Jump to content

PA-kulutus

HONDA-MAN

Recommended Posts

Kirjoitettu

oma 5.7 tpi formula vei seka ajossa reilun 12 litraa ja kaunpungissa polkien yli 17... hämeenlinnan keikalla nätissä ajossa 10 litraa sadalla km.... :)

Tämänkin kommentin perusteella epäilykseni vain kasvavat, että tuossa omassa myllyssä on nyt jotain hämminkiä. En minä tunnu pääsevän alle 15 litran / 100 kilometriä sitten niin millään - ei vaikka miten ajaisi matkaa pintakaasulla.

Pitääpä käydä oikein tankilla ja katsoa mitä tuo auto on nyt viimeisen 100 kilometrin aikana kuluttanut.

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlackZ

7

• japa350

6

• KKOSKINEN

4

• Jarno

4

Kirjoitettu

kyllä tuntuu toi oma menevän helposti alle 15 jos vaan ajaa nätisti...muutama kiihdytys kumminkin vielä sallitaan... muuttuiko kulutus vasta huolto toimenpiteiden jälkeen? ::)

Kirjoitettu

Voisikos vanha kulahtanut katti nostaa kulutusta....

Ajattelin vaan kun tossa meidän ponussa tuntui kulutus laskevan kun vaihdoin alkuperäisen katin uuteen hengittävämpään malliin...

Kirjoitettu

kyllä tuntuu toi oma menevän helposti alle 15 jos vaan ajaa nätisti...muutama kiihdytys kumminkin vielä sallitaan... muuttuiko kulutus vasta huolto toimenpiteiden jälkeen? ::)

En tiedä... Kulutusta rupesin tarkkailemaan vasta huoltotoimenpiteiden jälkeen. En jotenkin oikein jaksa uskoa että nuo suotimien- ja öljyjen vaihdot olisivat mitenkään voineet nostaa kulutusta.

Kävin juuri tankilla ja niin vain näyttää taas menneen 17,2 litraa / 100 kilometriä kohti. Jotenkin alan olla varma että tässä on nyt jotain mätää. Kone kuitenkin tuntuisi olevan päällisin puolin kunnossa. Käynti on ok (ainakin meikäläisen korvaan). Vikakoodi ilmoittaa että EGR-ei toimi (muistaakseni koodi 32 tai 34). Tuo vikakoodi on on ollut tuossa siitä asti kun olen auton viimekesänä ostanut. Tosin voiko tuo EGR-venttiilin toimimattomuuskaan nostaa kulutusta noin paljoa.

Onko ideoita mikä tuota kulutusta voi nostaa?

Kirjoitettu

Jos mulla olis tollanen tilanne veisin testeriin. Siitä näkis heti jotain. Noista vaihdetuista vois kuvitella olevan vaikutusta vain ilmansuodattimella. Jos se olis maanantaikappale.

Kirjoitettu

eikös tuon saa selville pakokaasu testerillä,selviää onko seokset kohillaan :-[

Kirjoitettu

Voisikos vanha kulahtanut katti nostaa kulutusta....

Ajattelin vaan kun tossa meidän ponussa tuntui kulutus laskevan kun vaihdoin alkuperäisen katin uuteen hengittävämpään malliin...

Tuon katin kanssa oli kyllä pikku ongelmia viimetalvena. En tiedä oliko katti päässyt jäätymään vai mistä oli kysymys, mutta sen (tai oikeammin niiden, tuossa autossa on nimittäin kaksi katalysaattoria) sisältä kuului ihme kolinaa. Kun vein auton huoltoon (muusta syystä) lensi hallin lattialle palanen katalysaattorin sisuksia. Kolinat loppuivat siihen. Tämä siis viime talvena.

Jos mulla olis tollanen tilanne veisin testeriin. Siitä näkis heti jotain. Noista vaihdetuista vois kuvitella olevan vaikutusta vain ilmansuodattimella. Jos se olis maanantaikappale.

Katsastus on edessä tämän kuun aikana joten silloihan tuo auto menee testeriin. Tosin jos tämä katsastus on yhtään samanlainen kuin viime suvena, niin tuosta pakokaasutestistä ei kyllä paljoakaan irti saa. Viimeksi katsastumies oli huulipyöreänä kun oli päästöissä liikaa ilmaa. Selvitteli asiaa aikansa toimstossa ja lopulta sitten totesi ettei näissä ilmapumpullisissa autoissa taida päästöjä saada mitattua. Leima kuitenkin tuli joten se siitä mittauksesta.

