Jump to content

Hillitön kulutus, mikä neuvoksi?

Recommended Posts

Kirjoitettu

Tuli muuten yksi hassu juttu mieleen :)

Nimittäin sellainen, että mitäs näiden vehkeiden trippimittarit näyttävätkään? Maileja vai kilsoja?? Jos maileja, niin ei tää mun auto sitten niin paljoa kulutakaan :D

Kirjoitettu

Tuli muuten yksi hassu juttu mieleen :)

Nimittäin sellainen, että mitäs näiden vehkeiden trippimittarit näyttävätkään? Maileja vai kilsoja?? Jos maileja, niin ei tää mun auto sitten niin paljoa kulutakaan :D

Korjatkaa viisaammat jos oon hakoteillä, mut se kait riippuu siitä, kummat sulla on nopeusmittarissa "isommat". Kilsat vai mailit?

Jos on mailit uloimmalla kehällä (ja kilsat sisemmällä ja myös merkitty pienemmällä) niin olettasin, että myös trippi on maileja.

Jos toisinpäin, niin kilsoja.

Kirjoitettu

Kilometrejä jos on kilometrit isommalla nopeusmittarissa.

Muuten maileja.

Kirjoitettu

Tää auto on alunperin tullut muuttoautona jenkeistä saksaan, joten mailimittarihan tässä. Eli kulutus onkin siis 20L/160km, ei enää niin paha, mutta parantamisen varaa olisi siltikin.

Kirjoitettu

Lienee tuttu juttu, että poistetaan vikavalo kun ei osata tehdä asialle mitään. Minä jouduin kaivamaan SES-valon polttimon kannan kojelaudan pohjalta. Laitoin muitakin valokatkaisimia sun muita kuntoon samalla. Näin sain SES-valon yleensä henkiin. Aiheuttaa aina murhetta kun käyn maantiellä: Syttyy yhtäkkiä ja sitten abt 15min jälkeen sammuu ja taas. Koodia tulee 32, eli EGR. Vaikka puhdistelin sen EGR:n, ei se vaikuttanut. Kunhan ehdin, selvitän tarkemmin sitä EGR:ää.

OFF-TOPIC!

Nyt kun taas otin asian puheeksi, olisko jollain tietoa FORD-in vastaavista vikakoodiasioista. mistä löydän kelvollisia saitteja ja ennenkaikkea: Missä on yhtä hyvät kytkentäkaaviot Fordille, kuin näille f-bodyille?

Kirjoitettu

EIHÄN toi fixaa oma romusi dorka mitään kaavioita tarvi :)Paukkulankaa eikä muuta ;) ;)

Kirjoitettu

Oletko käynyt ihan merkki liikkeessä kysymässä voivatko kopioida kaavioita (perjaatteessa kiellettyä :-[ )

Ainakin edellisessä "fix or repair daily" liikkeessä jossa olin töissä kaavioista otettiin valokopiot jos asiakas niitä älysi pyytää. Hinta oli jotain nollan ja parin euron välistä.

Meni asiakas palveluna joka tuntuu kyllä kadonneen tästä maasta >:(

Kirjoitettu

Toi salkin juttu on totta :)Ite aikanaan ku vaihdoin koneen caminoon niin katsastus konttori vaati dokumentit konevaihtoehdoista niin sain kympillä sillosta rahaa pinon kopioita ja ne kelpas konttorille :DSe oli markka aikaa ;)

Kirjoitettu

Itsellä menee 305 TBI noin 15L:lla ja ajattelin hieman parantaa ilmanottoa (K&N suodatinta, Hiclonea ja joku parempi paikka ilmanotolle), jos se siitä putoilisi ja samalla saisi auton reagoimaan kaasuun paremmin.

Varttiakin pääsee kokeilemaan 13.6 alastarolla, niin saa vakiolukemat :)

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Nyt tää mun auton kulutus on vakiintunut 12.5 litraan satasella (80% maantiellä 20% kaupungissa).

Miten on? Onkohan sitä mahdollista saada vielä tuosta alemmaksi? Tuntuu vain niin helkutin paljolta tuokin 2.8 V6 koneelle, varsinkin kun tehoja ei ole edes sen vertaa mitä veljen peltoautossa...

WinALDL:lla meinasin tutkia eri anturien toiminnan, mutta homma tyssäsi siihen ettei autoni boksia löytynyt ko. ohjelman valikoista. (1227302) Haittaakohan jos antaisin ohjelmalle jonkin toisen boksityypin?

Kirjoitettu

Tuntui toi WinALDL pelittävän 1227170 boksin asetuksillakin. Vielä kun vain tietäisi että paljonko mikäkin luku saa olla?

Yksi joka pisti silmään oli O2 joka hyppi jatkuvasti 0,15 - 1v välillä. Normaalia?

Sytkästä piti kysyä että millä kohdin sen viivan pitäisi olla strobolla katsottaessa? Tällä hetkellä se pomppii toiseksi viimeisessä pykälässä ja auto paukkuu niin helv... kovaa aina kun kaasun päästää.

Kirjoitettu

O2-arvojen heittely normaalia, keskiarvon pitäisi oleman jossain 0,6 - 0,7:n kieppeillä. Missäspäin pyöri BLM ?

Kirjoitettu

Tässä printscreeni noin 10 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen. Arvot pysyivät melko lailla samoissa O2:ta lukuunottamatta

WinALDL.JPG}

WinALDL.JPG_thumb

Kirjoitettu

Jep. Kun stoppasit ohjelman, se tallentaa automaattisesti taulukollisen tietoja ( menee samaan hakemistoon, missä winaldl.exe sijaitsee ). Jos Excel on hanskassa, sen avulla on helppo analysoida, miten pannu puhisee. Tuo ainokainen näytillä oleva BLM-arvo on aivan kohdallaan, mutta katsele niitä muitakin, jotka siinä taulukossa makailevat.

Ja muutes, kannattaa tehdä kohtalainen maantielenkki winaldl kytkettynä. Se kertoo enemmän, kuin pelkkä tyhjäkäynti.

Kirjoitettu

Mulla on 91FB ja talven jäljiltä oli sama problem (ks. keskustelu aikaisemmin tällä palstalla). Mulla antoi SES valo vikakoodin 45 (muistaakseni) eli kävi liian rikkaalla (näky pakokaasutestissä ankarasti myös). Kävin piuhat läpi ja resetoin muutaman kerran ECM ja opetin sisäänajossa kevyellä ajolla ECM ja pelannut kun unelma myös tyhjäkäynnillä kaikki hilunvitkuttimet päällä. Ehdin jo ostaa CTS:ssän (10 € (uuden resistanssi muuten 2,14 Ohmia), OS2 sensorin (50 €), mutta en ehtinyt vaihtaa vielä). Korjausprojekti hyyty kun auto rupes pelittämään. :) Sulla on ilmeisesti sama boksi kun mulla. Millä liittimellä sait sen läppäriin kiinni (kytkentäkaavio?) Onko se vakio? Mistä ALDL liittimen ulostuloista otat datan ulos (M?) (mun boksissa käsittääkseni), jos saat WinALDL:n pelittämään? Mun kutonen ponu söi 8 litraa sata maantiellä Oulun keikalla puolitoista viikkoo sitten. Ja kaupungissa menee kyllä 12 litran kantturoille.

Kirjoitettu

Mulla ei SES anna minkäänlaisia vikakoodeja.

Voisiko meillä olla sama boksi? Sun auto on kuitenkin noinkin paljon uudempi. Kuitenkin, omaani tein sen johdon täysin Hannuxin ohjeiden mukaan.

Eikä se kyllä aivan täydellisesti toimikaan, TPS ja MAP arvot eivät näy oikein.

Eikös sulla ole 3.1 litrainen kone? Huvittavaa sikäli että tämä mun 2.8 vie jo maantiellä sen mitä sulla kaupungissa :D

Boksinkaan resetointi ei mulla auttanut (kokeiltu monta kertaa). Myös kaikki ruiskusuuttimet ja anturit olen käynyt läpi, enkä ainakaan huomannut niissä vikoja.

Kattikin on poistettu -> ei vaikutusta.

Ja muutes, kannattaa tehdä kohtalainen maantielenkki winaldl kytkettynä. Se kertoo enemmän, kuin pelkkä tyhjäkäynti.

Hehe, vähän hankalaa kun en omista kannettavaa. Eikä tuon kaapissa olevan invertterin teho oikein riitä pöytäkoneen pyörittämiseen... (kokeilin sitäkin) ;D

Ja millä helv* näissä oikein saa säädettyä sytkän? Eihän siihen pulttiin pääse käsiksi millään avaimella, ei ainakaan niin että sen saisi avattua >:(

Kirjoitettu

Joo.... pöytäkoneessa pitäisi olla pitkä johto.. ;) Läppäri olisi mukava näissä hommissa.

