Jump to content

4 gen ahtaminen


cam 86

Recommended Posts

tuossa sedän kanssa mietittiin että olisi kiva saada lisää löylyä koneeseen ja remmiahdin tuntuisi olevan paras keino siihen.

sedälllä 93 vette ja mulla 97 camaro.

prochargerilla olis suomessa paketti jonka hinnaksi tulisi 5500 euroa ja vetteen liki tonnin vielä lisää.siispä katse jenkkeihin.

sama merkki ja malli kolmella tonnilla  :)

nyt se varsinainen kysymys eli miten paljon nää lt 1 koneet kestävät tehonlisäystä avaamatta konetta?

tuossa paketissa olisi se noin 150 hepan lisäys.

riittääkö vakio suuttimet?en ole ihan varma onko paketissa isompia suuttimia.

katsastuskonttorilla kävin jo kyselemässä ja mitään isompia ongelmia ei pitäisi olla heidän puoleltaan.

ei tarvitse välttämättä edes dynolappua jos vaan ahdin paketissa on valmistajan todistus lisätehoista.

niin ja pahoittelut jos kyselen samoja kysymyksiä uudelleen mitkä on jo käsitelty mutta en ihan heti löytänyt näihin vastauksia....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • cam 86

    13

  • Chevy

    7

  • CAM-88

    4

  • -vellu

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

eiks ss mallissa ole 330 hepoa ja siihen vielä plus 25 prosenttia......?vai onko joku juttu mitä en nyt tajua?

 

Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW

 

-97 LT1 SS 310  hp  ;)

Link to comment
Share on other sites

elikkä eipä juuri kannata alkaa mitään ahdinta laittelee  >:(

hitto ku ei katsuri sit sanonu tosta mitään.ehdin jo innostua ja suunnitella.

eli toisin sanoen tohon biiliin ei laillisesti saa ku sen noin 360 hepoa?voiko pitää paikkaansa?

Link to comment
Share on other sites

rekkarit on tietty autossa mut tossa oli jotku tullin paperit mihin on merkitty painoksi muutaman kilon vaille 1500kg.tiedä sit miten virallinen punnitus tuo on ollu.

pitää odotella vellun kommenttia  :D 

nyt oikeesti jännittää.....

Link to comment
Share on other sites

tullin paperit mihin on merkitty painoksi muutaman kilon vaille 1500kg.tiedä sit miten virallinen punnitus tuo on ollu.

 

 

-99 Euromalli 1650 kg ja LS kone on vielä kevyempi kuin LT1

 

pitää odotella vellun kommenttia   :D 

 

muistelen lonkalta sen tehon olevan 308 hp  :-X  (vanhemmissa LT1:ssä on alunperin 10 hp vähemmän)

Link to comment
Share on other sites

olipahan mielenkiintoinen projekti  8)

mutta tuossa tais tulla aika selväksi että vaikka laillisesti olisikin mahdollista niin vakiokonetta ei kannata ahtaa.

ja laatikkokin pitää vahvistaa jne  :-\

taitaa olla kyllä tuurista kiinni tuo leimaaminen ahtimen kanssa.

voihan kökkö  :P

Link to comment
Share on other sites

mutta tuossa tais tulla aika selväksi että vaikka laillisesti olisikin mahdollista niin vakiokonetta ei kannata ahtaa.

 

Mitä pitäis olla tehoa? Eiköhän ahtamisen kannattavuus riipu hiukan siitä?

Link to comment
Share on other sites

saahan sen varmaan mutta pysyykö vakio sisuskalut lohkon sisällä   ;D

jos meinaan tarvii laittaa kone uusiksi ni alkaa olemaan budjetti jo sitä luokkaa ettei säästöt riitä.

ei oo halpaa tuo ahtaminen muutenkaan.siis osineen ja asennuksineen...

meinaatko että 400 pollea vielä kestäis vakiokuosissa?

Link to comment
Share on other sites

Laatikko maksaa n. 2500 euroa turbiinin kera mikä rupee kestää sitä vääntöä. Vakiokoneeseen kärsii varmaan sen 0.3-0.4 baria painetta laittaa eli kyllä kai se tuon tuottaa. Suuttimet ja softa menee ainakin uusiksi. Bensapumppukaan ei taida riittää kun tulee tuota vastapainetta lisää.

Link to comment
Share on other sites

bensapumppu ja softakin on budjetissa mutta toi laatikko ei  ::)

aattelin kyllä että se tarvii varmaan vahvistusta mutta että se maksaa noin pirun paljon....

hmmm.......pitää käydä kattomassa säästöpossua vielä kerran  :)

 

Link to comment
Share on other sites

ei sen 97vm. lt1 ahtaminen mikään tekemätön juttu ole, säännöstenkään osalta. kyllä ne ahtaa ihan uusiakin autoja ja laillisin paperein.

 

millä tavalla sit saa sen virallisesti leimaan, on ihan katsurista kii. vanhemmissa (lue ei vähäpäästöisissä) voi riittää pelkkä dynolappu, jossa ei teho mene yli 20% vs vakion. jos menee yli 20% niin voi vaatia alusta ja jarru muutoksia. joissain konttoreissa vaativat vielä lisäksi autokohtaisen VTT todistuksen. esim. 230hp saa olla max. 276heppanen jos noudatetaan tuota 20% määräystä. väännöstä ei tarvitse mitään dokumenttejä ja sitähän tulee remmillä aivan ihanan paljon.

 

vähäpäästöisen ahtaminen on sitten hieman isompi haaste, mutta senkin saa leimattua, jos tahtoa riittää. se on ihan varma...

 

... mutta:

 

se mitä se ahtaminen maksaa, on loputon suo.

 

-procharger ahdin sarja n.6000€

-laajakaista lambda n.200€. suositellaan. tietää milloin voi pamahtaa :)

-jos et itse asenna, niin siihen saa varata heleposti satasia ellei jopa tonnia. jos asennat niin, se siitä.

-jos automaatti, niin vakio laatikko antautuu todennäköisesti suht. pian. laatikon vahvistus vaikka päivisellä n.2000€

-jos pidät maltillisia paineita 0,5bar, niin vakio alakerta riittää siihen, mutta suuttimet joudut uusimaan 200€ - 1000€

-msd sytkää ja uutta softaa. satasia

-jos nostat paineet ylemmäs, vaatii kone jo takokamat sisäänsä. 1500-3000€ arvio.

-tämän jälkeen mielellään perän vahvistus 1000-1500€ voi toki odottaa että perä laukeaakin ja vasta sitten vahvistaa.

 

on myös hieman halvempi tapa, jota noudatin itse.

 

-seuraat ebaytä yötäpäivää ja kun sopiva käytetty pelkkä ahdin tulee myyntiin, ostat sen.

-edelleen seuraat ebaytä ja ostat nippeli kerrallaa ja suunnittelet itse ja valmistat koko paketin mm. ahtoputket, bensapumppu/pumput, FMU:n, ahtimen asennustelineen, holkit, remminkiristimen paikan, mittaristot, jne... säästät paljon, mutta tziisus mikä homma.

-laatikon (th700) jouduin kuitenki vahvistuttamaan itsekkin.

 

 

mulla TPI:n ahtaminen tuli maksamaan tolleenkin n. 5,5k€ ja luulen ettei hirveesti ton halvemmalla saa ees jollain tavalla toimivaa settiä.

 

se mikä on pahinta ahdetussa on että, se homma vain rupeaa pikkuhiljaa paisumaan ja paisumaan jolloin kohta käytät 1,5 baarin paineita tai yli ja sitten auto on kaikkea muuta kuin luotettava kesäcruisinki peli.

 

mutta. onhan ahdetussa V8:ssa vaan saatanasti munaa ja mä en mistään mitään tiedä, kerron vaan omakohtasia kokemuksia

Link to comment
Share on other sites

mulla TPI:n ahtaminen tuli maksamaan tolleenkin n. 5,5k€ ja luulen ettei hirveesti ton halvemmalla saa ees jollain tavalla toimivaa settiä.

 

Ostaa multa täydellisen prochargerin p1sc setin käytettynä ja vahvistaa ton lootan, ni päästään samaan ellei jopa alle. Eikä tarvi etsiä kaikkia nippeleitä erikseen.  m/

Link to comment
Share on other sites

Ostaa multa täydellisen prochargerin p1sc setin käytettynä ja vahvistaa ton lootan, ni päästään samaan ellei jopa alle. Eikä tarvi etsiä kaikkia nippeleitä erikseen.  m/

 

ei huono vaihtis ollenkaa  *clap*  m/ jos näin on  :W

Link to comment
Share on other sites

97 on kyllä viimeinen vuosimalli mihin voi saada jälkiasennus ahtimen suomessa leimattua, 98 ja uudempaan ei saa kirvelläkään...tuskin moottorisahakaan auttaa  :W

 

 

ei sen 97vm. lt1 ahtaminen mikään tekemätön juttu ole, säännöstenkään osalta. kyllä ne ahtaa ihan uusiakin autoja ja laillisin paperein.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...