Jump to content

Isommat suuttimet LT-1


accident

Recommended Posts

 

Parhaiten näkee todellisen tilanteen kun käyttää sähköt pois ja testaa sen jälkeen lambdojen johdot irti. Jos kaikki on tehty oikein ja kartat kohdillaan niin myös seokset on kohdillaan ilman lambda-korjausta jolloin boxille jää ajaessa vain pienen hienosäädön tarve.

 

 

 

Niinkuin aikaisemmin mainittiin jos suuttimet vaihtaa niin pitäis huomioida myös suuttimen muut parametrit. Esim eri aukeamis ja sulkeutumis viiveet vaikuttaa suoraan virtauksiin varsinkin lyhyemmillä aukioloilla. Eli boxille kerrottava koko ei välttämättä ole juuri suuttimelle ilmoitettu koko.

Tässä alkukesästä tuli vastaan että 44lb suuttimet oli parhaiten kohillaan kun boxiin laittoi muistaakseni joku 40. Sirkus muistanee paremmin.

 

Taisi olla lopulta ~38 ohjelmassa koko

Link to comment
Share on other sites

Jos sitä -93 ohjelmaa ei muuta niin siinä ei saa toimimaan kuin orkkis suuttimet. Boxille on pakko saada kerrottua vähintään se suuttimen koko. Jos kokoa muutetaan paljon tai suuttimen tyyppiä (eri nopeuksista) muutetaan on oikeat parametrit pakko kertoa boxille. Muuten varsinkaan suuttimien pienien aukiolojen tilanteita ei saa ikinä toimimaan kunnolla.

 

Jos itse omistaisin -93 boxin omaavan auton ja meinaisin virittää tai muutella sitä orkkis konetta hommaisin  -94-95 sähköt siihen.

Link to comment
Share on other sites

Jos sitä -93 ohjelmaa ei muuta niin siinä ei saa toimimaan kuin orkkis suuttimet. Boxille on pakko saada kerrottua vähintään se suuttimen koko. Jos kokoa muutetaan paljon tai suuttimen tyyppiä (eri nopeuksista) muutetaan on oikeat parametrit pakko kertoa boxille. Muuten varsinkaan suuttimien pienien aukiolojen tilanteita ei saa ikinä toimimaan kunnolla.

 

Jos itse omistaisin -93 boxin omaavan auton ja meinaisin virittää tai muutella sitä orkkis konetta hommaisin  -94-95 sähköt siihen.

 

Meinaatko että -94 LT1:n suuttimet on niin paljon erilaiset kuin -93 LT1:n suuttimet ettei pelkkä suuttimen koon muuttaminen prommille riitä?

Nythän autossa on siis 24:set suuttimet ja se on kerrottu myös boxille.

 

Minä kyllä väittäisin että ne toimii riittävän hyvin.

Jos ei käy kunnolla niin vika on jossain muualla, ei siinä että suuttimet olisi liian erilaiset alkuperäisiin verrattuna.

 

Link to comment
Share on other sites

En tarkoittanut että ne -93 suuttimet välttämättä eroaa -94 suuttimista. Riippuu suuttimien rakenteesta. Jos koko on lähelle sama ja suuttimet ovat saman tyyppiset ne voivat olla muilta arvoiltaan hyvin lähellä. Mutta vaikka suuttimet olisivat saman kokoiset ne voivat olla täysin erilaiset toiminnaltaan. Injector voltage offset ja offset adder arvot saattavat heittää todella paljon. Mitä suuremmat suuttimet sitä enemmän vaikuttaa. Jos esimerkiksi tyhjäkäynnillä eräässä 383 koneessa 30lbs suuttimilla suuttimien aukiolo on 3.5ms ja toisessa 383 koneessa 52lbs suuttimilla noin 2.1ms. Sitten kun arvalla on heitetty vaikkapa voltage offset pieleen 0.5ms (joka on helposti eroa eri suuttimien välillä) voitte varmaan arvata miten hyvin ja loogisesti säädöt toimii. Pienillä suuttimilla virhettä tulee prosenttuaalisti paljon vähemmän koska aukiolo on paljon pidempi mutta mitä isompi suutin sitä suurempi vaikutus.

 

Tuosta kuvasta äkkiä katsottua suuttimen kärjet ovat niin erinäköiset että toinen saattaa olla disc tyyppinen ja toinen neulasuutin joiden arvot ovat todella erilaiset. Ja tämä siis täysin summassa heitetty arvio ja saatta osua yhtä hyvin kohdalleen kuten summassa vaihdetut suuttimet ;D

Link to comment
Share on other sites

. Jos esimerkiksi tyhjäkäynnillä eräässä 383 koneessa 30lbs suuttimilla suuttimien aukiolo on 3.5ms ja toisessa 383 koneessa 52lbs suuttimilla noin 2.1ms. Sitten kun arvalla on heitetty vaikkapa voltage offset pieleen 0.5ms (joka on helposti eroa eri suuttimien välillä) voitte varmaan arvata miten hyvin ja loogisesti säädöt toimii. Pienillä suuttimilla virhettä tulee prosenttuaalisti paljon vähemmän koska aukiolo on paljon pidempi mutta mitä isompi suutin sitä suurempi vaikutus.

 

..disc tyyppinen ja toinen neulasuutin joiden arvot ovat todella erilaiset.

Lainataanpa topic:ia. Vaihdoin omaan autoon alkuperäisten GM 24lb suutinten tilalle 32lb:n Racetronixin disc tyyppiset suuttimet, niin miten nyt tuo tyypin muutos pitäisi ottaa huomioon? Alkuperäiselle ECM:lle on kyllä ohjelmoitu koon muutos, mutta pitääkö nyt jotain muutakin muuttaa ja mihin taulukkoon??Pintakaasullahan tuo nykii 1600-2000 rpm välillä ja nyt tuli mieleen että tuo voisi juurikin olla osasyyllinen, kun toimitaan varmaan juurikin lyhyillä aukioloajoilla.
Link to comment
Share on other sites

HaroldHirmuinen

Pintakaasullahan tuo nykii 1600-2000 rpm välillä ja nyt tuli mieleen että tuo voisi juurikin olla osasyyllinen, kun toimitaan varmaan juurikin lyhyillä aukioloajoilla.

 

Meillä on lähes samat oireet, pahimmat alueet ovat juuri tuolla 1600-2000rpm. Jotain nyppäsyjä saattoi tulla isommillakin kierroksilla mutta vielä ajettavissa.

 

Ostaisin uudet suuttimet kun varmaksi tietäsi mitkä toimivat tässä -93 lt1. Finnvette tarjosi accelia mutta hintana 500e, sekin vielä menisi mutta jos vika ei poistuisi noilla täytyisi tuikata tuleen.

 

Jos nuo 94 suuttimet saisi ohjelmoitua se olisi järkevin ja halvin keino tulevaisuuttakin ajatellen. Näitä saa helposti ja edullisesti.

 

Amerikan foorumilla oli juttua tästä 93 lt1:stä. Jos auto käy rikkaalla se ei mene closet loopille vaan pysyy open loop tilassa. Esim tämä oire ilmenee omassa autossa.  Samassa kehoitettiin pitkillä pakosarjoilla vaihtamaan happisensorit lämmitettäviin.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on lähes samat oireet, pahimmat alueet ovat juuri tuolla 1600-2000rpm. Jotain nyppäsyjä saattoi tulla isommillakin kierroksilla mutta vielä ajettavissa.

 

Ostaisin uudet suuttimet kun varmaksi tietäsi mitkä toimivat tässä -93 lt1. Finnvette tarjosi accelia mutta hintana 500e, sekin vielä menisi mutta jos vika ei poistuisi noilla täytyisi tuikata tuleen.

 

Jos nuo 94 suuttimet saisi ohjelmoitua se olisi järkevin ja halvin keino tulevaisuuttakin ajatellen. Näitä saa helposti ja edullisesti.

 

Amerikan foorumilla oli juttua tästä 93 lt1:stä. Jos auto käy rikkaalla se ei mene closet loopille vaan pysyy open loop tilassa. Esim tämä oire ilmenee omassa autossa.  Samassa kehoitettiin pitkillä pakosarjoilla vaihtamaan happisensorit lämmitettäviin.

Mulla siis nämä ja toimii tuota pintakaasua lukuunottamatta erinomaisesti ja hintakin on asiallinen.

http://www.racetronix.biz/itemdesc.asp?ic=D1720xx&eq=&Tp=

Vanhoihin verrattuna käyntiero on kuin yöllä ja päivällä. Viime kesänä vaan tuli jostain tuo nykiminen ja syytä ei ole vielä löytynyt, dynossa viime syksynä cruising testissä meni laihalle ja dynottaja epäili nykimisen johtuvan siitä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Mietiskelen, että tuleekohan ongelmia isommista suuttimista, jos ei mitään ohjelmassa muuta suuttimet on accel 40 lbs./hr. kokoa?  ::)

Bensapainetta laskemalla varmaan saa polttoaineen annostelua pienennettyä.

 

Link to comment
Share on other sites

Mietiskelen, että tuleekohan ongelmia isommista suuttimista, jos ei mitään ohjelmassa muuta suuttimet on accel 40 lbs./hr. kokoa?  ::)

Bensapainetta laskemalla varmaan saa polttoaineen annostelua pienennettyä.

jos suutinkoko kasvaa yli 25% niin on syytä käydä säädättämässä, :W

Link to comment
Share on other sites

Tulee ongelmia.

pieni +-2lbs. suutinkoon muutoksen vielä lambda pystyy korjaamaan, mutta aika pian tulee raja vastaan ainakin vanhemmassa ecussa.

Noin isolla muutoksella menee ecu totaalisesti sekaisin.

Paineensäätökin on rajallista ja ainakin oman kokemuksen perusteella sillä rikastaminen toimii closed loopissa paremmin kuin laihentaminen.

Open loopissa, eli kun kaasua tarjotaan reippaammin toimii säätökin loogisemmin, mutta silloin ei taas ole lambda mukana korjaamassa suutinkoon muutosta.

Eli softaamiseksi menee.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Täytyy varmaan hankkia pienemmät suuttimet kokoa 24 tai 26 lbs niin ei tartte säädättää, kun on hiukka hankala tällä seudulla.

Link to comment
Share on other sites

Onko ongelmia moottorin toiminnassa?

Laittaisin melkein sun auton kohdalla jo isompaa suutinta.

Jonkun verran jo duunattu ja mahtaako siihen jäädä ;D

Link to comment
Share on other sites

Onko ongelmia moottorin toiminnassa?

Laittaisin melkein sun auton kohdalla jo isompaa suutinta.

Jonkun verran jo duunattu ja mahtaako siihen jäädä ;D

 

m/ No joo nyt otetaan ihan rauhallisesti.  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Juu ihan oikee paikka muuttaa. Kantsis silti kyl katella seoksia laajakaista lambdalla täyskaasulla. Ja jos seokset on pieles niin muuttelee sit uusiks

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...