Jump to content

1.6:1 rocker arms

JoukoY

Recommended Posts

Kirjoitettu

ajattelin samaa ku mulla oli setti rullakärkisiä.. Tais olla laakkoselta alle satasen...

Ostin budjetti mielessä tohon 305:een

Kirjoitettu

Oliskohan just nuo?

Onko ne sitten ihan paskat? Eikö parane alkuperäisestä yhtään  ???

No paranee se varmaan jonkun verran, muuttuuhan siinä nostosuhde ja keinun kärjen ja venttiilin välinen kitka pienenee tullan ansiosta, mutta suurin kitkapintahan tuossa on siinä pallomutterissa. Se käsittääkseni on juuri se,  mikä nostaa niitä öljyn lämpöjäkin.

Mutta eikös nuo Proformat tulis samalla hinnalla Summitilta?

Kirjoitettu

ajattelin samaa ku mulla oli setti rullakärkisiä.. Tais olla laakkoselta alle satasen...

Ostin budjetti mielessä tohon 305:een

Ei Laakkonen ainakaan puhunut mitään tuosta vaihtoehdosta kun soitin.

305:n budjettivirtystähän minäkin olen tekemässä.

Sitten jos aletaan oikeesti virittämään niin pitää ehkä vaihtaa koko moottori ja pakoputkisto, eikä vaihdelaatikkokaan varmaan kestä.

Kirjoitettu

Onkai noita rullamalleja sekä 1.5:1 että 1.6:1? Onkohan jotkut nokat tehty 1.6:1 suhteelle ja toiset 1.5:1? ::)

Kirjoitettu

Onkai noita rullamalleja sekä 1.5:1 että 1.6:1? Onkohan jotkut nokat tehty 1.6:1 suhteelle ja toiset 1.5:1? ::)

nokasta en tiiä onko eroja mut sen oon huomannu et nokkavalmistajat ilmottelee mieliisti 1.6 suhteella noita uudempia versioita esim comppi xfi sarjaa ja gmpp lt4 hot camia, juu jälkimmäinen ei oo uus mut kuitenkin.

Kirjoitettu

tilasin joskus 3v sitten laakkoselta scorpionin 1.5 vipusuhteen vipat+ marchin "teho" kiilahihna pyörät. tehoa piti tulla lisää noin 20hv, todellinen lisäys AM-worksin dynossa oli 3hv.. eli ei kannta säästää ainakaan rullavipoissa, compin pro magnumit tai jeselin vastaavat tuovat varmasti enemmän kaivattuja lisä tehoja. m/

Kirjoitettu

Ei Laakkonen ainakaan puhunut mitään tuosta vaihtoehdosta kun soitin.

305:n budjettivirtystähän minäkin olen tekemässä.

Sitten jos aletaan oikeesti virittämään niin pitää ehkä vaihtaa koko moottori ja pakoputkisto, eikä vaihdelaatikkokaan varmaan kestä.

En ma Laakkosen anna mulle mitaan myyda.. Osanumerolla tilasin. Lakkonen ei taas muista.

Toisaalta hyvista 1.5:1 keinuistakin tulee jo tehoa lisaa.. vakiot kun on alle sen, tai saattaa olla.

Ja en usko etta rullakeinuista tehoa saa, siis jos vaihtaa 1.5 vipat vakio koneeseen.. Ehka vaha mutta ei se viritysta viella ole.

1.6 vipat alkaa sitten olemaan.

Toisaalta uudessa koneessa on 1.7 vipat vakiona :D

Kirjoitettu

Kannattanee vähintäänkin selvittää paljonko venttiilillä on vakiona nostoa ja paljonko kansi / jousi sallii maksimissaan.

Sinne olisi hyvä jäädä minimissään 1mm väliä jousen tai retainerin pohjaamiseen.. siis jos kaikki on mitattua tietoa.

Käytännössä rullavipojen tai suuremman vipusuhteen hyöty riippuu moottorista.

Jos kannen virtaus sekoaa isommila nostoilla, niin teho voi tippua tai ei ainakaan nouse.

Jos kannen kanava on liian pieni, niin lisänosto nostaa kanaan virtausnopeutta yli sallitun ja teho tippuu.

