pantera Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Vähän lisää virtaa ja langansyöttöä, ja hitaampi käsi. Sitten tulee hyvä. näin juuri, reilusti virtaa ja lankaa, ja jaksota ettei pala läpi, sormella, ei koneen asetuksilla trrriiit,trriiit,trrriit, trriiit... kyllä se siitä ja jos oikeen roo saumaa haluu, on ilmarakokappaleissa myöskin oltava oikei... mutta hei , rälläkkä on olemassa
gmc63 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Hyvä idea Nova tossa jo vähän ehdotteli mulle puhelimessa opetustuokiota Joo HYVÄ idea kannatetaan m/ viimeks hitsannu joskus 20vuotta sit
BlackZ Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Joo HYVÄ idea kannatetaan m/ viimeks hitsannu joskus 20vuotta sit Mulla on pitkin viikkoa hitsannu töissä kiinni vähän väliä....
Cosa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Mä kannatan. Joskus 80-luvun alussa hitsaillut koulussa. Kaikki unohtunut, joten uudelleenkoulutus olisi paikallaan
mikke Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 kuljetus suuntaa kannattaa kattoo vaikuttaa sauman malliin ja tunkeumaan, ja virtaa lisää senverran et perus aine sulaa tossa tosin toi palkin pää sulaa nopeemmin ja pitäs nojata tonne profiilin kyljen puolelle. kokeilemalla se muistuu mieleen, tää on ku polkupyörällä ajo sitä ei koskaan unohda. ei muuta ku seuraavan sauman tekoon
cam68 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 sauma työntämällä ei vetämällä.. suuttimen ja kappaleen väli vaikuttaa paljon liian kaukana,tökkii.. liian lähellä sula akiinni.. ohuessa pellissä se virran määrä ei niin tarkka.. kun liikaa huomaat sen kyllä= sulaa läpi hitaasti ja kuuntelemalla hyvä tulee.. jonkun verran on vuosien mittaan tullut hitsailtua ja jos otatte bussin alle tulette tänne syrjäkylille niin voidaan pitää ns. hitsauspäivä oikeesti tuo hitsauksen opettelu on vähän kuin nai....n.. tuntuu että se on helppoa ekakerrasta lähtien mut eihän siitä mitään tullu, kaikenlaista räkimistä sinne tänne ;D harjoitus tekee mestarin ja ei niitä saumoja kukaan luokkamestari tule tarkastamaan. tsemppiä sinne kolvin ääreen kokeilepas tällaisia säätöjä.. jos sulla on esim. aine vahvuus 1-2mm ja sun migissä 2 virran säätöä ns. karkea ja hieno, sekä langansyöttö. laita karkea virta esim. (asteikko 1-6), 3 ja hieno 2, lanka noin reilu 1/3 asteikosta ja sit jaksottain liipaisin pohjassa n.1sec.. pitäis jo langan palaa aika hyvin.. tuolla ajalla ja syötöllä tulee n. 1cm saumaa.. hitto ei tää oo helppoa neuvoa..
Guest Jukka Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Itte en oo minkään luokan hitsari mutta joskus vahingos oon saanu jopa rautaa liitettyä toiseen. Ittelle pahin nakki koko hommas on hitsuukoneen säätö. Itte oon yrittäny aina testata ja säätää koneen hitsaillen johonki kokeilukappaleeseen joka on mahd likelle hitsattavan tavaran ainevahvuutta. Sitten kun sulaa kivasti muttei pala reikiä niin oon siirtyny itse kohteeseen. Ja kovemmalla virralla lyhyitä saumoja on ollu se metodi millä oon menny. n noita pelliä oikein osaa hitsaalla, tuloo reikää mutta vankemmat palat menee helposti
Soppa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Tuossa syksyllä tuli yritettyä camaron sisälokarin paikkuuta ja ei niinku *millään* saanu tehtyä semmosta paikkaa, mistä ei näkyis valo läpi. Monta kertaa homma meni uusiksi ja aina vaan entistä isompaa paikkaa tekemään. Ei se tosiaan mitään heleppoa hommaa ole Tosin, homma tapahtui ulkotiloissa, niin vissiin se suojakaasu pääsee siinä harakoille? Päätin antaa homman tehtäväksi jollekin, joka osaa hommat. Ei viiti tuohon omaan autoo alkaa opetteleen...
Soppa Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Siirretään hitsauskeskustelu vellun projektitopikista tänne.
Chevy Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 joskus 20.v sitten viimeksi hitsannut,puikkokoneella (paksua tavaraa) ohueen ei tullut ku reikiä
Rale Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 tää on varmasti mielenkiintoinen topic itse oon hitsannut/asentanut työkseni putkia 11v. ihan just siks noi tupla putkien teko 3gen camaroon ei ollut työtä kummempi juttu
Chevy Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 siks noi tupla putkien teko 3gen camaroon ei ollut työtä kummempi juttu tullaan joukolla Lappeenrantaan tuplaputkia teettämään
Nova Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Hitsannut reilu 15 vuotta. Joskus se vaan on aloitettava. Muutamat kurssit on tullut aikoinaan käytyä.
set28 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Hitsannut reilu 15 vuotta. Joskus se vaan on aloitettava. Muutamat kurssit on tullut aikoinaan käytyä. Kurssin vetäjä löytynyt
mikke Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Hitsannut reilu 15 vuotta. Joskus se vaan on aloitettava. Muutamat kurssit on tullut aikoinaan käytyä. mihin unohdit ekat 10 vuotta vai meneekö harjotteluajaks?
