Jump to content

TPI ja roots?

mtl

Recommended Posts

juu timohan nakkas tuon ahtimen nurkkaan(kuulemma turhaa painoa) ja pisti koneen uusiksi ja ajeli viime kesänä vaparina noin 0,5 sek kovempia aikoja. ja blackzz timo ajelee tuolla hopalla kesäisin karulla siinä kuin me omilla harraste autoillamme auto on katsastettu ja kaikin puolin ok. kaveri vaan tietää mitä koneelle pitää tehdä että kulkee.

ps. toivottavasti ne herneet tulee nenästä ulos ennenkuin tukehdut.

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• BlackZ

9

• rstuning

9

• mtl

6

• 5,7

5

Top Posters In This Topic

Jos ruuvin/rootsin kanssa haluaa käyttää välijäähdytintä niin silloin ennen ahdinta ei voi syöttää polttoainetta, vaan bensa tiivistyy takaisin pisaroiksi cuulerissa (fysiikankirjasta voi kaivaa käsitteen kastepiste)

Jos suuttimet on imusarjassa cuulerin jälkeen, no broblem. 

Tämmösiä kittejä muuten myydään esim uuteen gto:hon, ruuvin alle imusarjan sisään tulee vesikiertoinen kenno jäähdyttämään ahtoilmaa.

En oikeen näe miten rootsin voisi ympätä tpi imusarjaan, jos imusarjan ja systeemit muuttaa, niin silloinhan se ei ole enään tpi???

Tuli lueskeltua noita juttuja enempiki koska itellä on tarkoitus kans tuo "parempi" Paxtoni vaihtaa tollaseen miehekkäämpään ruuviin joskus hamassa tulevaisuudessa ku tollasta mä oon aina halunnu.

kyllä esim.Whipple olis miehekäs  8)

Jos ruuvin/rootsin kanssa haluaa käyttää välijäähdytintä niin silloin ennen ahdinta ei voi syöttää polttoainetta, vaan bensa tiivistyy takaisin pisaroiksi cuulerissa (fysiikankirjasta voi kaivaa käsitteen kastepiste)

Tämmösiä kittejä muuten myydään esim uuteen gto:hon, ruuvin alle imusarjan sisään tulee vesikiertoinen kenno jäähdyttämään ahtoilmaa.

En oikeen näe miten rootsin voisi ympätä tpi imusarjaan, jos imusarjan ja systeemit muuttaa, niin silloinhan se ei ole enään tpi???

tuo kommentti roots  tpi:n imusarjaan sovituksesta on aivan oikea.itse sen ajattelin että kirjoitta mielsi asian monipisteruiskuun,mutta rootsiahan ei tpi:n saa se on totuus.ruuvihan onkin sitten aivan toinen juttu kuin roots ja tuo on periaatteessa ihan totta että pensa voi pisarointua mutta jos ajatellaan taas asia näin päin niin kesällä kun ajellan autolla jossa on cooleri niin parhaimmillaankin ahdettu ilma jähtyy sinne +20 asteen tuntumaan. normi kaasarikoneen kun täräyttää tulille niin sen ei pitäisi ns. kylmänä toimia sitten ollenkaan kun imusarja on niin kylmä että pensa pisaroituu.

takavuosien kokemuksella voin ainakin itse sanoa että kun pienellä pakkasella auton tuikkaa tulille ja sillä lähtee ajelemaan niin ihmeellisesti vaan tuntuu vetävän vaikka vähän pisaroituisikin.

aiheestahan puhutaan paljon ja tään päivän päästörajojen myötä se on korostunut. mutta se ei mielestäni meinaa sitä että kone ei toimi tääkin varmaan jakaa mielipiteitä moneen suuntaan  mutta ehkä vaan hyvä niin.

tuo kommentti roots  tpi:n imusarjaan sovituksesta on aivan oikea.itse sen ajattelin että kirjoitta mielsi asian monipisteruiskuun,mutta rootsiahan ei tpi:n saa se on totuus.ruuvihan onkin sitten aivan toinen juttu kuin roots ja tuo on periaatteessa ihan totta että pensa voi pisarointua mutta jos ajatellaan taas asia näin päin niin kesällä kun ajellan autolla jossa on cooleri niin parhaimmillaankin ahdettu ilma jähtyy sinne +20 asteen tuntumaan. normi kaasarikoneen kun täräyttää tulille niin sen ei pitäisi ns. kylmänä toimia sitten ollenkaan kun imusarja on niin kylmä että pensa pisaroituu.

takavuosien kokemuksella voin ainakin itse sanoa että kun pienellä pakkasella auton tuikkaa tulille ja sillä lähtee ajelemaan niin ihmeellisesti vaan tuntuu vetävän vaikka vähän pisaroituisikin.

aiheestahan puhutaan paljon ja tään päivän päästörajojen myötä se on korostunut. mutta se ei mielestäni meinaa sitä että kone ei toimi tääkin varmaan jakaa mielipiteitä moneen suuntaan  mutta ehkä vaan hyvä niin.

Kyllähän se vetää kun tietsikka rikastaa seosta että kone toimisi edes jotenkin.

Edit. Eikä toi ole edes sama asia on seos ei ensin lämpiä ahtimessa ja  ja sitten jäähdy coolerissa.

Itte oon asian ymmärtäny niin, että tuon jäähdytetyn ilman lämpötila ei varsinaisesti merkkaa, vaan jäähdyttämättömän ja jäähdytetyn ilman lämpötilaero olisi se joka saa bensan pisaroitumaan cooleriin.

Eli kyse ei olisi samasta asiasta kuin "kylmä imuilma pakkasaamuna"

Just editoin ed viestiin...

Eli pointti on siinä että seos ensin lämpiää ahtimessa ja sitten sitä jäähdytetään coolerissa.

Esim. vuonna kivi ja käpy kasissa esitellyssä Martikaisen tekemässä 2gen camarossa oli joku remmipata välijäähdyttimellä. Pitkällisen testaamisen jälkeen välläri poistettiin koska mosaa ei saatu toimimaan kunnolla sen kanssa.

Just editoin ed viestiin...

Eli pointti on siinä että seos ensin lämpiää ahtimessa ja sitten sitä jäähdytetään coolerissa.

Esim. vuonna kivi ja käpy kasissa esitellyssä Martikaisen tekemässä 2gen camarossa oli joku remmipata välijäähdyttimellä. Pitkällisen testaamisen jälkeen välläri poistettiin koska mosaa ei saatu toimimaan kunnolla sen kanssa.

Ollilla on LT1 lysholmilla tekeilla joka tulee puikulaan

Jospa unohdettas taas se välijäähykin, kun kaveri taitaa ettiä "edullista" toimivaa ratkaisua...

itellä on tarkoitus kans tuo "parempi" Paxtoni vaihtaa tollaseen miehekkäämpään ruuviin joskus hamassa tulevaisuudessa ku tollasta mä oon aina halunnu.

Tehän voisitte yrittää hieroa vaihtokauppoja, niin sais ton "äijäruuvin" rajumpaan käyttöön ja Paxtoni menis

paremmin soveltuvaan "budjetti" viritettyyn. ;D

Jospa unohdettas taas se välijäähykin, kun kaveri taitaa ettiä "edullista" toimivaa ratkaisua...

Tehän voisitte yrittää hieroa vaihtokauppoja, niin sais ton "äijäruuvin" rajumpaan käyttöön ja Paxtoni menis

paremmin soveltuvaan "budjetti" viritettyyn. ;D

;D niin ihan sivusta vaan heitän et jos reunaehdot oli että tulee äijäruuvi tpi:n tilalle ja monipisteruisku megaruutalla että olisi paras mahdollinen nyt kun se on vielä suunnittelu asteella.. niin keksikää paras ja edullisin mahdollinen vaihtoehto sovittaa tpi:n tilalle ja sen jälkeen voi varmaan asian omainen miettiä miten saisi toteutettua asiat tai onko se enää järkevin..

mielenkiintoinen aihe! ei herneitä

Aivan, just tämä oli se juttu mitä hain takaa. Tais itse asiassa tulla vastaan Megasquirt + ahdin juttuja lueskellessa..  ::)

Ja pile: en kuule sun kirjotuksista jaksa vetää herneitä nenään, ihan sama mitä tänne satuilet, on tässä vuosien aikana jo tottunu noihin sun "rakentaviin" kommentteihin ja ovat aina ihan omassa arvossaan...............  ;)

5,7: Joo ei todellakaan ole järkevää vaihtaa TPi:tä ja centrifugaalia (Paxtonia) ruiskulla varustettuun rootsiin, mutta se on ihan vaan sen erilaisuuden ja alkukantaisuuden takia  ;D Ja se nyt vaan on haaveena vielä, paljon muuta on edessä ensin kuten esim. kunnollisen koneen hankinta imu- ja pakosarjojen väliin tai ainaki ton nykysen "ensiapu" paremmilla kansilla ja sopivammalla nokalla.  ;)

tuo kommentti roots  tpi:n imusarjaan sovituksesta on aivan oikea.itse sen ajattelin että kirjoitta mielsi asian monipisteruiskuun,mutta rootsiahan ei tpi:n saa se on totuus.ruuvihan onkin sitten aivan toinen juttu kuin roots ja tuo on periaatteessa ihan totta että pensa voi pisarointua mutta jos ajatellaan taas asia näin päin niin kesällä kun ajellan autolla jossa on cooleri niin parhaimmillaankin ahdettu ilma jähtyy sinne +20 asteen tuntumaan. normi kaasarikoneen kun täräyttää tulille niin sen ei pitäisi ns. kylmänä toimia sitten ollenkaan kun imusarja on niin kylmä että pensa pisaroituu.

aiheestahan puhutaan paljon ja tään päivän päästörajojen myötä se on korostunut. mutta se ei mielestäni meinaa sitä että kone ei toimi tääkin varmaan jakaa mielipiteitä moneen suuntaan  mutta ehkä vaan hyvä niin.

Juu tarkotus oli esittää asia niin että haluaisin pultata tuon 6/71:n ja säilytää kompuutterin gason syötön ohjauksessa, mutta käytin huolimattomasti tuota TPI-termiä.

sori jos teksti osui sun kukkarolle ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä hyvähän se vaan on että virittäjillä on omia visioita muuten tää olis yksoikoista.

Eipä mitään, ihan suotta otin ihteeni.

Tekee itse imusarjan aluiinista niin saa juuri passelin.

Itellä on suunnitelmat tehty odottaa vain toteutusta.

Ainoa ero on että ahdin on Eatonin MP112 välijäähyllä.

Ja pile: en kuule sun kirjotuksista jaksa vetää herneitä nenään, ihan sama mitä tänne satuilet, on tässä vuosien aikana jo tottunu noihin sun "rakentaviin" kommentteihin ja ovat aina ihan omassa arvossaan...............  ;)

satuilemalla ne kotterot vaan kulkeekin,ehkä hiukan edes kannattaa laittaa näitä asioita korvantaakse niin saat sen omasikin joskus kulkee. :-P

satuilemalla ne kotterot vaan kulkeekin,ehkä hiukan edes kannattaa laittaa näitä asioita korvantaakse niin saat sen omasikin joskus kulkee. :-P

Hehheh, sun kommenttien sisältö on melko pitkälle viisastelua ja elvistelyä ja ne ei hirveesti auta tätä kerhotoimintaa / yksittäistä harrastajaa eteenpäin. Eli satuilua mun mielestä mutta kivahan se että sitäkin esiintyy  ;) Sinäki kuulut ryhmään jolla vois olla viisastakin sanottavaa joten niitä aikoja odotellessa (heh no en minä ainakaan odotakaan...  ;))...

Hehheh, sun kommenttien sisältö on melko pitkälle viisastelua ja elvistelyä ja ne ei hirveesti auta tätä kerhotoimintaa / yksittäistä harrastajaa eteenpäin. Eli satuilua mun mielestä mutta kivahan se että sitäkin esiintyy  ;) Sinäki kuulut ryhmään jolla vois olla viisastakin sanottavaa joten niitä aikoja odotellessa (heh no en minä ainakaan odotakaan...  ;))...

Eli onko rivien välistä luettavissa, että "pile" ottaa esimerkiksi usein kilpa-autoja, vaikka katuautoa ollaan rakentamassa?

Eli onko rivien välistä luettavissa, että "pile" ottaa esimerkiksi usein kilpa-autoja, vaikka katuautoa ollaan rakentamassa?

En kommentoi asiaa enempää, jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä ajan kanssa. Joku muuhan voi nähdä asian ihan toisin silmin..

Jatketaan nyt keskustelua TPi:stä ja rootsista.

En kommentoi asiaa enempää, jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä ajan kanssa. Joku muuhan voi nähdä asian ihan toisin silmin..

