Jump to content

Öljyt

Shadowcast

Recommended Posts

Kirjoitettu

Onhan ölyt kehittyny kyllä pikkuhiljaa. Itse asiassa joku vaikka 70/80-luvun pata mikä on suunniteltu senaikaisille öljyille kestänee nykyään millä tahansa öljyillä. Ei niin huonoja öljyjä saa enää edes halpamarketista mitä ne on ollu ennenvanhaan.

Taas jos johonkin nyky-kierros-100hp/litralle-pataan kaatais jotku entisajan mömmöt niin käy luultavasti hassusti jossain vaiheessa.

Eli joskus valurautakaudella suunniteltu vakio-pikkulohko toiminee millä tahansa nykyöljyillä kunhan ei paa niin veteliä etteivät pysy sisällä. Toki pitemmän (vuosien) päälle on eroja kulumisessa.

Nykyisiä mineraaleja ei edes tahdo erottaa synteettisistä kun purkista kaataa ja ovat kuumanakin saman olisia kun tikusta kattoo. Mulla ainakin pysyvät molemmissa autoissa samalla tavalla sisällä (vaihtoväli lisäämättä) eikä ollu talvellakaan Ponussa ongelmia mineraaleilla. Paineet nousee heti kun pistää höpisee, kesä tai talvi. Kone on kylläkin tiivis.

Aion pysyä puoli- tai kokomineraaleissa minäkin.

Kirjoitettu

ei naa oo mitn bugatteja :-\,

10w40 mineraali saa kelvata  ja hyvin pelittaa kesat/talvet m/

No eihän nää oo, ja hyvä niin.  :)

Vaikka moottoriteknologia on suoraan 50-luvulta, niin kyllä GM on käyttäny synteettisiä ensiasennusöljyinä jo 90-luvun alusta. Siitä on sellaset 17-vuotta... Ja Eurooppalaiset&Japskit sitäkin kauemmin  :P

Ja oikeestaan toi mineraalien halvempi hinta ei tunnu enää missään, koska synteettisillä pystyt vetäsee vaikka 20tkm ilman öljynvaihtoa. Mineraalit pitäs vissiin vaihtaa samassa ajassa 3-4 kertaa...

Kirjoitettu

Toi oljynvaihtovali on kylla harrasteautossa jollaa ajetaan vahan ja kesalla niin huono kriteeri ajaa synteettisilla,

Suurin osa ajosta on kaupunkiajoo ja muuta  lyhytta patkaa ja revittelya jolloin  bensaa , kosteutta ym paskaa sekottuu oljyyn aivan erilailla kuin "normaali" ajossa.

Ostaa edullista oljya ja vaihtelee sitten useemmin

Kirjoitettu

Olen tässä mietiskellyt omiakin öljyjä ja tuo 20w/50 on ollut aika moinen hitti vaativissakin koneissa jos on ahdetuksi rakennettu kone tai muuten vaan väljä...

Esim. Valvoline VR1 RACING 20W50oil. Se on mineraalipohjainen kilpamoottoriöljy.

http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9015210&contentId=7031040

Tota käyttää moni kilpamoottoreissa ja turbo koneissa hinta vaan ei ole kaikista edullisin.

ps. ite olen käyttänyt ponussa ja toiminut monin verroin paremmin kuin mobilin tuotteet.

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Juhan kans samoilla linjoilla ja on toiminut mielestäni erittäin hyvin myös viritetyssä LT1 moottorissa

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Juhan kans samoilla linjoilla ja on toiminut mielestäni erittäin hyvin myös viritetyssä LT1 moottorissa

Itteäni lainaten....Myös ventiilit koneiston ääni on lakannut kuumanakin! Ei voi haukkua. Muistakaa et tää öljy ei käy väljään moottoriin tai runsaasti kuluneeseen. Timmiin voin ainoastaan suositella. Jos jonkun mielestä toimii kuluneessakin niin siihen en voi lisätä tai vähentää.

Kirjoitettu

muistuu mieleen tuolta synteettisten öljyjen alkuajoilta,kun vanhaan autoon laitettiin uutta ihmeellistä

synteettistä öljyä.koneiden kilahduksia tapahtu sit ihan pian öljynvaihdon jälkeen.

aina sattu oleen kysymyksessä eräs kotimainen tuote,ainakin mitä tuttavapiireissä sattu ::)

jos camarooni joskus koneen laitan uusiks ,sit lähetään kyllä synteettisillä. m/

Kirjoitettu

Toi oljynvaihtovali on kylla harrasteautossa jollaa ajetaan vahan ja kesalla niin huono kriteeri ajaa synteettisilla,

Suurin osa ajosta on kaupunkiajoo ja muuta  lyhytta patkaa ja revittelya jolloin  bensaa , kosteutta ym paskaa sekottuu oljyyn aivan erilailla kuin "normaali" ajossa.

Ostaa edullista oljya ja vaihtelee sitten useemmin

On mulla parina kesänä tullu melkein 10tml yhen ajokauden aikana mittariin. Mineraaleilla olis joutunu vaihtaa öljyt kesken ajokauden, synteettisillä ei. Vaiva se öljynvaihtokin on...  :P

Mutta onhan se ollut iät ja ajat jenkkimiesten käsitys, että mineraali on ainoa öljy jenkkimoottoriin. Olisko siinä kenties yks syy minkä takia jenkkimoottoreilla ei yleensä ajeta ihan niin kovia km-määriä avaamatta mottia ku vaikkapa japski- tai euro-moottoreilla, joissa on synteettisiä käytetty pidempään?

Kirjoitettu

Ei jenkki- ja japsikonetta voi verrata keskenään oikein mitenkään. Jenkkipadat on niin roskia tekoa et jos jotain vakiopataa kattoo oikein tarkkaan niin saa ihmetellä et miten tuo yleensäkin pysyy kasassa. Työn laatu on aika lähellä Ladaa.

Vanhanajan mineraaleja en kyllä laittais mihinkään (puhtaaseen) koneeseen. Ei ole kivaa alkaa myöhemmin puukolla vuolemaan karstoja pois koneesta. Sillähän ne kilahtaa kun se ämpärillinen karstaa lähtee liikkeelle kun pannaan sitten synteettiset sisään.

Omilla autoilla (turbolla tai ilman) en ole koskaan ajanu n. 10tkm enempää samoilla öljyillä, sama mitkä olis. Auton kun ostan niin ekana vaihtuu aina kaikki öljyt.

Harrastepelissä jolla ajetaan vähän voi vaihtaa suodattimen joka toinen kerta jos ei joka kerta raaski. Ite vaihdan keväällä yleensä uudet öljyt talven jäljiltä kun asfaltti kuivuu. Jos (harraste-) auton pito on muutaman kympin öljyistä kiinni niin on jossain jotain pielessä.

Kirjoitettu

Ei jenkki- ja japsikonetta voi verrata keskenään oikein mitenkään. Jenkkipadat on niin roskia tekoa et jos jotain vakiopataa kattoo oikein tarkkaan niin saa ihmetellä et miten tuo yleensäkin pysyy kasassa. Työn laatu on aika lähellä Ladaa.

Totta, mutta eikös nyt esim. laakerit oo käytännössä samaa tavaraa oli kone sitten mikä vaan...

Ja eikös laakerit noista perus 70-80 luvun perusvinkkeleistä tuntuu ekaks antautuvan. Ainakin sellasen kuvan mä oon saanut. Kaverilla alko STW:n Oldsin kone kilkattamaan eikä ollu ajettu edes mitään maailman lopun km-määriä. Ja pelkillä mineraaleilla ajettu. Ja noihin tuntuu törmäävän aika useinkin.

Kirjoitettu

No eihän nää oo, ja hyvä niin.  :)

Vaikka moottoriteknologia on suoraan 50-luvulta, niin kyllä GM on käyttäny synteettisiä ensiasennusöljyinä jo 90-luvun alusta. Siitä on sellaset 17-vuotta... Ja Eurooppalaiset&Japskit sitäkin kauemmin  :P

Ja oikeestaan toi mineraalien halvempi hinta ei tunnu enää missään, koska synteettisillä pystyt vetäsee vaikka 20tkm ilman öljynvaihtoa. Mineraalit pitäs vissiin vaihtaa samassa ajassa 3-4 kertaa...

ajatko 20tkm aina kun vaihdat öljyt...et... itse vaihdan 5000km välein...ei tartte lisäillä ja pysyy hyvinä  m/ mineraaliset...työnnä nyt ne synteettiset vaikka johkonki hondaa  \m/

Kirjoitettu

ajatko 20tkm aina kun vaihdat öljyt...et... itse vaihdan 5000km välein...ei tartte lisäillä ja pysyy hyvinä  m/ mineraaliset...työnnä nyt ne synteettiset vaikka johkonki hondaa  \m/

Pariin otteeseen oon sen hiukan vajaa 10tml =noin 15tkm ajanu samoilla öljyillä. Vaihtele sä vaan 5000km välein, ihan miten kukin haluu.  *clap*

Kirjoitettu

jep näinhän se on... niillä mennään mitä meille suodaan  m/ mielipiteitä on niin paljon ku ihmisiä  \m/ \m/

Kirjoitettu

Mun nakemys on etta oljyn pilaa siihen sekottivat vieraat aineet , paa asiassa bensa.

Olenpa nahnyt senkin etta lt-1 kilahtaa kun vesipumppu oli vuotanut optin paalle, opti alko missaan yhta sylinteria, palamaton polttoaine oljynsekaan ohihuuhteluna , muutama viikko ajoa 7 sylinterisella ja leikkas kiinni.Ai niin koneessa castrol 5w50 syntecit

Vaikka synteettinen saattaa olla monessa asiassa edella perinteisia niin sekin kylla tulee aika kehnoksi ominaisuuksiltaan kun siihen sekottuu riittavasti bensaa.

5 quartin netto oljytilavuus melkein kuudenlitran bensakoneessa on liian vahan oljya pitkiin oljynvaihtoihin , siksi omissa vaihdan myos 5 tonnin valein.

Ja mita tohon kilahtaneeseen zantasmon esmerkkiin niin voisimpa lyoda vetoa etta tossakin oli perimmaisena syyna kayntiongelmat ja bensan sekottuminen oljyyn, monet kun luulee etta kylla toi mun vanha vessa on timmissa kunnossa kun oljy ei vahene ollenkaan, tosiasia on se etta kylla se oljy kuluu mutta bensaa valuu sekaan senverran etta tikussa ei nay mitaan

Kirjoitettu

...monet kun luulee etta kylla toi mun vanha vessa on timmissa kunnossa kun oljy ei vahene ollenkaan, tosiasia on se etta kylla se oljy kuluu mutta bensaa valuu sekaan senverran etta tikussa ei nay mitaan

Tuo on totta et jos joku väittää tosissaan et ei öljy vähene yhtään niin siihen koneeseen ei ainakaan kannata sekaantua. Öljyn kuuluu vähentyä normaaliajolla, muuten sinne tulee joko polttoainetta tai sit se ei voitele sylintereitä.

Huomaa hyvin talvella vanhoissa käsiryyppyisissä kaasarikoneissa kun öljy voi jopa lisääntyä... ja on notkeaa.

Ite oon pitäny kunnossa olevan ja ulos vuotamattoman koneen rajana et n. 10tkm sais mennä lisäämättä tai yhdellä lisäyksellä.

Monessa autossa lukee ohjekirjassakin joku määrä "normaalille" öljynkulutukselle.

• 1 month later...
Kirjoitettu

mikäs kendaali oies parasta....... nyt ois täällä kuopiossa elite 5w-40 "tarjouksessa"

Kirjoitettu

Entinen omistaja on Camaroon vaihtanu öljyt 4500 km välein ja iteki oon maksimissaan ajanu 5000 km yksillä öljyillä (tällä koneella ajettu aina täyssynteettisillä) ja vaihdan AINA talviseisonnan jälkeen oli kilometrejä mitä oli. Eipä oo iso meno ja varmaan kuitenki vähä auttaa konetta. Vajaa 5 litraa öljyä on nimittäin aika pirun vähän tän kokoisiin moottoreihin...  ???

Kirjoitettu

Ite vaihdan kaikkiin autoihin n. 5000km välein on käyttö mikä hyvänsä.

Öljy kuitenkin halvempi vaihtaa kuin mottiin osia.

Se mitä sinne laittaa on ihan jokaisen oma valinta, mulla tulee yhteen full synteetiset, yhteen puoli, toiseen halpa synteettiset ja yhteen mineraalit jne.

Koneen kunnon ja käytön mukaan öljyt valitaan, niin ja mistä kukin kone sattuu tykkään  :)

• 3 months later...
Kirjoitettu

nyt on tullu ajettua kendall elite 5w-40 n.2500km, hyvin pysyy ja paineet kohillaa kuumana että kylmänä. ennen oli maxlife 10w-40 pöläytteli ohjurikumien ansiosta kendaalilla pöläyttely lähes olematonta ja öljy taso vieläkin maximissa..... tyytyväinen ainakii vielä eliteen  :D

• 1 year later...
Kirjoitettu

mikähän on tosiaan sitte oikea öljy kohtuullisen kovaan ajoon ihan avaamattomaan pannuun ~100tkm

valvoline suosittelee(eikös tossa nyt oo oikee pannu 5,7 -89 tpi)

Make :  Chevrolet USA

model :  Corvette (1983 - )

type :  Corvette 5.7 V8 (1985 - 1991)

Engine L98

· Capacity : LubeCap 4,75 liter

: FilterCap 0,95 liter

· Use condition : Normal

· Service intervals: Change 12500 km

· Recommendation

: MaxLife FE SAE 5W-30

: DuraBlend FE 5W-30

: Turbo 10W-40

· Use condition : Severe

· Service intervals: Change 5000 km / 3 months

· Recommendation

: MaxLife FE SAE 5W-30

: DuraBlend FE 5W-30

: Turbo 10W-40

ite olisin laittanu synpower 5w-40 mutta nyt varmaan pitää sitten tuohon durablendiin kaatua? onkohan nuo "huonommat" öljyt sen laahuri pannua silmällä pitäen vai mihin se voisi liittyä?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...