Jump to content

1977 Trans am


Puman

Recommended Posts

Elikkäs 1977 vuosimallin Trans am tuli hankittua. Kovakattoinen. Koneena Oldsin 405. Kaikki Californian saastelaiteet vielä päällä. Katit lensi jo mäkeen. Päällä Californian auringon polttama orkkisväri Goldenrod Yellow. Aika kauhtuneen näköinen maali eikä olisi uutenakaan suosikkini, mutta auto on koko ikänsä LA:n ja San Diegon välillä viettäneenä ruosteeton. Musta sisusta ja mustat kangaspenkit. Sisustakin osin auringonkärventämä.

 

Nyt olis muutama kysymys mielessä.

 

1. Kannattaako ruosteetonta orkkispohjaa maalailla millään tavoin? Jos autosta pitäis päästä eroon, niin onko etu, että ostajalle voi näyttää ehjää orkkispohjaa vai olisiko uusi hieno uusi maali pohjassa parempi? Auto ei tule näkemään talviajoa ja sadepäiviäkin vältellään.

 

2. Auto tulee saamaan uuden maalipinnan. Eli mikä väriksi? Orkkis goldenrod on uutenakin aika laimea jo valmiiksi auringonpolttamalta näyttävä keltainen. Eli jos auto keltaisena pysyy, niin väriksi tulee uuden C7 Vetten / Camaron kirkas Velocity Yellow keltainen.

 

Toinen vaihtoehto on sitten musta. Mikä tarkoittaa sitä,  että tästäkin tehtäisiin taas yksi Bandit- replica kultateippeineen ja kaikkineen. Jos autoa pitäis myydä, onko mustaa Trans amia helpompi kaupitella kuin keltaista?

 

Ensimmäinen työ on kuitenkin alustaremppa takapäähän. Lehtijousien ja vakaajatangon puslat ovat ilmeisesti alkuperäiset ja aivan murentuneet. Ja sen kyllä huomaa ajossa. Ja samalla vaihtaa jouset ja iskarit myös.

 

Miten tänne sai laitettua kuvia?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jenkkiautoja harrastava maalari kaveri sanoi, että varmin tapa on hioa pellille.

Ei ollut varma missä vaiheessa 70-lukua GM alkoi käyttämään thermomaalin sijaan 2-komponentti maalia.

Mutta lupasi kysyä kolleegoiltaan.

 

Väri on ihan omasta mausta kiinni.

Jos pienintäkään epäilyä jälleenmyynnistä, niin se musta on melko varma valinta.

Link to comment
Share on other sites

Thermoplastia käytettiin vielä yleisesti -80 luvulla ja satunnaisesti senkin jälkeen,löytyy siihen maalit jotka toimii sen päällä,mutta jos varman päälle niin pellille.

Link to comment
Share on other sites

Jenkkiautoja harrastava maalari kaveri sanoi, että varmin tapa on hioa pellille.

Ei ollut varma missä vaiheessa 70-lukua GM alkoi käyttämään thermomaalin sijaan 2-komponentti maalia.

 

-85-86 jäi thermoplastinen pois firebirdeistä
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pumpulta kaasarille menevä putki puuttuu kuvasta, vai saitko ehjänä auki?

 

Jeps. Ehjänä aukesi ja saa puhdistettuna toistaiseksi jatkaa palvelustaan. Bensapumpuista mietin hetken sähköpumppua, mutta sitten päätin, että museoautossa on vanhassa vara parempi. Mekaaninen pumppu on aika halpa ja yksinkertainen uusia, jos se, jenkkiosien nykylaadun tuntien, hajoaa. Tosin tämä oli Made In Canada. Mutta itse komponentit voivat tulla jostain, mistä saa tosi halvalla.

 

Seuraavana työn alla täydellinen takapään alustaremppa. Uusi paksumpi vakaajatanko puslineen, uudet lehtijouset puslineen ja uudet iskarit. On siinä hirveä määrä rautaa, kun FedExin kuriiri roudasi kuistille.

 

Oli muuten hauska irroitettava se lehtijousen auton peräpäänpuoleinen ylempi pultti, joka menee rungon läpi menevän puslan läpi. Ei halunnut aueta sitten millään.  Rälläköidä ei uskalla, koska talli ei ole tulityöpaikka ja kaikkea palavaa ympärillä eikä sinne rälläkkä mahtuisikaan. Liekkikuumennusvälineitä en omista enkä viitsi tämän takia hankkia. Kerkesin jo aloittaa pultin hitaan katkaisutyön rautasahanterällä mutterinjuuresta vähitellen jurskuttaen, kunnes naapuri tuli kysymään mitä hittoa mä teen.  Häneltä sain mutterimurskaimen, joka sopii mitä ahtaimpiin koloihin ja sopukoihin. Panta vain irroittettavan (murskattavan) mutterin ympärille ja sitten räikkäavaimella alat kiristää katkaisuruuvia. Teräväkärkinen katkaisuruuvi mutteria vasten kiristyessään lopulta halkaisee mutterin ja sen jälkeen halkaistu mutteri pyörii pois pultilta lähes sormivoimin. Toimitaperiaate on sama kuin keskiaikaisessa peukaloruuvi-kidutusvälineessä. Koskaan en ollut moisesta laitteesta kuullutkaan ja mietin miltä kaikelta olisin elämäni autorempoissa säästynyt, jos olisi ollut tuollainen aikaisemmin käytössä. Nyt on.

Link to comment
Share on other sites

Jeps. Ehjänä aukesi ja saa puhdistettuna toistaiseksi jatkaa palvelustaan.

 

Liekkikuumennusvälineitä en omista enkä viitsi tämän takia hankkia.

 

Hyvä että sait ehjänä. Tuossa etulähtöisenssä Rokkiorkassa tulee melko ikävä kurvi ettei se osu siihen termarinkoppaan, että se jää aika helposti ilman tosi hyvä vehkeitä tekemättä...

 

Tällanen on tosi kätsy, ja tollanen pullo riittää tällasissa harrestehommissa monta vuotta, eikä vaihtopullo ole pahan hintainen.

 

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10093931

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heip. Miten muuten irroitetaan se mittariston alumiinien taustalevy? Se joka on joko kultainen tai hopea. Rattiputki on pudotettu, kolme yläruuvia avattu, ja sitten? Edelleen on alareunasta kiinni.

 

Yritin laittaa kuvia. Virhettä tuuttaa.

Link to comment
Share on other sites

Miten pystyy muokkaamaan Iphone kuvia, että ne sopisi tänne?

 

Nyt Iphone kuvat ovat 2,6Mt kokoisia ja taitavat olla liika suuria, että saitti ne voi julkaista.

 

kuvaa lähettäessä mulla ainakin voi valita valikosta : pieni,normaali,suuri tai todellinen koko

Link to comment
Share on other sites

Nyt on taas hyvät neuvot arvossaan. Olen vaihtamassa mittariston linssejä ja kuinka tuo mittariston linssin läpi tuleva kellon säätönamikan nuppi olisi tarkoitus irrota? Onko se kierteellä vai miten?

Link to comment
Share on other sites

Vai oliko siinä keskellä ihan pieni ruuvi? ???

 

Ainakin Varaosia taitaa löytyä molempia. Eli keskusruuvilla tai kierteellä. Tässä ei tauda ruuvia olla. Eli jos nuppi on kierteellä niin vasempaan päin vissiin aukeaa. Mutta saattaa olla, että siellä on liimaa seassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kultaiset Snowflaket olisi tarkoitus tilata Year Onelta. Kumpaa kokoa jengi suosittelee? 15x8 vai 17x9.

 

Sanovat, että suuremman vanteen matalampi rengasprofiili parantaisi ajettavuutta.

 

Mahtaisiko löytyä tollaiset täältä Suomesta?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...