Jump to content

Vesi + metanooli (Water / Methanol)


-vellu

Recommended Posts

 

Hyödyt lyhyesti:

1. Alentaa imuilman lämpötilaa

2. Vähentää detonointia

3. Lisää suorituskykyä

4. Voidaan jopa matalilla ahdoilla korvata välijäähdytin.

 

F.A.Q.  http://home.att.net/~alkycontrol/page8.htm

 

Tuolta systeemit: http://www.alkycontrol.com/

 

Valmiit kitit 3 ja 4gen F-bodyihin.

 

Pari kittiä alennuksineen on lähdössä tilaukseen jouluviikolla. Onko muita kiinnostuneita?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • BlackZ

    42

  • -vellu

    16

  • Mopo305

    10

  • jontte

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

paxtonin mukana tuli aikoinaan todella yksinkertainen vesimetanooli ruisku systeemi joka tosiaan toimi. nyt vuosien jälkeen kun tuosta petti pumppu niin ajattelin hommata tuollaisen Aquamist ruutan (2v sitten) värkki on muuten ihan ok mutta pumpun tuotto jää liian pieneksi ja toimii varmaan jossain alle 2 L koneessa kohtuudella/hyvin.nuokin sarjat mitä vellun linkissä on esillä on aivan turhan teknisesti toteutettu ja kalliita.

yksinkertaisuudessaan vesiruutta on toimiva ja edullinen 50 eurolla saa tarvikkeet varmasti kun tietää mitä hakee ja pelaa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

paxtonin mukana tuli aikoinaan todella yksinkertainen vesimetanooli ruisku systeemi joka tosiaan toimi. nyt vuosien jälkeen kun tuosta petti pumppu niin ajattelin hommata tuollaisen Aquamist ruutan (2v sitten) värkki on muuten ihan ok mutta pumpun tuotto jää liian pieneksi ja toimii varmaan jossain alle 2 L koneessa kohtuudella/hyvin.nuokin sarjat mitä vellun linkissä on esillä on aivan turhan teknisesti toteutettu ja kalliita.

yksinkertaisuudessaan vesiruutta on toimiva ja edullinen 50 eurolla saa tarvikkeet varmasti kun tietää mitä hakee ja pelaa.

 

 

No Pile,tietoa peliin.mistä ja miten,halvalla:olis se mukava kokeilla,ei taida pissapojan pumppu aivan riittää.
Link to comment
Share on other sites

Periaatteessa tuohon ei paljon muuta taida tarvia, kuin hyvän ruiskutuspumpun ja suuttimet, mitkä kestää vesi-metanoli -seosta ja sitten tietty säiliö + letkut + ohjaus yms systeemit. Ei varmaan 50€:lla onnistu, mut luulis et alle parilla sadalla saa jo toimivan systeemin..  m/

 

PS. Ite en oo asiantuntija, mutta näin vois olettaa sen tiedon pohjalta mitä oon noista lukenu...  ;D

Link to comment
Share on other sites

No Pile,tietoa peliin.mistä ja miten,halvalla:olis se mukava kokeilla,ei taida pissapojan pumppu aivan riittää.

öljypolttimen käytetty suutin(saa olla uusikin) ja ajovalopesurin suurteho moottori sekä painekytkin. siinä pääpiirteittäin sitten. vähän letkua ja sähköjohtoa sekä säiliö,ja ei muuta kuin osat kiinni suutin mieluusi ahtimen painepuolelle ruuttaamaan mutta noissa roots tyyppisissä on varmaan viisaampi että se on ahtimen imupuolella( kerkiää sekoittua tasaisemmin joka sylinterille). paine katkaisin imusarjaan jossa se tunnustelee ahtopainetta ja kytkeytyy sopivalla paineella (noin 0.2-0.3 bar tietysti säärettävä katkaisin on siinä mielessä parempi että saa toiminta rajaa kokeilla itse)ja kykee pumpun käyntiin sopivalla hetkellä.

suuttimen koon kannattaa kokeilla pöydässä pyörittämällä sopivaksi joku 1dl tuotto minuutissa  per koneesta saatavava 100 hv on hyvä  arvo aloittaa eli 300 kaakkia niin vettä 3 dl minuutissa 600 kaakkia niin 6dl min. ja silleen

vettähän voi antaa vaikka ei ole ahdettu kone mutta silloin vain kun imusarjan alipaineet on nollilla

santalan dynossa kun omaa vesiruuttaa kokeiltiin niin vaikutus oli huima ilman ruuttaa imulämmöt karkas noin 100 asteeseen kun veten kanssa ne oli noin 30 asteessa ja teho ero oli aikas lailla niin että 1 aste ja 1 hv kumpaan suuntaan niin voitte itse arvata. m/

Link to comment
Share on other sites

niin sen verran vielä että jos autossa on tarpeeksi suuri välijäähdytin niin vesiruiskulla ei enää saada suuriakaan hyötyjä aikaan eli käytännössä turha leikkikalu silloin

Link to comment
Share on other sites

niin sen verran vielä että jos autossa on tarpeeksi suuri välijäähdytin niin vesiruiskulla ei enää saada suuriakaan hyötyjä aikaan eli käytännössä turha leikkikalu silloin

 

4gen Trans Am - ei kovin suurta välijäähdytintä mahdu rikkomatta keulapalaa ::)

 

Näitäkin on tehty:

 

http://memimage.cardomain.net/member_images/9/web/2373000-2373999/2373730_18_full.jpg

 

Sitten tuo vesi / metanooli (50/50) on vähän eri juttu kun tuo pelkkä vesi mistä ymmärtääkseni Pile puhut?

 

 

Link to comment
Share on other sites

metanooli ei itsessään lisää suorituskykyjä sen enempää kuin vesikään mutta jos rakennat autosi niin että se tarvii metanolia niin silloin on eri asia. metanoolihan sisältää vähemmän enerkiaa per gramma kuin esim. pensa mutta sen paineensieto on aivan eri luokkaa kuin pensalla ja oikein hyörynnettynä sillä voidaan saada enemmän tehoa kuin pensa vehkeestä mutta silloin tarvit ahtoja ja paljon tai vain todella korkean puristussuhteen..

tuota vesi/metanooli seosta käytetään lähinnä ruutissa jäätymisen estämiseksi kun pelkkä vesi vain pakkaa jäätymään .lähes sama vaikka ajat sen läpi lasinpesunestettäkin toimii samoin. toki täytyy sen verran antaa tuolle vesimetanooli suhteelle etua että kun se ruutataan ilman sekaan niin metanooli on palavaa ja antaa sen pienen hyöryn sen kautta mutta jos kaikki on muuten kohdallaan eikä ole suurempia nakutusongelmia niin ruutta on turha.

itse olen kokeillut tuota vartilla ja en ole huomannut eroja onko kyseessä pelkkä vesi vai vasi/metanooli seos.

Link to comment
Share on other sites

metanooli ei itsessään lisää suorituskykyjä sen enempää kuin vesikään mutta jos rakennat autosi niin että se tarvii metanolia niin silloin on eri asia. metanoolihan sisältää vähemmän enerkiaa per gramma kuin esim. pensa mutta sen paineensieto on aivan eri luokkaa kuin pensalla ja oikein hyörynnettynä sillä voidaan saada enemmän tehoa kuin pensa vehkeestä mutta silloin tarvit ahtoja ja paljon tai vain todella korkean puristussuhteen..

tuota vesi/metanooli seosta käytetään lähinnä ruutissa jäätymisen estämiseksi kun pelkkä vesi vain pakkaa jäätymään .lähes sama vaikka ajat sen läpi lasinpesunestettäkin toimii samoin. toki täytyy sen verran antaa tuolle vesimetanooli suhteelle etua että kun se ruutataan ilman sekaan niin metanooli on palavaa ja antaa sen pienen hyöryn sen kautta mutta jos kaikki on muuten kohdallaan eikä ole suurempia nakutusongelmia niin ruutta on turha.

itse olen kokeillut tuota vartilla ja en ole huomannut eroja onko kyseessä pelkkä vesi vai vasi/metanooli seos.

 

Olkoon sitten noin :-X

Link to comment
Share on other sites

Missähän bilikassa olis sopiva pumppu,tietäs kysellä hajottamoilta,kuis isoja kooltaan tollaset löpö suuttimet on,ajattelin jos ahtimen ja karporaattorin väliin tekiis jonniinmoisen välipalan

Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

Joskus aikoinaan toteutin vesiruiskun näin.Ahtoja +1bar letku säiliöön(paine jää säiliöön) -säiliöstä letku sähkösuuttimelle jokaavautui kun liki maxpaineetoli saavutettu koneeseen.Järjestelmän kustannukset ei hiponut edes 500mk aikoinaan.Tuolloin en voinut testata olikotoimivaoikeesti mut luulisin sentoimivan.Ainakin korvinkuultu nakutus hävisi.

 

Niin ja isopropanooliahan sitä tuli käytettyä koska se ottaa veteen verrattuna 2 happimolekyyliä kun vesi yhden.Tiiä onko merkitystä.

100% isopropanoolia saahuoltsikoilta=lasinpesunestettä(ei kaikki)

Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

Toi vesi pitää sylinterin kyllä uuden näköisenä ei päästä karstoittumaan.Joskus vanhoja autoja "putsattiin" vedellä ja sitähän saa työntää aika urakalla että saispelin sammumaan.Vaarana on ventiilien palaminen.

Link to comment
Share on other sites

Joskus aikoinaan toteutin vesiruiskun näin.Ahtoja +1bar letku säiliöön(paine jää säiliöön) -säiliöstä letku sähkösuuttimelle jokaavautui kun liki maxpaineetoli saavutettu koneeseen.Järjestelmän kustannukset ei hiponut edes 500mk aikoinaan.Tuolloin en voinut testata olikotoimivaoikeesti mut luulisin sentoimivan.Ainakin korvinkuultu nakutus hävisi.

 

Niin ja isopropanooliahan sitä tuli käytettyä koska se ottaa veteen verrattuna 2 happimolekyyliä kun vesi yhden.Tiiä onko merkitystä.

100% isopropanoolia saahuoltsikoilta=lasinpesunestettä(ei kaikki)

yhtäkkiseltään jos säiliössä ja imusarjassa on sama paine niin (niinhän se oli) aika huonosti vesi kulkee,kyllä jonkinsortin pumppu pitäis olla välis.

Link to comment
Share on other sites

Millaisia paineita noissa lampunpesimien pumpuissa on? tossa aquamist:in sarjassa se vesiruisku on ainakin todella  hienoa sumua (pisara koko tosi pieni) ja paine jotain noin 10 kiloa.Itse tarvitsen vain ton pumpun koska suuttimet ja muut osat löytyy muutenkin ja autronic:illa saan ohjattua vesiruiskua.

Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

yhtäkkiseltään jos säiliössä ja imusarjassa on sama paine niin (niinhän se oli) aika huonosti vesi kulkee,kyllä jonkinsortin pumppu pitäis olla välis.

 

Toimivuudesta en kyllä ihan mee vannoo,mutta jonnekkin se ne nesteet kuitenkin vuoti ja kun jouduin 3 kertaamännät vaihtamaan niin oli puhdasta. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meidän keskustelu on aika mietoa jos vertaa tuohon ison maailman kinasteluun vedestä ja metanoolista ;D

 

http://web.camaross.com/forums/showthread.php?t=491444

 

Keskustelu käy edelleen kuumana \m/

 

So, max hp for a given octane fuel is obtained by lower CR, higher boost, water/methanol injection, intercooling, careful tuning, and a strong spark.

 

Link to comment
Share on other sites

Ite aloin kans nyt ajattelemaan tuota vesi-metanooli ruiskusysteemiä kun sain vihdoin edes ahdettua ton Camaron. Mutta kalliiseen ratkaisuun ei kyl nyt ole vara eikä kiinnostus alkaa ku ton kans palanu muutenki niin pirusti viime aikoina rahaa..  ;D Eli budjetti systeemi harkinnassa.

 

Tuota Camaron alkuperäistä pissapojan säiliötähän voisi käyttää sekä vesi-metanoli ruiskun säiliönä samalla kun se toimisi pissapojan säiliönäkin (korjatkaan jos olen väärässä). Samalla vesi-metanoli seoksellahan nuo lasitkin peseytys kyl...  m/ Mitäs muuta nyt pitäisi sitten hankkia että saisi toimivan systeemin mahdollisimman halvalla toteutettua tuon Paxtonin kanssa? Ainakin pumppu pitäisi saada ja sille sitten jotenkin toteutettu ohjaus...

 

Ja tässä vielä kuva tuosta mun Paxtonin läppärunkoa ennen olevasta paineputkesta, tuossahan on jo valmiiksi ilmeisesti tuo nuolella merkattu systeemi tarkoitettu jonkinlaisen vesi tai vesi-metanoli seoksen ruiskuttamiseen vai mitä varten tuo on..? Eli onko siitä nyt mitään apua tätä hommaa suunnitellessa...

Paxton2.jpg}

Link to comment
Share on other sites

Eikös sen vesiruiskun ohjauksen saa sillä megaruutalla hoidettua?

 

Kyllä kai sillä saa ku siinä on pari lähtöä jotka voi laittaa ohjaamaan mitä vaan sähköistä laitetta...

Link to comment
Share on other sites

No tuolta ei kyl muutaman kympin pumppua minä ainakaan löytäny...  :-\

 

Ja edelleen odottelen vastauksia noihin pari viestiä aikaisemmin esittämiini muihin kysymyksiin...  ;)

Joo ei tuolla ihan parilla kympillä pumppua ollut,hinta 40 taalaa.(sivun keskivaiheilla)

Tossa sun kuvassa, se paikka on ainakin ihan hyvä vesisuuttimelle,kuvasta katsomalla en osaa sanoa mitä osia siinä nyt on kiinni.

Vesisäiliön voi toteuttaa mainitsemallasi tavalla,mutta lisäisin siihen säiliöön pinnankorkeusanturin millä sais tiedon moottorin ohjaukselle jos vesi on loppu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...