Jump to content

Tehoja hukassa 350tpi

matti789

Recommended Posts

Kirjoitettu

elikkäs probleemi

tatecin dynosta 209hp -90 350tpistä

pitäis olla ilmeisesti 245hp,

koko auto tärisee tyhjäkäynnillä, jäähdytysnestettä tuntuu kuluvan jonkun verran. lämmöt kulkee siinä 220, puhaltimella lähtevät laskuun. katsastuksessa meni päästöistä hyvin läpi joten pitäis kyllä kipinöitten kulkee. Oliskohan tuossa kansipahvivikaa vai mikäköhän aiheuttaisi tuon tehon puutostilan + vahvan tärinän moottorilta ?

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• matti789

20

• Fenix

14

• Mikey_

4

• pantera

3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

sytkän ajotus kunnossa? n. 6-8 asteen ennakko ecm:n piuha irti.nesteen katoominen kannattaa selvittää,ei sieltä  juur mitään katoo jos kaik kunnos.

Kirjoitettu

Arvio:

tärinä moottorin ja vaihteiston tuki kumit tai kardaanin nivelet.

Tehon puute:

Teho mitatattu taka renkailta eikä koneelta tai vaihteiston päästä (teho hävikkiä).

Ohivuotoja koneessa.

savutaako startatessa?

Venttiilivarren kumit / seetit vuotaa...(kuluuko öljyä ja savuttaa).

Talviseisotus ja käyttämättömyys jättää jälkensä koneeseen, mutta on korjattavissa.

Röpöttääko kone kaydessä...besan kulutus kasvanut (vuotavat suuttimet?

Tyhjäkäynti kierrokset vapaalla ja vaihde päällä?

Kirjoitettu

elikkäs probleemi

tatecin dynosta 209hp -90 350tpistä

pitäis olla ilmeisesti 245hp,

koko auto tärisee tyhjäkäynnillä, jäähdytysnestettä tuntuu kuluvan jonkun verran. lämmöt kulkee siinä 220, puhaltimella lähtevät laskuun. katsastuksessa meni päästöistä hyvin läpi joten pitäis kyllä kipinöitten kulkee. Oliskohan tuossa kansipahvivikaa vai mikäköhän aiheuttaisi tuon tehon puutostilan + vahvan tärinän moottorilta ?

kansipaffi,  been there, done that  :-\

Kirjoitettu

elikkästä, sytkää en oo kattonut.

Kone oli käymättä noin 10 vuotta ja viime kesänä keitti kertaalleen. lämpöongelmat loppuivat uuden syylärin myötä, mutta epäilen, että saattais olla sillon vahinko tapahtunu tiivisteille.

Syksyllä kävi vielä hyvin, mutta nyt kevään tullen käynti on muuttunut pahemmaksi, jyskyttää tyhjkäkäynnillä koko autoo eikä oikein tasaannu syöttöö antaessa.

Uudet tulpat ja johdot on, kannakekumitkin näyttivät hyvältä, mutta kaippa nekin tossa yhteydessä vois uusii.

Pölläyttää käynnistäessä, venttiilin varren kumit on huonot (tiedossa, uudet hankittu), mutta jos kannet joutuu kumminkin repiin irti niin siinähän samalla saan ne mukavasti laitettuu.

Kirjoitettu

lisäystä vielä:

soppaa tuntuis kuluvan vähän enemmän mitä ennen, tankillisen kurvasin moottoritiellä menemään ja jäähdytysnesteen pinta tippui fullhot kohdasta fullcold paikkeille, ulkoisia vuotoja en näe.

ja tärisee myös vapaalla paikallaan, mitä ei ennen ole ilmennyt, farmicapricen kaasarikone pysyy paikallaan paremmin linjassa :D. tuo jyskytys on silmin nähtävissä.

Kirjoitettu

Missäköhän kunnossa on lambdat ja katti?

Missäpäin sijaitset?

Kirjoitettu

Jos nestettä katoaa ajossa, ei se lopu sytkää säätämällä.  m-

Kirjoitettu

mä oon repan kanssa vähän toista mieltä.myöhänen sytkä aiheuttaa moottorin ylikuumenemista,kulutuksen kasvua ,tehohäviöö ja rynkytystä.->palaa hyväs lukys venttiilejä ja kansipahvia.

mä ainaki kattosin ajotuksen ekaks.

Kirjoitettu

mä oon repan kanssa vähän toista mieltä.myöhänen sytkä aiheuttaa moottorin ylikuumenemista,kulutuksen kasvua ,tehohäviöö ja rynkytystä.->palaa hyväs lukys venttiilejä ja kansipahvia.

mä ainaki kattosin ajotuksen ekaks.

