Jump to content

Kommentteja alakerran valintaan, eli 305 vai 350?


Recommended Posts

Posted

Tarkoitus saada TBI:n tilalle jonkin verran tehokkaampi mutta edelleen luotettava kokoonpano.

Aihiona firebird 305 TBI vm 1991.

 

Pikkuhiljaa on alkanut mielessä muhimaan seuraavanlainen kokoonpano.

 

Hyvin karkea suunnitelma ylhäältä alaspäin seuraavaa:

- LT1 modattu imusarja

- Kannet alumiiniset valmiiksi kasatut (summitilta trickflow tms.)

- Nokka sopivan jyrkkä/mieto (LT1 tai hieman "rajumpi")

- 305 tai 350 alakerta?

- Edelin peltisarjat (on jo)

- Marteliuksen catback (on jo)

- Haltech kompuutteriksi

- Johtosarja Haltecille

- Bensapumppu korkeapainemallinen

 

Se mikä ittellä painaa vaakakupissa 305:n puolesta on se että tuo alakerta on jo valmiina ja moottorikoon vaihdosta ei tarvi

katsastusviranomaisten kanssa taistella.

 

Saa kommentoida vapaasti puolesta ja vastaan...

Posted

onko tuo tbi moottorin boksi kolmi johtonen. jos on niin miten aiot haltekin laittaa. onko tietoo. mua kiinnostas kun on tuo haltekki kans ollu mielessä laittaa.

Posted

onko tuo tbi moottorin boksi kolmi johtonen. jos on niin miten aiot haltekin laittaa. onko tietoo. mua kiinnostas kun on tuo haltekki kans ollu mielessä laittaa.

En ole ehtinyt vielä tutkailemaan asiaa. Mitä tarkoitat tuolla kolmella johdolla?

Eikö E6GM mene suoraan ainakin TPI:n liittimeen?

 

Johtosarja menee tässä suunnitelmassa kokonaan uusiksi joten nuo ongelmat tuleee varmasti vielä mietintään ennenpitkää.

Guest Jukka
Posted

e6gm menee suoraan, ainakin 89 ja vanhemmissa. 90 vuosimallissa oli ainakin arskalla (tpi) onkelmia.

Johtosarjan uusimisessa on järkeä, jos vanha on risa tai haluaa siistimmän konehuoneen.

Tuohon 305-350 väittelyyn sen verta että jos on jo tiedossa kohtuulliset 305 kannet, niin halapaahan se on tehä ensin "sopeva" 305, ei tarvi etes alakertaa irrottaa autosta. tietysti jos tuo orig alakerta on heikko kuntoinen niin pelkän tehon takia kannattaa kääntyä 350:n puoleen. Tietysti jos haluaa jotain muutakin kuin tehoa, jotai tunnejuttuja, olla erilainen tms, niin ei kai tuo 305:kaan voi aivan paska olla

Posted

En ole ehtinyt vielä tutkailemaan asiaa. Mitä tarkoitat tuolla kolmella johdolla?

Eikö E6GM mene suoraan ainakin TPI:n liittimeen?

 

Johtosarja menee tässä suunnitelmassa kokonaan uusiksi joten nuo ongelmat tuleee varmasti vielä mietintään ennenpitkää.

tpi:ssä on jostain 89-90 eteenpäin boksi kolmella johdolla kun aikasemmissa on kahdella. eli tuo haltekki ei mee ihan heittämällä paikalleen.

tästäpä tullaankin siihen että onko kukaan laittanu haltekkia noihin kolmi johtosiin. kiinnostas tietää.

tuo että onko tbi kone kahdella vai kolmella niin sitä en tiiä.

Guest Jukka
Posted

arskalla on juuri 90, kolmijohtoinen, tpi, ja nyttemmin muutettu haltec yhteensopivaksi, jostain astrasta tais löytyä sopivat liittimet.

oman 89:n johtosarja on kahdella liittimellä, tbi, ja tällä hetkellä ei oo mitään tietokonetta (paitsi kyrävhtäny orgis boksi siltä varalta että tarviin liittimet)

Posted

tpi:ssä on jostain 89-90 eteenpäin boksi kolmella johdolla kun aikasemmissa on kahdella. eli tuo haltekki ei mee ihan heittämällä paikalleen.

tästäpä tullaankin siihen että onko kukaan laittanu haltekkia noihin kolmi johtosiin. kiinnostas tietää.

tuo että onko tbi kone kahdella vai kolmella niin sitä en tiiä.