Nova Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Meinasin ettei niitä lasketa kun tuli enempi katseltua... työkseni en ole koskaan hitsannut.
Cujo Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Onhan sitä tullu hitsattu joskus jopa oikeen työksikin asti ja onhan se ihan mukavaakin jos ei oikeen paska paikka niin kuin jokin auton helma maassa maaten ja tietty ulkona. Ja jatkona hitsaamiselle tinaus on myös ihan mukavaa kun vaan jaksaa opetella sen kunnolla ja lankahitsaus helpottuu melkoisesti jos käyttää 0.8 langalla 1.0mm suutinta
pantera Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Luokat on joskus -80 luvulla tullu vedettyä kaasulla putkelle ja puikolla v-railolle , lankakoneella oon hitsannu paljon, rakenneteräksiä mm kattotuoleja ja säiliöitä ja ruosteisia auton peltejä. Viimeksimainittuja liian paljon , Nyt oon innostunu tekeen portteja, kaiteita ym koristeellisia takorauta ja valurauta rakenteita, sepän taidot olis kans kiinnostavat oppia..
-vellu Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Hassua, että tämä hitsausasia tuli vasta nyt esille näin vaikka nämä aika lailla kuuluu näihin harrastuksiin. Nyt ollaan hyvällä radalla kun tässä on meikäläinen ollut kertomassa omasta avuttomuudstaan... Helpompaa on muidenkin aloitella ja kysyä neuvoja kun yks on jo itsensä munannut Hyviä vinkkejä on tullut ja kiitos niistä kaikille. Eiköhän "kerhon hitsikurssejakin" saada aikaiseksi lähitulevaisuudessa ympäri Suomea. Ainakin pääkaupunkiseudulle tuntuu olevan tarvetta
Rale Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 7. Maaliskuuta, 2009 noita hitsaus kokeita joutuu tällä alalla ajamaan turhankin usein, kokeet on max. 2v voimassa päivitettynä ja ilman päivitystä 6kk. tietysti jokaiselle metodille/putki koolle/ ainevahvuudelle pitää hitsata koe erikseen. kirkkaat ohutseinämäiset(2mm tai alle) putket jos osaa ajaa asennossa puikolla, voi sanoa et osaa hitsata. kokeilkaa
BlackZ Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Tosin, homma tapahtui ulkotiloissa, niin vissiin se suojakaasu pääsee siinä harakoille? Niinpä se tekee.. Ulkona kannattaa käyttää ydintäytelankaa (olikohan toi nyt se nimi sille langalle), se ei vaadi kaasua kun siinä on riittävät seokset itessään. Mutta sillä tulee kyllä aika karkean näköstä saumaa, sama missä ja miten hitsaa.. Itellä on tallissa MIG ja langat ulko- ja sisäkäyttöön ja kaasupullo. Eipä oo vaan tullu mitään hitsuuteltua vuosiin! Ostin ton uutena yhtä bemariprojektia varten joskus 2001 mutta se bemari oli niin lohduton että myin auton pois Joten tuota ei oo ku koekäytetty, toivottavasti toimii sitten kun sitä tarvii..
Potakka Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 On tullut turattua puikolla ja migillä ydintäytelankaa käyttäen. Pakoputket, auton paikkaukset ja pihakeinu on kestäneet kasassa.. Työn jäljen kauneus onkin sitten eri asia, rälläkällähän noita on aina tullut sipisteltyä. Mutta kertokaapas noviisille mitä tuo "asentohitsaus" lyhykäisyydessään tarkoittaa???
Cujo Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Jalko,jalkopiena,laki,lakipiena,pysty,pystypiena,vaaka,,,,,,. Eli luokkahitsauksissa käytetyt asennot. Näin lyhykäisyydessään
pantera Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Mutta kertokaapas noviisille mitä tuo "asentohitsaus" lyhykäisyydessään tarkoittaa??? no se tarkottaa sitä että hitsattava kappale on jossain tietyssä asennossa, eli lakiasento on ylös alaisin, pysty on että hitsaat railoo joka on pystyasennossa jne... kävin jokuvuosi sitten vaasassa yliopistolla tutustumassa alumiinin kitkahitsaukseen, siinä saumaa ei nay ollenkaan vaan kappaleet liittyy toisiinsa ilman ulkopuolista lämpöä. Menetelma on ällistyttävä ja se on käytössä mm talgon junanvaunutehtaalla otanmellä
balez Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 mä voisin pitää kursseja mutta tilat ja osaaminen puuttuu
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään