pile Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 no nyt se on sitten tämäkin kehitelty tälle aihellehan on aina vähän naurettu mutta täältä löytyy. http://www.cpowert.com/products/vtes.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puuhis Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Ja hintaa on ? 1000€ ? Tyhmä maksaa paskasta.... Emt voi toimiakkin mutta toi virrankulutus huima ... 350A vakioakulla/laturilla tulee ongelma Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 niin eikä toi virrankulutus ole kuin silloin kun antaa lämää eli tyhjäkäynnillä virran tarve on 1.5 A ja kiihdytettäessä tuo 350A kyllähän ton pitäis toimia mutta aika pienille koneillhan toi on 1,2-2L Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 tuolta sivuiltahan löytyy muitakin mielenkiintoisia sovelluksia kuten esim. pakokaasu käyttöinen laturi Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Köyhän miehen KERS.... saadaan muutamaksi sekunniksi enemmän vääntöä, pikkukoneilla voi vaikutus tuntuakin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
camaro82 Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Ekös tuo laturi sit vastaavasti "jarruta" konetta ladatessaan huimia ampeereita ahtimelle? Ahtimen vaikutus suunnilleen plusmiinus nolla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted November 5, 2009 Author Share Posted November 5, 2009 Ekös tuo laturi sit vastaavasti "jarruta" konetta ladatessaan huimia ampeereita ahtimelle? Ahtimen vaikutus suunnilleen plusmiinus nolla? eihän tuo laturi ja ahdin ole toisiinsa kytketty,laturinhan vois laittaa vaikka mihin pirssiin. ja eiköhän tuon sähköahtimen perimmäinen tarkoitus liene antaa ns. kiihdytys potku noille pienilmoottorisille ja heikolla alaväännöllä oliville koneille,ja akkuhan tasaa kumminkin tuon enerkiantarpeen. ihan mielenkiintoista nähdä missä sarjavalmisteisessa autossa tuo on ekana kiinni. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Ekös tuo laturi sit vastaavasti "jarruta" konetta ladatessaan huimia ampeereita ahtimelle? Ahtimen vaikutus suunnilleen plusmiinus nolla? Ottaahan se remmiahdinkin tehonsa kampiakselilta ja "jarruttaa"....isolohkon päällä pyörivä ruuvi vie useampi sata heppaa, mutta silti lopputulos on reilusti plussalla. Sen takia sinne sitä bensaa tarvitaan (remmi)ahdetussa paljon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
camaro82 Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Jees jees mutta muistelen lukeneeni jostain että sähköahdin olis hyötysuhteeltaan remmivastaavaa huonompi, tiedä sit. Tuli vaan mieleen Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Uudessa TM:sä oli juttua sähköahtimesta , audi ottamassa ilmeisemmin sen ensimmäisenä sarja tuotantoon mukaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppa Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Jep, Audin turbodieseleihin oli tulossa sähköinen ahdin, mutta vain sinne ihan alimmalle kierrosalueelle, missä pakokaasuahtimet eivät vielä toimi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Näitä on varmaan seuraavan 10 v aikana useilla valmistajilla käytös. Ahtimen tekiötä vai pitääkö sanua kehittelöitä on useita Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Oon joskus miettiny asiaa... mikä estäis vaikka normi remmi-keskipakoahtimen sähköistämistä? Normiahtimen vaatiman tehon saa nykyään melko pienestäkin sähkömoottorista ja säätimiä on pilvinpimein vaikka RC-puolella. Ongelma lähinnä rakentaa ohjaus jotta toimii järkevästi. Ahdot sais vaikka tyhjäkäynniltä ja vääntö riittäis alakierroksilla... Periaatteessa jonkun isomman RC-auton moottorin (kiertävät helposti 50000rpm) vois pultata turbon akselin päähän melkein suoraan tai pienillä välityksillä... eri asia kestääkö pitemmässä käytössä... Tekemisenpuutteiselle remmiahtajille haaste: Asenna starttiin sopiva hihnapyörä ja pulttaa koneen kylkeen ahtimen viereen Solenoidista nappi johonkin... Mitähän tapahtuis... Laakerointi vois olla hyvä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted September 13, 2014 Author Share Posted September 13, 2014 Tuoki mikä audiin on menos on 7kw ja 48 v järjestelmä. Joten voisin melkein vannoa että 12v järjestelmä ei tuohon kovin hyvin piisaa. Mutta. Tulevaisuus näyttää missä mennään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
