Jump to content

Miks moniurahihna vinkuu/kitisee koko ajan ???

Recommended Posts

Kirjoitettu

Kyseessä -95 camaro 3.4 V6, moniurahihna vinkuu ja kitisee kokoajan, tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla.

Autossa pitäis olla hihna pituudeltaan 775 tuumaa=1968.5 mm. ilmastoinnin kans.

Kaupasta löytyi hihnat 1965 mm ja 1980 mm, ja molemmilla vinkuu ihan sikana, toinen siis 3 mm liian lyhyt ja toinen 11.5 mm liian pitkä.

Onko se niin tarkka oikeasta pituudesta, ei kai ?

Missään hihnapyörässä ei ole juurikaan välystä (ehkä 1mm jossain), eikä ajon jälkeen mikään niistä kuumene toistaan enemmän, ei siis ole jumissakaan mikään niistä.

Linjat muuten suorassa, mutta ohjaustehostimelle hihna tulee vesipumpun sileältä rullalta hieman vinossa, ohjaustehostimen hihnapyörä mun mielestä aavistuksen sisässä verrattuna esim. kampiakselin hihnapyörään (ero n.3mm) silmämääräisesti katsottuna, onkohan se liikaa.

Lataakaan ei liikaa, joten ei siinäkään hämminkiä.

Missähän siis vois olla vikaa, apuva tarvitaan ???

Ostin auton pari päivää sitten ja olen aika vihreä näiden juttujen suhteen, kiitos etukäteen jo kaikesta avusta, moi.

Kirjoitettu

oletkos varma,että se on hihna  ???

voi olla laturi tai joku hihnapyöristä

Kirjoitettu

Jos käynnissä ollessaan hankaa ns. liitua hihnaan urien puolelle, vinkuminen loppuu hetkeksi välittömästi ja alkaa uudelleen heti kun pitoliitu kuluu hihnasta pois.

Sillä perusteella olen sen paikallistanut vain hihnaan.

Kirjoitettu

Varsinkin vesipumppu voi kitistä jos on päässy vesi laakereihin.

Ei sillä remmin pituudella niin väliä ole kunhan kiristimessä riittää vara. Kulkeehan remmi oikeaa reittiä?

Kirjoitettu

Kiristimessä riittää vara ja hihna menee aivan oikeaa reittiä, konehuoneessa on malli kaavio sille.

Osto hetkellä ei ollut mitään ongelmaa hihnassa, kotiinpaluu matkalla alkoi vinkuminen (sateessa)  ja edellinen hihna olikin täysin tasaraha kun kotiin pääsin.

Luulin, että siinä huonossa hihnassa oli selvä syy, mutta eipäs ollutkaan...ja nyt on näin.

Pitäiskö säästellä autoa pihassa vai annanko mennä kitinän kera, onhan se kyllä aika ikävän kuuloista touhua.

En ymmärrä mistä tuo luistaminen voi johtua.

Kirjoitettu

Jos koittais selvittää mikä ratas luistaa ja sitten tutkia ite ratasta/kyseistä härveliä. Vaikuttaako ratin kääntely, sähkökuorma tms. Kyllähän rataskin voi olla kulunut jos on enempi ajettu, yleensä muniuraiset on kyl lähes ikuisia.

Jos ei sitten joku ratas ole öljyssä...

Kirjoitettu

Näiden kans on joskus vaikeeta, putsaa pyörät liuottimella ja sit vielä tinnerillä, putsaa hihna tinnerillä, onko hihna varmasti oikeella profiililla, se on ikäänkuin monta kiilahihnaa, kiilan sivut vetää jos se pohjaa uranpohjiin  luistaa ja hirvee kitinä, koita käsin kaikki apulaitteet ettei se kuitenkin ole joku niistä. vanhat hihnat lopettaa yleensä vähäks aikaa kun kääntää pyörimissuunnan

Kirjoitettu

Sitä juuri tarkoitin et jos joku ratas jumittaa ja remmin pito ei aivan riitä pyörittämään sitä väkisin. Ilmastoinnin kompura vois ola hyvä ehdokas.

Kirjoitettu

Ratin kääntely tai muu sähkökuorma ei vaikuta asiaan lainkaan, ja hihna on 100 varmasti oikein..

Soitin paikalliseen usa autojen osia myyvään liikkeeseen ja hänen sekä varaosamyyjien mielestä moniurahihnoja on vain yhtä lajia, pitäisi siis sattua hyvin urat ja harjat kohdilleen, eikä pitäis pohjata mitenkään.

Tänään otin töistä hihnaspraytä mukaan ja ajattelin koittaa mitäs tapahtuu sen kans, pitoa löytyy sillä aineella.

No, suihkautin hieman, ääni hiljeni, meni pari sekuntia ja alkoi kauhee rohina...hihna nousi ohjaustehostajan pyörän päälle parin harjan verran, eli onko se hihnapyörä sittenkin liikaa vinossa linjasta ( n.3-5mm ) ja aiheuttaa kaiken tämän murheen.