Aha, just. Tämä on vielä tutkittavaa aluetta ittelläkin.

Printtasin jostakin molempien ecm:ien (TPI ja TBI) kytkikset joku aika sitten ja ainakin noitten kesken pinnnijärjestys ecm:n liittimillä on erilanen.

Posted

Tuohon 305-350 väittelyyn sen verta että jos on jo tiedossa kohtuulliset 305 kannet, niin halapaahan se on tehä ensin "sopeva" 305, ei tarvi etes alakertaa irrottaa autosta. tietysti jos tuo orig alakerta on heikko kuntoinen niin pelkän tehon takia kannattaa kääntyä 350:n puoleen. Tietysti jos haluaa jotain muutakin kuin tehoa, jotai tunnejuttuja, olla erilainen tms, niin ei kai tuo 305:kaan voi aivan paska olla

Hyvä kommentti!

Eipä tuossa aikaisemmin tullut mieleen että jos tuollaisen kasaa ja tuntuu että 305 ei jatkossa riitä niin "pelkällä" alakerran vaihdolla (kuulostaa helpolta) saa lisää "Axe efektiä"  ;)

Posted

Aha, just. Tämä on vielä tutkittavaa aluetta ittelläkin.

Printtasin jostakin molempien ecm:ien (TPI ja TBI) kytkikset joku aika sitten ja ainakin noitten kesken pinnnijärjestys ecm:n liittimillä on erilanen.

Vanhemmat TBI ja TPI liittimet (2 liitintä) käyvät molemmat  suoraan Haltech E6GM/GMX,mutta muutaman pinnin paikkaa joutuu vaihtamaan. Samoin jos TPI on varustettu MAF:lla,niin taaskin menee pieneksi säädöksi.Lisäski MAP-tunnistin täytyy lisätä ja se MAF poistaa..

 

90-> kolmijohtosen TPI saa liitettyä,mutta liittimet täytyy vaihtaa kuten tuolla jo kerrottiinkin.

 

PS. Olen kiinnostunut ostamaan 2 liittimellä varustetun rikkinäisen TBI/TPI boxin...tarvin ehjät kuoret ja liittimet  8)

Posted

Ei kai tuossa 305/350 valinnassa ole muuta kuin että 350:n kanssa mahtuu suuremmat venttiilit ja sitäkautta lisää tehoja.

Muuten tuo kuutiotuuma ero ei kai kovin paljoa tehoissa tunnu.

Onkohan sitä koskaan kukaan testannu, että vaihdetaan pelkkä alakerta ja sitten mitataan tehot?

Näin minäkin sitä tuumailin mutta ajattelin kysäistä kommentteja täältä saitilta jossa on kauemmin harrastaneita ja koneita rakentaneita guruja.

Posted

 

90-> kolmijohtosen TPI saa liitettyä,mutta liittimet täytyy vaihtaa kuten tuolla jo kerrottiinkin.

täytyykö tuohon hommata kokonaan uudet liittimet (jotka passaa siihen haltekkiin) ja siirtää ne pinnit niihin. mistä noita liittimiä saa. ???

 

Posted

täytyykö tuohon hommata kokonaan uudet liittimet (jotka passaa siihen haltekkiin) ja siirtää ne pinnit niihin. mistä noita liittimiä saa. ???

 

 

Liittimiä saa vaikka täältä:

 

http://tpiparts.net/inc/sdetail/775

 

 

Posted

e6gm menee suoraan, ainakin 89 ja vanhemmissa. 90 vuosimallissa oli ainakin arskalla (tpi) onkelmia.

Johtosarjan uusimisessa on järkeä, jos vanha on risa tai haluaa siistimmän konehuoneen.