Mä oon koko ikäni ollut eri mieltä. Jos syksyllä pelas, niin kuka käänsi talvella sytkän myöhäselle?  Kansipahvivahinko on voinut talven aikana ihan itsestäänkin pahentua.  Vanhan patologivainaan sanoin: Avataan. Kyllä syy keksitään.  m/
Kirjoitettu

Itse lähes kaikki anturit vaihtaneenani irroittaisin 1:hden tulpan ja lampdan ja tarkistaisin värin ja nokisuuden.

Kerro miltä näyttää (käykö rikkaalla ja nokisilta) niin helpompi kaukoparantaa.

Itsestään tosiaankin voi venttiilin varren kumit kuulemmat antaa periksi käyttämättömyyttään ja savuttaa talvi seisotuksen takia.

Kirjoitettu

Sijainti on tampere-loimaa, jos mestareita lähellä ni saapi tulla ihmettelleen jos kiinnostusta on. Voinhan tietty liikkuukin kun kyllähän toi vielä kulkee.

Ja pakkohan noi kannet on avata kun en oikein usko tän pelkällä säädöllä menevän ku jäähymehui imee, kateista en tiiä kun en oikein tiiä miten niitten kunnon noin laikkaamatta selvittäis.

Kirjoitettu

Kattien pitäis toimia jos katsastuksesta menee läpii ja ei kolise vähäpäästöisessä. Mutta vika ei voi olla siellä. Nämä on semmoisia vehkeitä  että pitäisi tuntea läpikotaisin ja hyvissä ajoin korjata vika ettei satu ketjureaktiota mikä voi rikkoo antureita.

jos nestettä syö ja menee katsasuksestä läpi niin lampda toimii kyllä...tiivari ongelma tai vastaavaa.

Kirjoitettu

elikkästä, sytkää en oo kattonut.

Kone oli käymättä noin 10 vuotta ja viime kesänä keitti kertaalleen. lämpöongelmat loppuivat uuden syylärin myötä, mutta epäilen, että saattais olla sillon vahinko tapahtunu tiivisteille.

Syksyllä kävi vielä hyvin, mutta nyt kevään tullen käynti on muuttunut pahemmaksi, jyskyttää tyhjkäkäynnillä koko autoo eikä oikein tasaannu syöttöö antaessa.

Uudet tulpat ja johdot on, kannakekumitkin näyttivät hyvältä, mutta kaippa nekin tossa yhteydessä vois uusii.

Pölläyttää käynnistäessä, venttiilin varren kumit on huonot (tiedossa, uudet hankittu), mutta jos kannet joutuu kumminkin repiin irti niin siinähän samalla saan ne mukavasti laitettuu.

Ymmärsinkö oikein, että uudet tulpat ja johdot on nyt laitettu syksyn jälkeen ja silloin alkoi jyskytys?

Ei olis ensimmäinen kerta kun on uusi tulppa pimeenä...

Kirjoitettu

tuntuuko käyvän tasaisesti kaikilla pytyillä vai röpöttääkö ja kerro tyhjäkäynti rpm ja sama vaihdepäällä?

Kirjoitettu

Kannen tiivisteet vaihtoon, samalla kansiremppa molempiin (koneistamossa oikaisu tasopintoihin)  niin ei tarvii pitkään aikaan murehtia  m/

Kirjoitettu

Joo elikkästä vika ei tullu heti uusilla tulpilla, vaan tuntuis että on pikku hiljaa alkanu imee enemmän tota jäähy mehuu.

Käynnistä: tyhjäkäynti ollu vapaalla noin 1000rpm, vaihteella aina pikkasen vähemmän, mutta tällä hetkellä putoo noin 750 rpm ja jyskyttää.

Autolla ajettu noin 90tml ja on täysin vakio, että originaali pulteilla, tiivisteillä ja kaikella mennään. Elikkäs konetta ei oo ikänä avattu ennen ja kaikki tiivisteet, pultit yms mitä kone sisältää on suoraan tehtaalla laitettu. Samasesta syystä noi varsien tiivisteet on varmaan kuivahtanu ku seisominen yli 10 vuotta jne jne.

Korjauksena vielä virheelliseen antamaani tietoon, eli johdot on vakiot, mutta mittarilla mitatut ja hyvältä vaikuttivat (laitan uudet maanantaina varmuuden vuoksi).

Kirjoitettu

Eipä ne uudet tulpanjohdot vaikuta nestehävikkiin. Suosittelen ja kohta jopa vaadin kansiremppaa  ;)

Kirjoitettu

Samalla kun vaihdat ne johdot, niin kannattaa heittä sinne uudet tulpat. Käyt rautakummulta hakeen Loimaalta :)

Lisääntynyt kulutus ja koneen tärinä, viittaa vahvasti siihen, että siel ei oo palotapahtumaa kaikissa pytyissä.

Tämäkään ei poista sitä tosiasiaa, että kannet joutuu käyttään irti. Ei tuo jäähdytysneste itellään katoa--> pahvi sökönä.

Jos koukkaset tähän Humppilaan joku ilta, niin voidaan tsekata se sun sytty ja muutenkin ihmetellä ja kirota näitä vehkeitä.  ;)

Kirjoitettu

Tuskin täytyy valuraurakansia oikaista mutta se tapahtuu täällä ilmaiseksi kans posti kuluilla...0.5-1mm pois.

..oon oikaissut paljon cosworthien kansia.

Puristuksien kannalta ihan jees mutta rajansa kaikella että matchaa vanhaan imusrajaan ihan jees.

Eli snadeja oikomisia alukanissa olen tehnyt ilman huonoa palautetta.

vie 20-90min asentaa suoraan ja itse koneistus vie 2min.

samalla vois pahimmat purseet pörrätä pois.

Kirjoitettu

Jos kansipahvi, on vuotavan sylinterin tulppa usein pestyn näkönen, voi myös kokeilla paineistaa järjestelmän kylmänä ja katsoa pysyykö paine n.14psi, ja sitten hyvillä pajoilla on analysaattori millä näkee jäähdytysnesteestä tuleeko siihen pakokaasua. oikaisun tarve riippuu onko tasot suorat tai onko pistesyöpymiä SBC rautakannet on harvoin kieroja. melkein kaikki SBC kansipultit menee vesitilaan, kasatessa tulee laittaa kierretiivistettä, jos ne vuotaa on se lähinnä pientä tihkumista öljyyn ja alareunan pulteista ulos.

Kirjoitettu

ja vääränkokoiset pultit jne.

jaa  ::)  aina sitä oppii jotain uutta  :D

Kirjoitettu

jaa  ::)  aina sitä oppii jotain uutta  :D

Huutonaurua kolmannella... ;D ;D ;D

Kirjoitettu

Tulpista vielä vastaan, että kyllähän uskon että uudet on paskoja. Startin hain rautakummulta ja käynnistys ongelmat ei korjaanutunut. Mittautin sähköt samas puljus sen jälkeen kun omat avut loppuivat, 300€ työn jälkeen selvis että vika on uudessa startissa, no sainhan uuden startin takuuseen, mutta työ meni omaan piikkiin. Eipä siinä mittään, elämä on, mutta vitutti kumminkin :D.. Ja joo kyllähän ihan mielenkiinnosta noi kannet melkein väkisin taistelee irti ni näkköö kuin määrin korroosio on imeny lohkon kanavia rehellisen 10v suulis seisomisen jälkeen.

Ps. ei mittää siinä, että oon monasti ollu tyytyväinen rautakummun palveluun ja ussein oon apuja saanu tarpeeseen, tuntuu vaan aika vahvasti riippuvan siittä että sattuuko se tieto tiskin taakse vaiko se toinen enemmän myyvä vaihtoehto :D, osathan tuloo meksikosta mutta minkäs teet :)...

No mutta ei nuo tulpat kumminkaan nestehukkaa selitä :)

Ja joo palotapahtumasta en tiiä ku ei vehkeitä itellä oo, että vaikka siinä ei mittää vikkaa oiskaan ni humppilan miehelle vastaan, että mielellään tuun sinne kiroilemaa ja voishan ton kattoon et jos sytkä ois ees sinnepäin (voiaan pistää sitte kumit matalaks meijerin tonttiin :)...

Vastauksena Feniksille: Kun nuo kannet kerran ilmeisesti joudu auki repimään ni kyllä ne kansimiehen kautta mielelläni käytän, kun en silmämäärin uskalla omil ajatuksil arpoo niitten kuntoo, voishan noita samalla portata pikkasen jos imusatsii ja runnerii päivittäis samalla vaivalla ku rottelon kone työpöydäl heilahtaa..

Kirjoitettu

Tarkista ettei vuoda nestetta imusarjan ja kannen valista(taka kanava), mulla vuoti silta natisti hiljakseen ja tiputti nestetta pakoputken paalle. Vuotoa oli tosi vaikee havaita kun varsinaisesti nestetta ei ollut misssaan vaan se haihtu pois kun pudotti putken paalle ::) Vuotokin loppu kun paine katosi jarjestelmasta *clap* Vuoto loydettiin kun vaihdettiin kannet, ei ollut vuotanut sylinteriin. Tarkista nyt ensin ettei letkutliitokset vuoda ennen kuin revit kannet irti ::)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...