letkume Posted September 13, 2014 Share Posted September 13, 2014 Tuoki mikä audiin on menos on 7kw ja 48 v järjestelmä. Joten voisin melkein vannoa että 12v järjestelmä ei tuohon kovin hyvin piisaa. Mutta. Tulevaisuus näyttää missä mennään. Kyllä se parisenkymmentä heppaa mitä ahdin tarvitsee on vähän turhan raju pienelle sähkömoottorille. Pitäisi olla oikosulkukone. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Tuoki mikä audiin on menos on 7kw ja 48 v järjestelmä. Joten voisin melkein vannoa että 12v järjestelmä ei tuohon kovin hyvin piisaa. Mutta. Tulevaisuus näyttää missä mennään. http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=39&product_id=141 7kW 38V 3-vaihemoottori, 30k rpm, eri asia riittääkö vääntö. Onhan näitä... Jännitteen nosto tietysti oma haasteensa. Nippu Li-akkuja joita ladataan kun ahtoja ei tarvi? Lataukseen jännitteen nosto ei oo ongelma. Mulla on RC-autossa 2400W 45k rpm moottori 28V ja 5Ah akuilla (saa ladata 25A virralla) ajelee täysiä vartin. Akut yhteensä parin röökiaskin kokoiset. Harvassa autossa tarvii ahtoja varttia putkeen joten välillä ehtis lataamaan... Teoriassa... (mulla riittää näitä jänniä teorioita ) Kyllä se parisenkymmentä heppaa mitä ahdin tarvitsee on vähän turhan raju pienelle sähkömoottorille. Pitäisi olla oikosulkukone. Jos ei tehot riitä ni moottoreita on maailma täynnä. Ja erilaisia säätimiä. Tuo y.o. linkki vain malliks. Sitä tehoa tosiaan saa nykyään pienestä palikasta kunhan virransyöttö pelaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GTATL Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=39&product_id=141 7kW 38V 3-vaihemoottori, 30k rpm, eri asia riittääkö vääntö. Onhan näitä... Jännitteen nosto tietysti oma haasteensa. Nippu Li-akkuja joita ladataan kun ahtoja ei tarvi? Lataukseen jännitteen nosto ei oo ongelma. Mulla on RC-autossa 2400W 45k rpm moottori 28V ja 5Ah akuilla (saa ladata 25A virralla) ajelee täysiä vartin. Akut yhteensä parin röökiaskin kokoiset. Harvassa autossa tarvii ahtoja varttia putkeen joten välillä ehtis lataamaan... Teoriassa... (mulla riittää näitä jänniä teorioita ) Invertterit on nykyään aikas pieniä joten jännitteen nosto ei ole iso ongelma. Pyörän napoihin vaan genut niin alkaa sähköäkin tulla melkein ilmatteeksi Link to comment Share on other sites More sharing options...
letkume Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Invertterit on nykyään aikas pieniä joten jännitteen nosto ei ole iso ongelma. Pyörän napoihin vaan genut niin alkaa sähköäkin tulla melkein ilmatteeksi Kaikkihan on mahdollista, mutta mitenkä käy kustannustehokkuuden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted September 14, 2014 Author Share Posted September 14, 2014 Audihan oli toteuttanut tuon juurikin niin että ahtimen tarvitsema virta larataan jarrutus enerkiaa hyöryntäen. Ja tää järjestemä on täysin irti auton muusta sähköjärjestelmästä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Kaikkihan on mahdollista, mutta mitenkä käy kustannustehokkuuden? Eipä tommonen ite rakennettuna valtavia maksa ja autotehtaalle vielä vähempi... Itteä vaan himottais sellainen ahdin jonka voi asentaa mihin vaan ja toimii 0-max rpm. Ihan vaikka auttavana pikkupaineella. Ei sen tarvi kasikoneeseen 3bar työntää... Ponussakin ois puskurin alla paljon turhaa tilaa, konehuoneessa ei niinkään... Link to comment Share on other sites More sharing options...
letkume Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Eipä tommonen ite rakennettuna valtavia maksa ja autotehtaalle vielä vähempi... Itteä vaan himottais sellainen ahdin jonka voi asentaa mihin vaan ja toimii 0-max rpm. Ihan vaikka auttavana pikkupaineella. Ei sen tarvi kasikoneeseen 3bar työntää... Ponussakin ois puskurin alla paljon turhaa tilaa, konehuoneessa ei niinkään... fanttomia sitten vaan http://www.phantomsuperchargers.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 fanttomia sitten vaan http://www.phantomsuperchargers.com/ Katos perhana... Juuri tällaisia härveleitä tarkoitin. Ovat vaan pahasti pienenlaisia näihin tämän kerhon vehkeisiin... paitsi ehkä kutosiin. Mitähän mahtaa maksaa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
letkume Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Katos perhana... Juuri tällaisia härveleitä tarkoitin. Ovat vaan pahasti pienenlaisia näihin tämän kerhon vehkeisiin... paitsi ehkä kutosiin. Mitähän mahtaa maksaa? Kasikone haukkaa vähän liikaa kuutioita sähköpuhaltimelle. Myös moottorinohjaus voi tulla vähän ongelmalliseksi, kun pienissä sykäyksissä puskeekin ilmaa enempi. Ehkä se ilmamäärämittari sitten pysyy mukana?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Voishan noita asentaa pari... Pitäisköhän hommata jostain kompurapesä, siipapyörä ja moottori ja ruveta askartelemaan... Pimeinä talvi-iltoina... Link to comment Share on other sites More sharing options...
letkume Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Voishan noita asentaa pari... Pitäisköhän hommata jostain kompurapesä, siipapyörä ja moottori ja ruveta askartelemaan... Pimeinä talvi-iltoina... Eihän tuo "paljoa" vaatis, kun tekis ohjauselektroniikan tasa/vaihtosuuntaajalla ynm. Imuilma pyörittää siivaa --> akku latautuu Kaasua yli 80% --> moottori päälle ja akku tyhjenee Tekis vielä litium akuilla ja jollain 100 voltin jännitteellä, niin alkais lyyti sutimaan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now