Jump to content

PA-kulutus

HONDA-MAN

Recommended Posts

Kirjoitettu

Mitä tästä opimme? Opimme sen etteivät nuo katsastusmiehet aina ole näköjään tehtäviensä tasalla ja asiakkaan pitää itsekin olla valveutunut sekä tietää autojen tekniikasta ja toiminnasta jotain. Jos en olisi kyseenalaistanut katsastumiehen päätöstä koskien päästöjä vaan olisin vain vienyt auton huoltoon tai tilaillut siihen itse kalliita osia, olisi tästäkin hommasta tullut todella kallis tikki - aivan turhaan.

Tätä olen ihmetellyt itsekkin. Kuinkahan paljon on turhaan vaihdeltu osia ja viety korjaamolle vian takia, jota ei ole olemassakaan. Ensimmäisen kerran kun vein Trans Amin katsastukseen 5 vuotta sitten, niin hylky tuli lambda-arvosta. No mulla oli kuitenkin silloin jo tieto tai epäilys tästä ilmapumpun "syyllisyydestä", ei ollut kuitenkaan mitään dokumenttiä esittää. Siellä reilun tunnin väittelin konttorilla hommasta, etsittiin kansioista jotain tiedotetta asiasta mutta ei löytynyt. Kai ne sitten väsyivät ja löivät hyväksytty leiman lappuun. Lupasivat selvittää asian pääkallopaikalta Helsingissä ja käskivät ottaa yhteyden viikon päästä, millainen tieto sieltä tulee, ettei tulisi ongelmia tulevaisuudessa. Soittelin sitten ja sanoivat, että homma selvä, asia on juuri näin. No, silti on joutunut vielä asiasta vääntään pari kertaa myöhemminkin.

Selvittelin asiaa jo 90-luvun alussa, kun katalysaattorit yleistyivät ja alkoi nämä päästömittaukset. Mulla oli silloin -83 Olds Custom Cruiser ja lambda-arvo huiteli aina jossain 1.4-1.5 välillä. Konttorilla vaan todettiin, että on jotain vikaa, mutta ei hylätä kun ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Mielenkiinnosta sitten selvitin mikä mättää, jossain yhteydessä sitten kuulin tästä ilmapumpun vaikutuksesta. Siihen aikaan oli tosi vaikea saada tietoa päästöasioista, ei ollut Internetistä paljon iloa ja korjaamoilla ei tiedetty kattijärjestelmistä juuri mitään. Tuntuu kyllä, ettei tiedetä vielä tänä päivänäkään...

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlackZ

7

• japa350

6

• KKOSKINEN

4

• Jarno

4

Kirjoitettu

No niin. Aamulla sitten menin adrealiiniä reilusti veressä katsastuskonttorille tuo aken sivuilta tulostettu poikkeuslappu kourassa. Oli sama katsastusmies paikalla joka toissa aamuna pompautti tuon Firebirdini. Hän luki lapun läpi, sanoi että pitäisi varmaan sitten mitata ilman tuota ilmapumppua. Minä selitin että taitaa käyttännössä olla hieman hankalaa, sillä autosta pitäisi repiä se katalysaattorille menevä ilmaletku irti ja tulpata se jotenkin.

Kerroin että vuosi aikaisemmin samalla katsastusasemalla oli toinen katsastusmies vain jättänyt koko Lambdan -arvon huomioitta.

No lopulta homma meni kuitenkin putkeen ja viesti niin sanotusti perille. Eli auto ei pompannut nyt päästöistä. Sen verran pitää remontti kuitenkin tehdä että kuskinpuolen käyttötakajarru ei ottanut kunnolla kiinni - mäntä varmaankin jumissa tai ilmaa jarruputkessa.

Mitä tästä opimme? Opimme sen etteivät nuo katsastusmiehet aina ole näköjään tehtäviensä tasalla ja asiakkaan pitää itsekin olla valveutunut sekä tietää autojen tekniikasta ja toiminnasta jotain. Jos en olisi kyseenalaistanut katsastumiehen päätöstä koskien päästöjä vaan olisin vain vienyt auton huoltoon tai tilaillut siihen itse kalliita osia, olisi tästäkin hommasta tullut todella kallis tikki - aivan turhaan.

Pitää nyt vielä erikseen kiittää kaikkia vastanneita, saatiin tähänkin hommaan laki ja järjestys. Hieno foorumi ja hienoja ihmisiä - ei puutu muuta kuin se sähköpostimuistutus josta olen narissut ja pidempään. :D

Liity kerhoon ei kallis jäsenmaksu ja pääset kerhon omille sivuille 8)
Kirjoitettu

Liity kerhoon ei kallis jäsenmaksu ja pääset kerhon omille sivuille 8)

Voisin varsin hyvin liittyäkin. Mitenkäs tämä liittyminen tapahtuu? Ja jos liityn niin saadaanko tänne foorumille jo sitten vihdoinkin se sähköpostimuistutus? ;D

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...