Jump to content

TPI ja roots?


mtl

Recommended Posts

Sain edullisesti 6-71 kompuran, niin pitihän se ostaa pois kuleksimasta vaikka tiedän yhtä paljon ahtimista kuin sika markkinataloudesta.

 

Millainen homma on sovittaa toi kompura TPI koneeseen niin että sais ruiskusysteemin säilytettyä. Sopivaa imusarjaa en ainakaan ole löytänyt...

Vai kannattaako unohtaa blowerin ja TPI:n naittaminen, kun jossain vaiheessa on vanhemman jenkin hankinta suunnitelmissa ja vois pultata sen vaikka sitten siihen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • BlackZ

    9

  • rstuning

    9

  • mtl

    6

  • 5,7

    5

Top Posters In This Topic

aika vähis näyttää ruisku imusarjat olevan, tommonen löyty: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=EDL-29785&N=700+0&autoview=sku

 

epäilyttää vaan mahtuuko suuttimet olemaan vai ottavatko ahtimeen kiinni.

 

toinen vaihtoehto on istuttaa suuttimet sopivaan imusarjaan, ahasta vaan saattaa olla tommoses 6-71:n tarkotetussa imusarjassa.

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=WND-7136WIN&autoview=sku

Link to comment
Share on other sites

Laittaa sinne ahtimen päälle 4-kurkkusen TBIn... ::) Tai kaks ;D

 

 

Noinhan se onnistuisi, MUTTA, siinäpä se ruiskun hyöty lähes katoaa jos tuollaisen roots ahtimen päälle asentaa ruiskusuuttimet. Se kun on siinä vaiheessa melkeen se ja sama millä sitä soppaa koneeseen annostellaan. Eli nuo ruiskusuuttimet pitäs olla tuon ahtimen ja imukanavan välissä, ei ahtimen päällä. Tälleen olen sen itse ainakin ymmärtänyt...  ::)

Link to comment
Share on other sites

Noinhan se onnistuisi, MUTTA, siinäpä se ruiskun hyöty lähes katoaa jos tuollaisen roots ahtimen päälle asentaa ruiskusuuttimet. Se kun on siinä vaiheessa melkeen se ja sama millä sitä soppaa koneeseen annostellaan. Eli nuo ruiskusuuttimet pitäs olla tuon ahtimen ja imukanavan välissä, ei ahtimen päällä. Tälleen olen sen itse ainakin ymmärtänyt...  ::)

miksi se ruiskun etu katoaa samalla laillahan se on säärettävissä on ne suuttimet sitten imu tai paine puolella.

tuon lokiikan mukaan kaikki tbi tyyliset ruiskut ilman ahdinta olis perseestä (no tavallaanhan niin on )eikä toimisi ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

miksi se ruiskun etu katoaa samalla laillahan se on säärettävissä on ne suuttimet sitten imu tai paine puolella.

tuon lokiikan mukaan kaikki tbi tyyliset ruiskut ilman ahdinta olis perseestä (no tavallaanhan niin on )eikä toimisi ollenkaan.

 

onkos se muuten ruiskun järki juurikin siinä soosin tarkkuudessa ja että seoksen saa per pytty oikein paremmin eli sitä kautta taas vähemmän bensaa mitä lähempänä palotilaa suuttimet on?

Link to comment
Share on other sites

onkos se muuten ruiskun järki juurikin siinä soosin tarkkuudessa ja että seoksen saa per pytty oikein paremmin eli sitä kautta taas vähemmän bensaa mitä lähempänä palotilaa suuttimet on?

siinä ei ole JÄRJEN kanssa mitään tekemistä jos laittaa rootsin autoon on siinä sitten ruisku tai kaasari. kivaahan se on siitä ei pääse mihinkään.

Link to comment
Share on other sites

siinä ei ole JÄRJEN kanssa mitään tekemistä jos laittaa rootsin autoon on siinä sitten ruisku tai kaasari. kivaahan se on siitä ei pääse mihinkään.

