Jump to content

V6 3.1 (-92) käynnistyy mutta sammuu muutaman sekunnin jälkeen

Recommended Posts

Kirjoitettu

Joo sori huonosti muotoiltu, avaimesta tosiaan sammuu ihan ok :D

Otan nyt tänään vielä taas Fuel railin ja suuttimet irti ja tsekkaan vielä, vaihdan vielä yhden suuttimen. jos ei sittenkää ni sit loputkin niin että kaikki samanlaisia..

Sytytyshetken säätämisessä monissa ohjeissa on että pitäis alipaineletku irrottaa lampun kans säätämisen ajaksi. Noiden vanhojen romujen kans oon tottunut et ko. alipaineletku lähtee jakajan pohjasta, mut mistäs se oikea letku tästä löytyy?

Sytytystä säädettäessä irrotetaan 2 napainen pistoke, ei letkua muistaakseni.

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Teemu1

23

• TransNAM

8

• letkume

7

• Fenix

7

Kirjoitettu

Ai niin se EST-liitin! Hyvä kiitos, säädämmä tänään

Kirjoitettu

Ai niin se EST-liitin! Hyvä kiitos, säädämmä tänään

Kurkkaas oliko ohje tallessa, olikohan konepellissä tarra alapuolella tms..

Kirjoitettu

Ei ole alipainesäätöä jakajassa vaan boxi hoitaa ennakonsäädön. Perusennakko säädetään ottamalla jakajalle menevä "säätöpiuha" (EST) irti. 1-nap liitin löytyy ainakin kasikoneissa rintapellin johtonipusta suunnilleen vänkärin puolen venttiilikopan kohdilta.

3.1 saattaa jäädä herkästi vuotamaan imusarjasta runnerien välistä. Saa olla tarkkana kasatessa.

Täällä puhutaan aina TPS-n säädöstä... Ei ole säätöä ainakaan 90 lähtien. Voi jäädä jo aiemminkin pois.

Suuttimista... Vastusarvo ei kerro suuttimen toiminnasta mitään muuta kun että onko suuttimen käämi ehjä. Neula voi silti olla jumissa ja suutin tukossa vaikka näyttäis mitä ohmeja.

Edit: käyn vähän hitaalla näin aamuisin ainakin tuon est-osalta...

Kirjoitettu

Oon ajoituksen säätötulpan (pultti tulpassa kiinni ja pyöritetään konetta molempiin suuntiin ja yläkuolokohta on puoli välissä) avulla saanu merkattua yläkuolokohdan kampiakselin hihnapyörään.

Mut huolestuttavahkosti tää on tuon hihnapyörän kehällä n. 30mm sivussa tehtaan merkkaamasta urasta ja merkistä.

Vähän epävarmuutta että kumpaan luottais enemmän..

Nyt ennakko on säädetty niin että mun merkkaama yläkuolokohta on ennakon 0 kohdalla, ja tehtaan ura siel jossain -15-20 ennakossa

Kirjoitettu

En muista 3.1 konetta tarkkaan mutta jos kampiakselin dampperi on kumikehällä niin on tyyppivika että kumi väsyy vanhimmiten ja dampperin ulkokehä liikkuu.

Luota siihen omaan merkkiin ja säädä sen mukaan.

Kirjoitettu

Tuossa yläpuolella olevassa kuvassa vähän hämmentää että mulla on kyl -92 3.1 ja polttoainejärjestelmän psi on 47..

No mutta, tänään jatkettiin.

Imusarjan yläosa, Fuel rail ja suuttimet taas irti. Koska mulla nyt on uusia ja vanhoja suuttimia (jep, valitettavasti kaikki ei VIELÄ uusia), ja koska tosta suuttimien piuhasarjasta vois päätellä, että suuttimet on kahdessa sylinteriryhmässä, (1,3,5 ja 2,4,6), päätin "huijata" ECM:ää niin että laitoin uudet suuttimet toiselle puolelle ja vanhat toimivat (?) suuttimet toiselle puolelle.

Kaikki taas takas kiinni.

Oon tän taistelun aikana irrottanut virranjakajan kahdeksan kertaa, ja yhdellä ensimmäisistä kiinnityskerroista sain jakajan kannen ruuvin katkeamaan. Sen jälkeen oon kiristänyt jakajan kannen vain sormikireyteen. Nyt huomasin, että jakajan kansi heiluu epäilyttävästi. Nyt kiristin sitä selkeesti enemmän.

Ajoituslamppu käteen. Itse tekemä merkki (jota nyt käytän oletukseksi "oikeana", koska se on oikein itse mitattu), laukkaa kuin ravihevonen ;D

Nyt sitten se EST-BYPASS liitin irti, ja kas! Merkki pysyy hienosti kohdallaan. Ennakko 9-10:iin.

Nyt ollaan jo todella lähellä. Auto ei enää sammu ja käyntikin on nyt jo huomattavasti parempi. Joku papparainen tai autoja tuntematon ihminen vois ajaa tollasen tyhjäkäynnin omaavalla autolla huomaamatta mitään, tai kusettava autokauppias vois väittää et auto käy hienosti. Auto on siis ihan täysin ajokuntonen nyt.

Mut sellasta ihan pientä pätkimistä on vielä jäljellä. Ajoituslamppua käyttäessä merkittävää lienee se että aina kun tulee sellanen ihan pieni pätkäsy käynnissä, niin ajoituslamppu sammuu. Ja syttyy taas heti kun pätkäsy loppuu. Tää vois ny ekaa kertaa viitata johonkin sähköjuttuun enemmän?

Kierroksia kone ottaa komeesti eikä muutenkaan sammu ollenkaan, paitsi virta-avaimesta :D

Putkista tulee vähän sinistä savua, se mua vähän huolestuttaa kans..

Heti kun rahatilanne paranee niin tilaan kolme uutta (ehdottomasti ihan samanlaisia kuin nämä jo tilatut uudet) suutinta.

Kirjoitettu

Ajoituslamppua käyttäessä merkittävää lienee se että aina kun tulee sellanen ihan pieni pätkäsy käynnissä, niin ajoituslamppu sammuu. Ja syttyy taas heti kun pätkäsy loppuu. Tää vois ny ekaa kertaa viitata johonkin sähköjuttuun enemmän?

jos sulla on stroboskooppi,silloin sulla katkee 1:sen sytysjohtimessa jännite,mutta miksi  ::)

Kirjoitettu

Hyppivä ennakko viittais vikaan joko pickup-coilissa tai sytkämoduulissa tai boxissa (siis est toiminnassa). Moduulista aloittaisin...

Kyllä sen ennakon kuuluukin liikkua kierrosten mukaan mutta ei sais hyppiä eikä tehdä äkkinäisiä liikkeitä.

Tai sitten jakajan kansi lyö läpi ja strobo näyttää välillä viereisen pytyn kipinän.

Yhden (tietyn) pytyn pätkiminen johtuu yleensä korkeajännitepuolesta. Tulpat/piuhat/jakaja.

Kirjoitettu

Yksikin ehjä virrajakajan kannen kierre voi riittää.

Kierre on valitettavan pieni ja ei vaadi paljoa voimaa korkatakseen.

Jos koppa pääsee kuitenkin elämään, niin ei 2mm. suuremman kierteen tekeminen kierretapilla ole ongelma.

Jos asut pk-seudulla niin ota yhteyttä.

Itse karsastan eri suutin sarjojen naittamista keskenään.

Niissä voi max tuotto olla about sama, mutta silti tuotoissa eroja.

Tarkoittaa sitä, että jotkut sylinterit käy rikkaalla ja toiset laihemmalla.

Lambda korjaa vain kaikkien sylinterien keskiarvon.

Koskee kaikkia halppis suuttimia, mutta tärkeää etenkin tehokkaissa ja vähäpäästöisissä moottoreissa.

Kuvassa esimerkki halppis sarjasta.

Hyvissä suuttimissa tuottojen välinen ero alle 1%.

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20150715_001_zps6pfdnmqr.jpg~original

Kirjoitettu

Joo mä kattelin tuota sivustoa eilen. Olis ihan mielenkiintosta saada jotain tuloksia tolla mittauksella et mitä noi vanhat suuttimet sanoo, ihan mielenkiinnosta, vaikka nykyajan meininki onkin et "osta vaan uudet"

Kirjoitettu

Väittäisin ettet halua tietää totuutta kun ei vissiin virimosa kyseessä.

Ilmakaan ei aina jakaannu 100% tasan joka pyttyyn tai polttoaine.

Alle 50hp/L sillä ei niin merkitystä, ellei halua hifistellä?

Ecu tähtää wot 12.7afr, mutta jos totuus on pyttykohtaisesti 12.2-13.2, niin mielestäni ihan ok ilman ahdinta tai ilokaasua.

Kirjoitettu

En mä saa tätä jotenki enää pätkimään, käy nyt tyhjäkäyntiä yllättävän hyvin. Sain jopa käytyä lähipostissa tällä, jotakin hyötyä tästäkin autosta..  ;D

Ainut ero et kävin samalla tankkaamassa. Aika kaukaa haettua mutta.. vai olisko niin et nyt ku sai jo vähän ajettuakin niin lämpeni sen verran et käy nyt ok.

Sytytyshetkeä taas kattelin. EST BYPASS-liitin irti niin mun omasta merkistä ennakko on 9. Kun EST BYPASS-liitin on kiinni niin ennakko on huomattavasti enemmän.

Huomasin samalla että kas, kun EST BYPASS-liitin on irti niin tyhjäkäynti on parempi. Kun liitin on kiinni, ennakko on paljon enemmän ja aina välillä ennakko menee vielä vähän isommalle, jollon tyhjäkäynti vähän heikkenee, kunnes säätö säätää ennakon takaisin.

En sit tiä.. huomenna vois käydä vähä cruisaamassa  8)

Kirjoitettu

1320electronisilta tilasin ALDL-USB piuhan jota vois käyttää Tunerpro RT:n kanssa, mut en ole saanu sitä vielä toimimaan, meil on keskustelut menossa ko. firman jäbän kanssa et sais sen iskuun niin vois vähän yrittää katella sillä jotain

Kirjoitettu

....

Ainut ero et kävin samalla tankkaamassa. Aika kaukaa haettua mutta.. vai olisko niin et nyt ku sai jo vähän ajettuakin niin lämpeni sen verran et käy nyt ok.

Sytytyshetkeä taas kattelin. EST BYPASS-liitin irti niin mun omasta merkistä ennakko on 9. Kun EST BYPASS-liitin on kiinni niin ennakko on huomattavasti enemmän.

Huomasin samalla että kas, kun EST BYPASS-liitin on irti niin tyhjäkäynti on parempi. Kun liitin on kiinni, ennakko on paljon enemmän ja aina välillä ennakko menee vielä vähän isommalle, jollon tyhjäkäynti vähän heikkenee, kunnes säätö säätää ennakon takaisin.

Jos tankissa on vanhaa bensaa (vuodenkin) niin vaikuttaa aivan varmasti käyntiin. Uuden lisääminen ei välttämättä auta ennen kun vanhat on kokonaan pois.

Ennakko vaikuttais muuten olevan ok (tyhjäkäynnillä yli 20 ja muuttuu kierrosten mukaan) mutta hyppiminen viittaa sytkämoduulivikaan.

Jos perusennakolla käy paremmin kun normaalilla eikä bensa ole vanhaa niin tarkista vielä kertaalleen että YKK-merkki on dampperissa varmasti oikein ja 1. pytystä.

Kirjoitettu

Ihan hyvä idea, sytytyshetken voisi jälleen kerran huomenna tsekata, on tullut jo tutuksi

Kirjoitettu

Lisäksi kannattaa merkata viiva myös dampperin "napaan" eli kumikerroksen molemmille puolille. Näkee sitten jos kehä liikkuu.

Saattaa olla niin löysä että merkki muuttuu ennen kun sytkän ehtii säätämään...

Ainakin joissain kaseissa on jakopään kopassa merkkejä ennen ja jälkeen YKK, tarkista että merkki mihin säädät on nimenomaan ennakkoa eli 0-merkistä vänkärille päin ;)

...ja 1. pytty on kasista poiketen vänkärin puolella :W niinkuin aiemmissa kuvissa.

Kirjoitettu

Puuhasteltu on taas tämä päivä, esim virranjakaja taas purettu ja kasattu, mut tilanne ei ole muuttunut..

Autolla voi nyt ajaa ihan normaalisti, eikä huomaa et olis yhtään mitään vikaa, kiihtyy ja ottaa kierroksia hyvin.

Mut sen verran toi tyhjäkäynti on epätasasta, et se vaikuttaa niin että aina kun pysähtyy liikennevaloihin niin auto sammuu. Lähtee avaimesta kyl hienosti uudestaan käyntiin.

Suuttimista tosiaan edelleen kolme on uutta, kolme vanhaa, kai se sit on seuraava tosiaan.. alkaa ideat muuten käydä taas vähiin

Kirjoitettu

Ota ja jätä lambdan johto irti ja käytä akunkenkä irti vähäksaikaa.

Jos käynti paranee niin ainakin lambda vaihtoon. Mielellään joka tapauksessa.

Varsinkin 1-johtoisen lambdan elinikä on muutama vuos ajetaan vähän tai paljon.

Huono lambda sotkee seokset erittäin tehokkaasti ja opettaa boxin "väärille" tavoille. Sähkökatko poistaa opitut säädöt.

Kirjoitettu

Juu lambdan piuhan mä irrotin viime viikol ja kokeilin ni ei mitää vaikutusta, mut en sillon käyttäny akunkenkää irti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...