Jump to content

Ilmastoinninkompura ei lähde pyörimään? apuja


Recommended Posts

Kun ostin tuon auton siihen oli vaihdettu ilmastoinnin kompura. Sen sain selville että öljyä täytyy laittaa 60 ml ja synteettistä pag 150.

Mutta kuinka paljon kylmä ainetta?  ¨

siis voishansen viedä johonkin liikkeeseen mutta kaverin kautta tuo täyttö olisi puoli ilmainen. :W

Link to post
Share on other sites
  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Marko

    23

  • Chevy

    14

  • Nupa

    6

  • mikke

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

No niin öljyt ja aineet sisällä mutta kompura ei pyöri. Mittailin niin ei sinne liittimelle tulisi virtaa vaikka ilmastointi A/C asennossa.. Mikä neuvoksi?

 

Link to post
Share on other sites

siin apparin etulokasujan päällä ilmastoinnin putkessa on joku paneventtiili en musta nimee mutta se jos ei reakoi ni ei käynnistä kompuraa.

Link to post
Share on other sites

siin apparin etulokasujan päällä ilmastoinnin putkessa on joku paneventtiili en musta nimee mutta se jos ei reakoi ni ei käynnistä kompuraa.

Tuleeko sitä kautta jännite vai maa?  Kytkentäkaavio ois oiva apu.

Link to post
Share on other sites

kannattais seuraavaksi mitata ohmipuolella, A/C:n kytkin = se magneettikytkin joka on kompuran hihnapyörällä

Link to post
Share on other sites

kannattais seuraavaksi mitata ohmipuolella, A/C:n kytkin = se magneettikytkin joka on kompuran hihnapyörällä

Kompura on uusi,mutta millaista arvo pitäisi näyttää?

Link to post
Share on other sites

hmmm...  ::)     kela ja diodi 12 V piirissä... joitain 5-10 ohmia  ???

 

kun painekytkin on ok ja se mittaa,että ainetta on tarpeeksi ja evaporaattorin termari on ok,niin tuohon A/C:n magneettikytkimen liittimeeen  tulee 12 V

 

noi liittimet voi myös tehdä sen,ettei saa kontaktia (naaras väljistynyt)  m-

Link to post
Share on other sites

hmmm...  ::)     kela ja diodi 12 V piirissä... joitain 5-10 ohmia  ???

 

evaporaattorin termari on ok,niin tuohon A/C:n magneettikytkimen liittimeeen  tulee 12 V

 

noi liittimet voi myös tehdä sen,ettei saa kontaktia (naaras väljistynyt)  m-

Missäs tuo on ja miten se testataan? väljistynyt liitin ei liene vikanan kun mittasin koneen käydessä liittimen päästä yleismittarilla niin 0v.

Link to post
Share on other sites

Missäs tuo on

 

EVAP kanisteri jossain kuskin lokarin suunnalla konehuoneessa  ::)

 

mutta missä se termari on  ???

Link to post
Share on other sites

olen joskus testannu kompuran niin, että olen irroittanut kuivaimen kyljessä olevan liittimen ja yhdistänyt siitä piuhat.

Link to post
Share on other sites

olen joskus testannu kompuran niin, että olen irroittanut kuivaimen kyljessä olevan liittimen ja yhdistänyt siitä piuhat.

 

joo,tuolla tavalla saa juuri ohitettua sen toisen painekytkimen (low pressure cut off)

 

tuo refrigerant painekytkin taitaa ohjata vaan ecm:n kautta flektejä

Link to post
Share on other sites

Kun ostin tuon auton siihen oli vaihdettu ilmastoinnin kompura. Sen sain selville että öljyä täytyy laittaa 60 ml ja synteettistä pag 150.

Mutta kuinka paljon kylmä ainetta?  ¨

siis voishansen viedä johonkin liikkeeseen mutta kaverin kautta tuo täyttö olisi puoli ilmainen. :W

[/quot

 

Määrä riippuu kompurasta.

 

Muistaisin että olis 1,32 kg  Normaali ilmastoinnilla olevaan autoon. siis amerikkalaiseen. 

Link to post
Share on other sites

jäähdyttäjän päällä olevas tarras kyl sanotaan kylmäaineen määräks 0.91kg ???

onko tietoa mikä aine kyseessä?olen käsittänyt että autoteollisuudessa käytetään yli 20 erilaista kylmäainetta,joilla kaikilla hieman erilainen ominaispaino!

osaavilla kylmäainefirmoilla on muuntotaulukot kyllä näille kaikille ja tieto millä aineella mitäkin voi korvata!

korjatkaa jos olen väärässä (kaikkein oleellisin seikka on se että järjestelmän painepuoli saavuttaa toiminta paineen,jonka näkee kun laitteeseen

kytketään täytettäessä mittari.toisin sanoen laitteeseen pistetään kylmäainetta sen verran että se saavuttaa vaaditun työpaineen,montako kg se on,on lähinnä

raha kysymys, kun aine hinnoitellaan painon mukaan???)

Link to post
Share on other sites

Kylmälaitteista en ole väitöskirjaa tehnyt mutta yhden asian oon pannu merkille....

Kun käy täyttämässä systeemin  paikallisessa kylmähuollossa täällä, saa yleensä sitä isecoonia...

Vuodenpäästä on taas tyhjä.... :(

Kun laittaa R134 itte,   K Martista ostetuista itsetäyttöpullosta , se pysyy sisällä paaaaaaaaljon kauemmin. ???

Onko joku aine "ohkasempaa" vai  mistä lienee johtua.. ::)

Link to post
Share on other sites

Varmistitteko millään painemittarilla tms, että järjestelmään jäi oikeasti paine?

 

Isceon9 ja r134a on molemmat r12 "freoni" korvaajiksi tehty.

 

Isceonista on muistaakseni autoille oma olikohan 49, kun jääkaapeissa ym käytetään 39. Eli yksi tuote ei suoraan korvaa r12.

 

r134 oli alumperin huonompaa tavaraa kuin nykyään, en sitten tiedä miten isceon on pysynyt mukana.

Link to post
Share on other sites

olen joskus testannu kompuran niin, että olen irroittanut kuivaimen kyljessä olevan liittimen ja yhdistänyt siitä piuhat.

iTse én havaiinut kuiviamen kyljessä liitintä.  ???

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...