 

;D

Link to comment
Share on other sites

siinä ei ole JÄRJEN kanssa mitään tekemistä jos laittaa rootsin autoon on siinä sitten ruisku tai kaasari. kivaahan se on siitä ei pääse mihinkään.

Juuri näin ja olishan se katu-uskottava kahdella 4-kurkkusella TBIllä... Taloudellisuutta on turha hakee

ja tuskin se bensa kauheesti matkalla helmeilee, eiköhän se sumuna pysyisi kaasareita paremmin kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

miksi se ruiskun etu katoaa samalla laillahan se on säärettävissä on ne suuttimet sitten imu tai paine puolella.

tuon lokiikan mukaan kaikki tbi tyyliset ruiskut ilman ahdinta olis perseestä (no tavallaanhan niin on )eikä toimisi ollenkaan.

 

Joo säädettävyys on ainoa mikä säilyy, mutta ku rootsin "läpi" laittaa bensan menemään niin siinä katoaa osa ruiskun täsmällisyydestä, toisinsanoen se on aivan sama onko kaasari vai ruisku ku saman myllytyksen läpi bensa menee. Siitä oli jossaki juttua ja selitetty oikein juurta jaksain miksi se ei oo oikeen hyvä, eli parempi on että ne suuttimet on painepuolella ja tietenki niin että joka pytylle oma suutin.  ::) Tiedä sitten kuin isot ne käytännön erot on, oliko ne imu vai painepuolella...

Link to comment
Share on other sites

 

Joo toi systeemi vähän aukeni nyt mullekin, löyty tällanen ratkaisu: http://www.nitrostreet.com/Blower-Plate-Parts.htm

Niin ei tossa varmaan mitään hyötyä oo monipiste ruisku ohjuksesta kun kakku menee ton ruuvin läpi jonnekin sinne pytyille päin :)

 

Halusin ruiskusysteemin säilyttää jottei tarttis kalliita kaasareita hankkia (myönnetään olis kyllä helvetin paljon siistimmän näköinen).

Megaruutalla olis myös helpompi tehä säätöjä ni ei tartte meisselin kanssa sorkkia.

 

Mutta pitää vielä tuumata mihin härveliin ton kompuran rupean loppujenlopuksi pulttaamaan, kyllähän toi olis enemmän kotonaan jonkun vanhemman jenkin keulalla :)

 

 

Mites jos tuohon imusarjaan tekis paikat suuttimille (jos siihen saa edes mahtumaan), eikös silloin ainakin periaatteessa säilyis edes jonkinlainen hyöty tuosta monipisteruiskusta?

Link to comment
Share on other sites

Halusin ruiskusysteemin säilyttää jottei tarttis kalliita kaasareita hankkia (myönnetään olis kyllä helvetin paljon siistimmän näköinen).

Megaruutalla olis myös helpompi tehä säätöjä ni ei tartte meisselin kanssa sorkkia.

Jos kaasarit on sun mielestä kalliita, niin on kyllä ollu SIKAHALPA ruuvi toi... ::)

Link to comment
Share on other sites

Joo toi systeemi vähän aukeni nyt mullekin, löyty tällanen ratkaisu: http://www.nitrostreet.com/Blower-Plate-Parts.htm

Niin ei tossa varmaan mitään hyötyä oo monipiste ruisku ohjuksesta kun kakku menee ton ruuvin läpi jonnekin sinne pytyille päin :)

 

Joo eihän siitä ole tuollaisessa systeemissä, mutta on tuossa se etu että se antaa edes tasaisen polttoainesumun tuonne ruuville kun on kahdeksalla suuttimella  ::)

 

 

Halusin ruiskusysteemin säilyttää jottei tarttis kalliita kaasareita hankkia (myönnetään olis kyllä helvetin paljon siistimmän näköinen).

Megaruutalla olis myös helpompi tehä säätöjä ni ei tartte meisselin kanssa sorkkia.

 

Megalla on tosiaan helppo säätää konetta ja muutenki tykkään tosta megasta ku hullu puurosta sen lähes rajattomien mahdollisuuksien takia  ;D Mutta kaasarit on kyllä halpoja, sähän saat kaasarin pelkästään TPi:n läppärungon hinnalla, joten ei tod ole kalliita  ;)

 

 

Mites jos tuohon imusarjaan tekis paikat suuttimille (jos siihen saa edes mahtumaan), eikös silloin ainakin periaatteessa säilyis edes jonkinlainen hyöty tuosta monipisteruiskusta?

 

Noita imusarjojahan on sellasia missä on paikat suuttimille joten suosittelen hankkimaan sellasen ja siitä sitten lähdet rakentaa. Mutta voithan sä varmaan yrittää tehdä siihen nykyseenki paikat, silleen siitä kuitenki parempi tulis että olis joka pytylle ihan oikeasti oma suutin ja nimenomaan painepuolella. Tuossa laittamassasi linkissäkin tuo oli tehty helpomman kautta eli ruuvin läpi menee bensa...  ::)

Link to comment
Share on other sites

Onko herralla BlackZ esittää vakuuttavia perusteluja miksi ne suuttimet pitäis olla just painepuolella? Eiköhä se bensa ja ilma mee sekaisin tuossaki ku ne vatkaimen läpi menee molemmat. Kun laittaa suuttimet imupuolelle niin periaatteessa saa hieman yksinkertaisemman paketin kun ei tarvi ahtopaineen mukaan säätyvää pensanpaineen säädintä.

Ja mikäs tuossa olisi, jos laittais 2x 4bbl tbi-läppärunkoja, tosin hintoihinsa sekin tulee. 2bbl tbi:t saa melkein unohtaa kun ei "mistään" löydy riittäviä suuttimia. Tai no ehkä 454:n tbi:stä mutta kuitenkinniii, ei niitäkään ny joka oksalla kiiku.

 

Rootsin kanssa voi olla sitte pikkuisen hankala saada niitä suuttimia sopimaan sinne paine puolelle jos ei oo v-sarjan rootsi, kun varsinkaan jossain f-bodyssä paketti ei sais myöskään olla kovin korkia.

Link to comment
Share on other sites

Onko herralla BlackZ esittää vakuuttavia perusteluja miksi ne suuttimet pitäis olla just painepuolella? Eiköhä se bensa ja ilma mee sekaisin tuossaki ku ne vatkaimen läpi menee molemmat. Kun laittaa suuttimet imupuolelle niin periaatteessa saa hieman yksinkertaisemman paketin kun ei tarvi ahtopaineen mukaan säätyvää pensanpaineen säädintä.

Ja mikäs tuossa olisi, jos laittais 2x 4bbl tbi-läppärunkoja, tosin hintoihinsa sekin tulee. 2bbl tbi:t saa melkein unohtaa kun ei "mistään" löydy riittäviä suuttimia. Tai no ehkä 454:n tbi:stä mutta kuitenkinniii, ei niitäkään ny joka oksalla kiiku.

 

Rootsin kanssa voi olla sitte pikkuisen hankala saada niitä suuttimia sopimaan sinne paine puolelle jos ei oo v-sarjan rootsi, kun varsinkaan jossain f-bodyssä paketti ei sais myöskään olla kovin korkia.

äs. meinasin kirjoittaa vastaavia kommentteja blacz:lle kuin sä jukka ny.

musta vaan tuntuu nyt että siinä kaveri taas ei näe muuta kuin oman tekeleen ja sitten kon jonkun vastaavan uppiniskan kirjoituksen lukenut netistä niin siinä sitten on taivas auennut että vain ja ainoastaa painepuolella toimii.

ei tarvi kuin katsella suojasen timon hopan kulkua 2007 kesältä kun sillä oli procharger kiinni mussessa ja yksi kaasari joka oli ahtimen imupuolella ja todella kaukana ns. koneesta niin vaan jätkä ajoi 9 sek aikoja autolla.

