Jump to content

Vesi + metanooli (Water / Methanol)

-vellu

Recommended Posts

Joo kiitoksia vaan kommenteista veden rakenteesta ja siitä mistä sitä saa, mutta josko nyt palattas siihen tärkeimpään eli miten muuttuu seossuhde tollasella seoksella..?  ;D

• Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlackZ

42

• -vellu

16

• Mopo305

10

• jontte

7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Joo kiitoksia vaan kommenteista veden rakenteesta ja siitä mistä sitä saa, mutta josko nyt palattas siihen tärkeimpään eli miten muuttuu seossuhde tollasella seoksella..?  ;D

Tuntuu siltä (huom. tuntuu), että määrällisesti sitä kuluu ainakin niin vähän bensaan verrattuna, että ei luulisi olevan suurta merkitystä kumpaankaan suuntaan.

ennen aikaan ku koneisiin kerty karstaa sinne suihkutettiin vettä imuilman joukkoon toimi palo kiihdyttimen elikkä vedestä vapautuva happi kiihdyttää palamista.

sama perus periaate ku ilokaasussa neste muuttu imarissa höyryks sitoen lämpöä itteensä ja lopulta vesi hajoo vedyks ja hapeks jähdyttäen imuseosta entisetään ja sen lisäks happi kiihdyttää palamista. elikkä mä suosittelisin lisäämään polttoainetta

ennen aikaan ku koneisiin kerty karstaa sinne suihkutettiin vettä imuilman joukkoon toimi palo kiihdyttimen elikkä vedestä vapautuva happi kiihdyttää palamista.

sama perus periaate ku ilokaasussa neste muuttu imarissa höyryks sitoen lämpöä itteensä ja lopulta vesi hajoo vedyks ja hapeks jähdyttäen imuseosta entisetään ja sen lisäks happi kiihdyttää palamista. elikkä mä suosittelisin lisäämään polttoainetta

Niinhän se olisikin jos vettä pelkästään ajateltas, mutta metanoli on korkeaoktaanista palavaa seosta joten se kompensoi tuota veden tuomaa lisähappea ja jäähdytystä. Mutta joo, jos ei kerran tähän parempaa vastausta tuu niin laitan nuo rikkaimmat kartat käyttöön mitkä mulla viime kesänä oli ja kokeilen niillä ekaks niin ei ainakaan riko mitään...  ???

Guest Jukka

Ole hyvä vaan. Sitä vaan ajattelin tuossa tuoda esiin että se veden tuoma lisähappi menee sen veden tuoman vedyn polttamiseen, eikä siis laimenna seosta. Tuo palamista "kiihdyttävä" vaikutus johtunee vedyn palamisesta johtuvasta lisä energian purkauksesta.

Toisaalta veden pruuttaaminen voi viilentävällä vaikutuksellaan laihentaa seosta, sillä viileää ilmaa (ja sitä myöten happea) mahtuu palotilaan enemmän kuin lämmintä ilmaa.

Nämä ovat vaan omia näkemyksiä jotka ovat muotoutuneet vuosia kestäneen puistokemian opiskelun aikana. Jos jotakin loukkaa tai harmittaa mun näkemykset niin ei oo pakko uskoa. Tieteellisiä todisteita puoleen tai toiseen en osaa esittää.

Ole hyvä vaan. Sitä vaan ajattelin tuossa tuoda esiin että se veden tuoma lisähappi menee sen veden tuoman vedyn polttamiseen, eikä siis laimenna seosta. Tuo palamista "kiihdyttävä" vaikutus johtunee vedyn palamisesta johtuvasta lisä energian purkauksesta.

Toisaalta veden pruuttaaminen voi viilentävällä vaikutuksellaan laihentaa seosta, sillä viileää ilmaa (ja sitä myöten happea) mahtuu palotilaan enemmän kuin lämmintä ilmaa.

Nämä ovat vaan omia näkemyksiä jotka ovat muotoutuneet vuosia kestäneen puistokemian opiskelun aikana. Jos jotakin loukkaa tai harmittaa mun näkemykset niin ei oo pakko uskoa. Tieteellisiä todisteita puoleen tai toiseen en osaa esittää.

Elä ny vejä niitä palkokasveja nenuus, ne ei sovi noin nätin pojan sieraimiin!  ;) Sitä vaan tarkotin että mulle riittäs ihan yksinkertainenki vastaus, eli laiheneeko vai rikastuuko  ;D ;D

Guest Jukka

Elä ny vejä niitä palkokasveja nenuus, ne ei sovi noin nätin pojan sieraimiin!  ;) Sitä vaan tarkotin että mulle riittäs ihan yksinkertainenki vastaus, eli laiheneeko vai rikastuuko  ;D ;D

pelkkä kyllä/ei vastaus ei koskaan riitä, vaan pitää vastata myös kysymykseen miksi?

pelkkä kyllä/ei vastaus ei koskaan riitä, vaan pitää vastata myös kysymykseen miksi?

