Jump to content

ALDL-USB-johto hakusessa

Guest PJKuona

Recommended Posts

Kirjoitettu

Olen jo pidempään harkinnut välijohdon ostamista tuohon Firebirdin ja kannettavan tietokoneen väliin. Ongelmaksi on kuitenkin muodostunut se ettei tietokoneesta löydy tuota rs232 -liitintä vaan ainoastaan USB.

Olen selaillut tätä foorumia ja aiheesta löytänytkin tietoa, mutten sitä tarvittavaa tietoa. Eli mistä tuollaisen ALDL-USB johdon saa tilata?

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Teac

10

• Chevy

3

• Dustez

3

• -vellu

2

Kirjoitettu

Kiitoksia vastauksesta. Laitoin ko. firmaan kyselyn oikeasta kaapelista. Mikäli sellainen löytyy ja hinta on vähintäänkin kohtuullinen, laitan tilauksen vetämään heti kun vastaus saapuu.

Kirjoitettu

Vastaus tuli firmalta nopeasti, mutta minua se kokonaisuudessaan vain hämmensi lisää. USB-johto heiltä kyllä löytyy, mutta se ei toimi WinALDL-kanssa.

Ilmeisesti minun pitäisi ostaa tuon piuhan lisäksi myös Datamaster -ohjelma (95$).

Tässäpä tu oheidän vastauksensa kokonaisuudessaan:

Hello Pasi,

Yes, I have the USB-OBD1 style cable. The price is $90, and that

includes international shipping via Air Letter Post (usually about a

week, maybe 10 days).

WinALDL won't work with your car, though. Your ECM speaks 8192 baud, and

WinALDL only supports 8192. However, TTS Datamaster and Craig Moates'

ECM software (from http://www.moates.net ) will work with it. Carsten

Meyer's TPI software will also work with it. Keep in mind that if it's

DOS based software (like Craig's or Carsten's), you'll need to run those

under Windows to have COM port support (USB isn't supported in a DOS

environment).

Datamaster unfortunately isn't free, but it is (in my opinion :) ) the

best software out there for scanning. It's $95 for the license from me

for Datamaster.

Let me know if you have any more questions.

Eli mitä nyt teen? Tuo pelkkä USB-johdon tilaaminen ei ilmeisesti riitä, vaan minun on ostettava tuo softakin, vai onko?

Kirjoitettu

Suosittelee datamasteria, mutta myös nuo muut softat toimii. WinALDL ei toimi 90-> ECM:mien kanssa. On myös olemassa tunerpro shareware softa joka toimii.

Kirjoitettu

Ei tieten sitten auta muutakuin tilata tuo USB-OBD1-kaapeli ja Datamaster softa. Vaikka hieman kyllä hirvittää tuo ohjelman hinta 95$, vaan eipä taida oikein nyt muu auttaa - laatu maksaa. Tulee kallis kokonaispaketti.

Voikohan tuolla akmcables.comissa maksaa VISA-kortilla?

Kirjoitettu

Ei tieten sitten auta muutakuin tilata tuo USB-OBD1-kaapeli ja Datamaster softa. Vaikka hieman kyllä hirvittää tuo ohjelman hinta 95$, vaan eipä taida oikein nyt muu auttaa - laatu maksaa. Tulee kallis kokonaispaketti.

Voikohan tuolla akmcables.comissa maksaa VISA-kortilla?

Tuota Datamasteria voi myös kokeilla ilmaiseksi tovin.

Jotkut on kertonut, että netistä löytyy myös ns. purkukoodi tuon kokeilunkin jälkeen :-[

Noh nehän on vaan niitä puheita ;D

Kirjoitettu

Minäkään en ole etsinyt purkuohjelmaa... :-[

Etsivä löytää ;D

...löysitkö :-[

Kirjoitettu

Itse olen käyttänyt tätä ohjelmaa -91:ssä

http://pweb.de.uu.net/pr-meyer.h/aldl.htm#aldlmon

Onhan se vähän karu mutta ilmainen, osat maksoi jotain vitosen

Mutta eikös tämä kytketä tuohon COM-porttiin? Minulla kun ei sitä liitintä kannettavasta koneestani löydy. Homma pitäisi saada toimimaan nimenomaan USB-portin kautta.

Kirjoitettu

Näin noviisina on pakko (ihan vaan kaiken uhallakin) sanoa "entäs USB-RS232 kaapeli"...

Ja ihan vaan mielenkiinnosta (kun nyt mentiin kolviosastolle) niin kannattaa vilasta seuraava sivusto:

http://www.mictronics.de/?page=j1850_vpw

ainakin välimallisten kulkupelien osalta.

- Kimmo

Kirjoitettu

Näin noviisina on pakko (ihan vaan kaiken uhallakin) sanoa "entäs USB-RS232 kaapeli"...

Nuo kaapelit tuntuisi olevan pääasiassa rekvisiittaa, ei vaan tunnu toimivan. Tällaisia kokemuksia ainakin Haltechin ja GM:n orggis-ECM:n kanssa.

Kirjoitettu

Jummijammi.... Tästähän tuli oikea "keskustelu".

Niin menikö mulla nyt ohi vai enkö vaan esittänyt asiaa riittävän selkeesti, elikkä tarkoitin kytkentää: Kannettava-"USB-RS232 sovitinkaapeli"-"RS232-TTL-sovitinkytkentä (MAX232/transistori/tms.)".

Itse olen kutitellut edellistä menopeliä (91:stä ponun GP) ja nykyistä 95:sta Z28:a juurinkin samantyylisellä "MAX232-kytkennällä", ja toistaiseksi (kop kop kop) ei ole ollut mitään ongelmia.