Eräs "seppä" sanoi mulle, että sen hihnapyörän vois vetää ulosvetäjällä takaisin linjaan, mutta onnistuuko ja kestääkö,,,,siis silleen että jos löytyy sopiva ulosvetäjä ja saan sen tulemaan linjaan niin pysyykö se siinä, sehän on vissiin prässätty siihen.

Yks ulosvetäjä mulla on , mutta eipäs se siihen sovi tietenkään.

Pitäis olla sellainen päiväkotikäyttöön suunniteltu helvetin pieni ulosvetäjä.

Metro-autolta saa uusia hihnapyöriä 43 euroa / kpl. Kokonaan uus tehostin 610 euroa, huh huh.

Joten eikös uuden hihnapyörän saa sit prässäämällä siihen takaisin jos joutuu vaikka käyttämään väkivaltaa entisen irroitukseen.

jos ei muuten, niin lähtee irti jos vedän rälläkällä entisen pyörän halki :)

Tällä vkolla pitäis tulla vielä varmuuden vuoksi US-Partsilta täysin oikee hihna.

Kirjoitettu

Tollanen kuva löyty manuskasta, livenä en oo ikinä nähny.

Ohjaustehostimen etureunassahan tuo näyttäs kuvan mukaan menevän.

v6hihna_001.jpg}

Kirjoitettu

Jep, juuri noin hihna kulkee, mutta kaikki hihnapyörät ovat kyllä aivan tarkkoja hihnalle, niissä ei ole eroja leveydessä toisiinsa nähden, ohjaustehostajan hihnapyörälläkin on vain hihnan verran uria.

Ja tuo vesipumpun rulla, ennen ohjaustehostinta on mulla aivan sileä ja siinä ei ole mitään uraa hihnalle, hihna kulkee siinä ns. selkä edellä.

Oliskohan jollain siellä tallissa samanlaista laitetta, josta vois katsoa sitä hihnalinjaa jne ?

Täytyykö hihnapyörän olla tasassa sen akselin pään kanssa, näitä on vähän vaikee yrittää selittää tälleen, mut yrittäkää ymmärtää.

Se hihnapyörä on tällä hetkellä siis n. 3-5 mm sisemmässä kuin akselin uloin pää.

Ja se tekis mieli vetää ulosvetäjällä tasalle, silloin hihnalinja olis aikalailla ok.

Ja se tuo siitä vesipumpun rullalta sitä vinossa ohjaustehostimen hihnapyörälle ja kun laitoin sitä spraytä siihen niin se kiipes heti rullan päälle.

Kirjoitettu

Pystytkö nappaamaan kuvan/kuvia ja liittämään tänne? Vois auttaa.

Missäspäin häjy mahtaa vaikuttaa?

Kirjoitettu

Tässä yks kuva puhelimella otettuna, tämä kuva on ohjaustehostajan takaa ja tuo kirkas rulla takana on se vesipumpun rulla.

Tässäkin näkee kun hihna tulee hieman vinossa sieltä.

Kuvassa näkyy myös tuo tehostajanrullan ja akselin pää, siinä olis tuo urakin mistä vois ulosvetäjällä ottaa sitä taakse jos vaan otteen saa.

Pitääkö noiden päiden olla tasan, tuon rullan ja akselin (näkyy hieman ruskeana kuvassa) ?

Lappeenrannan kupeessa.

Tehostajan_hihnapyoralta.jpg}

Kirjoitettu

Jep, arveluttaa vaan tuo oma käden taito näissä asioissa.

Ettei tulis vaan lisää vahinkoa.

Harmittaa vaan kun on "uusi" auto pihassa ja täytyy tyytyä katseluun vain, olis hieman hauskempaa lähtee liikenteeseen sillä , laskee katto alas ja antaa mennä vaan, vaikka tekee kipeää niin ei haittaa....

Jos jokin asentaja velho asustaa näillä nurkilla, niin katsomaan ja laittamaan vaan tätä autoa jos on kiinnostusta, ilmaiseksi ei tartte tehdä.

Kirjoitettu

Olis ~230 kilsaa suuntaansa, riippuen missä nurkilla... hieman pitkähkö matka.

Ei siinä silti, kyl mä voin lähtee huomena kattomaan mikäli CamRaato suostuu kuskaamaan  ;D

???

Kirjoitettu

Katsoin karttahaulla, välimatkaa tulee n.168 km.

Olishan hienoo saada auto kuntoon, tuossa numero jos oot tulossa ---> 040-7421840

Mulle kävis kyllä, vapaata on, ainoa huono puoli on tuo pyhäpäivä jos jotain osia tarttee ostaa, ja sulla sais olla hyvät työkalut mukana.

Ota yhteyttä, T:Pena.

Kirjoitettu

Jepu, mutta ihan rehellisesti, mulla on nyt kuuden päivän ryyppyputkesta kohta jo 4 takana ja aion vetää ton putken ihan loppun asti (ehkä jopa yliajalle  \m/ ).

Joten jos ei CRaato suostu kuskiksi, niin sitten jää tämä roadtrip.

