bird72 Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 8. Maaliskuuta, 2009 Juu lankakoneella ja tig:llä tuli putkelle hitsattua kokeet viikolla ja valvoja katteli seljän takana Jalko,jalkopiena,laki,lakipiena,pysty,pystypiena,vaaka,,,,,,. Eli luokkahitsauksissa käytetyt asennot. Näin lyhykäisyydessään
Cowboy Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 9. Maaliskuuta, 2009 sevverran voisin lohduttaa näitä jotka on näitä harrastepelejään hitsillu eikä oo saanu nätin näköistä saumaa, ei mikää ihime kun koripelliis on joku ihimeen sinkki pinnas niin aina kuohuu se sauma ja tuloo riekäästä jälkeä. -nimin: työkseen hisaavaltakaan ei meinaa onnistua prkl!
-vellu Kirjoitettu 19. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 19. Maaliskuuta, 2009 Nyt kun pari opettajaa on jo käynyt tallilla, alkaa sellainen parin millin huonekaluputki ja sitä järempien hitsaaminen jotenkin luonnistua Mutta, mutta... pintapellit Kertokaas nyt ne vinkit kunnon puskusauman hitsaamiseen kun tarvitaan kyljessä mahdollisesti piiiitkäääääää saumaaaaaaa
pantera Kirjoitettu 19. Maaliskuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 19. Maaliskuuta, 2009 Kertokaas nyt ne vinkit kunnon puskusauman hitsaamiseen kun tarvitaan kyljessä mahdollisesti piiiitkäääääää saumaaaaaaa sentti kerrallaan,heppailet ensin, sieltä täältä hitaasti, anna jähtyä, mää ruukaan pitaa kättä siinä hitsattavan kohan yläpuolella, kun on liian kuuma niin paussia pitämään...
Nova Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 sentti kerrallaan,heppailet ensin, sieltä täältä hitaasti, anna jähtyä, mää ruukaan pitaa kättä siinä hitsattavan kohan yläpuolella, kun on liian kuuma niin paussia pitämään... Mun mielestä senttikin on liikaa. Itse vedän 2 napsua ja paineilmalla tai vesirätillä jäähdytys. Se kylkii VETÄÄ todella helposti. Sitä kannattaa harjoitella. Käyt ostaa jotain 0.7 peltiä niin vois olla kohtuu lähellä todellisuutta.
88IROC Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Mun mielestä senttikin on liikaa. Itse vedän 2 napsua ja paineilmalla tai vesirätillä jäähdytys. Se kylkii VETÄÄ todella helposti. Sitä kannattaa harjoitella. Käyt ostaa jotain 0.7 peltiä niin vois olla kohtuu lähellä todellisuutta. Joo tuo kolvi toisessa ja paineilma-pilli toisessa kädessä on hyvä systeemi. Tietysti jos on mahdollista käyttää oikeaa korilimaa niin voi unohtaa koko poltto-homman...
pantera Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Mun mielestä senttikin on liikaa. Itse vedän 2 napsua ja paineilmalla tai vesirätillä jäähdytys. Se kylkii VETÄÄ todella helposti. Sitä kannattaa harjoitella. Käyt ostaa jotain 0.7 peltiä niin vois olla kohtuu lähellä todellisuutta. mun mielestä kax napsua on kax senttii , se sula on kyllä sen sentin tollasessa ohkasessa pellissä jo yhella napsulla.. Vesirätti on huono kun se vesi tahtoo valua niille hitsattaville pinnoille, on olemassa semmosta kun heat sync jutskaa joka on kuin muovailuvahaa joista tehään rengas hitsattavan kohteen ympärille, se imee itteensä sen lämmön. Toimii Kätevää esim kattopellin hitsauksessa... Sauman takominen kans on hyväks jos pääsee hakkaamaan.. Itte oon tehny noi hitsuu hommat silleen että jos on mahollista tee limi sauma, puristat siihen vanhaanpeltiin stepin sellesella työkalulla, asetat pellit päällekkäin, poraa kolomen ja piikin reijat clecoille n 5 cm välein ja panee puristukseen niillä clecoilla sitten hitsaa ainoastaan clekoreijät umpeen, ja sitten koko sauman tinaus. Liimaa en laittas kun ne liimasaumat tuppaa aukeemaan muutamanvuoden kuluttua, mulla on tossa omakohtanen kokemus caminon takalaidassajoka pitäs korjata hitsaamalla
Nova Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Vesirätti aiheuttaa omat ongelmat. Eikös tossa limityksessä ole mahdollinen ruostepeikon vaara. Näin olen viisaammilta kuullut. Toi liimaus on kyllä päivän trendi, vois toimia. Tuleekos Caminossa jotain extra rasitusta tuohon?
