Jump to content

IROC Kesäkuntoon ahtamalla


F-Jape
 Share

Recommended Posts

No mä mietin ku mul meni pari vuotta sitte VATSin piuha poikki jrattiputken sisältä ja teki saman tyylistä. Mutta eikös silloin pitäis syttyy security valo? En muista enään syttykö sillon.

 

Taidampa tarkastaa sen

Link to comment
Share on other sites

No mä mietin ku mul meni pari vuotta sitte VATSin piuha poikki jrattiputken sisältä ja teki saman tyylistä. Mutta eikös silloin pitäis syttyy security valo? En muista enään syttykö sillon.

 

Taidampa tarkastaa sen

Toinen on P/N asennon tunnistin vaihdekepissä, solenoidin heräte kiertää sen kautta.
Link to comment
Share on other sites

Doddiin, sieltähän se rattiputken sisältä VATSin piuha oli taas poikki. Kaveri on autosähkäri, niin veti kunnon piuhat nyt sinne.

 

Seuraavana päivänä piti lähteä koittaa ajoa ja käydä tankilla, mutta suuttimet rupes falskaa kiskojen puolelta... Sitä sitte muutaman kerran yritin asennella noita D3/EV6 uudestaan ja uudestaan ilman tulosta. Rupesin vertaa ton 3860 imarin Suutin reikiä orkkikseen ja huomasin, että orkkiksessa on enemmän kartion mallinen ja edelissä kuin suora holkki. Huomasin, että nuo South Bayn suuttimet missä on ne TPI adapterit niin jaa kantaa, ei mennyt tarpeeks syvälle imusarjaan.

 

Löysin sitten threadin Thirdgen.orgista missä South Bay itse postannu että 3860 Imari tarvii standardi malliset suuttimet tai sitte laittaa prikkoja kiskojen alle  ;D Lähin käymään Fin Injectorilla Rööperissä ja selitin ongelman sinne. (On muuten aika tuskaa olla nois stadin kellareissa näin pari metrisenä ;D) Sieltä sitten löyty Boschin EV14 214cc/min, niitä 8 kpl mukaan ja asentelemaan.

 

Ai saatana ku tuntu hyvältä ku suuttimet piti paineet. On muuten noi EV14 viel kaposemmat kuin EV6 joten ei ota Edelin runnereihin kiinni.

 

Ulkoilutin autoa koko illan ja kaikki tuntuu pelaavan, ainoastaan muistissa toi code 32. En tiedä mistä johtuu. Lauantaina vielä sitten auto tietokoneeseen ja loput säädöt kohdilleen. Ai piru mä diggaan noista uusista äänistä  \m/ Saatanan monta tuntia uhrattu, mutta nyt tuntuu että oli onnistunut viritys.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jahas Jahas, ajokausi lähenee loppuaan ja uudet kujeet tiedossa.

 

Viime kesä ilo mukavan railakas pienten teholisäyksien kanssa, ja eksyn radallekkin käymään. Aikalailla Low 15' aikoja tuli katurenkailla, paras taisi olla 15,34 ja ~146km/h. Loppunopeuksissa pääsi kyllä reilummin yli 150, mutta sutien 1 & 2.

 

Noh, 15 rajapyykki lähellä jo, joten ruvetaan sitten ahtimien kanssa leikkimään. Ostin P1-SC intercoolerilla. Innolla kyllä odotan tota. Mitenköhän onnistuisi muutoskatsastus vai saakohan nuo vain poikkeusluvilla katsastettua...

 

Tänään tuli käytettyä auto leimalla myös. Epäilin vahvasti että hylky tulisi eturenkaiden takia, kun ovat sileät sisäkantilta. Läpi, meni että heilahti. "Uudet renkaat voisit laittaa ja apusimpukan ens talvena niin se riittää" ;D ;D Ja päästöt myös meni yli rajojen vaikka vähäpäästöinen  \m/ Onneksi katsuri on ite harrastaja ja tuo jenkkejä maahan : ;) [Edit: Siis mulla ne tiukimmat rajat pitäisi olla]

http://i65.tinypic.com/adzxc1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ahdin helppo laittaa nykysin, hommaat vaan sopivat teholaput ja ett menee päästöihin, ni siten muutoskatsastus suoritettu.  Toki alustan jarrut vastattva mallisarjan tehokkaint.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Floridan lämmöstä palattu pohjoisen kylmyyteen, matkalaukut täynnä rojua. Reissu meni oikein loistavasti, tällä kertaa ei oltu ihailemassa virityksiä drag stripillä vaan katsomassa Nascaria Daytonassa 162 000:n muun fanin kanssa. Vaikka Daytonassa autojen ilmansaanti rajoitettu, oli se silti mahtava kokemus. Ei musta olisi ajamaan 200mph rakennetulla autolla ilman apulaitteita.

 

Mukaan sattui matkalta mm.