Kirjoitettu

Onko ideoita mikä tuota kulutusta voi nostaa?

Mitä nyt on näitä eri autosivuja seurannut, niin viallinen lambda-anturi on ollut aika usein syyllinen. Jos ei ole tietoa koska vaihdettu, niin se on kuitenkin kulutusosa jolla on tietty elinikä. Ei sen vaihto siis turhaa ole vaikkei syy siinä olisikaan. Näillä bensanhinnoilla osan hinta tulee nopeasti takaisin, vian haku vaan on vaikeata jos auto toimii ok.

Kirjoitettu

Mitä nyt on näitä eri autosivuja seurannut, niin viallinen lambda-anturi on ollut aika usein syyllinen. Näillä bensanhinnoilla osan hinta tulee nopeasti takaisin.

Tuosta ei ole tietoa milloin lambda olisi vaihdettu joten sen voisi kyllä vaihtaa. Minkä hintaisesta osasta on kysymys?

Kirjoitettu

Tuosta ei ole tietoa milloin lambda olisi vaihdettu joten sen voisi kyllä vaihtaa. Minkä hintaisesta osasta on kysymys?

US-Centerin nettisivuilta katsottuna hinta siellä n. 40 euroa

Kirjoitettu

US-Centerin nettisivuilta katsottuna hinta siellä n. 40 euroa

En itse sieltä Lambda-anturi nimellä löytänyt mitään, mutta se lienee tuo "Pakosarjassa oleva happisensori"? Vai olenko nyt aivan väärillä jäljillä?

Kirjoitettu

En itse sieltä Lambda-anturi nimellä löytänyt mitään, mutta se lienee tuo "Pakosarjassa oleva happisensori"? Vai olenko nyt aivan väärillä jäljillä?

Juuri siitä on kyse.

Kirjoitettu

Tänään kävin autoa näyttämässä katsastuskonttorilla ja niinhän siinä kävi, että päästöistä se pomppasi. Lambdan arvo oli liian korkea. Se oli jotain 1.1 kun se kuulemma saisi olla korkeintaan 1.

Tästä minä nyt mielellään vetäisin yhtäläisyysmerkin lambdan arvon ja rikkinäisen lambda-anturin välille. Kysyn nyt kuitenkin vielä viisaammilta, että voiko tuo korkea lambda arvo johtua jostain muustakin kuin vain särkyneestä lambda-anturista?

Meinaan vaan että jos tilaan tuon anturin ja vaihdan sen muttei ongelma korjaannukkaan sillä, niin tulee turhan kalliiksi käyttää tuota autoa aina uudelleen ja uudelleen katsastuskonttrorilla - menee niin sanotusti arpomiseksi. Siksi haluasin tietää kannattaako tuota vikaa etsiä myös jostain muualta kuin vain lambda-anturista?

Eikö muuten rikkinäisen anturin pitäisi pukata jotain vikakoodiakin? Sellaista kun ei tuossa ole näkynyt.

Kirjoitettu

eilen kävin leimalla... racinc katti yms tehoputkea niin arvo 0,9 ja faijan camaro mikä on 5.0 tpi peltisarjoilla...ilman kattia niin 0,7...

Kirjoitettu

Tänään kävin autoa näyttämässä katsastuskonttorilla ja niinhän siinä kävi, että päästöistä se pomppasi. Lambdan arvo oli liian korkea. Se oli jotain 1.1 kun se kuulemma saisi olla korkeintaan 1.

Jos päästöissä ongelmana oli ainoastaan lambda-arvo, joka pitäisi mennä siis välille 0.97-1.03, niin ei hätää. Kyseinen arvo ei näissä autoissa mene tuolle sallitulle alueelle, syynä on autossa oleva ilmapumppu. Tästä asiasta pitäisi olla konttoreilla erillistiedote, tuosta asiasta ei voi autoa hylätä. Tässä se tiedote Aken sivulta kopioituna

http://www.ake.fi/pdf/pakokaasupoikkeus5.pdf

Kirjoitettu

Eikö muuten rikkinäisen anturin pitäisi pukata jotain vikakoodiakin? Sellaista kun ei tuossa ole näkynyt.