Noissa 8-koneissa pitää irroittaa puola ( piuhat tietenkin on jätettävä paikoilleen ) ennenkuin sytytystä pääsee säätämään. Siis hankalaa.

Syttyykö SES-valo hetkeksi, kun starttaat ? Jos ei, voipi polttimo olla poistettu tai rikki.

Kirjoitettu

Sytkä on ainakin metsässä.

Taulukosta näkyvät arvot ovat raja arvoissaan jne.

Kutos koneen jakajan säädöstä ei ole hajuakaan :(

(Onkohan sama juttu myös että ohjainpiuha pitää irroittaa säädön ajaksi? )

Kirjoitettu

Pitkän takkuamisen jälkeen pääsin sytkää säätelemään. Se oli aika myöhäiselle säädetty (strobolla katsottaessa merkki vilkkui asteikon loppupäässä).

Käänsin sitä pari pykälää aikaisemmalle niin että merkki vilkkuu toiseksi ekan "hampaan" kohdalla. Tämä hillitsi ainakin kaasutettaessa kuuluvaa paukahtelua, mutta moottorijarrutuksessa saa edelleen pelätä äänenvaimentimen halkeavan...

Jotenkin tuntuu siltä että tämä saa niin paljon liikaa bensaa että sitä menee palamattomana pakosarjaankin, josta aiheutuu tuo paukahtelu.

Alkaa vain keinot loppumaan kun en löydä tästä vikaa.

Heitän kohta vesilintua tällä kutosella ja ostan kasin tilalle, saapahan vähän vastinetta kulutukselle... :D

Ja ohjainpiuha oli irti säädön aikana.

SES-valo toimii kyllä.

Kirjoitettu

Yes. Tuo yksi ainoa näyttö ei kerro koko totuutta.... Jos mahdollista, mittaa bensan paine eli kuinka kauan paine pysyy, kun kone sammutettu ( virrat pois ). Jos paine häipyy nopeasti, on jossain vuoto....

Kirjoitettu

Jees tänään tuli askarreltua bensanpainemittari.

Paineet menivät siten että virrat päälle laitettaessa pumppu pyöräyttää sinne 3 barin paineet, mutta heti kun pumppu sammuu niin paineet putoavat vauhdilla takaisin nollaan. (alle 8 sekunnissa)

Silloin kun moottori on käynnissä niin paineet pysyvät melko tasaisesti siinä 3 barissa.

Kokeilin puristaa pihdeillä syöttöputken kasaan heti kun pumppu sammui, paineet laskivat, mutta eivät niin nopeasti enää. (noin minuutti kesti laskea nollaan asti)

Mitä tälläinen siis tarkoittaa? Mitä lähdetään korjaamaan?

Kirjoitettu

Joku siellä vuotaa... Otan Olvin ja pohdin. Joku muu voi olla ottamatta ja vastata hetsilleen... ;) Itsellä oli paineet vielä tunnin kuluttua sammuttamisesta 10 psi eli n. 0,6 bar. Siis koneessa....

Tosin en tunne V6:n sielunelämää, mutta kaipa se periaatteessa on samanlainen kuin kasissakin.

Kirjoitettu

Jep ruisku kuin ruisku niin kyllä siellä paineet pitäisi pysyä....

Siis puristitko tankilta tulevan letkun kasaan mittarin jälkeen? Jos näin niin pa-pumppu alkaa olemaan tiensä päässä ei tosin pitäisi vaikuttaa kulutukseen.

VAI

Ennen mittaria -->> Yleisin vuotokohta on suuttimet.

Kirjoitettu

Puristin ennen mittaria.

Pumppukin päästää kyllä paineita, siitä kielii se että paineet putosivat hitaammin puristettuani letkun kasaan.

Tähän on muutenkin vaihdettu joku halpa tarvikepumppu, sitä ei ole edes laitettu tankkiin, vaan auton pohjaan.

Kuinka kun te sammutatte autonne niin miten nopeasti paineet putoavat 3->1 bariin? Itselläni ne putoavat parissa sekunnissa.

Mutta yhdestä barista alaspäin ne laskevat todella hitaasti (tämä siis silloin kun letku on puristettu kasaan)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...