Jump to content

1977 Trans am


Puman
 Share

Recommended Posts

Käsittääkseni on kiinni yhdellä mutterilla kick paaneelin päällä ja kahdella pultilla tulipellissä. Mutterit konehuoneen puolella

 

Ja konehuoneen puolella oleviin mutteteihin pääsee käsiksi auton alta?

 

Niin paljon olisi mielenkiintoisia kuvia laittaa, mutta kaikki kamerat tekee liika suuria kuvia. Jopa 10 vuotta vanha paristo digikamera

Link to comment
Share on other sites

Niin paljon olisi mielenkiintoisia kuvia laittaa, mutta kaikki kamerat tekee liika suuria kuvia. Jopa 10 vuotta vanha paristo digikamera

 

Muuta kuvan koko esim Windowsin Paintilla, silläkin onnistuu RESIZE:llä ja löytyy vakiona kaikista Windows koneista. Helppo homma.

 

Mutta tässä kans olisi hyvä parannuksen paikka forumille, sais olla tässä forumilla sisäänrakennettuna tuo kuvien pienennnys jo kuvaa ladattaessa, onhan se itestäkin turhauttavaa kun jokainen kuva minkä täällä julkaseen esim puhelimestaan niin joutuu käyttää kuvankäsittelyn kautta  :-[

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Kuskinpuolen sisälokari irti ni sit pääsee käsiksi seisontajarrun muttereihin

 

Jeps. . Irrotin lokarit, kun vaihdoin apurungon puslat eli nuo body mount bushingsit. Uretaaniset ovat nämä uudet. Ovathan ne jämäkät mutta muuten ovat kuin voi vittu. Siis tärinätaso on ihan mieletön ja alusta on mallia jäykkä. Orkkis kumipuslien kanssa auto oli pehmeän mukava ja lähes äänetön. Kuin leijuisi tien päällä.

 

Kiiresti kumipuslat takaisin. Firebircentralista saa orkkis kumipuslasarjan, mutta summitilla olisi kumiset puslasarjat 72 firebirdiin ja näyttävät orkismallia paremmalta. sopiiko 72 puslat 77 aan?

Link to comment
Share on other sites

Jeps. . Irrotin lokarit, kun vaihdoin apurungon puslat eli nuo body mount bushingsit. Uretaaniset ovat nämä uudet. Ovathan ne jämäkät mutta muuten ovat kuin voi **sviddu**. Siis tärinätaso on ihan mieletön ja alusta on mallia jäykkä. Orkkis kumipuslien kanssa auto oli pehmeän mukava ja lähes äänetön. Kuin leijuisi tien päällä.

 

Kiiresti kumipuslat takaisin. Firebircentralista saa orkkis kumipuslasarjan, mutta summitilla olisi kumiset puslasarjat 72 firebirdiin ja näyttävät orkismallia paremmalta. sopiiko 72 puslat 77 aan?

 

Eturungon puslat ilmeisesti radiator supportin puslia lukuunottamatta samat. Nuo on erilaiset vanhemmissa. Kannattaa vielä varmistaa nuo muutkin.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Auton purku menossa maalausta varten. Vaiheena kojelaudan irroitus.

 

Homma pysähtyi lämmityslaitteen ( heater control unit) irroitukseen. Tuulettimen katkaisijan pistokeet ei irtoa millään. Millä keinolla olette noita pistokkeita irrottaneet? Voimaa käyttämällä pelkään lopulta hajottavani pistokkeen.

 

Kävi jo mielessä katkoa piuhat ja korjata sitten abiko-liittimillä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Projekti etenee.

 

Auton sisusta on nyt purettu irti kojelautaa myöten maalausta varten. Nyt työvaiheena on ovipahvien irroitus.

 

Mite nuo oven kiinniveto-käsikahvaremmit irroitetaan? Käsittääkseni kiinnitysruuvit on noiden remmien päissä olevien kromihattujen alla. Eli miten noi kromihatut lähtee rikkomatta, että pääsee vetoremmin ruuvaamaan irti?

 

siis tämänlainen ovikahva

 

https://www.firebirdcentral.com/1970_1977_Deluxe_Interior_Door_Pull_Grab_Kit_p/int-2413.htm

Link to comment
Share on other sites

Projekti etenee.

 

Auton sisusta on nyt purettu irti kojelautaa myöten maalausta varten. Nyt työvaiheena on ovipahvien irroitus.

 

Mite nuo oven kiinniveto-käsikahvaremmit irroitetaan? Käsittääkseni kiinnitysruuvit on noiden remmien päissä olevien kromihattujen alla. Eli miten noi kromihatut lähtee rikkomatta, että pääsee vetoremmin ruuvaamaan irti?

