Jump to content

LG4 virityskokemuksia?


petsku

Recommended Posts

Löytyykö kokemuksia/tietoa alkupään 3rd gen n. 82-86 malleissa melko yleisen kaasarikoneen virityksestä?

Osia ainakin näyttäisi löytyvän kohtuullisen hyvin. Tuli laitettua auto talviunille ja kesää odotellessa olisi kiva askarrella jotain....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • GTATL

    11

  • KKOSKINEN

    11

  • z 28 jari

    6

  • Mopo305

    6

Tietääkseni konehan on sama kuin L03 (tbi motti) mutta kaasariversiona. Eli kutakuinkin samat hommat. Alkuperäinen nokka ei ole mikään hipo nokka ja kannet ovat ns. swirlport-kannet jotka tuottavat hyvän taloudellisuuden ja väännön n. 2000rpm kohdalle mutta tappavat yläkierrostehon ja sitäkautta suorituskyvyn. Lisäksi 3gen f-bodyn vakio putkisto ja pakosarjat ovat kovin tukkoiset. Eli nokka vaihtoon, peltisatsit ja avarampi putki, kannet vaihtoon tai rajusti portattavaksi. Lisäksi kannattaisi samalla varmaan vaihtaa imusarja, ilmanpuhdistin (5.7 pickupin putsari kuulemma sopii paikoille ja on hieman isompi kuin alkuperäinen) ja termostaatti kylmempään.

Link to comment
Share on other sites

lg4 ja tbi jakaa vain pelkän lohkon. Kaikki muu on eri palikoita virranjakajaa möyten.

 

Lg4 sai esim houmattavasti paremmat (huonot silti) kannet kuin Lo3, nokka on mekaaninen (houmattavasti halvempi kuin rullanokka, eikä käy myöstään imusarjat päikseen.

 

Lg4 alottasin ite ainaki täys huollolla. Eli kaikki nesteet, tulpat, tulpanjohdot, jakajan kansi ja pyöriä.

 

Sitten perinteiset imusarja, pakosarjat, nokka mitotettu koneelle.

 

Heikki voi neuvoo nokasta enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Crisis, ei paljoa oo tietoa tosta 305 kaasarikoneen virityksestä. Mulla kun viritys alotettiin pulttaamalla vanhasta (60-luvun) vettestä peräisin oleva 4-pulttinen 350 lohko 355:ksi porattuna ja siihen sit 10.25 puristeiset männät ja Compin Magnum 280H nokka. Tollan nokalla saa just menemään päästöistä läpi mutta vakio stallilla on paskamainen saada se käymään alle 1000 tyhjiä niin ettei sammuisi vaihde päällä.

 

Mulla tohon on vielä laitettu TrickFlow alukannet ja ens talvena tulee Compin XR 270HR nokka tai vastaava. (rullanostajat on jo hyllyssä... ne sit muuten osaa olla hintavia noi retro rullanostajat)

Link to comment
Share on other sites

Taannoin tuli selviteltyä tuota LG4:n sielunelämää jonkunverran, kun oli tarkoitus sitä hiukan piristellä. No kone paljastui loppuunajetuksi joten suunnitelmat muuttuivat...

 

Nokka taitaa olla se joka tehokkaimmin rajottaa tuota tehoa, myös männät ovat ainakin alkupään koneissa "kolo"-malliset, joten puristussuhde jää hiukan alas. Samaa konettahan sai myös 190hp H.O versiona, jossa nokka oli kireämpi, männät tasapäiset jne.

 

CHP:ssä oli joku vuosi sitten juttusarja kuinka uudesta "goodwrench" 350:stä osa toisensa jälkeen vaihtamalla saatiin ihan kivasti tehoa irti, virijipot pätenee aika pitkälle myös tuohon LG4:ään

Link to comment
Share on other sites

Ameriikan lehdissä ollut useita artikkeleita aiheesta,mm. Car raft march -99 (305 chevy 325 hp with easy bolt ons),Popular Hot Rodding -00(making power with 305)ko. juttu tpi kattilaan,sekä kolmen eri versioisen 305 kattilan viritykset 290hp,343hp,400hp)osoitteessa http://www.hioutput.com/tech.html itse pidin ko.jutuista parhaana Car Craftin tarinaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Siinä 220-250 heppaa irtoaa kireemmällä nokalla (esim Cranen 216/228 asteinen), imusarjalla ja pakosarjoilla. Itse melkein suosittelisin kaasarin ja virranjakan vaihtamista perinteistä mallia oleviin niin on yksi päänsärky vähemmän. Tuohon voi sitten lisätä hyvin virtaavat kannet ja ohkaisen tiivisteen + 3" putkiston niin aletaan olla 250-300hp välillä. Ja jos nuo samat hommat olisi tehnyt 350 lohkoon niin oltaisiin siinä 350-380hp haarukassa. IMHO jos haluat yli 250 kaakkia niitä tehoja aloita suosiolla 350 koneesta.

 

Niin yksi LG4 tuli laitettua tuonne 240hp tuntumaan (loppunopeuden perusteella) ennenkuin kyllästyin ja otin tilalle Goodwrenchin 350 koneen.

Link to comment
Share on other sites

Kattelin noita Trick Flow alukansia netissä. Aika hyviltä näyttää. Onko kellään tietoa tai luuloa ovatko sen väärtit, että kannattaisi maksaa lisätaaloja verrattuna SR 305 rautakansiin. Painoero ei ole nyt ratkaiseva tekijä?

Link to comment
Share on other sites

Kattelin noita Trickflow:n sivulta noita 175 kansia. Melko sekavalta näytti. Ensin sanotaan, että ne on pienille koneille. Sitten taulukossa sopivuus on 327-350-400. Vuosimallin 1988 mukaisessa taasen lukee 350. Kun 262-305 kansia kaupataan vain tyhjinä. Summitin sivuilla asia on esitetty paljon selvemmin. Onkohan yleensäkään järkea laittaa tollasia kansia moottoriin jolla on tarkoitus ajaa arkiajoa ja tässä kulutuksellakin on merkitystä? Nokaksi olen ajatellut jotain 256 kokoista keppiä. Itse kone on tarkoitus kasata kasasta jossa on LG 4, Volvo Penta 305 merimoottori, 600 Carter, ProJection ruisku, pukinsarvet, TPI pakosarjat, Edelin peltisarjat, Megnaflow-pönttö. Ja tossa Pentassahan on TBI kannet. Lootaksi tulee Th 350 ja perä on 2,73 lukoton. Myös imusarjan vois hankkia uuden. Niin ja noi alukannet on harkinnassa.

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...