Jump to content

Ilmastoinnin huolto

Recommended Posts

Kirjoitettu

En tiedä minne palstalle tämä kuuluisi, niin laitetaan tänne. Moderaattorit voivat siirrellä vapaasti oikeaan paikkaan.

Elikkäs ongelmana on seuraavanlainen. Ilmastointi ei jäähdytä enää oikein tehokkaasti ja kompura kytkeytyy päälle/pois noin 5-10 sekunnin välein. Eli varmaan kylmäaine lopussa?

Kannattako viedä suosiolla huoltoon ja antaa siellä tarkastaa, väripanostaa ja ladata uudella aineella vaiko tehdä itse? Kylmäaineen lisäyksen voisi varmaan tehdä itse.....

Toisekseen jos vien huoltoon, niin mikä olisi kohtuullinen hinta? Onko kokemuksia siitä minne kannattaisi viedä Oulun alueella?

• Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Mika

15

• molopaa

4

• gmc63

2

• hoge

2

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

Oulun hinnoista ei aavistusta, mutta Tikkurilassa ( AutoMax ) pöntön täydennystäyttö 100 €, ja jos järjestelmä aivan tyhjä, 150 €.

Kirjoitettu

Vie asiantuntevaan paikkaan, älä millekkään firaabelijääkaappisuharille. Kysele etukäteen mitä tekevät, niin siitä saa jonkin näköisen käsityksen työn laadusta. Öljy on sitten tosi tärkee juttu näissä laitteissa, kirahtavat kiinni helposti jos lisäillään pelkkää kylmäainetta + aineet häipyvät taivaan tuuliin alta aikayksikön ilman öljyä.

Kirjoitettu

Toi pellen paja tuolla herttoniemessä 150€täyttö ja paineistus ja vian haku :)Tonne vien sen oman ku saa rahaa kokoon :P

Kirjoitettu

ei tota kylmäainetta kyllä ite saa lisättyä ja jos on semmonen kone itellä millä saa, niin sithän sen koko hommankin pystyy itse tekemään.

Kirjoitettu

Isoveli aikoinaan lisäili omaan 77 Thunderbirdiin kylmäainetta harva se kuukausi. Olin monesti vieressä katsomassa.

Pitääpä katella puhelin luetteloa ja soitella....

Kirjoitettu

...joo, onnistuuhan homma itseltäkin, jos vain on tietoa, taitoa ja tarvittavat laitteet... ;) ..niin voisi vaikka laittaa ilmastointihuollokin pystyyn...

Täytösmäärät on aika tarkat, vajaa- ja ylitäyttö on kumpikin huonoja asioita, ja kuten tuolla aiemmin mainittiin, toiminnan kannalta tärkeä on myös tuo öljy.

Kirjoitettu

Isoveljen huolto arsenaaliin kuului yksi letku liittiminen ja uusi täyttöpullo. :D

Ei ihme, että sai jatkuvasti täytellä, kaveri ei laittanut ikinä öljyjä sekaan tai mittaillut paineita/täytösmääriä.

Taidanpa viedä suosiolla huoltoon. Saapahan ehkä jonkunlaisen takuunkin........

Kirjoitettu

...täytösmäärät niin kylmäaineelle kuin öljylle on merkitty konepellin alle, toinen kompuraan ja toinen ainakin meidän autossa apukuskin puoleisessa rintapellissä olevan lämppärin moottorin viereen.

Kirjoitettu

...joo, onnistuuhan homma itseltäkin, jos vain on tietoa, taitoa ja tarvittavat laitteet... ;) ..niin voisi vaikka laittaa ilmastointihuollokin pystyyn...

Tiedätkö mitä Vaasassa maksaa tuo täyttö? Meidän molemmat autot kun tarvis huoltoa tolta(kin) osin.. Jos se kesä vaikka tulis 8)

Kirjoitettu

Ja meikä tyhjensi just mun omat kylmä-aineet atmosfääriin... hyvä tietää ettei niillä aineilla ollut arvoa kuin vaivaiset 150 euroa ;)

Taas keveni auto ainakin 100kg ja mahtuu ruuvaamaan paremmin ;D

Kirjoitettu

Tekniikan Maailma 8/2004:ssä oli vertailu pääkaupunkiseudun ilmastointihuolloista. Hinnat pyöri about 120€:ssä. Täyttää osasivat, mutta mitään muita vikoja ei sitten osattukaan korjata.

Kirjoitettu

Tiedätkö mitä Vaasassa maksaa tuo täyttö? Meidän molemmat autot kun tarvis huoltoa tolta(kin) osin.. Jos se kesä vaikka tulis 8)

..viime syksynä kysäisin Vaasan Kylmäkoneelta, ja sanoivat että noin 100 euroa jos kylmäainetta meni muistaakseni alle 1000g ja kompuran öljyt kuuluu samaan hintaan. Ainakin minulle sanoivat että voivat myös tutkia mahdolliset vuotokohdat.

• 11 months later...
Kirjoitettu

Pystyykö tuota kompuraa itse korjaamaan ja onko se isokin operaatio, jos on "rikki"....? :-[

Itse vien oman mahdollisesti ensi viikolla TA:n pajalle ja katsovat ilmastointisysteemin tämän hetkisen kunnon.

Saas nähdä mitä sieltä löytyy... ::)

Kirjoitettu

Ilmoittele sitten mitä täyttäminen maksaa. Minunkin pitäisi laittaa kylmäaineet kompuraan. Kompura on ihan uusi mutta tyhjä. Eikä aina jaksa kattoakaan ottaa pois lämpimällä ilmalla.

Pystyykö tuota kompuraa itse korjaamaan ja onko se isokin operaatio, jos on "rikki"....? :-[

Itse vien oman mahdollisesti ensi viikolla TA:n pajalle ja katsovat ilmastointisysteemin tämän hetkisen kunnon.

Saas nähdä mitä sieltä löytyy... ::)

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Eihän toi tarvi muuta kuin ottaa luettelo käteen ja soittaa kylmäkonekorjaajalle ja kysyä mitä maksaa uudet litkut autoon.. mulla makso 20e :o

Siitä on nyt aikaa tosin 2v. enkä nykyään edes käytä tuota vermettä :D

Kirjoitettu

Mulla tuo ilmastointi on ollut käyttämättä muutaman vuoden ja en tiedä onko kompurakaan edes kunnossa. Pitää tarkastaa koko systeemi. Lieneeköhän tuo kompura kallis hankinta...?

Kirjoitettu

Laitetaanko -87 TA:n aineeksi freonia vai käykö siihen tämä uudempi aine, jota käytetään nykyisissäkin autoissa...?

Soittelin yhteen alan liikkeeseen Oulussa ja kuultuaan auton vuosimallin epäili, ettei siihen käy kuin vaan freonit :o

Kirjoitettu

Freonit ja vaihtoehtoisena taisi olla jokin sekoitus, lyhenteitä en muista.

Kirjoitettu

Eihän toi tarvi muuta kuin ottaa luettelo käteen ja soittaa kylmäkonekorjaajalle ja kysyä mitä maksaa uudet litkut autoon.. mulla makso 20e :o

Siitä on nyt aikaa tosin 2v. enkä nykyään edes käytä tuota vermettä :D

Kunhan kylmäkoneasentaja vaan laittaa sen voiteluaineen varmasti mukaan...

Kirjoitettu

Tuo freonin saatavuus näyttää olevan vain harvassa paikassa ainakin Oulussa, mutta yritän löytää oikean paikan :)

Kirjoitettu

Tuon sekoituksen lyhenteet olisi kiva saada selville...auttaisi paljon asiassa ::)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...