 

siis tämänlainen ovikahva

 

https://www.firebirdcentral.com/1970_1977_Deluxe_Interior_Door_Pull_Grab_Kit_p/int-2413.htm

 

Ei nyt varsinainen vastaus, mutta olethan huomannut että se kromihattu on 2 osainen:

https://www.thepartsplaceinc.com/product/1974/1974-chevrolet-el-camino-door-interior-pull-strap-end-cap-chrome-insert-2-pieces-chrome-plastic-with-brushed-insert-each/76798

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

 

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?

Link to comment
Share on other sites

Noihan se menee, about. Malttia hommaan ja järjestyksessä lastan kanssa kuplat ja vesi pois muttei mitään tupakkataukoja kuitenkaan  ::)

Link to comment
Share on other sites

Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

 

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?

 

Oletko ajatellut lisätä kuviot maalaamalla? Tein omaani niin ja hyvä tuli.

 

Link to comment
Share on other sites

Oletko ajatellut lisätä kuviot maalaamalla? Tein omaani niin ja hyvä tuli.

 

Laitatko kuvia tuosta toimenpiteestä että miltä näyttää valmiina? Tuo voisi olla viisain vaihtoehto, tarrathan elää vuosien saatossa kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

 

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?

 

Tarroja itse yleensä oon aina laittanut just tuollain eli suihkepullo missä on vettä melkein ihan täyteen asti, ja vain tippa tai kaksi astian pesu ainetta, esim. fairy.

 

Tippa tai pari yleensä riittää, sormenpäillä voi sitten koittaa miten saippuaista ja liukasta siitä tuli, liian saippuamainen seos ei oo hyvä, kun sillon tarrat liikkuu melkein liiankin hyvin maali pinnan päällä, mikä lisää riskiä että tarra päätyy pieleen/vinoon.

 

Jos on jotain tavis tusina liima merkkejä, niitä voi koittaa pari liimailla, jos haluu testata saippua seosta, samalla saa tuntumaa tarran laittoon jos niitä ei oo pitkään aikaan tai ennen laittanut, ennenkuin alkaa isoa tarraa laittamaan.

 

Itse laitoin suht ison kotkan kone peltiin vuosia sitten, kaveri kannattaa ehottomasti olla mukana sillon kun isoja tarroja laittaa, itse aikoinaan laitoin puhtaalle ja kuivalle kone pellille tarran niin, että sumuttelin saippua vettä kone pellin päälle ja vähän tarraan, ja maalarin teipillä voi ensin teipata vähän merkkiä kone peltiin ennen kuin aloittaa tarran laiton, että on tarra sitten kohdillaan, tosin aavistuksen verran, riippuen tarran koosta ja mallista, sitä voi vähän liikutella vaikka se on jo paikoillaan, se on sen saippua veden niksi, ja se että ei yleensä jää ilmakuplia kun saippua vedellä ja muovi laastalla sitten varovasti raapustelee veden pois, liian kovaa ei raappaa kannata painaa, ettei tarra liiku, tosin isommat tarrat ei pahemmin liiku jos niitä ei varta vasten koita vähän liikuttaa.

 

Sellaistakin niksiä voi koittaa että jos tarra tulee, vaikka jos konepeltiin kotkaa laittaa, maalauksen yhteydessä ennen lakkausta, mutta kerran on siitä kokemusta että miltä sellainen sitten näyttää, kun maalari sen laittoi kun itse halusin kotkan lakan alle, muuten tuli hyvä mutta maalaus uuniin kun auto menee, niin vinyyli tarra ottaa siitä nokkinsa, uuni on niin kuuma että tarraan tulee kuplia vähän sinne sun tänne, sitten kun se on lakan alla, niin minkäs teet.  :o

 

Mukavempi se on lakan päälle laittaa, saapahan sitten joskus tarran pois jos haluu ilman että joutuu lakan hiomaan pois tarran tieltä ennenkuin sen pois saa, sitten joutuu vielä uudestaan lakkaamaan. 

 

Sulla jos on auto maalaamossa, niin uuni tuoreeseen maali pintaan ei kannata mun mielestä heti mitään laittaa, maali on sen verran pehmoinen että jos vaikka kone pellin painaa kämmenellä kiinni, voi jälki jäädä maaliin. Onko se 4 viikkoo nykyään, millon vasta maalattuu autoo kantsii edes vahata, ennenkuin maali on kunnolla kovettunut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

 

Tarroja itse yleensä oon aina laittanut just tuollain eli suihkepullo missä on vettä melkein ihan täyteen asti, ja vain tippa tai kaksi astian pesu ainetta, esim. fairy.

 

Tippa tai pari yleensä riittää, sormenpäillä voi sitten koittaa miten saippuaista ja liukasta siitä tuli, liian saippuamainen seos ei oo hyvä, kun sillon tarrat liikkuu melkein liiankin hyvin maali pinnan päällä, mikä lisää riskiä että tarra päätyy pieleen/vinoon.

 

 

Siis pari tippaa Fairya (0,10 ml) siis tosiaanko riittää reilun puolen litran sumutepulloon, että toimii?

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

Siis pari tippaa Fairya (0,10 ml) siis tosiaanko riittää reilun puolen litran sumutepulloon, että toimii?

