Z-mo Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Kyse on kaverin pelistä, '88 Iroc-Z 5.7tpi. V8-magazinen vanha projektiauto. Tehoa siis se 300hp/490nm. Ja nyt sitten rojektina olis ottaa tosta kiukaasta se 350hp... jos sen yli menee niin ei haittaa yhtään. Tilaukseen menee Holleyn Stealth Ram-imusarja ja bensakiskot. Suuttimet vaihtuu, vanhat 24lbs:t myydään ja uudet tulee varmaan kokoa 30lbs. Nokka vaihtuu, vanha Crane Camsin 2032 on aivan liian kesy, auto ei ole vähäpäästöinen. Tässä tarvitaan apua, mikä nokka olis hyvä tommoseen koneeseen? Kone siis 350cid, alakerta vakio, kannet edelbrockin performerit ja koko venakoneisto on viripalikkaa. Eli siis nyt haetaan sitä tehoa lähinnä tolla Stealth Ramilla ja uudella nokalla. Bensapumppu on varmaan fiksua vaihtaa myös? esim. Holleyn 255lph? Kone levällään, kuvia tulee varmaan jossain kohtaa. (huonokuntoisia tosin] Kansien porttaukseen ei pätäkkää löydy, joten noilla vakio performereilla pitäis tässä kohtaa selvitä... Haltech ja sytkäboksit ynnä muut löytyy jo.
Crisis Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Jos ei mitään hirveen räyheetä konetta haluu tuo mun nokka sopii ainakin stealthin tehoalueelle aika hyvin. Sain sen myös käymään suht kiltisti ku vaan jakso säätää. Mikolla on astetta mun nenua räyheempi samaa sarjaa. Tosiaan overläppiä noissa ei ole (mikolla ahtimen takia, mulla päästöjen) Mutta niistä numeroista kannattaa lähtee kattelee. Asteet ja nostot ovat aika passelit tohon. Jos ottaa vähä pienemmällä lsa:lla saa löylyä yläpäähän vähä enemmän mutta siinä saattaa tulla vaikeuksia sitten 600hc kanssa. Millä meinasitte ohjaa ruiskutusta?
Z-mo Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Kyllä nyt haetaan ihan oikeasti rähinänokkaa... Täytyy tutkia Crane Camsin sivuja. Mites toi bensapumppu? Mimmosiin tehoihin saakka vakio pumppu jaksaa mukana? Ruiskutusta? Haltech pelissä...
Crisis Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 rähinänokkaa vai? sit kannattaa alkaa leikkimään dd2003:lla tai mulla dynosoftalla. Syöttää sinne cranen ja compin nokkatietoja ja laittaa vaan paperille ja merkille millasia tuloksia saa. Rähinää tahotte niin kattokaa asteita yli 240* ( @ 0.05") ja lsa 106-110. Nosto yli 0.5" niin on pop (kuhan otatte huomioon että tulevat männät ei osu näillä nostoilla venttiileihin niin hyvä) Mitäs alakerralle meinataan? Venttiilijouset kannattaa tilata samalla sitten kuin nokka, siellä on suoraan suositukset jousipaineista ja jousista mitä "kannattaa" käyttää Vakiopumppu vaan ikkunasta ulos, mulla sellanen on ja veikkaan että jää pahasti pieneksi. Jenkkien mukaan pitäis riittää sinne ~400hp alueille, mutta sekin on ihan hyötysuhteesta kiinni. Mulla loppuu todnäk pumppu kesken.
Z-mo Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Muuten ei rähinällä rajoja mutta helpompaa olis elämä jos menis päästöistä läpi. Alakerta pysyy koskemattomana. On pikkasen vieraita noi virtuaalidynot mutta nyt olis varmaan oikee hetki tutustuu niihin. Tällä rojektilla ei kiirus oo, kunhan keväällä taas gummit sulaa. Kaikki muut on aika selkeetä, mutta se nokan valinta vois kyllä onnistua yhellä kertaa
Crisis Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 19. Lokakuuta, 2004 Vakio alakertaa ei suositella sitten pyörittää yli 6000rpm, ainakin näin tehdas ilmottaa. Joten rähinäkeppi taitaa olla vähän over-kill
Heikki Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Ja jos vakio alakerta meinaa vielä vakio puristuksia niin se rajottanee kanssa nokkaa jonkin verran... tosin noista uudemmista compin nokista on sellaista juttua kuultu että ne olis suunniteltu suht matalille puristus suhteille ja tuppaisivat nakuttamaan jos puristuksia on paljon nostettu. Itelle juurikin laitoin noin 9,5 todellisiin puristuksiin tuon compin extreme energy 270 HR:n... Ja tuo crisiksen mainitsema venttiilinjousi juttu kannattaa ootta sitten huomioon sekä sitten hommata se yksi kova nostaja ja testata ettei se venttiili pauku mäntään kiinni jos noita nostoja meinaatte rankasti sinne laittaa. Niin ja räyhä nokassa sitten on aina pikkasen nuo tyhjäkäynnin alipaineet huonot ja stallia tarvii nostaa jos on automaatti. Ja kun se tehoalue tuppaa kiipeämään niin meneepä ne välityksetkin sitten siinä uusiksi jotta sillä on kiva ajella. Mulla oli ennen 230/230 asteinen laahurinokka autossa ja tuon toiminta-alue kun alkaa 355cid koneessa kunnolla tuolta 2500 korvilta niin ei oikein vakio 3,08 perällä ollut optimi.
Z-mo Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Joo, aateltiin laittaa kiekkarajotin johonkin 6200rpm:ään... kyllä se sen kestää kiertää Kyllä sen kepin kierrosalue on sinne 6500rpm:ään melkein pakko yltää jos meinaa jotain iloa tosta Stealth Ramista ottaa irti, heh heh... Stalli on vakio. Välitykset on jo jossain kohtaa vaihdettu. Veikkaan että olis vähintään 3,41. On nimittäin selvästi tiheempi ku esim. mun oma 3,27. Nykyiset venttiilijouset on Crane Camsin 110lbs seetipaineilla, ei tuu nähtävästi riittämään joten otetaan samalla nokan kanssa suositellut jouset. Mitäs raati sanoo tälläsestä Cranen PowerMax nokasta; 234/242, .539/.558 ja lobe 112. ?? range: 3000-6500rpm. Aika rankka kyl olis... Toinen mahdollinen; Comp Camsin Xtreme Energy sarjan 236/242, .520/.540 lobe 110. range: 2500-6000rpm "For 9:1 compression"...
Heikki Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Stallin nuo veikaten vaihdattaa kanssa... Crisiksellä on sitten 383 tuo kone joten pidempi iskuisena sitä alavääntöä on enemmän uhrattavaksi.
Z-mo Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Joo, täytyy kattoa miten auton omistajan rahat riittää Sitähän tuo omistajakin pelkää, että kaikki alavääntö hupenee. Tpi:n kanssa se anto 1700rpm:n kohalla jo 488 Nm!
Guest cmro85 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 suosittelisin katsomaan compin marine ja truck käyttöön tarkoitettuja nokkia. ovat 112lca:lla ja ovat yllättävän hyviä painavaan autoon. 230 asteella päästään jo yli 350hp ja vääntävät alhaaltakin hienosti. esim xr276hr. suomessakin mitattu hyviä lukemia.
Z-mo Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Joo, toi XR276HR olis kyllä erittäin bueno muuten, mutta siinäkin toi operating range jää siihen 5600rpm:ään, mieluusti sais olla sinne 6000 saakka, mikä tuntuu rajottavan noita vaihtoehtoja aika paljon.
Guest cmro85 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 kaverin autossa on tällainen. max. teho on lähelle 6000rpm. ja kiertää kyllä reippaast yli. veto alkaa jo 2000 kiekan jälkeen.
Z-mo Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Jees, joku näistä XR276HR, XR282HR tai sit toi räyhä XR288HR. Toi 282 vois olla fiksu kompromissi valinta...
68corvette Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 tolla msk838:n nokallakin menee dyno 2003 mukaan moottoriteho reiluun 400hp. dyno 2003 ei vaan oo mahdollisuutta mallintaa stealth ramin kaltaista imusarjaa. täällä jossain menee se 290hp takapyöriltä mitattu dynolappu (~350hp moottori), puristussuhde oli 8, nostamalla 10.5 saadaan varmasti liki 400hp. kone vetää mainiosti alhaalta, kellokortti alastarossa 13.7sec katurenkailla.
68corvette Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 siis ainakin säädettynä vois olla moottoriteho 350 hujakoilla, tuo tulos kellotettiin säätämättömällä koneella, DD2003 näyttää ~350hp, eli aika lähelle 8 puristussuhteella.
Z-mo Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Vakionahan siinä taitaa olla joku reilu 9:3.1?... supermatalalla kannentiivisteellä vielä pikkasen lisää TPI:illä auto on mennyt vartin 13.8. Ja lujempaa pitäis kuulemma päästä
406cid Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Jees, joku näistä XR276HR, XR282HR tai sit toi räyhä XR288HR. Toi 282 vois olla fiksu kompromissi valinta... XR276HR-288 väliltä itsekin valitsisin
68corvette Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 mä ottaisin noista 276, kun muissa alkaa lähtemään 350kuutioisessa jo niin paljon alhaalta pois ja ylä resurssia ei voi oikein käyttää kun venttiilit sekoavat kuitenkin 6000 jälkeen.
Msk383 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Eikös tuossa camarossa ole performer rpm kannet? Max nosto .575? En tiedä kannattaako alkaa kauheasti kikkailemaan noilla räyhäköillä asteilla 350 koneessa jolla olisi tarkoitus vielä ajaa kadulla suht mukavasti, vai onko? Tietty haltechilla koneen saa säädettyä hyvin ja niin että vääntökäppyrä kasvaa alakierroksilla. Lisäksi turbiini tasoittaa mutta silti mun mielestä kannattaa harkita tarkkaan noita yli 240 asteisia keppejä. Toisaalta, olisi mielenkiintoista nähdä miten kone toimisi ja mitkä olisivat päästöt. Stallia kannattaa kyllä nostaa samalla 2400 tai yli ja vaihtaa suoraan se pumppu sillä vanha antautuu ennemmin tai myöhemmin eikä holleyn in-tank maksa paljoa. Mulla 222/230 .508/.528 lsa 112 ja kone veti jo alhaalta pirun hyvin mutta heräsi selvästi siinä 3krpm:n paikkeilla ja hakkasi rajoittajaan hetkessä (6krpm). Ei optiminokka vaan kompromissi mun koneeseen ja haettuun koska edellistalvena kustomin tilaus meni metsään. Asteet ovat hyvä mutta nostot ja lobe heittävät härän pyllyä. PS. Mulla olis teille 38lbh suuttimet
Samppa Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Mulla on tuo 276 nokka. Kunnolla alkaa vetämään n.2000 kierroksen kohdalta joten vaihdoin turbiinin. Huipputeho oli pyöristä 5510 rpm vakio portatuilla kansilla jotka rupeaa jo ahdistamaan. Paremmilla kansilla varmaan lähempänä 6000 kierrosta. Oon ollu ihan tyytyväinen nokan valintaan vielä kun saa paremmat kannet ja puristuksia koneeseen lisää.
Z-mo Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Lokakuuta, 2004 Juu, performer rpm kannet on. Kyllä toi 276 vois olla aika passeli... Perjantaina meillä on pienimuotonen palaveri koskien tätä projektia ja taidanpa kyllä ehdottaa 276:sta. Stalli vaihtuu kyllä, mutta keväällä vasta. Joo, holleyn bensapumppu maksaa summitilla joku $80 (väärin, oikeesti $160). Tässä kohtaa jos jossain, se kannattaa vaihtaa. Taitaa olla noi 38lbh suuttimet pikkasen isot?
Msk383 Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 21. Lokakuuta, 2004 Jos siinä tosiaan on haltech niin ne eivät ole isot eikä pelivarasta ole tässä tapauksessa haittaa. Mikäli laitatte sinne liian pienet suuttimet niin suuttimien duty cycle saattaa mennä yli 80% which is bäääd. Eli suuttimet sen mukaan, että cycle pysyttelisi siellä 50-60% tienoilla. Hienosäätöä, mutta ihan perusteltua sellaista.
Crisis Kirjoitettu 25. Lokakuuta, 2004 Kirjoitettu 25. Lokakuuta, 2004 mä ottaisin noista 276, kun muissa alkaa lähtemään 350kuutioisessa jo niin paljon alhaalta pois ja ylä resurssia ei voi oikein käyttää kun venttiilit sekoavat kuitenkin 6000 jälkeen. Mulla on 276:nen 4 astetta myöhäselle lyöty sisään. Tuntuu paikallaan toimivan. En ole päässyt testaamaan enemmän. Sillä ainakin saa tyhjäkäynnin "suht" tasaseksi vaikka kuulostaakin aika rankalta. Jos nokka olisi "straight up" asennettu olisi varmaan käyntikin todella paljon tasaisempi. Tehoalueesta en 383:sessa osaa viellä sanoo mutta tuntuu nappaavan rajottimesta kiinni aika nopeasti siellä 6000 paremmalla puolella.
Z-mo Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2004 Kirjoittaja Kirjoitettu 31. Lokakuuta, 2004 Nokaksi valittiin juurikin tuo 276. Mites kun auto on '88 ja siitä vielä löyty tuo kylmäkäynnistyssuutin, Stealth Ramissahan semmoinen on tuntematon käsite. Haltechin avulla pystyy varmaan kompensoimaan kylmäspruutan poissa-olon? Entäs bensalinjat? Minkä valmistajan kamoista ootte väsänny liitokset, Crisis&MSK? Summitilta saa ihan hyvännäköstä kamaa...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään