kuten suunnittelinkin ;) On tiivisteetki sitte helpommat tehä ;D Saapa nähä jos sillä vielä muutama heponen irtoais, ainaki viime kertaiset muutokset tuotti oikein mukavasti lisätehoja ;)

Link to comment
Share on other sites

Kannattaiskohan noihin runnereihinki vielä koskea? Ajattelin että jos suurentais noista runnereistaki tuota suuaukkoa sillä tavalla, että niistä tulisi ns. "torvi mallinen", olisikohan siitä hyötyä virtausten kiihdyttämiseksi? Nuo Edelbrockin High-Flow runnerit taitaa muuten olla sisähalkaisijaltaan (43mm) suurimmat runnerit. Esim. SLP:n runnerit oli sisähalkasijaltaan samaa luokkaa kuin vakiot (39mm), pikkusen outoa ettei oo virirunnerit tehty isommiksi...

 

Ja entä mites sitten tuo kiillotus? Kannattaisko nuo runnerit ja plenumi kiillottaa kunnolla ja millähän se helpoiten onnistuisi?

 

Sittenpä tuota ilmanottoa ei enää voi paljoa parantaa jos TPi:nä pitää muuten kuin sillä, että hommaa sen Haltecin että pääsee tuosta pirun MAF:sta eroon ja sitte laittamalla toisentyylinen ilmanputsari, jossa se itse ilmanputsarin kotelo ei rajoita virtauksia. Tuo vakio kotelosysteemi mikä tossa camarossa on, taatusti rajoittaa virtauksia (vaikka mulla on K&N putsarit) kuten MAF:kin...

Link to comment
Share on other sites

Tuo vakio kotelosysteemi mikä tossa camarossa on, taatusti rajoittaa virtauksia (vaikka mulla on K&N putsarit) kuten MAF:kin...

 

Camaron vakio tuplailmanputsari tsydeemi Accelin putsareilla ei vielä 300 hevosen kohdalla ahdistanu heppaakaan. Eli kyllä se kohtuu hyvin hengittelee... :D

Link to comment
Share on other sites

eipä ole kiillotuksesta mitään hyötyä, karheaan pintaa ~1% luokkaa ja oikein rumaan valupintaan verrattuna vakio kanavan kokoisessa röörissä ~4%.

 

B. tekisin ainakin itse ja sitten väli seinä kaventumaan mahdollisimman pitkälle matkalle V / U mallisesti..

Eli samaan tapaan kuin 16V kansien imupuolelle, tolleen saat parhaan venturin ja kiihtymisen vielä pidemmälle matkalle (pienentää pumppaus häviöitä ja lisää painetta venttiilin taakse isoilla kierroksilla)

 

http://www.sunpoint.net/~pirkonen/gsxr/P5230053.JPG

http://www.sunpoint.net/~pirkonen/gsxr/PB190001.JPG

 

..mielummin toi välilaippa mhdollisimman isolla säteellä / pyöreäksi koska röörit imevät vuorotellen.

Terävällä kulmalla tulee enemmän turbulenssia.

Link to comment
Share on other sites

Camaron vakio tuplailmanputsari tsydeemi Accelin putsareilla ei vielä 300 hevosen kohdalla ahdistanu heppaakaan. Eli kyllä se kohtuu hyvin hengittelee... :D

 

Siis onko tuo ihan dynossa testattu??

Link to comment
Share on other sites

Ei maffia ollenkaan, autossa on map.

Joten maffihan tietysti pikkasen voi jarruttaa mutta en usko että mitenkään massiivisesti...

 

Kyllähän tuo MAF vastustaa. Täällähän siitä oli enemmänki juttua:

http://www.f-bodyfinland.com/yabbse/index.php?board=1;action=display;threadid=8475

 

Eli 7hv ahdistaa enkä ihmettele. Sellainen MAF mistä verkot poistettu virtaa jotaki n. 658cfm ja pelkästään vakioläppärunko virtaa jo jotaki n. 783cfm... Eli on selkeä pullonkaula. Mutta hyvä jos tuo vakio ilmanputsari hässäkkä ei kuitenkaan vielä kovin ahdista. Se vaan on sen näköinen, että tuntuu miten se vois virrata riittävän hyvin enää yli 300hv tehoilla. :o

Link to comment
Share on other sites

Nuo Edelbrockin High-Flow runnerit taitaa muuten olla sisähalkaisijaltaan (43mm) suurimmat runnerit. Esim. SLP:n runnerit oli sisähalkasijaltaan samaa luokkaa kuin vakiot (39mm), pikkusen outoa ettei oo virirunnerit tehty isommiksi...

 

SLP:ssä on ristikkäiset runnerin putket yhdistetty koko matkalta, toiset putket on sitten vaan ehkä 1/3 yhdistetty. Joten tilavuutta on paljon enemmän, kuin vakioissa. Itekkin porttasin tuon plenumin, tosin kylläkin lähemmäs tuota A:ta kuin B:tä. Saa nähä sitten miten toimii. Eipä tuota TPI:tä taida saada kunnolla kierroskoneeksi vaikka porttais baseplatenkin putket yhteen... :'(

Link to comment
Share on other sites

mulla on kyllä SLP runnerit ja niiden sisämitta on n.41-42 mm. ja porttasin tavalla

a-niin että runnerit ja plenum on täysin kohdallaan eikä kynnyksiä vaan iso pyöristys.

kyllä mun tpi kiertää hyvin 6000 rpm.(lt-4 hot nokka-portatut vette kannet,isoilla vent

,52 mm tb. peltis, 3" putki, suorat pöntöt...)

 

Link to comment
Share on other sites

SLP:ssä on ristikkäiset runnerin putket yhdistetty koko matkalta, toiset putket on sitten vaan ehkä 1/3 yhdistetty. Joten tilavuutta on paljon enemmän, kuin vakioissa. Itekkin porttasin tuon plenumin, tosin kylläkin lähemmäs tuota A:ta kuin B:tä. Saa nähä sitten miten toimii. Eipä tuota TPI:tä taida saada kunnolla kierroskoneeksi vaikka porttais baseplatenkin putket yhteen... :'(

 

Miksi PITÄISI edes saada, ei näiden ole tarkoituskaan olla mitään Hondia missä käyttökelponen kierrosalue on 7000-8000rpm... ;)

Link to comment
Share on other sites

Miksi PITÄISI edes saada, ei näiden ole tarkoituskaan olla mitään Hondia missä käyttökelponen kierrosalue on 7000-8000rpm... ;)

Joo, ei ihan niin ylävireiseksi tarvii saadakkaan. Mutta eikös tuo kanavien yhdistäminen tähtää juuri kierrosalueen nostoon. Olishan se kiva jos saisi kiertämään tuon vehkeen edes tuonne 6000:een :P

Link to comment
Share on other sites

niin-ainakin hot-nokka antaa huipputehon 5800 rpm-ei siitä paljon hyötyä olis ellei

pannu kiertäis.

 

Niin paitsi että voi olla että se sun nokka antas huipputehot siellä 5800rpm:ssä, mutta imusarja ei toimi enää niillä kierroksilla ja todellisuudessa sullaki huipputeho on selkeästi 5800rpm:ää alempana...

Link to comment
Share on other sites

hyvä huomio-tosi on varmaankin---jos ei rottelo mee kaupax,käyn dynossa...

sitte o faktaa...

 

En ole itse ainakaan nähnyt ainoankaan TPi koneisen auton dynolappuja, missä maksimitehot olisi ollut paljoa yli 5000rpm:ssä. Mutta dyno kertoo totuuden, käy siellä tsekkaamassa ;)

 

Kiertää mullakin tuo oma jopa 6500rpm suht kivuttomasti, mutta silti maksimiteho tulee jo 4210rpm.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...