Jump to content

3gen ahtaminen ja katsastus


mkos

Recommended Posts

Mitä konttorilla vaaditaan ahdetun camaron / firebirdin katsastamiseen.

 

nämä ainakin vaaditaan vm89. Onko muuta.

 

- taakse levyt

- katalysaattori

- dynolappu ?

 

Tehot saa olla vissiiinkin mallisarjan tehokkaimmasta + 20% ainakin lapulla. paljonko siis saa olla.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • xaekx

    9

  • mkos

    6

  • BlackZ

    5

  • rstuning

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

tehokkain 3g camaro oli tupla kateilla ja 5.7 varustettu ja kehitti 245hv, ponusta löytyy samanlainen auto ja lisäksi TTA eli v6 turbo moottorilla varustettu hepoja 250 mutta kun alustarekenteen pitää vastata vertailukohtana käutettyä autoa toi TTA käyttää eksoottisempia jarruvermeitä eli kannattaa tutustua huolella. ja tehopainosuhde jarruttaa hyväksymisrajaa myös, 7kg/kw tai 5kg/hv.

Link to comment
Share on other sites

Mitä konttorilla vaaditaan ahdetun camaron / firebirdin katsastamiseen.

 

nämä ainakin vaaditaan vm89. Onko muuta.

 

- taakse levyt

- katalysaattori

- dynolappu ?

 

Tehot saa olla vissiiinkin mallisarjan tehokkaimmasta + 20% ainakin lapulla. paljonko siis saa olla.

 

Tosiaan heinäkuun 1987 jälkeen on vaadittu joko katti tai päästötesti (vissiin VTT:llä -> kallis) kun koneesta tehdään ahdettu. Myös dynolapun tarvit missä max. hepat saa tosiaan olla mallisarjan tehokkain +20%. Levyt mahdetaan ton ikäsessä vaatia taakse, jollei tuota ponua oo satuttu vielä 1989 tekemään täystehosella koneella niin että rummut ollut takana...  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan heinäkuun 1987 jälkeen on vaadittu joko katti tai päästötesti (vissiin VTT:llä -> kallis) kun koneesta tehdään ahdettu. Myös dynolapun tarvit missä max. hepat saa tosiaan olla mallisarjan tehokkain +20%. Levyt mahdetaan ton ikäsessä vaatia taakse, jollei tuota ponua oo satuttu vielä 1989 tekemään täystehosella koneella niin että rummut ollut takana...  ;)

 

muistaisin että saahan senkin mallin millä ajat virittää max 20% eli vaikka 6sen lyö föönin kylkeen ja laittaa sen max20% rajoihin silloin ei tarvi kun todistuksen oman alustanumeron tehoista ym ,katin ja teholapun

Link to comment
Share on other sites

Ei-vähäpäästöinen:

- Katti

- Dynolappu +20% max

- Todisteet siitä että ko auto vastaa alustaltaan, voimansiirroltaan ja jarruiltaan mallisarjan tehokkainta versiota (vertailuauto) (tämä on paha rasti, riippuu täysin katsastusmiehestä minkälaiset paprut hyväksytään, Metro-Auto ei aluksi suostunut ymmärtämään edes mistä on kyse kun sinne tästä aiheesta joskus soittelin, sanoivat että alustanumeroiden perusteella voivat jonkun vertailun suorittaa kahden auton välillä, papru maksaa 270€.)

 

 

Vähäpäästöinen:

- Kuten edellä mutta lisäksi VTTn (no VTT ei vissiin tee enää näitä) päästötodistus, maksanee yli 1000€

- Päästötodistuksen vaihtoehto on täydellinen ahdinpaketti jolle paketin valmistaja on tehnyt päästömittaukset (-> todistus) ja joka on juuri tähän automalliin tarkoitettu

Link to comment
Share on other sites

ja kaikkien näiden lisäksi akeen jos tekee hyvin perustellun poikkeuslupahakemuksen niin ei tarvi elää noiden 20% kanssa vaan sen myönteisen  lupalapun ehtojen kanssa.nykyisin vaan pitää olla tosi hyvät perusteet että he myöntävät tuollaisen luvan mutta

ei mahdoton. maksaa sitten aikas paljon se päätös oli se sitten myönteinen tai kielteinen.

mutta jos on ylimääräistä niin ainahan voikokeilla. m/ 

Link to comment
Share on other sites

Täytyypi käydä kyselemässä inssiltä millaisen paperin se haluaa.

 

Kannattaa sitte kysästä sellaselta konttorilta jossa suhtaudutaan harrasteautoihin myönteisesti. Ja muutenki ottaa useampi tulkinta, ainakin Oulun seudulla saa eri vastauksen joka konttorilta...  :o

Link to comment
Share on other sites

muistaisin että saahan senkin mallin millä ajat virittää max 20% eli vaikka 6sen lyö föönin kylkeen ja laittaa sen max20% rajoihin silloin ei tarvi kun todistuksen oman alustanumeron tehoista ym ,katin ja teholapun

 

Ei taida onnistua. Koska ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, pitää samasta mallisarjasta löytyä "vertailumoottori".

 

AKEn ohjeesta referoituna:

"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

Link to comment
Share on other sites

Ei taida onnistua. Koska ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, pitää samasta mallisarjasta löytyä "vertailumoottori".

 

AKEn ohjeesta referoituna:

"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

 

Mutta mites jos käytät vertailu mallina omaa autoa niin silloinhan oman auton moottoritehoon lisätään se 20% .

Link to comment
Share on other sites

305 menee rummuillakin läpi,vertailuauto+ max.20% teholappu,(278hp muistaakseni).ei vähäpäästöiseen katti paikalleen,päästöjä

ei sen jälkeen mitata.

Link to comment
Share on other sites

305 menee rummuillakin läpi,vertailuauto+ max.20% teholappu,(278hp muistaakseni).ei vähäpäästöiseen katti paikalleen,päästöjä

ei sen jälkeen mitata.

 

Mitä käytät -88:ssa vertailuautona jos saat rummuilla menemään läpi?

Link to comment
Share on other sites

Mitä käytät -88:ssa vertailuautona jos saat rummuilla menemään läpi?

 

Esimerkiksi tämä on kyllä Pontiacin puolelta.

-88 Firebird Formula 5.7L 225hp kone, takana rummut tähän +20% = 270hp

Link to comment
Share on other sites

Mitä käytät -88:ssa vertailuautona jos saat rummuilla menemään läpi?

ei vuosimalli oo käsittääkseni ratkaseva vaan mallisarja,tua juhan mainitsema käypi kans ja eikös 305 m5 230hp 91-92 tullu myös rummuilla?

Link to comment
Share on other sites

305 menee rummuillakin läpi,vertailuauto+ max.20% teholappu,(278hp muistaakseni).ei vähäpäästöiseen katti paikalleen,päästöjä

ei sen jälkeen mitata.

 

Päästöt mitataan aina katsastuksessa, rajat tässä tapauksessa:

 

CO 3,5 HC 600 (E-sääntö E15/04)

Link to comment
Share on other sites

ei vuosimalli oo käsittääkseni ratkaseva vaan mallisarja,tua juhan mainitsema käypi kans ja eikös 305 m5 230hp 91-92 tullu myös rummuilla?

 

Inssikin sanoi että mennään mallisarjan, ei vuosimallin mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Päästöt mitataan aina katsastuksessa, rajat tässä tapauksessa:

 

CO 3,5 HC 600 (E-sääntö E15/04)

tosta katsurilta joku aika sit kyselin,nuo arvot on edelleen rajana,mutta jos autoon asennetaan sopiva katalysaattori nuo ehdot

katsotaan täyttyneiksi.sanoi ettei päästöjä mitata ja manasi kyseisen pykälän vanhanaikaiseksi.saattaa olla vähän tulkintakysymys.

en tiä mikä on totuus. :-\

 

Link to comment
Share on other sites

Mutta mites jos käytät vertailu mallina omaa autoa niin silloinhan oman auton moottoritehoon lisätään se 20% .

 

Koko vertailumoottorin käsite on varmaankin otettu käyttöön siitä yksinkertaisesta syystä että näin menetellen löytyy helposti vertailukohta (jarrut, voimansiirto) joka on todistetusti turvallinen. Jos virittää konetta niin sehän ei ole enää sama auto joka on tehtaalta ulos rullannut, mutta sitä voidaan helposti verrata samanmalliseen, tehokkaampaan versioon. Mutta kyllä tuo lakiteksti tosiaan on hieman epämääräinen, eiköhän joka konttuurilla ole tästäkin ihan ikioma tulkinta.

Link to comment
Share on other sites

tosta katsurilta joku aika sit kyselin,nuo arvot on edelleen rajana,mutta jos autoon asennetaan sopiva katalysaattori nuo ehdot

katsotaan täyttyneiksi.sanoi ettei päästöjä mitata ja manasi kyseisen pykälän vanhanaikaiseksi.saattaa olla vähän tulkintakysymys.

en tiä mikä on totuus. :-\

 

 

Kyllä muutoskatsastuksen yhteydessä tosiaan katsotaan että muodollisesti lain kirjain täyttyy päästöjen osalta kun katti sinne putkistoon ängetään. Mutta aina vuosikatsastuksen yhteydessä tehdään joka tapauksessa se normaali "käytönaikainen pakokaasutesti". Muutenhan virittämällä moottoria pääsisi kätevästi eroon pakokaasutestistä.

Link to comment
Share on other sites

Inssikin sanoi että mennään mallisarjan, ei vuosimallin mukaan.

 

Tuostaki on kahta koulukuntaa, toiset sanoo että tuoreempiin voi verrata mutta ei vanhempiin. Mitä lie sanoo sitten lakipykälät..? Järkeväähän se on jos katsotaan mallisarjan mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Ei taida onnistua. Koska ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, pitää samasta mallisarjasta löytyä "vertailumoottori".

 

AKEn ohjeesta referoituna:

"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

 

ei rinnasteta jos teho ei nouse se menee siihen sallittuun.. kyselin aikanaan sierra 2.0 ohc turbo papereita -> meni nii vaikeeks että olis kannattanu ostaa suoraa cossu mutta jos laittoi turbon vaan siitä ilosta että on turbo eli ei nouse tehot ja siitä on dokumenttia auto vastaa oman alustanmeron vaativia osia +katti joka lisätään aina kun ahdetaan ei muuta tarvita sillä hyvä

Link to comment
Share on other sites

ei rinnasteta jos teho ei nouse se menee siihen sallittuun.. kyselin aikanaan sierra 2.0 ohc turbo papereita -> meni nii vaikeeks että olis kannattanu ostaa suoraa cossu mutta jos laittoi turbon vaan siitä ilosta että on turbo eli ei nouse tehot ja siitä on dokumenttia auto vastaa oman alustanmeron vaativia osia +katti joka lisätään aina kun ahdetaan ei muuta tarvita sillä hyvä

 

koskahan toi muutos on tehty?

 

nyt rinnastetaan ahtimen lisäys moottorin vaihtoon.

lainaus AKE:n sivuilta:

Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

 

-    sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

 

-    moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

 

-    ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

 

-    ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

 

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.

 

pykäläviidakko löytyy tuolta jos joku haluu tutustuu: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm

 

Link to comment
Share on other sites

koskahan toi muutos on tehty?

 

nyt rinnastetaan ahtimen lisäys moottorin vaihtoon.

lainaus AKE:n sivuilta:

Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

 

-     sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

 

-     moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

 

-     ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

 

-     ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

 

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.

 

pykäläviidakko löytyy tuolta jos joku haluu tutustuu: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm

 

 

näinhän se menee oon kanssa vähä lueskellu kuitenkin se on mahdollista kuten edellä se ei vaatinut muutoksia mainittua enempää jos teho ei noussut vakiosta... jotain kepuli konsteja siinä oli kunhan vaan tehopaperi oli ok ja paperi oman auton alustasta ym katti perään ja muutoskatsastetaan turbolle näin eräs k1 neuvoi ja muutama auto näin ollut liikenteessäkin..en tokikaan väitä että se näin onnistuu kaikkialla!? mutka putkeen paineet nii alas kun saa sitten imupuolelle kurisus tai hukkis auki lähes koko ajan että päästöt saadaan vaan rajoihin

 

se että muutoskatsastetaan tavallaan moottorin vaihto riippuu mikä otetaan vertailumalliksi mutta kun teho ei nouse tehtaan lukemia enenpää..?

 

 

joo ja edit: siitä nyt on tosiaan jo pian 4vuotta onko sittemmin muutoksia?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...