accident Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Tarkoituksena olisi päivittää nokkakepukan vaidon yhteydessä hiukan isommat suuttimet. Kokoluokka voisi olla 30 lbs/hr. Minkä merkkisiä aftermarket suuttimia poppoo käyttää ja millaisia kokemuksia niistä on? Ämeerikan jengi tuntuu suosivan Ford Racingin suuttimia, onko näitä kellään käytössä?
Mika Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Tarkoituksena olisi päivittää nokkakepukan vaidon yhteydessä hiukan isommat suuttimet. Kokoluokka voisi olla 30 lbs/hr. Minkä merkkisiä aftermarket suuttimia poppoo käyttää ja millaisia kokemuksia niistä on? Ämeerikan jengi tuntuu suosivan Ford Racingin suuttimia, onko näitä kellään käytössä? Ainakin BlackZ:lla oli kaiketi Camarossa....
z 28 jari Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Voortin suuttimet ok,otat vaan sen huomioon että ovatten mitoitetut 39psi:llä.
Rale Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 mulla oli aikaisemmin tollaset 30lbh ford racing suuttimet, ei ollut ongelmia niiden kanssa. muistaakseni vähän alta 300e oli 8kpl setti.
accident Posted February 21, 2010 Author Posted February 21, 2010 Voortin suuttimet ok,otat vaan sen huomioon että ovatten mitoitetut 39psi:llä. Tuleekos näistä 30 lbs/hr suuttimista 43,5 psi paineilla "suuremmat"? Summitilla löytyi tämmöset: http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-9593-BB302/ lienee oikeat? Kohtuu hintaset olisivat...
Cujo Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Ponussa tällä hetkellä noi 30 kiinni ja ei ongelmaa ja ovat säädettävällä regulla. koneena ei tosin ole LT1
z 28 jari Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Tuleekos näistä 30 lbs/hr suuttimista 43,5 psi paineilla "suuremmat"? Summitilla löytyi tämmöset: http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-9593-BB302/ lienee oikeat? Kohtuu hintaset olisivat... Juu virtausmäärä kasvaa.Tuolla hyvä laskuri http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4
HaroldHirmuinen Posted July 26, 2016 Posted July 26, 2016 Lainataas tätä topiccia. Netistä löytyi mielenkiintoista tekstiä lt1:n suuttimista. 93 lt1 suuttimet olisi 22# ja 94-> 24#. Luulen että tarvisin hieman isommat suuttimet tuohon omaan -93:een. Jos tämä pitää paikkansa eikö nuo 94vm suuttimet riittäisi mulle pieni viritteiseen koneeseen? Toinen vaihtoehto olisi polttoaineen paineen nosto. Sekään ei ole kovin yksinkertaista tai edullista johtuen suutintukissa olevasta paineensäätimestä. Mikä suuttimien koko tulisi olla, jos puhutaan n~350hp moottorista?
gmc63 Posted July 27, 2016 Posted July 27, 2016 Lainataas tätä topiccia. Netistä löytyi mielenkiintoista tekstiä lt1:n suuttimista. 93 lt1 suuttimet olisi 22# ja 94-> 24#. Luulen että tarvisin hieman isommat suuttimet tuohon omaan -93:een. Jos tämä pitää paikkansa eikö nuo 94vm suuttimet riittäisi mulle pieni viritteiseen koneeseen? Toinen vaihtoehto olisi polttoaineen paineen nosto. Sekään ei ole kovin yksinkertaista tai edullista johtuen suutintukissa olevasta paineensäätimestä. Mikä suuttimien koko tulisi olla, jos puhutaan n~350hp moottorista? Älä sit osta liian isoha suuttimia mulla tais olla 26#suuttimet ja ne oli liian isot 93 LT1koneeseen vaikka oli vähän piristetty niin suutimilla et saa tollaisia tehoja lähes vakiossa.Mullaki oli peltisarjat ja tuplaputket 2,5"Taakse vapaa virtausänkkärit niin tehot nous 277hv----->307hv.