Tuohon 305-350 väittelyyn sen verta että jos on jo tiedossa kohtuulliset 305 kannet, niin halapaahan se on tehä ensin "sopeva" 305, ei tarvi etes alakertaa irrottaa autosta. tietysti jos tuo orig alakerta on heikko kuntoinen niin pelkän tehon takia kannattaa kääntyä 350:n puoleen. Tietysti jos haluaa jotain muutakin kuin tehoa, jotai tunnejuttuja, olla erilainen tms, niin ei kai tuo 305:kaan voi aivan paska olla

 

295hp ja ~400nm (2000-5000rpm momenttikäyrä ;) ) karkeasti irtoaa 305+stealth ram paketista peltisarjoilla. Kyseessä on koko yläkerran vaihto kansia myöten. Toisaalta jos on kiikarissa halpa 350 alakerta RULLANOKALLA! niin kannattaa se 350 rakentaa. Omasta pannusta pitäis vielä ehkä ens keväänä rutistaa +20hp irti kun vaihdan vipat ja vähä säätelen pikkujuttuja. Voin sanoa että ei siitä enää kovin paljoa enempää irtoa vakiohiluilla kohtuullisella nokalla. Käy katsomassa projektipuolelta juttua. Lopussa on dynoilua yms. Vakio alakerralle ei kannata tuon enempää viritellä 305:sta.

Posted

295hp ja ~400nm (2000-5000rpm momenttikäyrä ;) ) karkeasti irtoaa 305+stealth ram paketista peltisarjoilla. Kyseessä on koko yläkerran vaihto kansia myöten. Toisaalta jos on kiikarissa halpa 350 alakerta RULLANOKALLA! niin kannattaa se 350 rakentaa. Omasta pannusta pitäis vielä ehkä ens keväänä rutistaa +20hp irti kun vaihdan vipat ja vähä säätelen pikkujuttuja. Voin sanoa että ei siitä enää kovin paljoa enempää irtoa vakiohiluilla kohtuullisella nokalla.

 

Kyllähän siitä on enemmän löydyttävä, jos amerikan nasset repii 305 TBI:stäkin sen 300hv konetehoa...  ;)

 

Kyllähän Amerikka on Amerikka ja Suomi on Suomi, mut kuiteski...  8)

Posted

Jos meinaat tehdä 305:seen lohkoon niin kannattaa katella summitilta myös GMPP:n kansia t:numero NAL-12464298

Ovat suurin piirtein saman hintaiset kuin Trickflowt mutta isommilla imukanavilla ja venoilla.

 

Ja tuossa vielä lisätietoa kansista http://www.superchevy.com/tech/0310sc_increasing_horsepower/

Onko joku nähnyt noista kansista virtaus arvoja,noilla ventiileillä saattas sopia 305:een,jos ei kauhiasti laiteta nostoo,eikä tunnu hirveen kalliiltakaan
Posted

295hp ja ~400nm (2000-5000rpm momenttikäyrä ;) ) karkeasti irtoaa 305+stealth ram paketista peltisarjoilla. Kyseessä on koko yläkerran vaihto kansia myöten. Toisaalta jos on kiikarissa halpa 350 alakerta RULLANOKALLA! niin kannattaa se 350 rakentaa. Omasta pannusta pitäis vielä ehkä ens keväänä rutistaa +20hp irti kun vaihdan vipat ja vähä säätelen pikkujuttuja. Voin sanoa että ei siitä enää kovin paljoa enempää irtoa vakiohiluilla kohtuullisella nokalla. Käy katsomassa projektipuolelta juttua. Lopussa on dynoilua yms. Vakio alakerralle ei kannata tuon enempää viritellä 305:sta.

Tällä hetkellä ei vielä 350:stä alakertaa tiedossa.  Täytyypä lueskella nuo projektisivut huolella m/

Posted

Hehheh, jos kattelee kerhon nopeinta tälläkin hetkellä niin sen perusteellahan se valinta on selkeä -> 305 cid alakerta  :o ;D m/

Posted

Pitäiskö sinne listalle laittaa enempikin noita 305:a?

Posted

Pitäiskö sinne listalle laittaa enempikin noita 305:a?

 

Meeppä laitappa!  ;)

Posted

Pitis mennä kauhajoen testi-iltaan,mutta ku tänäänkään ei kerkee.

Posted

Pitis mennä kauhajoen testi-iltaan,mutta ku tänäänkään ei kerkee.

 

Hiihtää ne selittäjätkin...  ;)

Posted

Näinhän se on.Mutta eikö se ole jo hyvä kun itse tietää,että on nopee auto

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...