Rikkinäinen lambda-anturi ei usein anna vikakoodia. Mulla oli anturin pää tipahtanut pakoputkistoon, eikä siitäkään koodia tullut.

Kirjoitettu

mulla kun lambda hajos niin kone hukku bensaan,ei käyny kuin yli kolmea tonnia ja kun kaasusta helppas sammu kuin saunan lamppu.lambdoista sen verran,alkuperäinen maksaa 150e,universaali 40e,laitoin halvemman, vanhasta vaan pistoke kun johdot täytyy muutenkin jatkaa.

Kirjoitettu

mulla kun lambda hajos niin kone hukku bensaan,ei käyny kuin yli kolmea tonnia ja kun kaasusta helppas sammu kuin saunan lamppu.lambdoista sen verran,alkuperäinen maksaa 150e,universaali 40e,laitoin halvemman, vanhasta vaan pistoke kun johdot täytyy muutenkin jatkaa.

Aika kallis tuo alkuperäinen lambda. :o South west tradelta ostin lambdan 39e ja siinä oli valmiina oikeanlainen pistoke.

Kirjoitettu

Puhutaanko 1 vai 3 johtoisesta anturista?

Paikallisessa AD-liikkeessä 1-johtoinen 28e

Kirjoitettu

Puhutaanko 1 vai 3 johtoisesta anturista?

Paikallisessa AD-liikkeessä 1-johtoinen 28e

South westilta ostettu 39e lambda oli 1-johtoinen ja siinä oli valmiina sopiva liitin johdossa.

Kirjoitettu

No niin. Aamulla sitten menin adrealiiniä reilusti veressä katsastuskonttorille tuo aken sivuilta tulostettu poikkeuslappu kourassa. Oli sama katsastusmies paikalla joka toissa aamuna pompautti tuon Firebirdini. Hän luki lapun läpi, sanoi että pitäisi varmaan sitten mitata ilman tuota ilmapumppua. Minä selitin että taitaa käyttännössä olla hieman hankalaa, sillä autosta pitäisi repiä se katalysaattorille menevä ilmaletku irti ja tulpata se jotenkin.

Kerroin että vuosi aikaisemmin samalla katsastusasemalla oli toinen katsastusmies vain jättänyt koko Lambdan -arvon huomioitta.

No lopulta homma meni kuitenkin putkeen ja viesti niin sanotusti perille. Eli auto ei pompannut nyt päästöistä. Sen verran pitää remontti kuitenkin tehdä että kuskinpuolen käyttötakajarru ei ottanut kunnolla kiinni - mäntä varmaankin jumissa tai ilmaa jarruputkessa.

Mitä tästä opimme? Opimme sen etteivät nuo katsastusmiehet aina ole näköjään tehtäviensä tasalla ja asiakkaan pitää itsekin olla valveutunut sekä tietää autojen tekniikasta ja toiminnasta jotain. Jos en olisi kyseenalaistanut katsastumiehen päätöstä koskien päästöjä vaan olisin vain vienyt auton huoltoon tai tilaillut siihen itse kalliita osia, olisi tästäkin hommasta tullut todella kallis tikki - aivan turhaan.

Pitää nyt vielä erikseen kiittää kaikkia vastanneita, saatiin tähänkin hommaan laki ja järjestys. Hieno foorumi ja hienoja ihmisiä - ei puutu muuta kuin se sähköpostimuistutus josta olen narissut ja pidempään. :D

Kirjoitettu

Itselläni vastaavassa autossa 3 pytyn sytytulpan eriste rikkoontui ja löi sieltä kipunan maihin, joten siellä

sylinterissä ei virrannut kuin palamaton polttoaineseos. Se taas puolestaan vaurioitti Lambda anturin ja ECM

herjas heti koodia 45. Ostin paikalisesta tarvikeliikkeestä uuden happianturin: Standar OE Plus SG5

(yksijohtoinen ja virallisella pistokkeella = plug and play, made in USA) hintaan 30,00.

Omani Lambda arvot ovat olleet viimeisillä 3:lla kerralla, 1,53 ; 1,35 ja 1,30

Ovat kylläkin tiedostaneet ilmapumpun ja tarkistaneet vain että putket menee kateille.

Kirjoitettu

Suomessahan harrasteautoilija on syyllinen kunnes toisin itse todistaa.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...