HaroldHirmuinen Posted July 27, 2016 Posted July 27, 2016 Älä sit osta liian isoha suuttimia mulla tais olla 26#suuttimet ja ne oli liian isot 93 LT1koneeseen vaikka oli vähän piristetty niin suutimilla et saa tollaisia tehoja lähes vakiossa.Mullaki oli peltisarjat ja tuplaputket 2,5"Taakse vapaa virtausänkkärit niin tehot nous 277hv----->307hv. Ajattelin vaihtaa nuo 94-> suuttimet, 24lbs. Jos nuo amerikan poikien huhut paikkansa pitävät että -93 olisi vielä 22lbs suuttimet. Tämän hetkiset muutokset on peltisarjat, underdrive pulley, 58mm kaasuläppä, 1,52 keinuvivut, huhujen mukaan nokka(siitä ei ole varmuutta) egr,ac poistettu. Varmaan puhutaan lähempänä 300hp koneesta mutta kuitenkin. Laskin että tuo olisi helpoin keino, tai nostaa painetta 10psi vakio 22 suuttimilla vastaamaan 24,7lbs suuttimia. Netistä löytyi huonosti tietoa, osa suuttimista myydään sopivina ainostaan 92,93 lt1. Toiset taas myy sopivina kunhan fyysiset mitat sopii, välittämättä suuttimien tuotosta tai autosta http://ls1tech.com/forums/lt1-lt4-modifications/1125338-1993-lt1-injectors.html
z 28 jari Posted July 27, 2016 Posted July 27, 2016 Mikä suuttimien koko tulisi olla, jos puhutaan n~350hp moottorista? 24 paunaset riittä oikein hyvin.
_j00na_ Posted July 28, 2016 Posted July 28, 2016 Laita vaan kerrasta isoonmat jos haluat virivaraa, mulla omassa 44 accelit ja hyvin skulaa ja luultavasti monen mielestä "liian" isot?
JoukoY Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Laita vaan kerrasta isoonmat jos haluat virivaraa, mulla omassa 44 accelit ja hyvin skulaa ja luultavasti monen mielestä "liian" isot? Ota huomioon että -93 suuttimet toimii kaikki rinnakkain, -94 eteenpäin on "sequential fuel injection" eli ohjataan suutin kerrallaan.
_j00na_ Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Ota huomioon että -93 suuttimet toimii kaikki rinnakkain, -94 eteenpäin on "sequential fuel injection" eli ohjataan suutin kerrallaan. Aivan muutes , perkeles jäikin huomioimatta että kyseinen auto -93
HaroldHirmuinen Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Ota huomioon että -93 suuttimet toimii kaikki rinnakkain, -94 eteenpäin on "sequential fuel injection" eli ohjataan suutin kerrallaan. Eikö nuo 94-> siis käy mulle? Voihan lt ja vuosi 93, kirottu vuosi.
Nupa Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Eikö nuo 94-> siis käy mulle? Voihan lt ja vuosi 93, kirottu vuosi. Fyysisesti ihan samat, käy.
JoukoY Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Eikö nuo 94-> siis käy mulle? Voihan lt ja vuosi 93, kirottu vuosi. Käy. Mun kommentti koski sitä että laittaa ISOT suuttimet, esim. 44lbs
Tommi Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Tässä suutin hommassa kannattaa huomata että kun suuttimia vaihdetaan pitää myös suutindata muuttaa ohjelmaan. Tämä korostuu mitä suuremmat suuttimet laittaa ja jos suuttimien tyyppi muuttuu.
HaroldHirmuinen Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Tätäkin ajattelin. Mites tuo menee jos on tarkoitus rikastaa? Jos tietokoneelle muuttaa suutinkokoa yrittääkö se vain lyhentää aukioloaikaa vastaamaan alkuperäistä suutinta? Vai ymmärtääkö tuo että on tarkoitus rikastaa?
JoukoY Posted July 29, 2016 Posted July 29, 2016 Tätäkin ajattelin. Mites tuo menee jos on tarkoitus rikastaa? Jos tietokoneelle muuttaa suutinkokoa yrittääkö se vain lyhentää aukioloaikaa vastaamaan alkuperäistä suutinta? Vai ymmärtääkö tuo että on tarkoitus rikastaa? Koneesta saa parhaan tehon silloin kun seokset on kohdallaan eli prommi kannattaa ohjelmoida suuttimien mukaiseksi. Ei se lisäbensa anna yhtään lisätehoa ellei kone ala hengittää paremmin esim. jyrkemmän nokan avulla.
TransNAM Posted August 8, 2016 Posted August 8, 2016 Tätäkin ajattelin. Mites tuo menee jos on tarkoitus rikastaa? Jos tietokoneelle muuttaa suutinkokoa yrittääkö se vain lyhentää aukioloaikaa vastaamaan alkuperäistä suutinta? Vai ymmärtääkö tuo että on tarkoitus rikastaa? Jos boxille muuttaa pelkän suutinkoon muuttaa se vain aukioloaikaa kaikilla käyntialueilla. Jos ei suutinmuutosta kerrota boxille niin yrittää säätää seosta kohdalleen lambdan perusteella. Jos säätövara ei riitä (n. +- 20-30%) niin syttyy moottorivalo ja palataan tehdaskarttoihin eli ollaan vielä enempi pielessä. Sama koskee akun irrottamista. Eli boxi pyrkii aina karttojen tavoite-arvoihin. Oppiminen ei toimi täyskaasulla. Pienet muutokset voi mennä oppimalla varsinkin jos muutostarve koskee vain täyskaasua mutta reilusti isommat pitää ehdottomasti kertoa boxille. Eikä välttämättä riitä pelkkä suutinkoon muutos vaan eri suuttimien erilaisista ominaisuuksista johtuen joutunee hienosäätämään karttojakin. Pelkkä reilusti isompien suutinten paikalleen heitto lähentelee amisviritystä jossa tehot pienenee tuurilla vain alle 30%... Bensakoneella ilma/bensa seos PITÄÄ olla oikea tai tulee konevika tai mustaa savua. Kumpikaan ei lisää tehoa Ainut järkevä tapa on mitata todellinen seos (laajakaistalambdalla) ja säätää sen mukaan. Suuttimille ilmoitettu kokokaan ei välttämättä ole just se käytännön todellinen. Riippuu vähän kaikesta.
HaroldHirmuinen Posted August 8, 2016 Posted August 8, 2016 Selvitin ehkä huonosti, eli kävi laihalla. Ei laajakaista mutta vanha kunnon f.m.i kytketty. Nuo 24#suuttimet oli ohjelmassa jo, aavistuksen laihalla edelleen vedossa. Pihdeillä paineensäädintä kasaan 42psi->47psi. Autostahan löytyi varmaankin 50hp lisää ja kiva veto heti 2000rpm jälkeen. F.m.i:n mukaan seokset aika hyvin kohdillaan vedossa. Nyt voisi uskoa että nokka-akseli saattaa olla vaihdettu, vetää kyllä 2000 kierroksen jälkeen rajusti loppuun asti. Siinä 1500,1600 kierroksen kohdilla on semmoinen kevyt nyppäys vielä, muut ongelmat poissa. Kiva ajella ensimmäistä kertaa tuntuu että auto toimii niinkuin sen kuuluukin.
TransNAM Posted August 8, 2016 Posted August 8, 2016 Parhaiten näkee todellisen tilanteen kun käyttää sähköt pois ja testaa sen jälkeen lambdojen johdot irti. Jos kaikki on tehty oikein ja kartat kohdillaan niin myös seokset on kohdillaan ilman lambda-korjausta jolloin boxille jää ajaessa vain pienen hienosäädön tarve. Niinkuin aikaisemmin mainittiin jos suuttimet vaihtaa niin pitäis huomioida myös suuttimen muut parametrit. Esim eri aukeamis ja sulkeutumis viiveet vaikuttaa suoraan virtauksiin varsinkin lyhyemmillä aukioloilla. Eli boxille kerrottava koko ei välttämättä ole juuri suuttimelle ilmoitettu koko. Tässä alkukesästä tuli vastaan että 44lb suuttimet oli parhaiten kohillaan kun boxiin laittoi muistaakseni joku 40. Sirkus muistanee paremmin.
HaroldHirmuinen Posted September 5, 2016 Posted September 5, 2016 Osaisko kukaan laittaa linkkia mitkä suuttimet on saanut pelaamaan varmuudella -93 lt1:ssä. Auto käy taas aivan persiilleen luulen että 94-> suuttimet eivät toimi 93. Kuvastakin selviää että eroa niissä on ->
Recommended Posts