Jump to content

ilmapumppu


Guest mustalintu

Recommended Posts

Guest mustalintu

mul on -88 vuosimallia oleva firebird formula 350TPI ja oon funtsinu ilmapumpun (ja katin myös) poistoa. Tietääkseni ilmapumppu pumppaa ilmaa katille ja pakosarjoihin, eikä muualle? Mietin tässä vaan sitä, että miten happianturi reagoi siihen jos ilmapumppu ei työnnäkkään enää ilmaa pakosarjaan vai eikö mitenkään? Ja mitä muuta pitäisi ottaa huomioon jos ilmapumpun poistaa? kiitokset mielenkiinnosta

Link to post
Share on other sites

siinäpä pulma jota itsekin olen joskus miettinyt .

nyt kun asennin haltec:in +lämpiävän lambran niin haltec:ia ei ainakaan saatu kunnolla säätöihin niin kauvan kuin ilmaa meni pakosarjoihin muutoksien jälkee ei mene enää kuin katille.

Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin ilmapumppu menee pois päältä samalla kun siirrytään open loopista closed looppiin moottorin lämmittyä. Open loopissa 02 sensori ei tietääkseni vaikuta seokseen lainkaan ja ei se mitään järkevää kertoisikaan jos paahdetaan happea putkeen.

 

Mulla ei koko kesänä ollu ilmapumpun letkut kiinni eikä asia vaikuttanut mihinkään. Vikakoodit sieltä kyllä tulee jos ei deletoi niitä.

 

Joskus on spekuloitu että ilmapumppu pitää sensorit puhtaampana, mutta veikkaan että pieni 'karstanpoltto' ajaa saman asian mikäli tällä nyt muutenkaan on merkitystä.

 

Pahinta 02 sensorien lukemille on pakoputken pienetkin vuodot...

 

Jos poistaa katin mutta ei ilmapumppua niin voi käydä niin että tietokone käskee pumpata ilmaa... ajattelee että katti ei toimi ja yrittää lämmittää ... ja jos pumpataan ilmaa pakosarjaan niin se sensori ei ole kovin hyödyllinen mihinkään säätötoimintaan. Kait siinä on sensori ennen ja jälkeen katin ?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Onkos kenelläkään tietoa/kokemuksia siitä,miten vaikuttaa päästöihin, jos jättää ilmaputket pois pakosarjoilta mutta jättää sen katalyytille menevän putken paikoilleen ? On nimittäin huomattava hintaero noissa peltisarjoissa, jos putkiliitännät niissä on tai ei.

Link to post
Share on other sites

Niiden tarkoituksena on lämmittää katti nopeasti toimintapisteeseen ja vähentää päästöjä heti startin jälkeen. Koneen lämmittyä sinne ei pitäisi sitä ilmaa pumpata, joten olisi loogista että ei vaikuta, mutta tämä on mutua.

 

Link to post
Share on other sites

Aivan. Lisäilmaahan tarvitaan vain epätavallisissa olosuhteissa /kylmä kone,open loop) tahi hulluna kiihdytettäessä (jalka konehuoneessa) jolloin lisäilma on tarpeen. Katsastuskonttorilla sellaisia olosuhteita ei ole. Ja EGR hoitelee NOx (typen oksidien) vähennysoperaatioita ja niitähän ei kaiketi meillä mitata ? Siis EGR umpeen. ;) Ja ilmaputket mäkeen. 8)

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Meikäläisen camarosta on otettu kokonaan ilmapumppu pois käytöstä ja sen egr:n otin pois pari päivää sitte, ei o ainakaan mitään vaikuttanu savutukseen yms...

Kaikki tollaset härveilt hus helvettiin ;D!

Link to post
Share on other sites
Guest Jukka

Kylmänä pumppu lykkää ilmaa pakosarjaan, jotta lambda lämpeäisi nopeammin. Lämpimänä ilmaa pumpataa kattiin, jotta katin toiminta olisi tehokkaampaa, vähentää jotain typpipäästöjä tms, kun ilmaa menee kattiin

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Moro,

 

itselläni on tommoinen -85 vette TPI koneella ja ilmapumpun vetäsin eilen veks.

 

Mites noi sähköt, jotka menee näistä venttiileistä, jotka ohjaavat ilmapumpusta tulevan ilman suuntaa katille/pakosarjoille.

 

Laitetaanko vastuksia johtojen päähän ja alipaineet tukkoon..??

 

Katti on revitty pois aikapäiviä sitten.

 

Jussi

Link to post
Share on other sites

Itse kans otan pumpun pois moottorirempan yhteydessä.

Yllättävän kalliiksi niinkin yksinkertainen toimenpide vain kävi kun piti ostaa lyhyempi moniurahihna. Mokoma remmi maksoi 27 euroa :P

Link to post
Share on other sites

Mistäs noin halvan hihnan löysit?

Kyselin Part Cornerista sekä US Partsista, ja molemmat väitti hinnan olevan 50-70kymppii, riippuen minkämerkkistä hihnaa sattuu hyllystä löytymään.

Link to post
Share on other sites

Ai halpako se olikin... No opiskelijalle kaikki on kallista :)

 

Jos siitä hihnasta olisi pitänyt 50-70e maksaa niin olisin kyllä jättänyt kiltisti pumpun paikoilleen :o

Link to post
Share on other sites

Mitäs olette tehny niille pakosarjojen putkille, ottanu pois tulpannu reiät vai jättäny paikalle ja tulpannu ne putket...?? ajattelin vaan et tulis siistimpi jos ottais ne putket poies...??

Link to post
Share on other sites

onko tuosta poistosta todistettavasti tehollista hyötyä?

tuo pumpattu ilmahan jatkaa pakokaasujen palamista vielä putkistossa / kuumentaa pakokaasuja ja tehostaa katalysaattorin toimintaa.

 

..sikäli kun olen ymmärtänyt.

 

eli jos meinaa ruveta virittelemään niin tuolla voisi saada rajumman nokan menemään päästöistä läpi?

Link to post
Share on other sites

ja nyt en hae tehollista hyötyä, vaan konehuoneen siistimisestä on kyse, nii muuten se ilmapumppu on muutenkin jo otettu pois käytöstä ja on jumissa(hihna poissa)

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Sarjassamme tyhmä kysymys:

 

Jukka mainitsi ilmapumpun pumppaavan ilmaa katille - mitenkäs tämä käytännössä tapahtuu - pitäiskös katille mennä joku oma putki ilmapumpulta?

 

Mulla on katin kyljessä sellanen parinkymmenen sentin pituinen putken pätkä (halkasija n. 10mm) mutta se ei johda mihinkään, vaan päässä on ikäänkuin tulppa.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

sulta on sitten ilmeisesti poistettu tämä toiminto. Kyseessähän on ns kolmitie katalysaattori, johon siis menee sekä pakokaasua että ilmaa ja ulos tulee vain pakokaasua. Lisäilmaa pumpatan kattiin jotta katalysaattori toimisi tehokkaammin. Ilmavirtaa pumpulta sinne tänne ohjataan jollain ecm:n ohjaamalla releellä

Link to post
Share on other sites

Yes, Putki katille on haaroitettu pakosarjoille menevästä ilmaputkesta. Itseltänikin se katille menevä putki on poistettu, kelpasi silti katsastuksessa. Tiellähän nuo putkilot vain ovat. Mutta jos epäilee päästörajojen ylittyvän, kannattaa pumppu/putkihässäkkä säilyttää.

Link to post
Share on other sites

Päästörajoista sen verran että eilen piruuttani mittasin volvon päästöt, kun pakokaasujen kierrätys poistettiin viikonloppuna ;D

 

HC 79 ja CO 2.2 Eli CO arvoltaan tuo ei menisi vähäpäästöisen arvoista mutta toisaalta kyseessähän on vm.85 kaasari pata ;)

 

Hieman säätöjä rukaamalla CO:kin sai tippumaan alle 0.3 jolloin auto olisi mennyt rajoista läpi, reippaasti laihalla seoksella. Nyt se sitten on palautettu sinne 3.5 hujakoille jolloin kone on hieman rikkaalla mutta bensahan on halpaa (ja 85 saa polttaa jo muutaman litran öljyä ennen kuin päästörajat tulee vastaan) 8)

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...