Mulle riittäs ny sellanen juupas eipäs vastaus  ;D

ei tee kumpaakaan

haluuko etta selitan ??? ::) ;D

Oon iteki sitä vähä noin pähkäilly että ei välttämättä tee mitään.. Saat sää perustellaki jos kerran varma oot asiastas  ;D

Guest Jukka

määki olisin sitä mieltä ettei tee kumpaakaan. Toisaalta kylmempi ilma tuo lisähappia, mutta toisaalta se metanoli syö sitä palaessaan.

näin niinku lyhyesti selitettynä, mutta jos panteralla on antaa parempaa tietoa niin kiinnostais kyllä kuulla

• 1 year later...

Onko kukaan muu saanut yhtä typerää ideaa kuin minä? Eli mietin että onnistuisikohan vesi suuttimen sijoittaminen TPI:n kylmäkäynistys suuttimen tilalle..?

Vai pisaraoituuko vesi/metanoli liikaa? Toki imusarja on melko lämmin joten voisi kuvitella veden kaasuuntuvan vaikka hieman pisaroituisikin..? ::)

HOT ROD magazinen artikkelin mukaan suutin tulisi olla kaasuläpän ja välijäähdyttimen välissä, mutta miksei suoraa imu-kanavaan ruiskuttaminen onnistuisi?

Myös sitä olen miettinyt kuinka tasan vesi jakautuisi sylintereihin tällä tavoin. Ideoita? ;D

no huh huh.

jos vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi noi helpolla niin miksei vedestä tehdä vetyä kaikkeen mahdolliseen käyttöön????

Onnistuu kyllä mutta tarvii pirusti sähköä.

Vesiruiskutuksen hyöty tulee juurikin tosta imuilmaa jäähdyttävästä vaikutuksesta.

Niin kyllä mä toivoin lähinnä että saisin pidetyä tuolla nakutuksen poissa.. Tiedän kyllä että ei vesi metanoli liuoksella saada suoranaista tehoa vaan se mahdollistaa suuremmat ennakot ja ahdot.. Haluaisin vain löytää kaikki helpot keinot pitää oman tekniikan nipussa..

Niin kyllä mä toivoin lähinnä että saisin pidetyä tuolla nakutuksen poissa.. Tiedän kyllä että ei vesi metanoli liuoksella saada suoranaista tehoa vaan se mahdollistaa suuremmat ennakot ja ahdot.. Haluaisin vain löytää kaikki helpot keinot pitää oman tekniikan nipussa..

tuossa on osa totuutta mitä  sanoit mutta osassa olet väärässä. eli nakutuksen kestoa saat lisää mutta myös oikein totewutettuna tehoja.

itsellä dynossa kokeiltuna ilman vesi ruuttaa ja ruutan kanssa teho ero oli 70 hv:tä ja se oli käytännössä 1 aste ja 1hv kun katosi kun imuilma lämpes.

Vielä tuosta kylmäkäynistys suuttimen paikasta, toimisiko se?  ::)

Jaa-a, paha sanoa. Kyllä itse ainakin asennan omani ennen läppärunkoa  ::) Sillä saa senkin edun että aika varmasti jakautuu tasaiseksi sumuksi ja toisekseen jäähdyttää siinä paikassa tehokkaasti imusarjaa kokonaisuudessaan  :)

kannattaa se suutin laittaa ennemmin lähelle ahdinta.  taikka sitten sumuttamaan kaasuläpälle.  enemmän hyötyä.

joskus noita vesiruiskuja rakenneltiin itse.  juuri noita pesurinpumppuja ja ruiskusuutinta käyttämällä. 

vesisuihku ei ollut tarpeeksi sumua ja hyöty oli mitätön.  sitten oli yksi viritys jossa ahdin imi sen vesisuihkun.

mitään ihmeellistä vaikutusta noilla ei tainut olla.

normi cooleri ja siihen vielä nos jäähdytys... ;D

Kyllä se vesi/metanoli ruisku toimii, jos on oikein tehty. Suuttimella, suuttimen paikalla ja paineella on suuri merkitys. Pisaroitua sumu ei saa... tällöin tehot vastaavasti laskee.

Pile on kyllä tässä asiassa oikeassa.  *clap*

• 1 year later...

spruutta toimii!!!

Alunperin vesi/metanoliruisku kehitettiin toisenmaailmansodan aikaan lentokoneisiin lisäämään tehoa maastanousua varten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engines)

Itselläni on Progressiivisellä säätimellä varustettu järjestelmä, joka alkaa ruiskuttamaan n. 0,5 bar ja ruiskuttaa ahtojen nousun mukaan.

Nesteenä olen käyttänyt lasinpesu-70 http://personal.inet.fi/yritys/jl-tuotteet/  joka on vahvimpia metanolipesunesteitä hinta n. 25e/10l

20l riittää toistaiseksi kesässä.

Suutin on asennettu juuri ennen kaasuläppää.

spruutta.jpg}