Jos noka on optimaalinen kokoonpanoon, niin suurempi vipusuhde kasvattaa moottorin näkemää nokan kokoa ja teho alue nousee ylemmäs ja teho voi tippua.

Eli se on monesta asiasta kiinni miten moottori reagoi vipusuhteeseen, tuossa vain muutama esimerkki.

Yleensä kuitenkin enemmän nostoa korreloi suurempaan tehoon varsinkin miedolla tai vakiolla nokalla.

Rullakeinujen lisäteho on parhaimmillaankin tuskin mitattavissa oleva ja tuollaiset rullakärkiset riittävät oikeasti hyvin pitkälle.. nuohan ne ovat LS koneissakin käsittääkseni vakiona?

Rullakärki ei paina venttiiliä vinoon jolloin ohjain kuluu vähemmän ja rulla painaa suorempaan päätä / ei hankaa jolloin venttiilit ja välykset säilyvät parempina pitempään.

Rullakärki mahdollistaa paremmin ajamisen huonolla venttiili geometrialla, koska ei ole niin tarkkaa että osutaan ihan keskelle venttiiliä (jos prässätty peltinen on hieman väärällä geometrialla, niin venttiili porautuu keinuun)

Kirjoitettu

Ei ainakaan varttimailin tulosten mukaan vaikuttanut mitään.

Tai sitten muut viritykset on vähentäneet saman verran tehoa kuin keinut lisäsivät  ;D

Kirjoitettu

Tai sitten muut viritykset on vähentäneet saman verran tehoa kuin keinut lisäsivät  ;D

no paljon meni?? mulla joskus 6v sitten pelkillä edelin peltisarjoilla ja back catilla mentiin 14.6/155kmh. siis muuten auto oli vakio ja vakio th700 eikä edes shift kittiä. ajoin silloin virtasalmella ja olin sopivasti line upissa äikään timon outlaw malibun jälkeen eli oli pitävät ladut \m/

Kirjoitettu

No millaiset keinut sieltä tuli?
Kirjoitettu

No millaiset keinut sieltä tuli?

Just nuo mistä varottelit.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Rullakeinujen lisäteho on parhaimmillaankin tuskin mitattavissa oleva ja tuollaiset rullakärkiset riittävät oikeasti hyvin pitkälle.. nuohan ne ovat LS koneissakin käsittääkseni vakiona?

LS tyyppiset keinut on laakeroituja ei rullakarki keinuja. Toisaalta LS koneessahan keinugeometria ei ole niin helposti

muutettavissa, tai onhan se mutta se ei ole niin kranttu jos tonari on karvan liian lyhyt tai pitka kun itse keinu pultataan kiinteasti kanteen ja

vaappuu laakerin paalla, hydraulinostaja sitten tasaa tonarin pienet heitot mutta vipukulma pysyy samana, toivottavasti  ;D .

http://img.photobucket.com/albums/v11/kgjevre/LS7-rocker-arms.jpg

LS7 koneessa nakojaan pitkalti samanlaiset kun ls1, ls2 ja lm7 moottoreissa.

Jostain syysta GM on paattanyt etta on tarkeampi laakeroida ja jykevoittaa keinun liike mutta etta karki ei rullaa kaipaa...

• 1 year later...
Kirjoitettu

Pistetään nyt tähän jatkoksi vaikka on hiukkasen vanha topikki.Eli nuukuuksissani ostin ameriikanteemulta käytety 1.6 vipusuhteella olevat compin pro magnum rullavipat mallia self-aligning.Piti olla hyvät ja hienot....

No,tossa paketin aukastuani hiffasin että kolmesta keinusta on kulunut toinen olkapää venttiiliä painavan rullan vierestä rullantasalle sileäksi.Kuinkapaljon tollanen rullavippa heiluu sivusuunnassa ts.voiko noita kolmea käyttää vai kannattaako niistä tehdä kesäksi pohjaongenpainoja????

Kirjoitettu

ei haittaa mitään, hio terävät kulmat pois ja antaa rokata vaan. Paine venttiilinpään rullalla kohdistuu runkoon nähden ylöspäin.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...