 

Juu, ihan tippa tai pari riittää, muuten voi vaan tulla liian liukas vesisaippua seos, jolloin se vaikeuttaa tarran laittoa, kun tuppaa tarra liukumaan liiankin paljon maalin päällä,

toki jos niin kävis, niin varovasti tarraa raottaa ja suihkuttaa enemmän lantrattua vettä missä on vähemmän saippuaa.

 

Hiusten kuivaaja on myös hyvä olla, varsinkin jos tuntuu että tarra tuppaa olemaan liian liukas maali pinnan päällä, toki sen kohdan mihin tarra tulee, tarkistaa että ei oo likaa eikä mitään pölyä maali pinnassa.

 

Niin, ja muista ravistaa pulloa hyvin, ensin tippa pari astian pesu ainetta, esim. just toi vihree fairy käy, sitten vettä sekaan, ja jos ihan viimosen päälle haluu varmistaa, niin sormen päihin kun suihkauttaa saippua vettä, niin aivan aavistuksen verran sais tuntua että on liukkaan tuntuinen saippua vesi, jos on liukkaampi, niin ei se maata kaada, on vaan sitten työläämpi laitella tarroja paikoilleen kun tuppaa tarrat liukumaan turhankin hyvin maali pinnassa, toki hiusten kuivaajalla ja muovi laastalla saa autettua tilannetta, mutta on vain työläämpää sitten, ja toki maltti on valttia, hissun kissun hyvä tulee, tarran päällimmäistä kalvoa

ei kannatta hoputtaa kun sitä ottaa pois, joskus itse milli milliltä on saanut kalvoa irroittaa, ja välillä hiusten kuivaajalla ja muovi laastalla pyyhkii tarraa jos on tuntunut että tarra jää kalvoon kiinni kuin mitä maalipintaan, toki kulma on tärkee myös, pysty suorassa ei kannata irroittaa kalvoa, oliko se nyt jossain 45 asteen kulmassa on ok.

 

Jos jonkun tarran laittaa paikoilleen ilman pois veettävää suoja kalvoo, on sekin jees, tosin vähän riski alttiimpaa, ei oo mukava jos tarra menee vahingossa kaksin kerroin jostain kohtaa, silloin se on melkein pilalla

varskinkin jos ei oon suihkuttanut saippua vettä tarraan ja taikka maali pintaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Jeps. Eli auto on taas kotitallissa uudessa hienossa mustassa kuosissa. Oli kyllä mainio idea maalarilta antaa pohjamaalin painua sen melkein 5 kk ennenkuin varsinaista maalipintaa alettiin vetämään. Lopputulos on, ...kuin uusi. Ellei parempi. Kyllä vaan tämä auto pitää olla musta eikä mikään muu.

 

 Nyt on sisustan kasaus menossa ja kojelauta saatu ehjänä ja halkeamattomana takaisin paikalleen. Ennen sitä kickpanelin ruuvaus paikalleen kuskin puolella oli aika kellosepäntyötä, kun se seisontajarrun poljin rajoittaa työtilaa. Seisontajarrua en koskaan irrroittanut tulipellistä. Vain ne kaksi mutteria, jotka menee kickpanelin läpi.  Nyt kun tilaisuus oli, vuorasin lattiat ryssäläisellä  STP-äänieristematolla ja päälle äänieristehuopaa. Mutta muutoin tilat sisustan kasaukseen ovat ruhtinaaliset verrattuna 1969 Corvetteen. Kaikille johdoille on kunnolla tilaa. Tein kaikille kojetaulun mittarien ja sähkölaitteiden johdoille kunnolla jatkoa, että tulevaisuudessa niiden irroittaminen on helpompaa ja mittarin saa vedettyä kunnolla ulos kojetaulusta syliin ennen töpselien irroitusta.

 

Mutta tarroitukseen taas. Olen nyt kuivaharjoitellut tarrojen laittoa ilman tarroja. Ja vaikuttaa siltä, että se konepellin lintu ei ole lähimainkaan haastavin rasti. Miten ihmeessä saada katon poikki menevät tarrat suoraan? targa mallissa kattopalat poistamalla pääsee lähemmäksi työkohdetta, mutta coupemallissa käsien on venyttävä aika hyvin. Katon päällekään ei voi nojata itseään. Ilmeisesti pitää rakentaa jonkinlaiset maalaustelineet auton sivuille,e ttä pääsee puolimertiä ylemmäksi.

Link to comment
Share on other sites

Laitahan nyt jo niitä kuvia ku liittäminen ei enää tämän helpommaksi muutu 😎 Laita kuvia siitä millanen se oli tullessaan ja nykytilasta, kiinnostaa nähdä minulla ja varmasti monella muullakin 👍

Link to comment
Share on other sites

Auto oli hankintahetkellä ihans emi siisti. Maali kulahtanut, pinta lommoinen, naarmuinen, mutta ruosteeton, mikä oli pääasia.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...