Jump to content

Suuttimen DutySycle


TransNAM
 Share

Recommended Posts

Paljonko voidaan pitää järkevänä dutysyclenä vakio tpi suuttimelle?

 

19lbs/h näyttää mulla pikaisella kokeilulla 79% (4875rpm tps 100% 122kmh) ja paineita olen jo nostanut 3.5bar-iin.

 

Taitaa olla suuttimien vaihto edessä...

Link to comment
Share on other sites

Eli melko tapissa ollaan...

Mikähän on käytännön vaikutus jos dc menee yli 80%? Jääkö vain ykskaks laihalle vai hyytyykö pikkuhiljaa kohti sataa...?

Laajakaistalambda olis kova sana niin tietäis sen sopan määrän oikeasti. Oma lambaada sanoo 0.9V koko ajan kun pistää polkimen mattoa vasten.

Link to comment
Share on other sites

lyhyt aikainen ylitys tuskin aiheuttaa mitään,pitkä aikainen ylitys lämmitää suutinta ja saattaa käämi palaa poikki.

Link to comment
Share on other sites

Miten muuten suuttimien Duty Cyclen saa selville?

 

Oma Ponu menee dynoon 10.s päivä seosten tarkastamista varten, selviääkö siellä yleensä myös suuttimien riittävyys, muuten kuin seosten kautta?

Link to comment
Share on other sites

Datamaster on hyvä (ainakin 8D versio). Jokatapauksessa kannattaa dynossa ottaa data talteen niin voi ihmetellä jälkeenpäin.

Niin ja tarvii piuhan läppärin ja auton välille ja muutamalla eurolla osia.

http://pp.kpnet.fi/haydee/pics/ALDL_MAX_ok.gif

 

Tämä siis 3gen. OBD2 vehkeissä on piuha vähän kalliimpi, muuten sama idea.

 

 

...niin mutta siis bensamäärä tuskin 100% jälkeen lisääntyy...

Ajattelin ottaa riskin ja laittaa käytetyt ruutat. Ois tiedossa sopuhintaiset.

Link to comment
Share on other sites

Eikä muuten hyydy sataan, 128 käyny itellä ja seniorilla tais olla 160...

 

Eikös toi ole mahdottomuus vai mitä toi arvo nyt sitten menee oikeesti. Eikös 100% ole aika maksimi??

Link to comment
Share on other sites

Eikös Duty Cyclellä tarkoiteta pulssisuhdetta, jonka suutin on auki/kiinni mahdollisesta maksimiajasta (80ms auki/20ms kiinni 100 ms:sta olisi 80%). Näin ollen jo 100% DC:llä suutin on auki koko ajan.

Mikäli ei omista kaapelia/läppäriä niin ajan voi mitata myös oskilloskoopilla suuttimen liittimestä.

Link to comment
Share on other sites

Ja tuohan on laskennallinen (calc) arvo eli pienet on suuttimet. Se optimaalinen olis 80 ja kun mennään siitä yli olis jo suuttimien päivitys edessä.

 

Sinänsä hyvä, että tuo laskee yli sadan, tiedetään miten paljo mettässä oikein ollaan ;D

 

Ja vielä kerran Datamasterin helpistä:

"This is the calculated Injector Duty cycle based on the current BPW and Engine RPM and EFI mode (Batch fire or Sequential). This is useful for determining if the injectors are sized correctly. When the injector duty cycle exceeds 80 percent, the color is changed to Red."

Link to comment
Share on other sites

Tällasen löysin nyt pikasesti omista filuista ja eikös tuo näytä duty cycleksi ~120?

Häh?

 

Kovasti ainakin näkyy nakuttavan...

Kävin omalla ajelemassa muutaman kilsan vähän polkien niin oli cnock-count 3. Ei ainakaan oo sytty liian aikaisella.

 

Voihan se laskennallinen dc olla yli 100% jos boxi yrittää antaa bensaa aina vaan. 100 jälkeen tosin taitaa mennä suuttimille jatkuva virta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

OT, mutta ei tuo ole tuossa mun koneessa paljoa, tuon verran tulee jo kun käynnistää.

 

"Parhaimmillaan" reilun 20 minuutin koeajolla Knock Count menny ympäri 6 kertaa ja sehän alkaa alusta kun on laskenut 60 000 asti...

