Jump to content

3gen ahtaminen ja katsastus


mkos

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • xaekx

    9

  • mkos

    6

  • BlackZ

    5

  • rstuning

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Juu niihän se oliki et rumpujen kans voi poikkeustapauksissa olla apsit, mut ne on usein taakse laittanu kai sit sen takia levyt,

koska ABS mallissa on lähes aina isommat jarrut vastaavaan apsittomaan. Se on testattu kyllä että ABS jarrullinen tarvii

pidemmän pysäytysmatkan. Ei ny jaksa selittää. Ei täälä kukaan tajua vaikka vääntäs rautakangesta. :P

 

Ei se nyt mikään poikkeustapaus ole, rummut + absit. Lähestulkoon kaikki autot 90-luvun puolen välin jälkeen on varustettu abseilla, ja aika monessa takana rummut. Lähestulkoon kaikissa pikku-autoissa vieläkin. Väitän, että ainoa syy normiperheautojen erittäin yleisiin takalevyjarruihin on ESP:n yleistyminen. Sillä hetkellä kun autoon on edes ollut mahdollista ottaa lisävarusteena ESP, niin on ollut halvempaa pitää tuotannossa enää yhenlaisia takajarruja. Poislukien pikkuautot, jotka myydään valtaosalla markkinoita vielä ilman ESP:tä. Sen takia vielä kannattaa pitää rumpuja takana. 

 

Normi jantteri saa ilman abseja olevan auton pysähtymään absillista nopeammin tasan yhenlaisessa olosuhteessa, kuivalla asfaltilla. Muuten saa olla melko ammattilainen jos meinaa pysäyttää auton ilman abseja nopeammin liukkaalla. Ja samalla vaikkapa säilyttää auton ohjattavuus, senhän takia absit aikanaan keksittiin, ei niinkään lyhyemmän jarrutusmatkan takia.

Link to comment
Share on other sites

noista abs:tä sen verran että.

itse olen ajanut ja omistanut eka kerran abs:llä varustettua autoa joskus vuonna 93.ja sen jälkeen mulla on ollut käytännössä pihassa autoja sekä että.

en muista yhtään kertaa autoiluni aikana sellaista tilannetta että voisin sanoa että abs:t pelasti tilanteen ja päin vastoin myös.vuosittain ajan noin 60 tuhatta km. paitsi nyt viimeisen vuoren aikana vain noin 40tkm. yritän vaan sanoa että matkan varrella olisi pitänyt kaiken järjen mukaan  olla tilanteita jossa toinen järjestelmä nousee toisen yläpuolelle selkeästi jos toinen järjestelmä muka olisi huomattavasti toistaan perempi.

erilaisiahan ne on käyttää ja vaativat erilaisen ajattelu/ajo/asennetavan.joku noloohan varmaan nyt heti huutaa tuosta ohjattavuudesta jarrutuksen aikana.

no kuultua mutua vai kokemusta siinähän tuo. oikeasti jos sulla on hätä ja painat niin mielettömästi jarrua että et voi sen puitteissa enää ohjailla autoa niin melkoisella todennäköisyydellä et sitä ohjaisi abs jarrutuksessakaan.eikä ne abs:t niin hirveen hyvin käänny jarrutukses mitä mainosmiehet antaa ymmärtää.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

elikkä siis kun tää mun hyrysyssy on -84 vuojelta ja siihen laitan M90 eatonin nii mitäs kaikkee tartten?katin?(vakiona ollu mutta otettu poisa) teholapun? mitä muuta?

jarruihin tuskin tarttee koskee ku kone on 2.8l V6 eli potkua tuskin tulee paljon mitään...

Link to comment
Share on other sites

elikkä siis kun tää mun hyrysyssy on -84 vuojelta ja siihen laitan M90 eatonin nii mitäs kaikkee tartten?katin?(vakiona ollu mutta otettu poisa) teholapun? mitä muuta?

jarruihin tuskin tarttee koskee ku kone on 2.8l V6 eli potkua tuskin tulee paljon mitään...

 

katti ja teholappu. aiemmissa posteissa on puhetta jarruista.

Link to comment
Share on other sites

mites sitte ko joskus oon kuullu isoilta pojilta semmosta että ei tartte muutoskatastaa jos ei katastukses oo remmi paikallaan?(vaatii tietty jonku sortin läpän toimiakseen mutta nui niinku periaattees)

 

asemakohtaista. mulla ei hyväksytty kun oli turbo poissa ja pakopesän kohdalla pelkkä käyrä  :W

Link to comment
Share on other sites

jaha ;D tarttee kaite kävästä tos konttorilla kysyyn mielipidettä...vois kuitenni nii tehä että tehon mittauksen ajaksi isohko siiva paikallesa et sillä 1:1 suhteella eli nolla ahdoilla menis tai vähä yli nollan nii välttys ainaki kaikilta jarruhässäköiltä yms  ::)

Link to comment
Share on other sites

jaha ;D tarttee kaite kävästä tos konttorilla kysyyn mielipidettä...vois kuitenni nii tehä että tehon mittauksen ajaksi isohko siiva paikallesa et sillä 1:1 suhteella eli nolla ahdoilla menis tai vähä yli nollan nii välttys ainaki kaikilta jarruhässäköiltä yms  ::)

 

Onhan se helpompaa mutta mulla on eriävä mielipide että jos lähdetään tehoja kasvattamaan niin se menee järjestyksessä jarrut->alusta->laatikko->kone

Mikään sen *maisempaa kuin mukavan ärhäkkä peli joka ei pysähdy ja taitu seuraavaan mutkaan.

Link to comment
Share on other sites

noh, ottaen huomioon että täs härvelis o vakiona 107 hv ja jos sen saa johonki 130-150 hv ahtamalla ja auto painaa edelleen 1700 kg nii teho/painosuhe jää siltiki aika pieneks ja toisekseen V8 koneisia on rumpujarruilla pilvin pimein ja niis kuiteski o pikkase eri tehot jotenka en usko et tuo hallittavuuteen pahemmin vaikuttaa tässä tapauksessa vaikka muuten onki itellä sama periaate ::)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Pahinta muutoskatsastuksessa on tuo vastaavuuden todistaminen mallisarjojen välillä. Ja jos koneeseen asennetaan ahdin jälkikäteen sen katsotaan aina olevan tehoa nostava muutos. Itsellä kävi sellainen idea mielessä, että nyt kun on vakio ~200hp 5.0L TPI kone ja konttorilla todistaa, että tilalle on vaihdettu 150hp capricen motti, josta on remmillä revitty 199hp. Tällöin teho laskee ja vakio alusta kelpaa.

Link to comment
Share on other sites

Pahinta muutoskatsastuksessa on tuo vastaavuuden todistaminen mallisarjojen välillä. Ja jos koneeseen asennetaan ahdin jälkikäteen sen katsotaan aina olevan tehoa nostava muutos. Itsellä kävi sellainen idea mielessä, että nyt kun on vakio ~200hp 5.0L TPI kone ja konttorilla todistaa, että tilalle on vaihdettu 150hp capricen motti, josta on remmillä revitty 199hp. Tällöin teho laskee ja vakio alusta kelpaa.

en tierä kuka yrittää pitää katsastajia tyhmänä ny.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...