Jump to content

katalysaattorin poisto

Guest mustalintu

Recommended Posts

Kirjoitettu

Meilläkin on sama juttu kuin MSK:lla.

Kun tänään käväisin katsastamassa voortin niin vaimo ajeli aamupäivän camarolla. Kun sitten ruokatauolla sanoin että nythän voin sitten jatkaa tästä tuolla camarolla. Niin hän loihe-lausumaan: "Sääli, kun tuo camaro kiihtyy niin sika-makeesti tähän voorttin verrattuna..."

Ps. Katin poisto vaikutaa selvästi vain koventamalla ääniä, ja vastapaine pienenee (=> vääntömomenttikin pienenee) sanottavasti vain mikäli hankit peltisarjat tai/ja vapaasti virtaavan vaimentimen eli vaikka super-trapin ja heittelet ne kaikki turhat reikä-levyt mäkeen...

Parempi valinta vaimentimeksi olisi esim. flow-master, koska se pyrkii pitämään edes jonkinlaisen vastapaineen.

Mikäli päätät jätää katin paikaleen, niin se pitää vaihtaa silloin tällöin (maksaa jopa enemmän kuin mansikoita), ja seurata jatkuvasti ettei se pääse tukketumaan. Korkea vastapaine pääsee nimittäin avaamaan ERG-venttiilin, ja lienee sanomattakin selvää mitä tapahtuu kun pakokaasua alkaa päästä kesken kiivaan kiihdytyksen imusarjaan...

• 2 months later...
Kirjoitettu

Aihe kun sivuaa niin läheltä mun kyssäriä joten en spämmänny foorumia uudella topicilla vaan tuun Mustalinnun perässä ;D

Eli mun auton (89 Trans Am GTA 5.7 TPI) alla katteja ei oo, vaan siellä on rakennettuna joku oma kustomputki, joka paikoin on niin matalalla että ottaa monessa korokkeessa kiinni. Siellä roikkuvat äänenvaimentajat (ennen taka-akselia 2 peräkkäin) on ottanu jo niin monesti kontaktia että on varmaan jo puhki. Ne on vielä vapaasti virtaavia suoria vaimentimia, eli vastapaineet taitaa uupua :-\ Lisäksi ulostulot on vedetty sivulle (vasemman takapyörän taakse) :o

Ku haluu enemmän maavaraa ja ulostulot taakse niinkun normaalissa Trans Amissa niin uutta putkea alle vaan. Kysymys kuuluukin että täytyykö mun laittaa se katti sinne että menee katsastuksesta läpi?

Rekisteriotteessa lukee näin:

Monipistesuihkutin, happitunnistin, lisäilmapumppu.

Kolmitoimikatalysaattori, pakokaasujen takaisinkierrätys, aktiivihiilisuodatin.

Kirjoitettu

ONNEKSI siinä ei lue " Vähäpäästöinen " ! Jos katti on, ei sen kaiketi tervi toimia eli joku pöntön näköinen kattien/katin paikalle ja ilmaputket kiinni.

• 5 weeks later...
Kirjoitettu

Mulla lukee otteessa tietysti "vähäpäästöinen". Kyselin tota katin poistoa pääkonttorilta ja vastaus oli niin monimuotoinen ja sisälsi mm. vaatimuksen tehtaan antamasta todistuksesta, et päästöt ei ylity katin poiston jälkeen sun muuta todistusta, joten jätin asian sikseen.

Ostin Edelbrockin cat-backin ja katti kun oli sökö, se putsattiin sisuskaluista ja jätettiin pelkät kuoret. Päästöt on silti ok ja soundit on mahtavat!!! Avarampien putkien pitäis tuoda muutama heppa lisää, mut tosta väännöstä tai katin toiminnasta/toimimattomuudesta en osaa sanoa mitään. Aluksi kyllä tuntui, et gasoo menee enemmän kuin ennen putkien vaihtoa, mut voihan olla et tuli alux poljettua innokkaammin ihan vain kuullakseen V-kasin jytinää!!! Kyl se ihan saman kuluttaa kuin aiemminkin eli kaikki mitä tankkiin kaataa........... ;)

Kirjoitettu

Jeps! eräs heebo mulle sanokin tosta katin putsaamisesta ettei sen pitäisi vaikuttaa niin paljoa noihin päästöihin et pompsahtais katsastukses.. backseat tuossa sanoikin ettei oo pompannu. on kyllä ollu hieman mieles tuo rautakangen tunkeminen katin läpi mut seurauksista kun ei ole vielä varmaa tietoa niin en sit oo alkanu :P

Kirjoitettu

mulla katin tyhjennys ei ainakaan päästöjä erityisesti nostanut. katsatusmies sanoi että hyvin kelpaa ;D. otteessa mulla ei lue kuin katalysaattori. katin pönttö jouduttiin otteen takia ja katsastusmiehen toiveesta ;)jättämää. sisällä on 3 tuuman rosteriputki. kulutus mulla ainakin laski, olikohan katti tukossa?

• 1 year later...
Kirjoitettu

mulla on -89 (vin koodin mukaan) mutta ensirekisteröinti tehty syyskuussa 1990. Otteessa ei mitään mainintaa vähäpäästöisyydesta tai katista, ajattelin että se saa lentää mäkeen katsastuksen jälkeen kuhan saa rahaa peltisatseihin ja uusiin putkiin.

Kirjoitettu

Mulla rekisteriotteeseen tulee merkintä " ei vähäpäästöinen" ja kattia siellä ei ole edes olemassakaan. Pelkkä suoraputki ;D

Kirjoitettu

jos tuo lambda-anturi on ennen katalysaattoria niin tuon katin voi surutta tyhjätä, tietokone ei reagoi mitenkään siihen mitä lambdan jälkeen tapahtuu. vähäpäästöisen arvoihin pääseminen saattaa tyhjäyksen jälkeen tuottaa ongelmia mutta nuo lievemmät katalysaattori arvot co 3,5 / hc 600 ei pitäis tuottaa ongelmia jos kone on kunnossa.

• 1 month later...
Kirjoitettu

mulla oli tuossa kamarossa arvot ilman kattia seuraavat. co oli 0.91% ja hc 110. Katin kanssa on co 0.01% ja hc 17, nämä arvot siis tyhjäkäynnillä.

Kirjoitettu

Kyllä ne on katalysaattoriauton arvoja mutta ei vähäpäästöisen.

Kirjoitettu

voi sen katin poistaa vaikka on lambdat katin takanakin, niiden tarkoitus on vaan ja ainoastaan tarkkailla katin toimintaa, ei ohjata moottoria... häiriövalo vaan syttyy(paitsi jos laittaa johtoihin O2 simulaattorin http://www.o2simulator.com/) ja nuo 3,5 ja 600 arvot ei todellakaan ole enää katalysaattoriauton arvoja

nyt olet hieman hakoteillä, tuo Lambda-anturi on yksi todella tärkeä osa moottorin ohjausta, lambdan tehtävä on tarkkailla pakokaasun happipitoisuutta ja näin säätää yhtenä osana seos-suhdetta niin että pakokaasun ilmakerroin pysyy arvossa 0,99-1,01 jotta tuo katalysaattori pystyisi toimimaan mahdollisimman tehokkaasti. näissä uudemmissa OBD 2 autoissa noita Lambda-antureita on ennen ja jälkeen katalysaattorin ja tämä jälkimmäinen valvoo periaatteessa pelkästään katalysaattoria ja tuolla mainitsemallasi modulilla vaan huijataan tietokonetta syöttämällä sinne sellaista arvoa että tuo katalysaattori toimii vaikka sitä ei ole, ja näin ollen vikavalokaan ei syty.

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Mahdollisesti ne takimmaiset Lambdat voi poistaa pelistä muokkaamalla tietsikkaa.

Olisin asiasta melko varma en kuitenkaa 100%:ti varma.

Kirjoitettu

vai on lambda-anturi tärkeä osa moottorin ohjauksessa... ÄLÄ SAATANA! en ookkaan ikinä pelannu autojen kanssa aikasemmin, paitsi että on leipä kiinni tosta autoremontista... ja etkö sä selittäny tossa omassa saarnassas just samat asiat mitä olin kertonu tossa edellä... ja mitä vitun väliäsillä on jos se häiriövalo palaa?? ja kyllä ne takalambdat voi poistaa(ollu tallin hyllyllä jo puoli vuotta ja kone laulaa niin ettei oo ikinä laulanu) eli ei viisastella taas niillä huimaavilla tiedoilla ja taidoilla

no voithan sä poistaa ne etu Lambdatkin jos saat tuon tietokoneen pyörimään koko ajan OPEN LOOP:issa ...

antaa olla mä en jaksa ruveta väitteleen näistä asioista, JOKAINEN saa tehdä autolleen mitä haluaa, enhän mä muutenkaan autoista mitään tiedä mä en ole autonasentaja ammatiltani mutta ei mun myöskään tartte tällä palstalla kysellä "mihin kaverin virranjakaja pitäs säätää" mä TIEDÄN sen...

Kirjoitettu

Näissä kärryissä taaemmalla anturilla ei kyllä ole väliä. Jotain AIR pumpun päälle-pois kytkentöjä sen perusteella tehdään, mutta ei mitään seos-ennakko asioita. Jos SES valo häiritsee niin asiaan liittyvän vikakoodin voi editoida pois

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Ainakin tässä OBD1 saa noi kaikki pois pelistä.Eikä sytytä valoa kun klikkaa noi pois vikakoodeista.

Taitaa saada myös OBD2:ta pois päältä.

Toi EGR:n sulkeminen voi muuttaa MAP arvoja koska imusarjan paine muuttuu jossakin kohti.Jos ollaan tarkkoja.Ei varmaankaan vaikuta ns normaaliin ajoon.

Kirjoitettu

Juu pitää vain olla kunnollinen editori niin SES palaa vain niissä tapauksissa kuin haluaa

• 1 month later...
Kirjoitettu

Hehe, menin sitten hitzaamaan suoran putken kattilan tilalle..

Herranjestas mitkä äänet :D Tuli ainaski 30 heppaa lisää ;)

Ponu kuulostaa melkeinpä samalta kun mun ja broidin yhteinen

projekti Oldsmobile Dynamic 88 -59.

• 1 month later...
Kirjoitettu

Vaihdoin omaan himmeliin K1500 -89 peltisarjat, katti pois ja takaputkisto uusiksi.

Huomasi aika selvästi eron vakioputkistoon.

Auto alkoi sen jälkee herjaaman koodia 32.

Tuli nyt myöhemmin laitettua lastu uusiks niin enää ei herjaa 32:sta. :o

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...