- Koko Raidetangon hilppeet

- Racetronixilta uus bensapumppu asennus- ja johtosarjoineen

- GlowShiftin lisämittareita, sekä pilariin kotelo niille.

- PA-Tankilta lähtevät linjat eli koko höskä mikä menee tankin sisään.

- Perän shimmaus srj.

- Targa tiivisteet

- TPI pulttisrj.

- Sekä pientä ahtamiseen liittyvää osaa, ahtoputkea, BOV, Vacuum manifold yms..

- Ja Maptechiltä tuli otettua HuMount radiokehys!

 

Muutamat verot ja tullit säästetty ;D

 

Vielä ostos listalla audio juttuja, uudet kumit alle ja isommat suuttimet.

 

Suuttimien kokoa yrittänyt miettiä hartaasti. Laskuri antaa sopivaksi kooksi 30-32lb/h. FinInjectorilta löytyisi kyllä nuo EV6 32lb/h ja toinen vaihtoehto Fordin 36lb/h.

 

Huonosti löytyy tietoa, minkä kokoisia suuttimia porukka käyttänyt ahdetuissa. Kai tuo 32 riittäisi, saahan sitä vielä nostettua vähän PA-Paineilla..

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Mukaan sattui matkalta mm.

 

- Racetronixilta uus bensapumppu asennus- ja johtosarjoineen

 

Vielä ostos listalla audio juttuja, uudet kumit alle ja isommat suuttimet.

 

Suuttimien kokoa yrittänyt miettiä hartaasti. Laskuri antaa sopivaksi kooksi 30-32lb/h. FinInjectorilta löytyisi kyllä nuo EV6 32lb/h ja toinen vaihtoehto Fordin 36lb/h.

 

Huonosti löytyy tietoa, minkä kokoisia suuttimia porukka käyttänyt ahdetuissa. Kai tuo 32 riittäisi, saahan sitä vielä nostettua vähän PA-Paineilla..

Tilaa Racetronixilta myös nuo suuttimet, tulee edullisemmaksi.
Link to comment
Share on other sites

Tulee kyllä edullisemmaksi mutta halvalla ei saa hyvää. EV14 suuttimet on nykyaikaisemmat eli nopeammat ja paremmat sumultaan kuin racetroxicin oldschool suuttimet. Halvimmalla saa hyvät jos ostaa ford racing ev14 suuttimet jenkkilästä esim ebay:sta.

Link to comment
Share on other sites

mulla on 42 suuttimet.

 

Meneeköhän liian isoks, et tyhjäkäyntiä haittais ??? Kumminkin 305 kyseessä

 

Tulee kyllä edullisemmaksi mutta halvalla ei saa hyvää. EV14 suuttimet on nykyaikaisemmat eli nopeammat ja paremmat sumultaan kuin racetroxicin oldschool suuttimet. Halvimmalla saa hyvät jos ostaa ford racing ev14 suuttimet jenkkilästä esim ebay:sta.

 

Totta, muutenkin mietitytti että mahtuukohan noi racetronixin suuttimet ees mulle, kun näyttää olevan multeccien kokoluokkaa :o

EV 6:n kanssa teki hieman tiukkaa, mutta nykyiset EV 14 sopii hyvin noiden isompien runnerien kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Tulee kyllä edullisemmaksi mutta halvalla ei saa hyvää. EV14 suuttimet on nykyaikaisemmat eli nopeammat ja paremmat sumultaan kuin racetroxicin oldschool suuttimet. Halvimmalla saa hyvät jos ostaa ford racing ev14 suuttimet jenkkilästä esim ebay:sta.

Kerros vähän tarkemmin noiden eroista. Racetronixiltakin saa disc tyyppisiä.
Link to comment
Share on other sites

 

Totta, muutenkin mietitytti että mahtuukohan noi racetronixin suuttimet ees mulle, kun näyttää olevan multeccien kokoluokkaa :o

EV 6:n kanssa teki hieman tiukkaa, mutta nykyiset EV 14 sopii hyvin noiden isompien runnerien kanssa.

Mulla on TPI:ssä Edelbrockin isommat runnerit ja hyvin mahtui Racetronixin suuttimet. Noi alkuperäiset multeckit ovat neula-tyyppiset ja rakenteeltaan sellaiset, että ne avautuvat painetta vasten, mikä hidastaa niitä, kun taas Racelta saa disc-tyyppisiä, mitkä avautuu kovillakin paineilla nopeasti.  Ainakin osa noista EV14 suuttimista on suunniteltu kahdelle imuvenalle, niistä lähtee 2 suihkua. Sellaiset jos laittaa näihin vehkeisiin, niin suihkut osuu kanavan seiniin ja ei varmasti ole ideaali tilanne.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Huhhuh, tulipahan ensimmäistä kertaa otettua pa-tankki alas... Kyllä nauratti hieman toi sijainti.