Jatketaan nyt keskustelua TPi:stä ja rootsista.

tarkoitat varmaan ruiskuista ja rootsista, muuten ma en kylla ymmarra. no siihen varmaan tarvittais toinen insinoori m/

Ainakin B&M on aikoinaan tehyt super injection systeemin tassa linkki.

http://www.motortopia.com/album/view/p/cars/t/vehicle/v/5722/a/5079/i/blown_injected_350_engine/po/2/pl/1

Tossa edellisessä linkissä näkyvää läppärunkoa muudään tänäkin päivänä, siihen menee 4 kpl normaaleja ruiskusuuttimia ja sopii suoraan squarebore laippaan. Helpoin tapa tehdä kaasarikoneesta ruisku. Itselläni oli moinen käytässä muutaman kesän.

Maksoi muuten kolmisen vuotta sitten ilman suuttimia ja suutintukkeja 75 taalaa...

Edit. eipä tota läppistä paljoa näy tuolta pöntön alta.

nyt lolis kyllä kiva kuulla mikä tekee herrojen mielestä katuautosta kilpa auton.

mielestäni tuo  esimerkki "timosta" on nimenomaan selkeä siinä mielessä että kun kaveri osaa tehdä jotain itse niin tulosta syntyy tuo timpan auto on mielestäni siinä katuauto kuin muillakin vai tuleeko siitä katuauto vasta sitten kun kone vaihdetaan jojonkin tehottomaan vakiomoottoriin.

kirjoitelkaas nyt tänne oikein urakalla selvitys siitä mikä tekee autosta kilpa auton.

ja ei laiteta siihen mitään euromääriä ,vaan pelkästään mikä muuttaa katu auton kilpa autoksi.

ja euroista sen verran että miljoonan euron ferrari on mielestäni siinä katuauto kuin 5 tonnin f-bodykin tai vaikka 40 tonnin corvette.

kertokaa selkeesti onko muuta rajaa olemas muuta kuin suuri kateus toisten tekemisiin vai.

nyt lolis kyllä kiva kuulla mikä tekee herrojen mielestä katuautosta kilpa auton.

mielestäni tuo  esimerkki "timosta" on nimenomaan selkeä siinä mielessä että kun kaveri osaa tehdä jotain itse niin tulosta syntyy tuo timpan auto on mielestäni siinä katuauto kuin muillakin vai tuleeko siitä katuauto vasta sitten kun kone vaihdetaan jojonkin tehottomaan vakiomoottoriin.

kirjoitelkaas nyt tänne oikein urakalla selvitys siitä mikä tekee autosta kilpa auton.

ja ei laiteta siihen mitään euromääriä ,vaan pelkästään mikä muuttaa katu auton kilpa autoksi.

ja euroista sen verran että miljoonan euron ferrari on mielestäni siinä katuauto kuin 5 tonnin f-bodykin tai vaikka 40 tonnin corvette.

kertokaa selkeesti onko muuta rajaa olemas muuta kuin suuri kateus toisten tekemisiin vai.

Mun mielestä kilpa-auto on sellanen joka on yhtäpaljo tai enemmän radalla/stripillä, kuin kadulla.

Aikamonta tyyppiä täälä yhtään tuntematta, en voi muuta kuin kysyä. Tarkoitus ei oo piruilla.

ite jaottelisin kylmästi kahteen kastiin:

autot jotka pystyy ilman kaiken maailman konsteja ajamaan konttoriin vuosittain ja saamaan sieltä leiman on katuauto.

taas kaikki muut vaihtoehtoisesti joko kilpaautoja,näyttelyautoja tai muuten vaan rekvisiittaa ;D

ite jaottelisin kylmästi kahteen kastiin:

autot jotka pystyy ilman kaiken maailman konsteja ajamaan konttoriin vuosittain ja saamaan sieltä leiman on katuauto.

taas kaikki muut vaihtoehtoisesti joko kilpaautoja,näyttelyautoja tai muuten vaan rekvisiittaa ;D

Vaasassakin huijaamalla leimattu n.1000hv kiihdytysauto jota ei kaduilla paljo näy vaan rekisteröity

ilmeisesti luokan takia ja osittain ehkä muuten vaan... EI TODELLAKAAN oo katuauto.

Näyttelyautotkin on enemmän katuautoja, mutta niillä vaan ei malteta usein ajaa.

Kilpa-autoja myös usein säästellään tekniikan ja bensakulujen osalta.