Mikäli ei kerkee CR tätä lukemaan, kysyn huomisissa kun tuo poikkeaa. Sitten tullaan jos tullaan, työkalujen kanssa toki  m/

Kirjoitettu

Eräs "seppä" sanoi mulle, että sen hihnapyörän vois vetää ulosvetäjällä takaisin linjaan, mutta onnistuuko ja kestääkö,,,,siis silleen että jos löytyy sopiva ulosvetäjä ja saan sen tulemaan linjaan niin pysyykö se siinä, sehän on vissiin prässätty siihen.

Yks ulosvetäjä mulla on , mutta eipäs se siihen sovi tietenkään.

Pitäis olla sellainen päiväkotikäyttöön suunniteltu helvetin pieni ulosvetäjä.

Seppä oli oikeassa.

Akselinpään ja hihnapyörän reunan kuuluu olla samalla tasalla eli jos akseli tulee pyörästä läpi,niin se on liian syvällä.

Se hihnapyörä on puristussovitteella kiinni ja LUJASTI siinä akselissa...et saa sitä tavallisella ulosvetäjällä edes liikkumaan...pysyy siis taatusti siinä mihin sen ulosvetäjällä vetää.

Tavallinen ulosvetäjä ei edes käy kunnolla paikalleen,mutta tuollaisella KD-Toolsin #KD-2897 ulosvetäjä/paikalleen painajalla se käy leikiten.  8)

Sama työkalu käy useisiin merkkeihin ja hihnapyörän irrotus ja asennus takaisin käy käden käänteessä.Suosittelen lämpimästi tuota !

http://i17.photobucket.com/albums/b64/SportTruck/TBI/IMG_1612.jpg

KD Tools:n ulosvetäjä #KD-2897

Kirjoitettu

juuri näin jotenkin vedä tehostimen pyörä linjaan m/

Kirjoitettu

Lämpöä annettu ja eipä lähde ei.

Kaks hyvää ulosvetäjääkin meni paskaks.

Ja näyttää siltä, että edes tasan linjaan vetäminen ei riitä että olis täysin linjassa, mitenhän se näin voi olla.

Onkohan siinä liian lyhyt akseli, kestääkö jos vedän sen n.3mm yli akselin ja vaik heppaan sen siihen vai mitä häh ?

Otin koko pumpun vit..uun sieltä ja nyt huutelen, että olisko jollain siihen käypää ja toimivaa pumppua edullisesti myynnissä tai mistä saan sen halvimmalla, onko Metro-Auton 610 euron pumppu ainoa vaihtoehto ?

Siis jos en saa tuosta tehtyä mitään toimivaa.

Mites jos ostan uuden, niin mistä tiedän että uuden pumpun hihnapyörä on sit kohdallaan jos sen itse laittaa siihen, ettei mee väärään kohtaan.

Onko se aina akselin pään kans tasan ?

Ja asiallahan on KIIRE, tekee mieli saada avo ajoon.

Kirjoitettu

Mulla on jouten tehostajanpumppu moniurahihnapyoralla, 454 bb'ssa oli, otettiin pois koko apulaitehassakka kun kone meni veneesee, pumpulla ajettu 6thm , pumppu on mallia hydroboost eli siina on 2 oljyn paluunippaa, muuten pitas olla sama

Kirjoitettu

Käykö se suoraan mun autoon, ilman mitään veistelyä, ja mitäs pidät hintaa sillä.

Tuleeko se kiinnitysjalan kans vai ilman, ettei tarttis lämmitellä ja sovitella sitä hihnapyörää siihen erikseen.

Kirjoitettu

Kuten jo tuossa aikasemmin taisin jo mainita,se siimapyörä ei lähde kun oikeanlaisella ulosvetäjällä.(kannattaa muuten kysyä lainaan esim paikalliselta Volvo tai Saab huoltamolta,jos lähellä ei ole mitään jenkkipajaa)

Metro Auton pumppu ei ole tosiaankaan se ainoa vaihtoehto jos haluat pumpun uusia...sillä varmaan lähemmäs puolet maailman ohjaustehostimella varustetuista autoista käyttää tuota samaa Saginaw:n pumppua...löytyy mm. Volvosta.

Pumpun saat mistä tahansa USA-osia myyvästä tarvikeliikkeestä ainakin tilattua,mutta huomio ettei mukana aina tule pumpun runkona toimivaa säiliötä,eikä useinkaan sitä hihnapyörää...en usko että siinä Metronkaan 600€ tuotteessa on ainakaan sitä moniurapyörää mukana.

Yleensä siis kaytetään se vanha alkuperäinen pyörä ja vain pumppuosa vaihdetaan.

Racers Place muuten myy tuota KD-Tools:n ulosvetäjää... 8)

Just tuon oman projektin kanssa olen joutunut pyörän irrottamaan/asentamaan muutaman kerran...miettikää nyt jos haluaa irrottaa pakosarjan,niin ensiksi irrotetaan tuo moniurapyörä,sitten pumppu ja lopuksi saadaan SE tukirauta irti jonka takana on pakosarja !!!! ???

Kuten arvataa saattaa tuli hieman muutettua tuota systeemiä...nyt lähtee pakosarja irti irrottamalla vain sen pultit,eikä tarvitse koskea koko tehostimen pumppuun.  ;D

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...