 

Tankki oli kuin uusi ja olisi voinut pistää suoraan takas, mutta hyvä se on maalit heittää päälle.

Ja samallahan tuon perän saa shimmattua tuosta!

http://i64.tinypic.com/5a2tn6.jpg

http://i68.tinypic.com/2dceij7.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noniin, tankkiin meni sisälle Racetronixin hilut ja akseleihin uudet C-klipsit, toivottavasti kelpaa katsurille. Välys muuttui 0,35mm -> 0,19mm akselinpään ja crosspin:in välistä mitattu. Vielä mietityttää, että riittääköhän lukon lisäaine tuossa Gulffin peräöljyssä, jossa lisä aine valmiina. Tekisi mieli laittaa hieman luistoainetta hieman pohjalle ensin...

 

Ahtimen hihnapyörää asennellessa rupesi vesipumppu vuotamaan. Ei muuta kuin US Partsilta 50€ uus, kiitos kerhoalennuksien \m/

 

Päädyin sitten noihin Fordin 24lb/h (39,15psi) suuttimiin, kuin Boschin EV6 32lb/h. Ehkä hieman ECU ystävällisemmät, pitää tietenkin esim. JoukoY:tä tekemään uusi PROMmi. Sekä päätin mennä aluksi FMU:n avulla, kun loppuu tililtä kohta kate ;D Pitää katsoa myöhemmin jos siirtyisi erilliseen moottorin ohjelmointiin, jokahan on varsin suositeltavaa kun saa säädöt kohdilleen.

 

Sytytyksen kanssa vielä miettimistä, että pitäisikö perusennakkoa suoraan myöhäistää, kun ei tullu hommattua Boost retarderia. Ahdoissa tähtäimessä kuitenkin aluksi max. 9psi.

 

Wihurilta sai taas mukavasti CATin vahvoja pultteja ja huomenna vielä nippoja ja liittimiä Hydrarketista Vacuum Manifoldille. Eiköhän nuo ensi savut pian lähene, vaikka silti sisätiloissa vielä paljon tekemistä...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Auton sain ajoon vihdoin pariviikkoa sitten sopivasti systerin synttäreille  \m/ Menihän siihen taas muutamia tunteja.

 

Ahdot kyllä tuntee mukavasti kun liikkuu, FMU oli kyllä liikaa ja otin pois käytöstä, kun 4000rpm kohdalla stumppas hetkeksi ja sen jälkee lähti kiitämään myös seos mittari näytti maksimia (10.0) kun Ahdot nousi. Noh parempi rikkaalla kuin laihalla. Ilman FMU:ta menee rikkaalle ~4000 jälkeen ja seos laskee 12 paikkeille kun ahtoja rupee olemaan. Ihan kunnolla en ole vedättänyt vielä mutta sinne vajaa kympin paikkeille Ahdot nousee 3.55” hihnapyörällä. Seuraillaan tuossa nyt miten liikkuu ja näin.

Ainoastaan jäi ärsyttämään edelleen tuo tyhjäkäynti. Säädetty kohdilleen sopivaksi, mutta aina kun hetken aikaa ajanut tai käynnistää nii saa tiputettua ne oikeelle kierroksille kun pitää vaihdetta vasten. Tosi ärsyttävä vika, kun kierrokset pysyvät korkealla ja ajaessa letkassa tms. Joutuu enemmän jarrua painaa kuin kaasua.

 

Ääninäytettä

Link to comment
Share on other sites

Minkälainen regulaattori ja onko sulla maf ahtimen painepuolella?

Me laitettiin imupuolelle, eikä koskaan edes kokeileltu muuta, kun pelasi kivasti.

Samoin kuskin venakopasta letku ahtimen imupuolelle.

Jos sulla tuossa pcv vielä käytössä, niin ottaisin pois breatherin kanssa.

Pääsee huohotuskaasu pakenemaan vapaammin.

Mitä moottorin seoksiin tulee, niin alkuperäisen regun rinnalla on ulkoinen regulaattori.

Prommilla haettiin seoksia jonkun aikaa, kunnes löytyi oikeat arvot.

Taulukoihin lisäten ruiskutusta x-määrä eri kierrosalueille.

Varmista että jousi jaksaa sulkea imuläpät.

Millä rundeilla alkaa puskea ylipainetta ja onko imuputkessa dumppia tai bypassia?

Link to comment
Share on other sites

Ihan perus säädettävä regu orkkispaikalla ja maf on painepuolella.

Olisi kyllä itsellä tarkoitus hommaa prommin teko vermeet, nykyisen tilasin vielä JoukoY:ltä.

 

Painetta tais rupee keräämään about 2500rpm ja Baileyn dumppi löytyy välijäähyn jälkeen.

 

Toi tyhjäkäynti homma vaivannu jo viime vuonna. Hiljalleen kun ajelee tyhjäkäynnillä tai joskus paikallaankin valoissa lykkää code 44. Lähtee kyllä ajossa pois.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...