pantera Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Vesirätti aiheuttaa omat ongelmat. Eikös tossa limityksessä ole mahdollinen ruostepeikon vaara. Näin olen viisaammilta kuullut. Toi liimaus on kyllä päivän trendi, vois toimia. Tuleekos Caminossa jotain extra rasitusta tuohon? limitys on parempi tiiviyden kannalta kun se tinataan kauttaaltaan, tina tukkkii kaikki raot ja huokoset 100%. Mikään sauma ei ole kukkinut kun tollalailla oon tehny ja ekat on yli 15v sitten kolvattu. Kun heppailee nuo pellit, sinne jaa alotuskohtaan aina huokonen ja sieltä se kosteus sitten tunkee maalin alle.. Caminon takalaidassa oleva rekisterikilven monttu peitettiin pellillä ja liimattiin jollain vitun vehomersuliimalla jolla kuulemma lentokoneetkin liimataan No empä haluais matkustaa sillä koneella jossa em mujua on käytetty nimittäin se liimattupelti on revenny jo 25cm matkalta irti voin panna kuvan tässä kun meen verstaalle...
-vellu Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Pitkä kylkisauma - Camaron takakyljet Eli vaihtoehtona on vaihtaa kokonaan kyljet katon liitoskohdasta tai sitten ottaa hyvä vaihtokohta alempaa ja vaitaa vain osa. Ylä osa ja katto ovat terveet, joten vaihtokohta saattaisi mieluummin olla kylkilinjan vekin alapuolelta, pitkä sauma Liitosvaihtoehdot: 1. Hitsaten päällekkäin kantitettuun peltiin. Ongelmia huokoisuuden takia jos sauma jää vähänkin auki? 2. Hitsaten päittäin. Ongelmia pellin vetämisen kanssa ja silti huokoisuuden takia voi sauma jäädä jostain auki? 3. Liimaus. Ei pidä, mutta jos pitää on tiivis? Pinta tehdään kaikissa tapauksissa koritinalla. Ota nyt näistä selvää
Nupa Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 20. Maaliskuuta, 2009 En pitäis päittäin hitsausta ongelmana, samalla tavalla sauma tinataan siinäkin.
-vellu Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Huomenna tarttis laittaan pohjaan uusi korjauspelti 50*50 cm. Meinasin sen tehdä päittäinliitoksella. Pari kyssäriä: 1. Paljonko vanhan ja uuden pellin väliin on jätettävä tilaa? Esim. 1 mm? 2. Miten toi on fiksuin leikata sopivaksi? Laittaa päällekkäin ja vähän kiinni ja sitten sahata molemmat samalla kertaa? 3. Miten sen palan saa pysymään fiksusti siinä paikallaan kun sinne ei mitkään pihdit ylety? Jotkut pikku pultit sinne prikkojen kanssa ja sitten sieltä täältä kiinni ja pultit pois? -> Lopullinen sauma?
mopo-ukko Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Milli on hyvä,korjauspala sen verran iso että yltää reilusti terveelle pellille,naputellaan vanhan päällä muotoon,tussilla ympäri ja siitä viivan sisäreunaa auki,sovitetaan ja muokataan.Maakaapelin pihdit korjauspalaan kiinni heppaamalla keskelle ja pala paikalleen,hepataan nurkista kiinni ja eikun hitsaten.Jos lähellä koteloita tai muuta vastaavaa jossa paskat voi syttyä tuleen,niin paineilma on kätevä sammutuskeino.
Nova Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Ei siihen juurikaan tarvii rakoa jäädä. Palaa hyvin läpi ohut pelti. Tietysti helpottaa hieman pelliin lämmetessä se rako. 5 cm välein hepit ennen kuin rupee saumaamaan. Ensin paikka pikkuhiljaa oikean kokoiseksi jonka jälkeen piirrotus ja leikkaus. Ei siihen mitään tukia tarvii ku hiukan sieltä täältä nappaa kiinni aluksi. Aluksi on hyvä leikata suurimmat alta pois, sovittuu helpommin.
-vellu Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Tänks Tuossa oli taas kerholaisilta hyvää vinkkiä taidottomalle Ite kuitenkin meinaan väkertää meni syteen tai saveen ...huomenna kuvia...
Nova Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Pläkkärin vasarat ja vastimet kun haet bilhelvetistä vielä niin auttaa. Tarviit niitä oikeesti tuossakin. PS. treenaa sitä päittäis hitsiä pellin paloihin ja säädät sen koneen samalla. Pikkunapsuja vaan. Ainii ja ja samalla normi lukkopihdit siihen treenipeltien päähän.
-vellu Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2009 Pläkkärin vasarat ja vastimet kun haet bilhelvetistä vielä niin auttaa. Tarviit niitä oikeesti tuossakin. PS. treenaa sitä päittäis hitsiä pellin paloihin ja säädät sen koneen samalla. Pikkunapsuja vaan. Ainii ja ja samalla normi lukkopihdit siihen treenipeltien päähän. Bilhelvetin kautta huomenna reenaamaan... niin ja harjoittelupeltiäkin on Tässä kans yks mielenkiintoinen kikka asiaan: Yeah when we repair a section we rough cut our patch to the size we want, then mark it up on the section to repair and outline with a sharpy. Then come in and cut out the area we just sharpied on the car (leaving an inch or two metal inside the outline). We tack up the new panel, we cut along the outer edge of our new panel (which cuts off only the old/bad metal). We cut for 6 inchs then stop. We then push the new metal down to be flush with the old/body panel and spot weld it at 3 inchs. So for every 6 inchs we cut we spot weld at half the distance cut. When your done you panel is now flushly welded in at every 3 inchs and you should have no warpage (depending on you getting the panels flush and how hot you got the panels). You can then reach behind and pull off the sheet metal you cut off this last run.
Nova Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2012 Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2012 Jatketaampas tähän. Eilen loppu migistä seoskaasu ja tigistä nappasin argon pullon ja rupesiin kokeilee. Sauma oli ihan ok mutta ei niin hyvä kuin seoskaasulla. Nythän hitsasin oikeesti Mig-menetelmällä enkä mag:lla niin onkos kellään kokemusta mustan raudan "mig" hitsausesta. Sauma on kuin oisi kaasulla hitsannut eli hienon hieno hilse päällä ja jotenkin sulan käyttäytyminen oli outoa. Täytyy lähteä hakee uus pottu seoskaasua että pääsee jatkaa. Laadullisesti kaikki toimi niinkuin piti mutta sen verta "tarkat" saumat niin ei viitsi kokeilla enempää. Teoriassa olen ymmärtänyt että asia menis näin ja onnistuisi hyvin? Rst:llä pitää käyttääkin vissiin lähes puhdasta argonia?
tppk Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2012 Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2012 Jatketaampas tähän. Eilen loppu migistä seoskaasu ja tigistä nappasin argon pullon ja rupesiin kokeilee. Sauma oli ihan ok mutta ei niin hyvä kuin seoskaasulla. Nythän hitsasin oikeesti Mig-menetelmällä enkä mag:lla niin onkos kellään kokemusta mustan raudan "mig" hitsausesta. Sauma on kuin oisi kaasulla hitsannut eli hienon hieno hilse päällä ja jotenkin sulan käyttäytyminen oli outoa. Täytyy lähteä hakee uus pottu seoskaasua että pääsee jatkaa. Laadullisesti kaikki toimi niinkuin piti mutta sen verta "tarkat" saumat niin ei viitsi kokeilla enempää. Teoriassa olen ymmärtänyt että asia menis näin ja onnistuisi hyvin? Rst:llä pitää käyttääkin vissiin lähes puhdasta argonia? näin se menee,rst:llä ja hst:llä tai alumiinilla eli mig hitsauksessa (suojakaasuna jalokaasu),esim. 98%argonia ja +2% hiilidioksiidia ja jälki on hyvä,muttei tosiaan mustan raudan(mag hitsaksessa) toimi tuo argoni,tuo nimityshän on tosiaan vain käytetäänkö jalokaasua(argoni) tai hiilidioksidi seoskaasua (mag).minun mielestä kaikki mustanraudan hitsaus on mag hitsausta,vaikka yleisesti puhutaan mig hitsaksesta .itse käytän kotona puhdasta hiilidioksidia,vanha hiilari sammutinpullo, josta poistettu nousuputki sisältä niin tulee kaasuna ulos,ei tarvi maksaa vuokrapulloista
Nova Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2012 Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2012 Toi puhdas Argon on sitten Tigille ja alumiinille oikea kaasu. Woikosken sivuilla sanottiin että SK-2 olis ollut vaan "sopivaa" austeniittiselle. Kaikki lähti siitä ajatuksesta että kaipa se puhdas Argon sopii edes joten kuten ja sopihan se. Sopii hätävaraksi mainiosti muttei tällä kertaa itselle. Sama homma että Tigillä pystyy vetää ihan hyvin seoskaasulla mutta ei riittävän johonkin tarkempiin paikkoihin. Sulan käytös oli jokseenkin sama kuin nyt eri menetelmällä. Toi termistö on kyllä ollut hanskassa mutta käytännössä kaikkea voi vähän soveltaa. I=inert ja A=active kaasu.
TPI-5.0 Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2012 Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2012 Täältähän sopii kysyä että onko ydintäytelangasta mihinkään?Kun ei ole kokemusta sillä hitsaamisesta.Käsittääkseni jos migin ostaa niin kaasupullon hankkiminen on sikakallista?Joutuu tekemään jonkun sopimuksen kaasuntoimittajan kanssa että pullon ylipäätään saa...?
tppk Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2012 Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2012 Täältähän sopii kysyä että onko ydintäytelangasta mihinkään?Kun ei ole kokemusta sillä hitsaamisesta.Käsittääkseni jos migin ostaa niin kaasupullon hankkiminen on sikakallista?Joutuu tekemään jonkun sopimuksen kaasuntoimittajan kanssa että pullon ylipäätään saa...? ei ole mihinkään jos vertaa normilankaan kaasun kanssa.sammutinhuollosta vanha hiilidioksidi pullo,sieltä otetaan nousuputki pois niin tulee tavara kaasuna ulos,yleensä tietävät kun kysyy,monesti niillä on vanhoja pulloja josta tekevät,hitsauskäyttöön sopivia,itsellä tällä hetkellä pullo täytettävänä,hintaa 50e,eikä tarvi maksaa vuokraa .10 vuoden väliin katsastavat pullon,se maksaa jotain,itse ostin pullon täytenä ja 10 leimalla,joku vuosi sitten 110e postikuluineen.nytten tais olla täällä jotain vähän yli 200e,normi seoskaasupullon jenga on eri,siihen saa kyllä adapterin että sopii.pullo on muistaakseni 6 kg,joka piti vastata melkein 20kg kaasupulloa,koska se on nestemäisenä.
pantera Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2012 Kirjoittaja Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2012 ei ole mihinkään jos vertaa normilankaan kaasun kanssa.sammutinhuollosta vanha hiilidioksidi pullo,sieltä otetaan nousuputki pois niin tulee tavara kaasuna ulos,yleensä tietävät kun kysyy,monesti niillä on vanhoja pulloja josta tekevät,hitsauskäyttöön sopivia,itsellä tällä hetkellä pullo täytettävänä,hintaa 50e,eikä tarvi maksaa vuokraa .10 vuoden väliin katsastavat pullon,se maksaa jotain,itse ostin pullon täytenä ja 10 leimalla,joku vuosi sitten 110e postikuluineen.nytten tais olla täällä jotain vähän yli 200e,normi seoskaasupullon jenga on eri,siihen saa kyllä adapterin että sopii.pullo on muistaakseni 6 kg,joka piti vastata melkein 20kg kaasupulloa,koska se on nestemäisenä. Mä funtsailin kans kun edellinen aagan soppari loppu et jos ois laittanut oman hiilihappopullon. Sammutinliikkeessä ei ollu ku jättipulloja 50kg ja pieniä 10kg pulloja niin päädyin 5 v sopimukseen Voikoskelle joka oli abaut sama hinta kuin oma hiilaripullo eli 280e. Etuna näen sen että eri kaasuja on valittavana kun hitsailee kirkaita tai köykämiiniä, jos on omapullo niin se on sit vaan hiilaria
tppk Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2012 Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2012 tämähän on aivan tarpeista kiinni,itse hitsaan jalommat tavarat töissä,niin riittää tuo hiilari pullo kotona
Nova Kirjoitettu 16. Helmikuuta, 2012 Kirjoitettu 16. Helmikuuta, 2012 Itse just ostin 20 ltr Argon potun ja maksoi 300 euroa muistaakseni. Täysin uusi pullo 7 vuoden leimalla täytenä. Just vein toisen seoskaasun täyttöön ja maksaa 43,50 eur. Kesti n. 4 päivää täyttö. Pienellä käytöllä oma pullo tulee halvemmaksi ja onhan noita tallissa 6 kpl tällä hetkellä kertyneenä. Eri sisältöä kaikissa. Kannattaa välttää noita ydintäytteitä. Halpoja pulloja myy kangasalalla toimiva sammutin huolto joka ilmoittelee keltaisessa pörssissä. Itse ostin kylläkin paikalliselta woikosken edustajalta ja MTK jäsenenä saa aika sopivasti alennuksia.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään