Teemu1 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Oireet alkoi vuosi sitten niin että autolla pystyi ajamaan puolikin tuntia ja sitten vaan sammui suoraan ajosta. Tämän jälkeen kun vaan odotti pari tuntia niin käynnistyi taas ok. Sittemmin ongelma on pahentunut kun kelit on lämmennyt, nyt näillä kuumilla ilmoilla auto käy 2-10 sek ja sammuu. Auto siis kyllä käynnistyy joka kerta hienosti, mut sammuu parin sekunnin jälkeen. Se muutaman sekunnin käyminen ei kyl ole moitteetonta vaan itseasias käy huonosti. Vaihdettuja osia / tarkastettuja asioita: - Uusi akku - Uusi ECM, ICM, pickup coil, jakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat, MAP-sensor, lohkon lämpötila-anturi, tyhjäkäyntimoottori - Sulakkeet katottu, myös se yksinäinen Fuel Inline Fuse konehuoneen puolelta - Kipinätesterillä testattu et kipinä tulee aina komeesti - Lampulla tsekattu sytytyshetki - Polttoainepainemittarilla mitattu bensanpaine 47psi. Paine nousee tuohon kun virrat laittaa päälle, heiluu ihan vähän ylös/alas kun autoa starttaa tai moottori käynnissä, paine säilyy kun virrat kääntää pois - Kaikki konehuoneen liittimet putsailtu ja käyty läpi, myös alipaineletkut - Kaikkien moottorien perusantureiden arvot (jännite/vastus) mitattu että ovat niissä arvorajoissa kuin kuuluukin - Yksi suutin mitattu (se johon pääsee käsiksi ottamatta imusarjan päällyosaa), näytti 12.6 - Bensansuodatin katottu - Bensapumppu pitää hienon prime soundin kun laittaa virrat päälle, ja pitää sitä ääntä kokoajan jos konehuoneen Fuel pump testiliittimeen tuo 12V - Bensaputkeen konehuoneessa tulee komeesti bensaa - Ei vikakoodeja Mistähän jatkaisi? Ekana tulis mieleen O2-sensor, vois kokeilla ilman piuhaa?
letkume Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Jos pitäisi arvata, niin sytytysmoduulia, mutta se taisi olla vaihdettu. Vaihdoitko puolan myös? Itsellä oli 3.1 virranjakaja sisältä ruosteessa ja teki kaikkea outoa. Viallinen o2 muistaakseni toimii kyllä, mutta käy päin.. huonosti.
Teemu1 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Mul oli edellinen F-Body joskus 10 vuotta sitten, muistan vieläkin nimimerkin letkume Joo ICM-moduuli jakajan sisällä oli ihan ensimmäisiä asioita mihin käydä käsiksi, nyt se on vaihdettu kahteen kertaan. Ekan kerran kun jakajankannenn irrotti niin oli sellasta ruostepölyä sisällä aivan hemmetisti, tuntu ihmeelliseltä et miten voinu edes toimia.. kaikki putsattu, fiksattu ja mittarilla mitattu jakajan sisällä nyt moneen kertaan, se ei enää tunnu todennäköseltä.. Tosi moni on ehdottanut kampiakselin asentosensoria, mut se ei tunnu todennäköseltä koska sillon auto ei lähtisi ollenkaan käyntiin? Tänään tarkotus kokeilla ihan ottamalla O2-piuhan irti ja kattomalla muuttuuko mikään mitenkään..
letkume Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Puola? Kuuluu vaihtaa sytkämoduulin kanssa.
Teemu1 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Puolalle ei ole tehty sinänsä sen enempää kuin mitattu sen molempien pistokkeiden pinkit piuhat et molemmissa on 12V
letkume Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 https://www.thirdgen.org/forums/tech-general-engine/730532-1991-firebird-3-1l.html Tuolla 3.1 vika oli suuttimet.
Teemu1 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Eräs nimeltämainitsematon tunnettu suomalainen USA-varaosaliike sanoi et "Kipinä on kyl vähän sellanen et se joko tulee tai ei, ei siel sinänsä mikään toimivaa kipinää enää yhtäkkiä kesken kaiken lopeta" Oon alustavasti vähän samaa mieltä tuosta, eli siin mielessä viittaisi bensapuolelle..? Kun auto käy se käy huonosti ja pakokaasu haisee bensaselta, tuntuu ku kävis pirun rikkaalla, se sai miettimään tuota O2-sensoria
letkume Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Ei se aina ihan noin yksinkertainen ole ruiskuvehkeessä. Mulla on parikin lämpimänä kuolevaa, puolavikaista autoa ollut. Lady-F tällä foorumilla taisi olla tovi sitten suutinvikaa myös linnussa, tosin V8. Käys vakoilemassa vikakertomuksia.
Teemu1 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Okei, hyvähyvä, jatkosuunnitelmana siis: - O2-sensor(e)ista piuhat irti - Uusi puola - Uudet suuttimet Paljon löytyy samantyyppisestä oireiluista juttua googlettamalla, mut sit yleensä se ratkaisu puuttuu keskusteluista sit ku auto saatu kuntoon..
Pete65 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Mulla oireili -90 samalla koneella hyvin samankaltaisesti. Ajossa rupes röpöttää yli 2000 kierroksilla, pääsin lähes 70km ennenkuin lakkas käymästä. Vika oli 1 suutin lähes oikosulussa. Suuttimet on kahdessa ryhmässä ja molemmat oman sulakkeen takana, pystyy mittaamaan kummatkin ryhmät liittimestä joka on imusarjassa olevan lämpöanturin vieressä. Jarru cleaneria ruuttaamalla jos pysyy käynnissä niin vika on silloin bensapuolella. En usko että vika puolassa koska kuitenkin lähtee sammuttuaan heti käyntiin.
Teemu1 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Bingo! Aloitin O2-sensorin irroittamisella, ei mitään vaikutusta, takaisin kiinni. Startti-spraytä mä olin käyttänyt tämän kanssa monta monta kertaa jo, mutta olin tehnyt törkeän aloittelijamaisen virheen sen kanssa! Olin ruikannut spraytä paljonkin aina imusarjaan, ja kävellyt autoon sisälle starttamaan. No, starttasihan se aina, niinkun on aina tehnyt muutenkin, mutta parin sekunnin jälkeen taas sammunut. Tässä ajassahan spreijattu startti-spray oli taas kulunut imusarjasta loppuun. Mutta nyt kun sai kaverin avuksi starttaamaan, ja ite ruikkasin spraytä imusarjaan kokoajan, niin nythän kone kävi hienosti! Tämä auttoi nyt lopullisesti ymmärtämään että kyseessä on kuitenkin bensaongelma, eikä sähköongelma, joihin olen tähän asti enemmän keskittynyt. Bensapumppu kuitenkin toimii hienosti, bensaputkeen konehuoneessa tuli komeesti tavaraa kokoajan ja fuel pump relay toimii, joten vaihtoehdot alkoi käymään vähiin. Olin jostain jenkkipalstalta aiemmin lukenut tosta suuttimien yhteisliittimen mittaamisesta, mutta oli jäänyt tekemättä huoh.. eli pisteet menee Pete65:lle! Kiitos suuresti. Liitin irti ja suuttimien pään urosliittimestä mittaamaan. Sinne pitäs pinkkien ja sinisen ja vihreän piuhojen välille saada ohmeja. Toinen pari tuottikin hienosti halutun 4 ohm, mutta toinen vain 1.5 ohm! Imusarjan yläosa irti, että pääsi mittaamaan kaikki suuttimet erikseen, tässä ei ollut mitään ihmeellistä kuin purkaa vain pois. Ensin toiselta puolelta kolme suutinta, kaikki näytti hienosti 12.6ohm, tässä vaiheessa iski lyhyt epätoivo.. mut toinen puoli paljasti ongelman. Ensimmäinen, 12.6ohm taas.. mutta seuraavat 9.5ohm ja 1.5ohm! Bingo. Suuttimien sokat auki-asentoon ja Fuel relay irti. Vielä monta kertaa mittauksien uudelleen tarkistus. Huomenna kaksi uutta suutinta paikallisesta USA-putkasta. Juu, kaikki sanois nyt et kannattaa samalla vaivalla vaihtaa kaikki mut nyt ei ole siihen mahkuja.. Toki hieman kysymyksiäkin tämä aiheuttaa.. - vaikka pari suutinta on rikki niin miksi auto ei kuitenkaan käy edes huonosti neljällä jäljellä olevalla suuttimella? - miksi tästä ei ole tullut vikakoodeja? Palataan aiheeseen kun uudet suuttimet saatu ja imusarjan yläosa yms taas kasattu.
Nupa Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 16. Heinäkuuta, 2018 Vaihda ne kaikki nyt samalla kertaa/vaivalla.
F350 Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2018 Vaihda ne kaikki nyt samalla kertaa/vaivalla. Ehdottomasti, ei ne loputkaan enää iskussa ole ja tuo vastusmittaus on suuntaa antava. Mulla muutaman suuttimen vastus tippui, kun koneen (ja suutinten) lämpötila nousi. Halpoja hevosvoimia ja välttyy hinauskeikalta.
GTATL Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2018 Bingo! Aloitin O2-sensorin irroittamisella, ei mitään vaikutusta, takaisin kiinni. Startti-spraytä mä olin käyttänyt tämän kanssa monta monta kertaa jo, mutta olin tehnyt törkeän aloittelijamaisen virheen sen kanssa! Olin ruikannut spraytä paljonkin aina imusarjaan, ja kävellyt autoon sisälle starttamaan. No, starttasihan se aina, niinkun on aina tehnyt muutenkin, mutta parin sekunnin jälkeen taas sammunut. Tässä ajassahan spreijattu startti-spray oli taas kulunut imusarjasta loppuun. Mutta nyt kun sai kaverin avuksi starttaamaan, ja ite ruikkasin spraytä imusarjaan kokoajan, niin nythän kone kävi hienosti! Tämä auttoi nyt lopullisesti ymmärtämään että kyseessä on kuitenkin bensaongelma, eikä sähköongelma, joihin olen tähän asti enemmän keskittynyt. Bensapumppu kuitenkin toimii hienosti, bensaputkeen konehuoneessa tuli komeesti tavaraa kokoajan ja fuel pump relay toimii, joten vaihtoehdot alkoi käymään vähiin. Olin jostain jenkkipalstalta aiemmin lukenut tosta suuttimien yhteisliittimen mittaamisesta, mutta oli jäänyt tekemättä huoh.. eli pisteet menee Pete65:lle! Kiitos suuresti. Liitin irti ja suuttimien pään urosliittimestä mittaamaan. Sinne pitäs pinkkien ja sinisen ja vihreän piuhojen välille saada ohmeja. Toinen pari tuottikin hienosti halutun 4 ohm, mutta toinen vain 1.5 ohm! Imusarjan yläosa irti, että pääsi mittaamaan kaikki suuttimet erikseen, tässä ei ollut mitään ihmeellistä kuin purkaa vain pois. Ensin toiselta puolelta kolme suutinta, kaikki näytti hienosti 12.6ohm, tässä vaiheessa iski lyhyt epätoivo.. mut toinen puoli paljasti ongelman. Ensimmäinen, 12.6ohm taas.. mutta seuraavat 9.5ohm ja 1.5ohm! Bingo. Suuttimien sokat auki-asentoon ja Fuel relay irti. Vielä monta kertaa mittauksien uudelleen tarkistus. Huomenna kaksi uutta suutinta paikallisesta USA-putkasta. Juu, kaikki sanois nyt et kannattaa samalla vaivalla vaihtaa kaikki mut nyt ei ole siihen mahkuja.. Toki hieman kysymyksiäkin tämä aiheuttaa.. - vaikka pari suutinta on rikki niin miksi auto ei kuitenkaan käy edes huonosti neljällä jäljellä olevalla suuttimella? - miksi tästä ei ole tullut vikakoodeja? Palataan aiheeseen kun uudet suuttimet saatu ja imusarjan yläosa yms taas kasattu. Suuttimien syöttöjännite tulee samaa johtoa pitkin kaikille suuttimille, kun yksi suuttimen kela (matala vastus) maadoittaa tehokkaasti jännite notkahtaa ohuessa johdossa niin alas ettei muutkaan suuttimet jaksa toimia.
Teemu1 Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 17. Heinäkuuta, 2018 Suuttimien syöttöjännite tulee samaa johtoa pitkin kaikille suuttimille, kun yksi suuttimen kela (matala vastus) maadoittaa tehokkaasti jännite notkahtaa ohuessa johdossa niin alas ettei muutkaan suuttimet jaksa toimia. Totta! Hyvä pointti
Teemu1 Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2018 Kannattaako noiden suuttimien kumisiin O-renkaisiin laittaa jotain et sujahtais sit helpommin paikoilleen? Öljyä, rasvaa, WD40:stä?
Juza89 Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2018 Muistaaksein laitoin viimeks inan wd40:stä(bmw suuttimet, mutt väliäkös tuolla). Hyvin menivät paikoille ja ovat pitäneet.
Fenix Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 18. Heinäkuuta, 2018 Hyvä siihen jotain käden ulottuvilla olevaa liukastetta on laittaa. Olen käyttänyt milloin mitäkin fairista öljyyn.
Teemu1 Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2018 Kaikki suuttimet, vanhat ja uudet antaa nyt 12.6-13.1 ohm ja yhteis-ohmitkin on hyvät. No, kasaaminen oli nyt helppoa. Mutta mutta.. ojasta allikkoon :'( Nyt auto ei enää sammu vaan jää kyllä käyntiin. Mut ennen näitä ongelmia auto kävi niin nätisti ja tasaisesti, vaikka tota sammumisongelmaa olikin. Okei nyt ei enää sammu mut ei toi käyminen ole nyt enää niin nättiä, pikemminkin karkeeta ja rikkaalta tuntuu edelleen. Jotenki mä en vaan jaksa uskoa et yhtäkkiä kaikki suuttimet olis menny rikki.. nyt tää vähän hankaloituu kun ohmit on kuitenkin hyvät. pitäs varmaan tehdä jotkut virtaustestit tms noille..
Marko Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 19. Heinäkuuta, 2018 Onkos uudet suuttimet samalla tuotolla kuin vanhat?
F350 Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Kaikki suuttimet, vanhat ja uudet antaa nyt 12.6-13.1 ohm ja yhteis-ohmitkin on hyvät. No, kasaaminen oli nyt helppoa. Mutta mutta.. ojasta allikkoon :'( Nyt auto ei enää sammu vaan jää kyllä käyntiin. Mut ennen näitä ongelmia auto kävi niin nätisti ja tasaisesti, vaikka tota sammumisongelmaa olikin. Okei nyt ei enää sammu mut ei toi käyminen ole nyt enää niin nättiä, pikemminkin karkeeta ja rikkaalta tuntuu edelleen. Jotenki mä en vaan jaksa uskoa et yhtäkkiä kaikki suuttimet olis menny rikki.. nyt tää vähän hankaloituu kun ohmit on kuitenkin hyvät. pitäs varmaan tehdä jotkut virtaustestit tms noille.. Vaihda virtalukon pohja, ei maksa paljoa ja on ainakin yks potentiaalinen vikakohta poissa.
JoukoY Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Okei nyt ei enää sammu mut ei toi käyminen ole nyt enää niin nättiä, pikemminkin karkeeta ja rikkaalta tuntuu edelleen. Imuvuoto?
Fenix Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Ensi lukemalla ymmärsin, ettei sammu avainta kääntäessä Imuvuodon lisäksi, tuliko ennakko säädettyä? Kaasuläpän asentotunnistinta et varmaan irrottanut? Irroittaessa se täytyy kalibroida uudelleen asennuksessa.
F350 Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Ensi lukemalla ymmärsin, ettei sammu avainta kääntäessä No niin minäkin, sillä tuota virtalukon pohjaa ehdottelin Uudet suuttimet voi avautua niin paljon nopeammin, että ne ehtii ruiskuttaa liikaa bensaa. Tyhjäkäynnillä puhutaan kuitenkin muutaman millisekunnin mittaisista pulsseista ja jos tuossa on saman tyyppiset suuttimet alkuperäisenä kuin esim TPI:ssä, niin ne vanhetessaan hidastuu ja lopulta eivät aukea enää ollenkaan. Virtausmittauksiin en rahaa laittais vanhojen suutinten kohdalla.
Teemu1 Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Heinäkuuta, 2018 Joo sori huonosti muotoiltu, avaimesta tosiaan sammuu ihan ok Otan nyt tänään vielä taas Fuel railin ja suuttimet irti ja tsekkaan vielä, vaihdan vielä yhden suuttimen. jos ei sittenkää ni sit loputkin niin että kaikki samanlaisia.. Sytytyshetken säätämisessä monissa ohjeissa on että pitäis alipaineletku irrottaa lampun kans säätämisen ajaksi. Noiden vanhojen romujen kans oon tottunut et ko. alipaineletku lähtee jakajan pohjasta, mut mistäs se oikea letku tästä löytyy?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään