Jump to content

Rakennetaan adapteri 3-gen vakiojohtosarjan ja Megasquirtin väliin


Recommended Posts

Taitaa olla tuossa vaiheessa helpompi tehä oma softaversio MS-ään ja hoitaa tuo sieltä suoraan missä kaikki anturitiedotkin on valmiina (paitsi nopeus). Erikseen tehtynähän tuo vaatii jo oman prossun jossa pari A/D linjaa jne. eli vaikka pic tai vastaava ja siihen kuitenkin softan. Jos nuo kaikki ehdot ja logiikan toteuttaa irto-osista ja tyhmästä logiikasta saa tuolle tcc-härvelille varata jo oman boxin.

 

Koskaa vakiona tuo TCC-n toiminta on minusta ihan ok niin siitähän näkee kaikki mitä siihen vaikuttaa kun kattelee jotain vakiosoftaa ja kohdat jossa lukee tcc. Saa kaikki ehdot ja raja-arvot suoraan. Joskin omassakin nostin hiukan lukitusnopeutta kun hiljaisessa vauhdissa ei aina osannut päättää lukitseeko vai ei.

 

Vakiona nuo arvot eroaa täysin noista y.o.

 

Kyllä se on ihan omalla piirillä tarkoitus toteuttaa, ei kai ny kukaan hullu tuollasta tyhmästä logiikasta tee, en edes minä..  ;D

 

Pointtina on se, etten halua koskea MS:n omaan softaan ku joka päivityksen yhteydessä pitäisi sitten aina ite värkätä ne omat kikkailut sinne eikä se mun mielestä ole järkevää. Ainakaan MS:n softan päivittämisen helppouden kannalta...

 

Joo vakio TCC lukituksen toiminta on ok minunki mielestä. Vaan eipä oo softaa mistä niitä penkoa esille..  ??? Että jos joku vois vilkasta sieltä vakiosoftasta ne lukitusehdot ja laittaa tänne niin olis aika jees  m/ Tosin ei kai se enempää ehtoja tarvisi toimiakseen ku mitä jo tuohon aikaisemmin ehdottelin....

Link to post
Share on other sites
  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • BlackZ

    42

  • TransNAM

    20

  • Teac

    17

  • Pekka68

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Näin mulla vakiona. Softa ARZU

Omassa muutin lockin 30mph eli lock ja unlock ero on nyt 10mph (vakiona 1 josta nylkytys). Minusta on parempi kun lukko pysyy päällä vaikka nopeus hiukan vaihtelisi esim kaupungissa. Vakioboxihan saa tiedon laatikolta milloin OD on päällä. Siitä erikseen 3rd ja 4th gear arvot.

 

TCC

min temp - 50C

lock high gear - 21mph

lock low gear - 21

unlock high - 20

unlock low - 20

unlock prevention vehicle speed - 80mph    (yli 80mph pysyy lukko päällä)

 

tcc lock 3rd gear %tps vs. speed

12mph - 5%

68 mph - 50% 

unlock

20mph - 12%

60mph - 65%

 

lock 4th gear tps

12 - 20%

52 - 35

unlock

12mph - 25%

60 - 50

 

Tps muuttuu 8mph portain nopeuden mukaan. .

En jaksanut kirjoittaa kun tps-n pienimmän ja isoimman arvon vaikka on kaikkea sillä välilläkin.

Nopeuden noustessa yli tps-n maximin jää tps samaks ja sama laskiessa.

 

Tässä on se juju että kiihdyttäessä tcc tippuu aina pois ellei ajeta riittävän kovaa ja kaasua löysätessä lukitsee taas paitsi jos löysätään liikaa (min tps).

 

Yksinkertaistako... ;D ;D ::)

 

Näillä alkuun?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

No voishan tuon lukituksen tehdä oikein yksinkertaisesti niinkin et lukko menis aina nelosen mukana päälle. Silloin yleensä on riittävästi nopeutta ja ajetaan tasakaasulla. Piuhan vaan kierrättää "4th gear switchin" ja jarrupolkimen kautta (taitaa ollakin). TPS-säädön voi tuohon tehdä muutamalla osalla (vaikka zenereillä ja muutamalla transistorilla). Ei toimis hiljaa ajaessa eikä huomiois nopeutta suoraan mutta yleensähän tuon tarkoitus on periaatteessa säästää bensaa ja olla lämmittämättä laatikkoa suoralla tiellä kun ajetaan OD-llä.

 

Tuon zeneriviritys vaan tuli ekana mieleen... onhan siihen sata muutakin yksinkertaista konstia joten ei tartuta siihen.

Tämä siis oikein yksinkertaisena ja tyhmänä tcc-automatiikkana.

 

Link to post
Share on other sites

No niin, taas pientä päivitystä tännekin adapterin suunnittelun tiimoilta. Eli pari uutta ideaa tullut taas mieleen ku hommaa tullut tutkittua. Ja tässäpä nyt adapteri tähän mennessä keksityillä opitoilla:

 

- Turbiinilukituksen ohjaus

- Adapterissa mahdollisuus käyttää joko suoraan omaa lambdaa TAI sitten kytkimellä valita ulkoinen lambda, jolle oma erillinen liitäntä adapterissa

- Kytkimellä valinta bensapumpulle -> [ON - OFF - Megasquirt]

- Megasquirtin vaatimat muutokset sytytysjärjestelmään GM 7-pin HEI jakajalle *Uusi ajatus*

- Kytkennät bensapumpun releen ohjausta varten *Uusi ajatus*

- Mahdolliset muut optiot, mitkä?? Ehdotuksia!!  \m/

 

Link to post
Share on other sites

Koko hoito sais sopia suoraan ms-n liittimeen ettei tarvis piuhoitella ylimääräisiä ja sopis samaan koteloon. Vaikka kulmalla tai lattakaapelilla ms-n piirilevyn päälle. Eipä sinne kojelaudan alle kovin montaa pömpeliä sovi.

 

Sitten lisähintaan "tuning-upgrade" palikka kojelautaan niille jotka tykkää erivärisistä valoista. Tcc, wot, seos, kulutus jne. niin ja tcc-lle pakkonappi kuminpolttoon ;D ;D ;D ja toki varttimailivalo joka vilahtaa 400m välein ;D

Itse asiassa jos siihen prossu tulee niin kulutus ei pitäis olla paha laskea vss ja suutinpulssien perusteella. Suuttimen virtaus valittavissa jumppereillä. Mitataan vain aukioloaika jonkun vss-pulssimäärän aikana ja siihen sopiva kerroin.

 

Hmmm... mulla on sitten epäilyttävä mielikuvitus  ;) ;D :-[ mutta kun väsyttää sopivasti...

Link to post
Share on other sites

Koko hoito sais sopia suoraan ms-n liittimeen ettei tarvis piuhoitella ylimääräisiä ja sopis samaan koteloon. Vaikka kulmalla tai lattakaapelilla ms-n piirilevyn päälle. Eipä sinne kojelaudan alle kovin montaa pömpeliä sovi.

 

Sitten lisähintaan "tuning-upgrade" palikka kojelautaan niille jotka tykkää erivärisistä valoista. Tcc, wot, seos, kulutus jne. niin ja tcc-lle pakkonappi kuminpolttoon ;D ;D ;D ja toki varttimailivalo joka vilahtaa 400m välein ;D

Itse asiassa jos siihen prossu tulee niin kulutus ei pitäis olla paha laskea vss ja suutinpulssien perusteella. Suuttimen virtaus valittavissa jumppereillä. Mitataan vain aukioloaika jonkun vss-pulssimäärän aikana ja siihen sopiva kerroin.

 

Hmmm... mulla on sitten epäilyttävä mielikuvitus  ;) ;D :-[ mutta kun väsyttää sopivasti...

 

Kyllä siitä on tarkoitus mahdollisimman pienikokoinen tehdä ja sellainen, jonka toinen pää sopii suoraan MS:n liittimeen ja toinen pää vakiojohtosarjaan. Pitäs hakea postista ne MS:n osat, että näkee olisiko siinä mahdollisuutta mahduttaa se sinne sen kotelon sisään. Mutta enpä usko että siihen lähen, ku tarkoitus on laittaa sen adapterin pintaan niitä kytkimiä yms., millä saa noita lisäoptioita (kuten bensapumppua) ohjattua. Ja kun tarkoitushan on, että tuon adapterin voi kuka vaan hommata ja kasata MS:n ja adapterin erikseen ilman mitään samaan koteloon mahduttamis kikkailua... Eli tarkoitus on tosiaan tehdä asennuksesta täysin plug'n'play tyyppinen ilman mitään johtojen vetelyä ja kytkemisiä...

 

TCC:lle vois tosiaan laittaa ledin, mikä ilmoittaa milloin se on päällä...  ;D Tuskinpa noille muille vilkutuksille on tarvetta...  ;)

 

Joku saa kyllä sen kulutusmittarin tehä jos niin paljon kiinnostaa paljon tuollainen bensaa vie, ite en aio sillä itseäni masentaa oikeen mittarin muodossa...  :o ;D

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Jees, nyt on Megasquirt kasattu ja testattu että toimii!!  m/

 

Aika mukavasti päässy tuohon hommaan sisälle kun ite kasaa ton alusta asti, alkaa päästä jyvälle itse auton säätämisestäkin vaikka vasta tuolla stimulaattorilla tuota testaillu.  ;)

 

Nyt pitäis alkaa väsäämään se adapteri, vanhasta ECM:stä irroitin sen liittimenkin jo irti (oli muuten perseestä irroittaa normaali kolvilla...). Niin, nyt kannattaa vielä ehdotella niitä optioita mitä siihen adapteriin vois sisällyttää, meinaan nimittäin alkaa sen piirilevyn ja kytkennän kohta piirtelee ja sitte se ei enää niin helppoa ole niitä toimintoja lisäillä...

Link to post
Share on other sites

Tuli tossa mieleen ku 2 päivää ponulla ny ajellu...

Siihen tcc systeemiinhän vois ehkä jotain säätöjä tehä toiminnalle. Tai vast. nappi ku bensapumpullekin.

Link to post
Share on other sites

Tuli tossa mieleen ku 2 päivää ponulla ny ajellu...

Siihen tcc systeemiinhän vois ehkä jotain säätöjä tehä toiminnalle. Tai vast. nappi ku bensapumpullekin.

 

Napillahan ne tahtoo olla monessa autossa missä se TCC ei enää muuten toimi. Voishan sen napin siihen lisätä millä sen saa millon vaan iteki päälle. Mutta se mahtaa olla helpoin tehä suoraan siihen ALDL pistokkeeseen, mahtaneekohan se TCC toimia sen kautta enää sitten kun vakio ECM ei ole kiinni?

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

No niin, taas pientä päivitystä tännekin adapterin suunnittelun tiimoilta. Eli pari uutta ideaa tullut taas mieleen ku hommaa tullut tutkittua. Ja tässäpä nyt adapteri tähän mennessä keksityillä opitoilla:

 

- Turbiinilukituksen ohjaus

- Adapterissa mahdollisuus käyttää joko suoraan omaa lambdaa TAI sitten kytkimellä valita ulkoinen lambda, jolle oma erillinen liitäntä adapterissa

- Kytkimellä valinta bensapumpulle -> [ON - OFF - Megasquirt]

- Megasquirtin vaatimat muutokset sytytysjärjestelmään GM 7-pin HEI jakajalle *Uusi ajatus*

- Kytkennät bensapumpun releen ohjausta varten *Uusi ajatus*

- Mahdolliset muut optiot, mitkä?? Ehdotuksia!!  \m/

 

 

No nyt on Megasquirtin kytkentä aikalailla täydellisesti hahmotettu mikä menee mihinki ja millä tavalla. Kaikki nuo ylläolevat optiotkin on jo suunniteltu kytkentää myöten, enää tuo turbiinilukitus tekemättä. Onpahan perkeles ollu hieman isompi homma tuo MS:n kytkennän hahmottaminen ku olis uskonu...  :o

 

Vielä pitäis tuo turbiinilukitus toteuttaa ja siitä oliskin pari kysymystä:

- Nopeustieto otetaan ilmeisesti navasta A10, mutta onkos tuo nyt millaista pulssia vai nopeuden mukaan kasvavaa jännitetietoa? (Speed sensor pin A10: Varies between .60V and 12V depending on position of drive wheels)

- Entä OD:n päälläolo tieto, eli ilmeisesti "pin C7: A/T OD switch", tuleeko 12V vai 0V silloin ku OD päällä?

 

Täältä kattelin noita pinnejä, toivottavasti menee oikein (on meinaan aika paljon ristiriitoja autozonen ja tän välisissä tiedoissa...):

http://www.chevythunder.com/fuel%20injection%20ecm%20pinouts.htm#1986-89%20pinouts%20(ecm%20#1227165)

Link to post
Share on other sites

Näkyis maadoittavan tuo "top gear sw".

http://www.autozone.com/servlet/UiBroker?ForwardPage=/az/cds/en_us/0900823d/80/1e/ef/19/0900823d801eef19.jsp

Nopeustieto taitaa muuttua iän mukaan mut ainakin 91 se on 9006 pulses/mile. Muistuttanee lähinnä jotain siniaaltoa kun anturi on toiminnaltaan dynamo eli kestomagneetti pyörii käämin sisällä.

 

Jaa, sitä ei sitten vissiin niin helpolla tutkittukaan pelkällä jännitetason tarkkailuna...  ??? Tarkoitan että tietty jännite vastaisi tiettyä nopeutta jne. Ilmeisesti pitäs nuo pulssit laskea jollaki menetelmällä että saa nopeustiedon vai onko muita ideoita?

Link to post
Share on other sites

Rakenna yksinkertainen passiivinen vastus-konkka ylipäästösuodatin, tasasuuntaa syntynyt signaali ja lataa sillä konkkaa. Eli tuloksena pitäisi olla hieno, taajuudesta riippuva DC-jännite. Saattaa toimia tai sitten ei.

 

 

Jaa, sitä ei sitten vissiin niin helpolla tutkittukaan pelkällä jännitetason tarkkailuna...  ??? Tarkoitan että tietty jännite vastaisi tiettyä nopeutta jne. Ilmeisesti pitäs nuo pulssit laskea jollaki menetelmällä että saa nopeustiedon vai onko muita ideoita?

Link to post
Share on other sites

Jaa, sitä ei sitten vissiin niin helpolla tutkittukaan pelkällä jännitetason tarkkailuna...  ??? Tarkoitan että tietty jännite vastaisi tiettyä nopeutta jne. Ilmeisesti pitäs nuo pulssit laskea jollaki menetelmällä että saa nopeustiedon vai onko muita ideoita?

 

LM2917- pohjainen "frequency-to-voltage" konvertteripiiri, tästä esimerkkiä : http://megasquirt.sourceforge.net/extra/pix/VSS.JPG

 

Tuo on MS:n esimerkkikuva luistonestoa varten, eli konvertoi anturin taajuuden jännitteeksi.

Link to post
Share on other sites

Joo anturin jännitettä ei sillään kannata käyttää vaikka muuttuukin nopeuden mukaan koska pienikin kosketushäiriö tms. voi aiheuttaa melkoisen heiton "nopeudessa".

Jos sulla joku prossuntapainen tulee siihen turbiinilukkohommaan niin laske sillä vaikka pullssit/s tai vaikka aika/500pulssia tai sitten selaisella taajuus/jännite muuntimella.

http://www.cruzers.com/~ludis/schematics.html

Tuosta löytynee miten se on alunperin hoidettu.

Link to post
Share on other sites

Hyvä et on hyötyä. Mul on alan linkkejä jotain lisääkin ja Google tekee ihmeitä kun pistää boxin numeron ja jotain esim. xxxxxxx schematics. Johan löytyy.

Link to post
Share on other sites

Joo anturin jännitettä ei sillään kannata käyttää vaikka muuttuukin nopeuden mukaan koska pienikin kosketushäiriö tms. voi aiheuttaa melkoisen heiton "nopeudessa"...

Tuon tapaiset hetkelliset virheet täytyisi pystyä suodattamaan kokonaan pois ja samalla miettiä mitäs sitten kun signaali on koko ajan virheellinen.

Link to post
Share on other sites

Tuon tapaiset hetkelliset virheet täytyisi pystyä suodattamaan kokonaan pois ja samalla miettiä mitäs sitten kun signaali on koko ajan virheellinen.

 

No jaa, enpä nyt tiiä olisko tässä tapauksessa maata kaatava asia, nopeustieto toimii vaan rajatietona ja jos se yhtääkkiä johonki vaihtelis niin pahin seuras olis et turbiinilukko tipahtaa pois päältä...  ::) Eiköhän sen hetkellisen virheen kans pystyis elämään...  ;D

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...