Jump to content

-84 Camaro 5,7TT

Recommended Posts

Posted

Eli tämmöinen alunperin 2,8V6 automaatti camaro, olisi tarkoitus kunnostaa ja tekniikaksi tulee vuoden -71 corveten 370hv V8 nelipulttisella lohkolla ja kahdella To3/4 turbolla ja vaihteistoksi tulee Th700. Mitään kiirettä tämän kanssa ei ole tarkoitus pitää, vaan sitä tehdään, kun muilta hommilta ehditään.

Kaikkia neuvoja ja vinkkejä otetaan mieluusti vastaan, koska tämä on ensimmäinen Camaroni.

camaro84.jpg}

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• ohc205

42

• markoyt

4

• GTATL

3

• mikke

2

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Meinaat,sitte saada leimaan?Onnea vaan.

Posted

väri on ainakin kohallaan \m/. ja autetaan minkä pystytään, hiljaa hyvä tulee.

Posted

Meinaat,sitte saada leimaan?Onnea vaan.

Tottakai. Jarruthan on samat. Etujouset ja kallistuksen vakaajat päivitetään vastaamaan 350cid mallia.

Onko muka jotain estettä muutoskatsastaa?

Posted

Olisko nuo tupla turbot haasteena leiman kanssa.... ::)

Posted

3gen f-bodyssä ei mun tietääkseen saa olla yli 300hv, ja katsastus setä vaatii dynolaput jos meinaat ahtaa

korjatkaa jos oon vääräs...

Posted

ahtimet irti katsastuksen ajaksi, niin ei tule ongelmaa. eikä tarvia turhia muutoskatsastuksia, ym. muuta jarru, dynopaperi pelleilyä..

Posted

No on mulla tossa joku -77 vuoden 350 pata, jossa ei oo kun 160hv, siihen parit turbot ja dynottaa jotku 300hv tehot, niin eiköhän niillä leima heltiä.

Mikäs se onkaan tehokkain vertailumalli?

Posted

No on mulla tossa joku -77 vuoden 350 pata, jossa ei oo kun 160hv, siihen parit turbot ja dynottaa jotku 300hv tehot, niin eiköhän niillä leima heltiä.

Mikäs se onkaan tehokkain vertailumalli?

tässä tulee sitten se ensimmäinen ongelma sulle.. suomen lainsäädännön mukaan kun et saa laittaa autoosi vanhempaa moottoria kuin itse auto on  vuosimalliltaan. vanhaan saat laittaa uudemman mutta ei toisin päin. ennenkuin laitat rahasi kiinni mihinkään tutki ja tiedustele pykälät mikäli haluat säästyä armottomalta vitutukselta leimaamis vaiheessa..

saa niitä tehoja ja laillisia moottoreita ilman turbojakin,vaikka kyllähänä ne makeat olisi kenellä kenellä tahansa ;)

Posted

juu kyllä insinöörikin todennäköisesti huomaa jos kutonen on vaihtunu vanhaan kasiin... sen sijaan ei ne helpolla hoksaa jos kasi on vaihtunut johonkin muuhun kasiin... (nimimerkillä "kolmas kone toden sanoo..." )  :)

Posted

sen verran että jarrujen parantelusta ei mee rosentteja

Posted

tässä tulee sitten se ensimmäinen ongelma sulle.. suomen lainsäädännön mukaan kun et saa laittaa autoosi vanhempaa moottoria kuin itse auto on  vuosimalliltaan. vanhaan saat laittaa uudemman mutta ei toisin päin. ennenkuin laitat rahasi kiinni mihinkään tutki ja tiedustele pykälät mikäli haluat säästyä armottomalta vitutukselta leimaamis vaiheessa..

saa niitä tehoja ja laillisia moottoreita ilman turbojakin,vaikka kyllähänä ne makeat olisi kenellä kenellä tahansa ;)

Ite muistasin sen sillälailla, että autoon saa laittaa vanhemmankin moottorin mutta päästöjen pitää(tietenkin) vastata auton vuosimallin mukaisia rajoja...

Posted

Juu, siksi ostin vanhemman kuin 1.7.1987 koska tuosta eteenpäin pitää moottorin olla auton ikäinen tai uudempi.

Tässä minun -84 mallissa saa olla vaikka 60-luvun kone, kunhan vaan menee katsastuksen päästömittauksesta läpi.

Eihän muutosprosentteja tule kuin kone, loota ja etujouset ja vakaajat eteen ja taakse. Alle 20%

Posted

tuolta löytyy valmiita moottoreita.  http://nelsonracingengines.com/new_engine_chevy.htm

voihan niistä ahtoja pienentää jos katsurilta loppuu happi. ;D

nuo 350 lohkot eivät välttämättä niitä kestävimpiä ahdinkäytössä ole.

010 truck lohkossa on 5mm sylinteriseinämät.  muissa n.2mm.

koneistukset maksaa nykypäivänä jo sen verran, että paremmaksi vaihtoehdolsi tulee dart tai world lohko josta rakentaa.

kannattaa heti rakentaa semmoinen, että on sitten mieluinen ja kestävä.  myöskään ei tarvi sitten aina uudelleen muutoskatsastaa

joka muutosten jälkeen. 

iroc taitaa yhä olla suurin mallisarjalainen.  eli tuo sinun berlinetta taitaa olla sitten ihan sitä toista päätä.

sikäli huono aihio, että myös muutosprosentit saattaa mennä aika hilkulle.  eli joudut muuttamaan sen irocin jarruille ym.

hieno projekti josta kannattaa pitää kiinni. 

googlettamalla löytyy paljon tietoa sbc ahtamisesta.  esim. turbomustangs sivustolta.

eli kanattaa kerätä kaikki tieto talteen. 

Kiitos tosta linkistä, vähän tommonen moottori on ollutkin suunnitteilla. Nuo mun lohkot on 010 -71, 014 -73, 010 -77. Eiköhän nuo jotain mietoja 0,5 bar ahtoja kestä? No kokeilemallahan se selviää. Yksi pohdinnan aihe on myöskin, että onko alumiini- vai rautakannet paremmat turbokäyttöön, kun moottorin lämpökuorma kasvaa. Alumiini olisi ainakin kevyempi ja rauta taas halvempi..

Posted

Uscenteriltä saa tarvittavat paperit/todistukset muutoshommiin... edullisesti

Posted

Asiallinen projekti..! \m/

Kyllä nämä turbo autot on mun mielestä paljon helpompi muutoskatsastaa kuin vapari viritykset..!

Kaikki mersu ja bemarimiehetkin onnistuu kuristamaan tehoja asentamalla ison turbon ja ohjelmoitavan moottorinohjauksen..

mulla 2geni:ssä samantapainen projekti. 3/4"kiinalaiset" ja vakio 010, 350cid, en tiedä mitä kestää mutta ei noissa mahdollisesti hajoavissa osissa ole kovin paljoa rahaa kiinni..

niin kauan kun säädöt on oikeasti kohdallaan miksi ei kestäisi?

Jäsenten projekteista löytyy lisää juttua..

• 4 weeks later...
Posted

Kiitoksia kommenteista.

Tehokkain 3-gen Camaro on ilmeisesti 5,7 179kW/243hv tehoilla.

Tehoa saa lisätä 20% eli 179kW x 1,20=214,8kW/292hv.

Mutta tehopainosuhde sääntö 7kg/kW antaa maksimi tehoksi 204kW. Eli semmonen dynolappu täytyy siis hommata muutoskatsastusta varten.

Moottorista menee muutosprosentteja 14(%). Jos käyttää alkuperäistä laturia, niin pari prosenttia vähemmän.

Jarruista ei mene muutosprosentteja. Ja ne on samat sekä V6 että V8 malleissa.

Kallistuksen vakaajista ja etujousista ei erikseen eritelty, menee ehkä 0,5-1%

Vaihteisto+kardaani on 8% (tarvitseeko kardaania edes vaihtaa, eikös se ole sama kaikissa automaattivaihteisissa?)

Eli muutosprosentteja tulee noin 20-24(%)

Taka-akselin kestävyys epäilyttää, onko kaikissa 3-gen autoissa käytetty vain 10-bolt taka-akselia? Onko optiona ollut mitään kestävämpää?

Posted

Toinen akselivaihtoehto on ollut Borg-Warnerin 9-pulttinen. Tämä perä on kohtuu kestävä, mutta varaosien saanti nykyään erittäin heikko m-

Posted

Toinen akselivaihtoehto on ollut Borg-Warnerin 9-pulttinen. Tämä perä on kohtuu kestävä, mutta varaosien saanti nykyään erittäin heikko m-

Missäs malleissa tuota on käytetty? Vai onko se ollut kaikkiin optiona?

Minkä kokonen iso lautaspyörä?

Posted

Missäs malleissa tuota on käytetty? Vai onko se ollut kaikkiin optiona?

Minkä kokonen iso lautaspyörä?

Iroc kamaroissa ja gta transuissa/firebirdeissä.-89 oli vissiin viimeinen vuosi kun sai aussiperää.Lautaspyörä 7.75".Amerikoissa vaihtaneet ilmeisesti takuuna dana 44:sia allehajonneisiin kymppipulttisiin.Ko aksila ei ole niitä helpoimpia löytää 3-gen yhteensopivana.Ja jos löytyy,niin saattaa olla arvokas.

Posted

Selevä, varmaankin fordin 9-tuumaista pitää sitten rueta suunnittelemaan sitten joskus kun tuo vakio hajoaa.

Nyt on ekana vuorossa korin kunnostus hommat. Autossa on enää kiinni akselit, takaluukku ja ovet , kaikki muu on purettu pois.

Onkos muut joutunut paljon peltihommia tekemään tämän mallin kanssa?

Omassa pitää korjata lattiaa, takakaaria ja muuta pientä.

Posted

Vuotta vanhempaan olen joutunut tekemään, tuli helpoimmaksi uusia melkeimpä kaikki pintapellit kun ovetkin oli melkeimpä puoleenväliin asti pelkkää reikää.

Posted

Juu kyllä tässäkin pitää ovia alareunoja vähän fixata. Jouduitko Jussih pohjaa pellittämään?