 

(jossain on varmaan jotain vialla :-[ )

Link to comment
Share on other sites

Olis kyllä kiva tietää mitä tuo laskennallinen 120% sitten oikein tarkottaa; ensin koko cyclen suutin auki ja sitten viel 20% :o :o :o :o

Link to comment
Share on other sites

OT, mutta ei tuo ole tuossa mun koneessa paljoa, tuon verran tulee jo kun käynnistää.

 

"Parhaimmillaan" reilun 20 minuutin koeajolla Knock Count menny ympäri 6 kertaa ja sehän alkaa alusta kun on laskenut 60 000 asti...

 

(jossain on varmaan jotain vialla :-[ )

Eiks tuo haittaa kun nakutusanturi myöhästää sytkää? Vai ootko ottanut koko myöhästyksen pois käytöstä?

Link to comment
Share on other sites

Varmaan laskee sitä, että kun (orkkis)suuttimet on kooltaan 24 niin jotta päästäs tohon 80% optimiarvoon, niin täytys kasvattaa suuttimet 36:siksi.

 

- e - Haittaahan se aina välillä ;D

Link to comment
Share on other sites

OT, mutta ei tuo ole tuossa mun koneessa paljoa, tuon verran tulee jo kun käynnistää.

 

"Parhaimmillaan" reilun 20 minuutin koeajolla Knock Count menny ympäri 6 kertaa ja sehän alkaa alusta kun on laskenut 60 000 asti...

 

(jossain on varmaan jotain vialla :-[ )

 

Mulla oli nonstop cnockcount kun oli kiertokanki mutkalla ja päkätti... se kyllä kuului uloskinpäin ja tuntui vedossa ja näkyi ennakossakin. Eikös ainakin 4genit ole herkkiä ainakin peltisarjoille ja kolmosetkin rullakeinuille... niin olen käsittänyt. Mul ei ainakaan tipissä peltisarjat haitannu mitään.

 

Minkälaisia suuttimia ootte käyttäny tämmösissä vähän kutitelluissa (ja joskus ehkä vähän enempi) koneissa ettei tuu ongelmia ihan heti. Vakiothan periaatteessa riittää johonkin 230hp ja 3.5bar 250hp mutta turhan tarkalla tuntuis olevan. Pääsis pumppukin helpommalla kun sais paineita vähän laskea.

Paljonko 5.7tpi-ssä virtaa vakiosuuttimet?

 

http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#ITABLE

mukaan jotku 24-26 ois aika hyvä koko...

Link to comment
Share on other sites

mulla on noi vakio 19lbs suihkut ja dutycycle näyttää korkeimmillaan 99,6... Eikös ne ole koko lailla seljällään siinä vaiheessa,kun on laulua laitteissa? Tarkoitan,että tuo 80 tuntuu "hifistelyltä",voin olla kyllä totaalisen mettässä mielipiteeni kanssa. koneessa n.300hp

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli nonstop cnockcount kun oli kiertokanki mutkalla ja päkätti... se kyllä kuului uloskinpäin ja tuntui vedossa ja näkyi ennakossakin. Eikös ainakin 4genit ole herkkiä ainakin peltisarjoille ja kolmosetkin rullakeinuille...

Mulla ei ainakaan ole ollut ongelmia rullakeinujen kanssa... vielä ;)

Link to comment
Share on other sites

Paljonko 5.7tpi-ssä virtaa vakiosuuttimet?

 

5.7:ssa on vakiosuuttimina 21-24 lbs/h, nuo 24:set on samat kuin corvetessa

Link to comment
Share on other sites

24lbs:n Ford Motorsport -suuttimet riittää vakiobensanpaineillakin noin 300hp:n konetehoon 80%n duty cyclellä. Tämä on tullut itse todettua käytännössä.

Link to comment
Share on other sites

Guest pile

ja 30lbs piisaa mek. ahdetussa 430 hv siitä on dynopaperi olemassa.(ahtimen pyöritys rasittaa muutamia kymmeniä heposia)

tehdashan ilmoittaa että noin 500hv:n pitäis vaparina 30lbs:n suuttimet riittää jos kone toimii hyvällä hyötysuhteella.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...