 

 

Link to comment
Share on other sites

toki jos joka pytylle on oma suutin siinä omassa kanavassaan niin vapaastihönkivässähän pystyy näin paremmin jakamaan polttoainetta samat määrät joka pytylle mutta uskon että tuo rootsi, tai ahtimet yleensä kun paineen puolella liikutaan, niin lappaavat sitä tavaraa jokaiseesta aukiavasta venttiilistä ihan yhtä laila

Link to comment
Share on other sites

näin se vaan on. on sitten eri asia miksi joku roots tyypin ARKKU(vai tulisko siinä sopivasti lisäpainoa että ei auto keuli niin herkästi siinä voisikin olla järki syy sille.) pitäis laittaa koneen päälle painoksi.

tää mailma kun on pullollaan huomattavasti hyötysuhteeltaan parempia ahtimia.

Link to comment
Share on other sites

näin se vaan on. on sitten eri asia miksi joku roots tyypin ARKKU(vai tulisko siinä sopivasti lisäpainoa että ei auto keuli niin herkästi siinä voisikin olla järki syy sille.) pitäis laittaa koneen päälle painoksi.

tää mailma kun on pullollaan huomattavasti hyötysuhteeltaan parempia ahtimia.

Nii no miksi jotku virittää vieläki jotaki lättäpää koneita? Tai miksi ylipäänsä kukaan jaksaa tälläisten romujen kanssa asuilla

Link to comment
Share on other sites

Nii no miksi jotku virittää vieläki jotaki lättäpää koneita? Tai miksi ylipäänsä kukaan jaksaa tälläisten romujen kanssa asuilla

sori sorruin itse siihen että rupesin jotain tuote ryhmää morkkaamaan jokaisellehan pitää olla jotain niinhän se vaan tässäkin on että toinen tykkää äir......stä.

ja onhan noita kiva katsella kun ei ole jokainen toteutettu samalla kaavalla ja kulkevat tosi kovaa

Link to comment
Share on other sites

näin se vaan on. on sitten eri asia miksi joku roots tyypin ARKKU(vai tulisko siinä sopivasti lisäpainoa että ei auto keuli niin herkästi siinä voisikin olla järki syy sille.) pitäis laittaa koneen päälle painoksi.

tää mailma kun on pullollaan huomattavasti hyötysuhteeltaan parempia ahtimia.

 

Niinpä, massikeisareiden on helppo puhua. Saat ihan vapaasti käyttää jotain futuristista uber-ahdinta ja jättää ARKKU-ahtimet niille jotka niitä haluaa...

Kompura kun oli käytännössä ilmainen, en olis mihinkään ahtimeen valmis hassaamaan järjettömiä määriä rahaa.

Link to comment
Share on other sites

äs. meinasin kirjoittaa vastaavia kommentteja blacz:lle kuin sä jukka ny.

musta vaan tuntuu nyt että siinä kaveri taas ei näe muuta kuin oman tekeleen ja sitten kon jonkun vastaavan uppiniskan kirjoituksen lukenut netistä niin siinä sitten on taivas auennut että vain ja ainoastaa painepuolella toimii.

ei tarvi kuin katsella suojasen timon hopan kulkua 2007 kesältä kun sillä oli procharger kiinni mussessa ja yksi kaasari joka oli ahtimen imupuolella ja todella kaukana ns. koneesta niin vaan jätkä ajoi 9 sek aikoja autolla.

 

 

 

Kerrotko pile miten tuo mun romu liittyy tähän asiaan, ei oikeen aukee mulle..?!  :o

 

Pitää ettiä joskus ku on aikaa niin sitä juttua ahtimista, siinä oli nimenomaan kerrottu ne ihan faktat miksi ne suuttimet pitäs olla rootsissa painepuolella, liitty jotenki säätämisen tarkkuuteen tai johonki hyötysuhteeseen tms. Ei ollu muistaakseni kenenkään uppiniskasen kirjotuksia vaan ihan ahtimien ja ruiskumoottorien teoriaa. Ihan varmasti tehojen puolesta ei oo ongelmaa vaikka bensaa lyödäänki ruuvin läpi, mutta muistaakseni koneen säädettävyyden tms. kannalta oli jotakin eroa. En muista enää että mitä ja voihan olla että muistan väärinkin. Onpa vaan aika vahva mielikuva asiasta...  ::) Tuli lueskeltua noita juttuja enempiki koska itellä on tarkoitus kans tuo "parempi" Paxtoni vaihtaa tollaseen miehekkäämpään ruuviin joskus hamassa tulevaisuudessa ku tollasta mä oon aina halunnu.

 

Ja pile alleviivaatko sen kohdan ja liität tähän forumille missä oon sanonu "että vain ja ainoastaa painepuolella toimii". Oon perkele ite niin sokea etten löydä sellasta kirjotusta  ??? :o

Link to comment
Share on other sites

en lähde allekirjottamaan nyt mitään kun en osaa allekirjoittaa tällä koneella(oon sen verran pökkelö tään koneen kans).mutta kuultaahan se tuolta kirjoittelun takaa,ehkä joskus joku on joillekin jutuille sokia korostan sanaa ehkä

Link to comment
Share on other sites

en lähde allekirjottamaan nyt mitään kun en osaa allekirjoittaa tällä koneella(oon sen verran pökkelö tään koneen kans).mutta kuultaahan se tuolta kirjoittelun takaa,ehkä joskus joku on joillekin jutuille sokia korostan sanaa ehkä

 

Mun kirjotuksen takaa ei oo tarkotus mitään muuta kuultaa ku se, että kannattaa punnita eri mahollisuuksia ku alkaa ton verran spesiaalimpaan operaatioon. Kuulosti tai näytti se sun korviin/silmiin miltä hyvänsä. Mä yritän kuitenki vaan auttaa toisinku itte vedät jonku 9 sekunnin kiihdytysrassin esimerkiksi millä ei oo vitunkaan tekemistä mun ymmärtääkseni tässä "projektissa". Katuauton ratkasuja miettiessä ku ei hirveesti oo hyötyä niistä ratkaisuista joilla saadaan äärimmäinen suorituskyky autosta pihalle. Noilla 9 sekunnin laitteilla harvemmin ajellaan liikenteen seassa niin että ne pelaa ku unelma ja kulutukset pysyy sen verran maltillisena että yleensäkään viittii ajella, oli se kaasari sitte rootsin alla päällä tai vaikka peräkärryllä jatkoputkistojen varassa.

 

Mutta tässäpä näitä eri näkemyksiä tulee, kannattaa projektin suunnittelijan tehä ihan omat päätökset siitä mikä on järkevää. Ja suosittelen lukemaan niitä juttuja rootsista ja ruiskusta ennenku alat tekee tuota pakettia eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

Niinpä, massikeisareiden on helppo puhua. Saat ihan vapaasti käyttää jotain futuristista uber-ahdinta ja jättää ARKKU-ahtimet niille jotka niitä haluaa...

Kompura kun oli käytännössä ilmainen, en olis mihinkään ahtimeen valmis hassaamaan järjettömiä määriä rahaa.

sori jos teksti osui sun kukkarolle ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä hyvähän se vaan on että virittäjillä on omia visioita muuten tää olis yksoikoista.

 

Link to comment
Share on other sites

Yrittiköhän pile ny tuolla suojanen-esimerkillä tuoda esille että maailma on niin ihmeellinen paikka että ei se aina mene niinku kirjassa sanotaan ja että jopa tuollainen "ei voi toimia" tyyppinen ratkaisu voi olla kova laitos oikeissa käsissä.

 

Itse jos rootsia harkitsisinkaan niin suuttimet olisi ahtimen imupuolella ihan vaan kun se tuntuu minusta helpommin toteutettavalta..

niin ja miksiköhän noissa kilpavehkeissä on muuten suuttimet aina rootsin päällä?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...