Jump to content

Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977

BlackZ

Recommended Posts

NYKYINEN OMISTAJA Juus091 VUODESTA 2015

... I´M BACK!!  ;D Olen pahoillani  ;)

On tässä mennyt sen jälkeen kun siitä Iroc-Zetasta luovuin ja hankin sen '69 Chargerin jenkeistä niin aika rauhallisesti nämä harrastehommat, ekan kesän jälkeen Chargeri on pelannut sen verran hyvin että pelkkä huoltaminen riittänyt ja en tuon kanssa nyt lähtenyt enää ollenkaan noihin virittelyhommiin, perusjutut tein ja vaihdoin vähä kaasaria ja ilmanottoa paranneltu jne. ja kyllähän tuo 440cid Magnum liikkuu noinkin ihan riittävästi, mukava ollut vain ajella, kun 7 vuotta meni Iroc-Zetan kanssa koko ajan värkätessä  :)

Nyt hieman vahingon kautta olen päätynyt tilanteeseen että mulla on edelleen harrasteautona Charger, mutta käyttikseksi tuli näppiin Pontiac Firebird Formula 350cid 1977. Minulla väheni ajot yli puoleen ja käyttöautona palvellut upea 300C CRD joutui myytävien koriin kun eipä tuollaisella nykyautolla missä on DPF niin paljon ajella tuota minun nykyistä liikkumista kun sellaista 0.5-4km siirtymiä tulee vain normaaliarjessa, kone ei ehdi edes lämmetä tuossa ajossa  :o

Sen nyt sitten jonkin ihme aivopierun seurauksena vaihdoin tuohon Pontiaciin, kun ajattelin että miksenpä nyt kun kerrankin olisi mahdollista niin ajelisi ainakin kesät vanhalla bensa V8:lla, ja yksi haave ollut aina Konna & Koukku TA nappulasta asti, tämähän ei toki tuollainen ole mutta aika lähelle samanmoinen kuitenkin  ;)

Että tuota tällä nyt mennään ainakin toistaiseksi tätä kesää eteenpäin, arkiajossa on siis. Kulutus on kyllä todella pientä tuolla saastemallin Pontiacin koneella ja harvoilla välityksillä, vaikea edes uskoa että vanhalla kaasari V8:lla ajelee. Fiilistä on kyllä sitäkin enemmän  m/

Tässäpäs hieman tarinaa autosta, tämä on aika hyvä tapaus:

Tullut 1990 Suomeen Ruotsin puolelta

Sen jälkeen ollut yhdellä omistajalla noin 4 vuotta, sitten hetken autoliikkeessä mistä päätyi naisomistajalle jolla tämä auto sitten olikin 18 vuotta.

Minua edeltänyt omistaja oli ostanut tämän projektikuntoisena ja rakentanut auton kokonaan uusiksi:

- Kori hiottu pellille asti ja hitsattu ja korjattu ammatimaisesti, tässä yhteydessä takaspoileri poistettu ja reiät tilkitty sekä myös takapuskuri on poistettu ja tilalle itse muotoiltu pellistä "takapuskuri" kiinteästi koriin (hieno!), takavalot upotettu koriin

- Moottori käytetty auki ja todettu että hyvässä kunnossa sylinterit ja männät sekä alakerta, kannet kunnostettu ja aluimari laitettu sekä varsin reilun kokoinen putkisto rakennettu vakion tilalle (äänet kuin tehokkaassakin autossa  ;D )

- Sisusta uusittu/putsattu ja lisätty kunnolliset äänieristeet, tämä on 100 vauhdissakin miellyttävän hiljainen, vain pieni tuulensuhina käy kun eihän nuo vanhat karmittomat ovien tiivisteet täysin äänettömät ole

- Vaihdettu lukkoperä välitykseltään 2.41

- Kunnostettu jarrut ja alusta

Tämä tuli minulle vasta ja oon minä tuossa heti alkanut laittelemaan kuntoon muutamia pikkujuttuja, oon vielä kahden vaiheilla lisäänkö tuon takaspoilerin vai en, aluksi olin että pakko laittaa mutta nyt alkanu tottumaan tuohon spoilerittomaankin luiskaperään kun muutenki tuo peräosa uusiksi muotoiltu niin onhan se erilainen ainakin.

Voimaahan tässä ei ole, vakiona kaiketi sen 155hv ja kyllä tuo ihan hyvin vetää, onhan tuosta saastelaitteet poistettu, laitettu aluimusarja ja rakennettu avara putkisto jne. mutta nokka mahtaa olla vakio jne. niin ei tuo mikään varttimaileri ole kyllä. Mutta tämähän onkin minulla ainakin nyt toistaiseksi ajoauto ja siihen tuo taas on oikein mainio yhdistelmä kun 100 nopeudessakaan kierrokset ei ole kuin 2000rpm TH350:llä + 10-bolt 2.41:llä.

Katsellaan, rakentelen tätä tässä sivussa menemään ja ajelen arkiajot menemään, kovasti olen lämmennyt autolle joten vaikea tästä olisi luopuakin. Autohan on periaatteessa näyttelykuntoinen kapistus, korityöt ja maalauksen on tehnyt alan ammattilainen joten kyllä kelpaa  m/

Ponu kuvassa likainen.

WP_20150517_22_54_47_Pro_small.jpg.6f9c45d65b2743a62030a2fbdc9d22b6.jpg

• Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlackZ

63

• avogta-89

10

• jpe

9

• Juus091

16

Top Posters In This Topic

Posted Images

Heh täällä sitä ollaan.  \m/  Komea peli. Täytyisi varmaan joku harrastekasko tuohon laittaa. m/

Vakuutushommat on luonnollisesti kunnossa!  m/ Siis siltä osin mitä ne nyt voi vakuutusyhtiön puolesta olla. Toivon mukaan koskaan ei joudu alkamaan sitte tappelemaan siitä mitä paperilla lukee.

Kiitos kaikille lämpimästä vastaanotosta  :) 5 vuodessa on mies vanhentunu ja niin on F-bodykin ja vielä muuttunu Chevroletista Pontiaciksi  ;D Mutta ei sentään luukkulampuksi muuttunut  ;)

Taas on osia haettu Pontiaciin tänään ja ilta fixailtu, tästä tulee kyllä aika hyvä  ;) Kyllä mää vien tuon takaspoilerinki maalaamoon ja asennan paikalleen, ois se niin hieno.

Harrastellaan nyt menemään ja katsotaan mikä tästä tulee  :) Ollu kyllä mahtavat fiilikset arkiajot ajella näin klassikkovehkeellä, kesäkin vasta alkamassa!

Jos tämä jää itselle niinkuin hyvin mahdollista on niin varasin jo varalta itelle tallipaikankin talveksi, Chargeria tämä ei kuitenkaan kotitallista aja pihalle  ;)

Tässä kuva tuosta takapään modifioinnista, takavaloja upotettu koriin ja puskurista luovuttu, tuo koriin "integroitu puskuri" on rakennettu muistaakseni 1.5mm pellistä ja siellä on vahvikeraudat sisässä jne. Mukava pieni yksityiskohta  :)

77projekti1.jpg.325ebd75144658e655139d96b8b4c94e.jpg

Hieno peli m/ vois käydä joskus kattomassa ihan livenä.

Tuus tsekkaa niin vaihetaan samalla moottorit nii ajelen tällä sitte talvetki, et varmasti sais tuota Pontson omaa 350cid isolohkoa kulukemmaan 13:ia vartilla, et varmasti...!!!  ;) ;D PS. Sun ei tarvisi maksaa väliä vaikka saisitkin paljon harvinaisemman isolohkomoottorin  ;D

Hieno homma! m/

Meniko multa ohi, mutta onko perapaasta nykykuosissaan kuvaa jossain? Ja kylla tuohon persukseen spoikka kuuluu. m/

Enpä oo ehtiny ku pari räpsyä autosta ottamaan mutta kävin ihan varta vasten ottamassa kun kyselit  ;D Kyljet ravassa kuten käyttöautossa kuuluukin  ;)

Jep, aamulla ajelen maalaamon kautta ja käyn jättämässä tuon spoilerin maalattavaksi, ehdottomasti sen sinne itse haluan  :)

WP_20150520_21_55_27_Pro_small.jpg.abdadd8cf5e7f95b79bdb27666fe00d7.jpg