Jump to content

ilmaputket, egr Poisto?!


Recommended Posts

Posted

lisätään tänne, vaikka väärään paikkaa menee.. minkä kokoset suuttimet on -89 5,7 TPi :Ssä vakiona?

 

 

Palataan tähän vielä sen verran, että TPI Parts-ninimen lafka sanoo näin suuttimista:

" All 305 TPI engines used 19 lb injectors, and all 350 TPI engines used 22 lb injectors. The Corvettes did not have larger injectors, as people often believe."

 

Eli Corvettea myöten 22lb ruutat 5.7 koneissa.

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • balez

    21

  • Z-mo

    11

  • mikke

    4

  • Nupa

    4

Top Posters In This Topic

Posted

 

Palataan tähän vielä sen verran, että TPI Parts-ninimen lafka sanoo näin suuttimista:

" All 305 TPI engines used 19 lb injectors, and all 350 TPI engines used 22 lb injectors. The Corvettes did not have larger injectors, as people often believe."

 

Eli Corvettea myöten 22lb ruutat 5.7 koneissa.

Paitsi että mun Formulassa on 24lb suuttimet. GM:n varaosanumeron numeron mukaan tarkistettu. Tulisko nuo sitten tuon performance packagen mukana....

  • 3 weeks later...
Posted

Otsikon mukaan:

Kaikki saasteheebelit mitä ei lue otteessa saa poistaa eli esim. ilmapumppu, egr jne. Vaikka lukisivat otteessa niin 99,99% niitä ei kukaan katsari kato.

"Vähäpäästöinen" tarkoittaa vain lambdasäätöistä konetta katilla. Katsastus edellyttää lambda-arvoa 0,97-1,03 putken päästä eli säädön pitää toimia.

Ilmapumpullisista (mekaanisella) jenkeistä ei mitata periaatteessa lambdaa ollenkaan tai sitten pitäis ilmaletku tukkia jotenkin.

"Kolmitoimikatalysaattori" tarkoittaa et katti olis oltava (pönttö ainakin) mut lambdaa ei mitata ja päästöt sai ainakin ennen olla samat kuin katittomassakin (voi olla muuttunut).

 

EGR-n poisto on vähän niinjanäin asia... Toimivan egr-n poistosta ei ainakaan mitään varsinaista hyödy, ei edes tuu juurikaan lisää tilaa. En ainakaan omassa ole huomannu et mitä se haittaa vaikka paikallaan onkin. Pieni karsta ei imarissa haittaa ja periaatteessa alentaa palamislämpötilaa, sitäkautta nakutusta ja palamislämmön kautta koko koneen lämpötilaa (hukkalämpöä=energiahukkaa). Toki jos väljä kone holvaa egr-n kautta kaikki öljyt imusarjaan tai on jämpännyt auki tms. niin ehkä sitten jo kannattaa poistaa.

 

Vähäpäästöisestä jossa on nokanvaihdon tms. takia vaikeuksia saasteiden (co, hc) kanssa en poistais ilmapumppua.  Ilmapumppu vähentää melko reilusti CO ja HC (varsinkin jos niitä on katille liikaa) päästöjä ja lisää jäännöshappea. Olettaen toki et katti on hengissä eikä tyhjä.

 

Toisaalta HYVIN toimivan koneen/ruiskun saa ongelmitta katsastettua vähäpäästöisenä tyhjälläkin katilla. Kunhan se pönttö on putkessa.

 

Kun alkaa kirjoittelemaan niin kirjoittelee sit kunnolla ;) ;D

Posted

Virallinen vastaus mitä sain aken insinööriltä liittyen tohon vähäpäästöinen/ei vähäpäästöinen asiaan.

 

Jos rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen auto on vähäpäästöinen ja jos taas rekisteriotteessa lukee vain katalysaattori auto ei ole vähäpäästöinen.

Ei katsastuskonttorin enää tarvitse vääntää onko kolmitoimi kattia ja ilmapumppua vai ei.

 

Alla AKEn vastaus kyselyyni:

 

Terve,

 

Asia selviää rekisteröintitodistuksesta, jossa pitää lukea kolmitoimikatalysaattori tai vähäpäästöinen, jos sovelletaan tiukempia kriteerejä. Jos otteella lukee vain katalysaattori, niin silloin sovelletaan lievempiä rajoja.

Menettelyyn on tullut lievennys, josta ollaan juuri tiedottamassa toimipaikkoja.

 

Terv.,

Hannu Pellikka

AKE

 

 

Posted

eli vm.89  otteessa lukee katalysaattori käytettävä lyijytöntä polttoainetta ni onko hc raja 600? viime kesänä piti olla alle 100. ::)

Posted

Katastuksen arvosteluperusteet

 

... päästöt:

 

Hylkäys:

1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm

1.10.1986 ... CO>3.5% tai HC>600 ppm

 

Kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla varustetut autot käyttöönottoajasta riippumatta:

Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm

Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY mukaisesti (EURO 3 ja 4): OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur. kohta) Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai Lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä ei ole ilmapumppua. Joutokäynnin ylitys ylittää 1000 1/min tai tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman arvon.

 

Ajokielto:

Mille tahansa em. mainitulle vuosimallilla CO-pitoisuus yli 6%.

Posted

eli vm.89  otteessa lukee katalysaattori käytettävä lyijytöntä polttoainetta ni onko hc raja 600? viime kesänä piti olla alle 100. ::)

raja on 600, tuolla rajalla katsastettiin viime lokakuussa." -89, katalysaattori, käytettävä lyijytöntä."
  • 3 weeks later...
Posted

Poistin kanssa ilmavehkeet ja jätin pakosarjoihin ne takaiskuventtiilit siinä toivossa että pitävät. No eihän ne pitäneet ja päästivät ilmaa pakosarjaan sekoittaen seokset.

Tulppasin putket messinki hatuilla ja ero oli huomattava. ennen kunnon tulppausta kone tuntui näin jälkeenpäin ajateltuna vähän sieluttomalta.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...