sirkus Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Parhaiten näkee todellisen tilanteen kun käyttää sähköt pois ja testaa sen jälkeen lambdojen johdot irti. Jos kaikki on tehty oikein ja kartat kohdillaan niin myös seokset on kohdillaan ilman lambda-korjausta jolloin boxille jää ajaessa vain pienen hienosäädön tarve. Niinkuin aikaisemmin mainittiin jos suuttimet vaihtaa niin pitäis huomioida myös suuttimen muut parametrit. Esim eri aukeamis ja sulkeutumis viiveet vaikuttaa suoraan virtauksiin varsinkin lyhyemmillä aukioloilla. Eli boxille kerrottava koko ei välttämättä ole juuri suuttimelle ilmoitettu koko. Tässä alkukesästä tuli vastaan että 44lb suuttimet oli parhaiten kohillaan kun boxiin laittoi muistaakseni joku 40. Sirkus muistanee paremmin. Taisi olla lopulta ~38 ohjelmassa koko Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommi Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Jos sitä -93 ohjelmaa ei muuta niin siinä ei saa toimimaan kuin orkkis suuttimet. Boxille on pakko saada kerrottua vähintään se suuttimen koko. Jos kokoa muutetaan paljon tai suuttimen tyyppiä (eri nopeuksista) muutetaan on oikeat parametrit pakko kertoa boxille. Muuten varsinkaan suuttimien pienien aukiolojen tilanteita ei saa ikinä toimimaan kunnolla. Jos itse omistaisin -93 boxin omaavan auton ja meinaisin virittää tai muutella sitä orkkis konetta hommaisin -94-95 sähköt siihen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Näin se on. Täytyy kai hommata toimivat vakio suuttimet. Koko on muutettu prommiin mutta onhan nuo fyysisesti erilaiset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoukoY Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Jos sitä -93 ohjelmaa ei muuta niin siinä ei saa toimimaan kuin orkkis suuttimet. Boxille on pakko saada kerrottua vähintään se suuttimen koko. Jos kokoa muutetaan paljon tai suuttimen tyyppiä (eri nopeuksista) muutetaan on oikeat parametrit pakko kertoa boxille. Muuten varsinkaan suuttimien pienien aukiolojen tilanteita ei saa ikinä toimimaan kunnolla. Jos itse omistaisin -93 boxin omaavan auton ja meinaisin virittää tai muutella sitä orkkis konetta hommaisin -94-95 sähköt siihen. Meinaatko että -94 LT1:n suuttimet on niin paljon erilaiset kuin -93 LT1:n suuttimet ettei pelkkä suuttimen koon muuttaminen prommille riitä? Nythän autossa on siis 24:set suuttimet ja se on kerrottu myös boxille. Minä kyllä väittäisin että ne toimii riittävän hyvin. Jos ei käy kunnolla niin vika on jossain muualla, ei siinä että suuttimet olisi liian erilaiset alkuperäisiin verrattuna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommi Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 En tarkoittanut että ne -93 suuttimet välttämättä eroaa -94 suuttimista. Riippuu suuttimien rakenteesta. Jos koko on lähelle sama ja suuttimet ovat saman tyyppiset ne voivat olla muilta arvoiltaan hyvin lähellä. Mutta vaikka suuttimet olisivat saman kokoiset ne voivat olla täysin erilaiset toiminnaltaan. Injector voltage offset ja offset adder arvot saattavat heittää todella paljon. Mitä suuremmat suuttimet sitä enemmän vaikuttaa. Jos esimerkiksi tyhjäkäynnillä eräässä 383 koneessa 30lbs suuttimilla suuttimien aukiolo on 3.5ms ja toisessa 383 koneessa 52lbs suuttimilla noin 2.1ms. Sitten kun arvalla on heitetty vaikkapa voltage offset pieleen 0.5ms (joka on helposti eroa eri suuttimien välillä) voitte varmaan arvata miten hyvin ja loogisesti säädöt toimii. Pienillä suuttimilla virhettä tulee prosenttuaalisti paljon vähemmän koska aukiolo on paljon pidempi mutta mitä isompi suutin sitä suurempi vaikutus. Tuosta kuvasta äkkiä katsottua suuttimen kärjet ovat niin erinäköiset että toinen saattaa olla disc tyyppinen ja toinen neulasuutin joiden arvot ovat todella erilaiset. Ja tämä siis täysin summassa heitetty arvio ja saatta osua yhtä hyvin kohdalleen kuten summassa vaihdetut suuttimet Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 . Jos esimerkiksi tyhjäkäynnillä eräässä 383 koneessa 30lbs suuttimilla suuttimien aukiolo on 3.5ms ja toisessa 383 koneessa 52lbs suuttimilla noin 2.1ms. Sitten kun arvalla on heitetty vaikkapa voltage offset pieleen 0.5ms (joka on helposti eroa eri suuttimien välillä) voitte varmaan arvata miten hyvin ja loogisesti säädöt toimii. Pienillä suuttimilla virhettä tulee prosenttuaalisti paljon vähemmän koska aukiolo on paljon pidempi mutta mitä isompi suutin sitä suurempi vaikutus. ..disc tyyppinen ja toinen neulasuutin joiden arvot ovat todella erilaiset. Lainataanpa topic:ia. Vaihdoin omaan autoon alkuperäisten GM 24lb suutinten tilalle 32lb:n Racetronixin disc tyyppiset suuttimet, niin miten nyt tuo tyypin muutos pitäisi ottaa huomioon? Alkuperäiselle ECM:lle on kyllä ohjelmoitu koon muutos, mutta pitääkö nyt jotain muutakin muuttaa ja mihin taulukkoon??Pintakaasullahan tuo nykii 1600-2000 rpm välillä ja nyt tuli mieleen että tuo voisi juurikin olla osasyyllinen, kun toimitaan varmaan juurikin lyhyillä aukioloajoilla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Pintakaasullahan tuo nykii 1600-2000 rpm välillä ja nyt tuli mieleen että tuo voisi juurikin olla osasyyllinen, kun toimitaan varmaan juurikin lyhyillä aukioloajoilla. Meillä on lähes samat oireet, pahimmat alueet ovat juuri tuolla 1600-2000rpm. Jotain nyppäsyjä saattoi tulla isommillakin kierroksilla mutta vielä ajettavissa. Ostaisin uudet suuttimet kun varmaksi tietäsi mitkä toimivat tässä -93 lt1. Finnvette tarjosi accelia mutta hintana 500e, sekin vielä menisi mutta jos vika ei poistuisi noilla täytyisi tuikata tuleen. Jos nuo 94 suuttimet saisi ohjelmoitua se olisi järkevin ja halvin keino tulevaisuuttakin ajatellen. Näitä saa helposti ja edullisesti. Amerikan foorumilla oli juttua tästä 93 lt1:stä. Jos auto käy rikkaalla se ei mene closet loopille vaan pysyy open loop tilassa. Esim tämä oire ilmenee omassa autossa. Samassa kehoitettiin pitkillä pakosarjoilla vaihtamaan happisensorit lämmitettäviin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Meillä on lähes samat oireet, pahimmat alueet ovat juuri tuolla 1600-2000rpm. Jotain nyppäsyjä saattoi tulla isommillakin kierroksilla mutta vielä ajettavissa. Ostaisin uudet suuttimet kun varmaksi tietäsi mitkä toimivat tässä -93 lt1. Finnvette tarjosi accelia mutta hintana 500e, sekin vielä menisi mutta jos vika ei poistuisi noilla täytyisi tuikata tuleen. Jos nuo 94 suuttimet saisi ohjelmoitua se olisi järkevin ja halvin keino tulevaisuuttakin ajatellen. Näitä saa helposti ja edullisesti. Amerikan foorumilla oli juttua tästä 93 lt1:stä. Jos auto käy rikkaalla se ei mene closet loopille vaan pysyy open loop tilassa. Esim tämä oire ilmenee omassa autossa. Samassa kehoitettiin pitkillä pakosarjoilla vaihtamaan happisensorit lämmitettäviin. Mulla siis nämä ja toimii tuota pintakaasua lukuunottamatta erinomaisesti ja hintakin on asiallinen. http://www.racetronix.biz/itemdesc.asp?ic=D1720xx&eq=&Tp= Vanhoihin verrattuna käyntiero on kuin yöllä ja päivällä. Viime kesänä vaan tuli jostain tuo nykiminen ja syytä ei ole vielä löytynyt, dynossa viime syksynä cruising testissä meni laihalle ja dynottaja epäili nykimisen johtuvan siitä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CamKin Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Mietiskelen, että tuleekohan ongelmia isommista suuttimista, jos ei mitään ohjelmassa muuta suuttimet on accel 40 lbs./hr. kokoa? Bensapainetta laskemalla varmaan saa polttoaineen annostelua pienennettyä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ratskin Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Mietiskelen, että tuleekohan ongelmia isommista suuttimista, jos ei mitään ohjelmassa muuta suuttimet on accel 40 lbs./hr. kokoa? Bensapainetta laskemalla varmaan saa polttoaineen annostelua pienennettyä. jos suutinkoko kasvaa yli 25% niin on syytä käydä säädättämässä, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Tulee ongelmia. pieni +-2lbs. suutinkoon muutoksen vielä lambda pystyy korjaamaan, mutta aika pian tulee raja vastaan ainakin vanhemmassa ecussa. Noin isolla muutoksella menee ecu totaalisesti sekaisin. Paineensäätökin on rajallista ja ainakin oman kokemuksen perusteella sillä rikastaminen toimii closed loopissa paremmin kuin laihentaminen. Open loopissa, eli kun kaasua tarjotaan reippaammin toimii säätökin loogisemmin, mutta silloin ei taas ole lambda mukana korjaamassa suutinkoon muutosta. Eli softaamiseksi menee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CamKin Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Täytyy varmaan hankkia pienemmät suuttimet kokoa 24 tai 26 lbs niin ei tartte säädättää, kun on hiukka hankala tällä seudulla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Onko ongelmia moottorin toiminnassa? Laittaisin melkein sun auton kohdalla jo isompaa suutinta. Jonkun verran jo duunattu ja mahtaako siihen jäädä Link to comment Share on other sites More sharing options...
CamKin Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 Onko ongelmia moottorin toiminnassa? Laittaisin melkein sun auton kohdalla jo isompaa suutinta. Jonkun verran jo duunattu ja mahtaako siihen jäädä No joo nyt otetaan ihan rauhallisesti. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CamKin Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Riittääkö suuttimien koon muutos näin eli korjaan suutin koon tuohon listaan. Latasin ecm:stä ohjelman koneelle ja muutin suutin koon 24 lbs/hr -> 26 lbs/hr kooksi, mutta en vielä ladannut tiedostoa ecm:lle. Tässä kuva mihin lisäsin muutoksen: https://1drv.ms/i/s!Atw0oeWhFrGRkCDpu4XhR4gQ9OVm Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirkus Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Juu ihan oikee paikka muuttaa. Kantsis silti kyl katella seoksia laajakaista lambdalla täyskaasulla. Ja jos seokset on pieles niin muuttelee sit uusiks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now