BTW. Lisäksi oon väsännyt kulkupellini "51-pohjaisen telemetria-/vikakoodi/"nice to have"-näyttöpurnukan" joka liityntä ALDL:ään vastaa "simppeliä transistorikytkentää". Joka myöskin toimii kuin junan vessa.

Se on tosi että USB-RS232-adapterit eivät todellakaan ole "normi COM-portin veroisia", mutta kyllä niistä "tavallinen data menee läpi", mutta esimerkiksi sarjaporttiin liitettävät piiriohjelmointikytkennät (=ISP-programmers) eivät toimi kunnolla.

(no joo, vähän offtopikkia)

Olen käyttänyt samaisia ALDL-sovitinkytkentöjä myös USB-adapterin kanssa ja kyllä silloinkin data on liikkunt...

Kirjoitettu

Mutta eikös tämä kytketä tuohon COM-porttiin? Minulla kun ei sitä liitintä kannettavasta koneestani löydy. Homma pitäisi saada toimimaan nimenomaan USB-portin kautta.

kaapalin mukana tuli ajurit ja ohjelma jolla tietokoneen usb portti muuttu com4 portiksi, kaikki ohjelmat käyttää mulla tota com4 portti muotoa(freescan, datamasteri ja tunecats)

Kirjoitettu

Tänään sitten lähti tilaus tuonne www.akmcables.com -sivustolle. Tilasin USB-OBD1 tyyppisen kaapelin ja TTS Datamaster -ohjelman. Hintaa koko komeudelle kertyi 165$. Tuon kaapelin pitäisi nyt sitten toimia USB-portin kautta uudemmissa (-91-92) ja myös hieman vanhemmissa Firebirdeissä.

Nyt vain sitten jännityksellä kyttäämään postia. Reilussa viikossa luulisi tuon kaapelin tuolta saapuvan.

Kirjoitettu

Nyt vain sitten jännityksellä kyttäämään postia. Reilussa viikossa luulisi tuon kaapelin tuolta saapuvan.

Tasan 2 viikkoa kesti mulle.

• 3 weeks later...
Kirjoitettu

Nyt tuosta tilauksesta ja maksamisesta on kulunut jo kolme viikkoa. Visa-lasku tuli viime viikolla jossa näkyi että summa on veloitettu kortilta. Ainoa ongelma on nyt vain se ettei tuota kaapelia eikä softaa ole vielä näkynyt. Pitäisiköhän tässä alkaa huolestua vai olenko vain liian hätäinen?

Kirjoitettu

Kaksiviikkoa on yleensä siedettävä kipuraja asiassa jos toisessakin. Siinä ajassa toimitukset yleensä tulee jo ihan postissakin. UPS ja DHL toimitukset jo viikossa.

"Apostolin-kyydillä" ja rekakuljetukset ovat hitaimmat.

Kannattaa kuitenkin lähettää sähköpostia myyjälle ja ilmoittaa ettei toimitus ole saapunut. Visa lasku kannatta kuitenkin maksaa ajallaan. Jos toimitus ei ole tullut 1 kk. sisällä tilauksesta tai vastausta kyselyyn 1 vk. sisällä tiedustelusta niin ilmoitat vain Visalle kirjallisesti ettet ole saanut tuotetta niin ne palauttavat maksetun summan.

Sitä ennen ilmoitat myyjälle ette ole saanut toimitusta ja olet velvoitettu ottamaan yhteyden luottoyhtiöön kaupan purkamiseksi.

Kirjoitettu

Tavattoman kauan kestää matka tänne; mulle on yleensä tuollaiset pikku paketit tulleet 4-7 vuorokaudessa.

Kirjoitettu

Laitoin myyjälle nyt sähköpostia jossa tiedustelin asiaa ja kerroin tilanteen. Katsotaan nyt mitä myyjä vastaa ja mietitään sitten miten edetä asiassa.

• 5 weeks later...
Kirjoitettu

Myyjähän tosiaan tuossa viime viikolla lupasi lähettää paketin uudelleen siten että sen etenemistä pystyy seuraamaan. Minulle hän ilmoitti myös tuon seurantanumeron.

Tänään oli sitten postista putkahtanut lappu, jolla sain hakea postinkonttorista tämän myyjän uudelleen lähettämän kaapelin ja softan. Joten nyt minulla lopultakin on sitten tuo kaapeli ja softa. Jospa tällä viikolla pääsisi jo testailemaankin sitä.

Miten tuo homma muuten toimii? Softa ilmeisesti asennetaan vain kannettavaan koneeseen, kone autoon mukaan, piuha kiinni auton ja tietokoneen väliin, tietokone sekä auto käyntiin ja sitten vain lukemaan dataa ruudulta, vai onko tuossa jotain muuta mitä pitää tietää tai ottaa huomioon?

Tuo softan levy oli muuten pieni yllätys. Kyseessä oli nimittäin itsepoltettu levy johon oli liimattu päälle tällainen tarraetiketti. Ensi vaikutelma oli hieman epäilyttävä, mutta kaippa kyseessä on kuitenkin ihan laillinen versio ohjelmasta.

Tuntui vain hieman oudolta kun kaupallista ohjelmaa myydään itsepoltettuna. En nyt sano etteikö niin voisi tehdä, mutta enpähän ole ennen tuollaiseen vain törmännyt ja siksi se tuntui hieman omituiselta.

Kirjoitettu

Onko softa myyjän tekemä? Sittenhän se olisi suht luonnollista, jos harrastepohjalta tehtyä softaa ei "painatettaisi" missään kalliissa paikassa. Vähän nyrkkipajahommaltahan tuo kieltämättä kuulostaa...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...