Jump to content

sähköahdin on tätäpäivää


pile

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • TransNAM

    17

  • pile

    14

  • letkume

    8

  • GTATL

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja hintaa on ? 1000€ ?  ;D Tyhmä maksaa paskasta....

Emt voi toimiakkin mutta toi virrankulutus huima ... 350A  ??? vakioakulla/laturilla tulee ongelma

Link to comment
Share on other sites

niin eikä toi virrankulutus ole kuin silloin kun antaa lämää

eli tyhjäkäynnillä virran tarve on 1.5 A ja kiihdytettäessä tuo 350A

kyllähän ton pitäis toimia mutta aika pienille koneillhan toi on 1,2-2L

Link to comment
Share on other sites

Ekös tuo laturi sit vastaavasti "jarruta" konetta ladatessaan huimia ampeereita ahtimelle? Ahtimen vaikutus suunnilleen plusmiinus nolla?

Link to comment
Share on other sites

Ekös tuo laturi sit vastaavasti "jarruta" konetta ladatessaan huimia ampeereita ahtimelle? Ahtimen vaikutus suunnilleen plusmiinus nolla?

eihän tuo laturi ja ahdin ole toisiinsa kytketty,laturinhan vois laittaa vaikka mihin pirssiin.

ja eiköhän tuon sähköahtimen perimmäinen tarkoitus liene antaa ns. kiihdytys potku noille pienilmoottorisille ja heikolla alaväännöllä oliville koneille,ja akkuhan tasaa kumminkin tuon enerkiantarpeen.

ihan mielenkiintoista nähdä missä sarjavalmisteisessa autossa tuo on ekana kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Ekös tuo laturi sit vastaavasti "jarruta" konetta ladatessaan huimia ampeereita ahtimelle? Ahtimen vaikutus suunnilleen plusmiinus nolla?

Ottaahan se remmiahdinkin tehonsa kampiakselilta ja "jarruttaa"....isolohkon päällä pyörivä  ruuvi vie useampi sata heppaa, mutta silti lopputulos on reilusti plussalla. Sen takia sinne sitä bensaa tarvitaan (remmi)ahdetussa paljon.
Link to comment
Share on other sites

Jees jees mutta muistelen lukeneeni jostain että sähköahdin olis hyötysuhteeltaan remmivastaavaa huonompi, tiedä sit. Tuli vaan mieleen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jep, Audin turbodieseleihin oli tulossa sähköinen ahdin, mutta vain sinne ihan alimmalle kierrosalueelle, missä pakokaasuahtimet eivät vielä toimi.

Link to comment
Share on other sites

Oon joskus miettiny asiaa... mikä estäis vaikka normi remmi-keskipakoahtimen sähköistämistä? Normiahtimen vaatiman tehon saa nykyään melko pienestäkin sähkömoottorista ja säätimiä on pilvinpimein vaikka RC-puolella. Ongelma lähinnä rakentaa ohjaus jotta toimii järkevästi. Ahdot sais vaikka tyhjäkäynniltä ja vääntö riittäis alakierroksilla...

Periaatteessa jonkun isomman RC-auton moottorin (kiertävät helposti 50000rpm) vois pultata turbon akselin päähän melkein suoraan tai pienillä välityksillä... eri asia kestääkö pitemmässä käytössä...

 

Tekemisenpuutteiselle remmiahtajille haaste: Asenna starttiin sopiva hihnapyörä ja pulttaa koneen kylkeen ahtimen viereen ;) Solenoidista nappi johonkin... Mitähän tapahtuis... :o Laakerointi vois olla hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Tuoki mikä audiin on menos on 7kw  ja 48 v järjestelmä. Joten voisin melkein vannoa että 12v järjestelmä ei tuohon kovin hyvin piisaa. Mutta. Tulevaisuus näyttää missä mennään.

Link to comment
Share on other sites

Tuoki mikä audiin on menos on 7kw  ja 48 v järjestelmä. Joten voisin melkein vannoa että 12v järjestelmä ei tuohon kovin hyvin piisaa. Mutta. Tulevaisuus näyttää missä mennään.

 

Kyllä se parisenkymmentä heppaa mitä ahdin tarvitsee on vähän turhan raju pienelle sähkömoottorille. Pitäisi olla oikosulkukone.

Link to comment
Share on other sites

Tuoki mikä audiin on menos on 7kw  ja 48 v järjestelmä. Joten voisin melkein vannoa että 12v järjestelmä ei tuohon kovin hyvin piisaa. Mutta. Tulevaisuus näyttää missä mennään.

http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=39&product_id=141

7kW 38V 3-vaihemoottori, 30k rpm, eri asia riittääkö vääntö. Onhan näitä...

Jännitteen nosto tietysti oma haasteensa. Nippu Li-akkuja joita ladataan kun ahtoja ei tarvi? Lataukseen jännitteen nosto ei oo ongelma.

Mulla on RC-autossa 2400W 45k rpm moottori 28V ja 5Ah akuilla (saa ladata 25A virralla) ajelee täysiä vartin. Akut yhteensä parin röökiaskin kokoiset. Harvassa autossa tarvii ahtoja varttia putkeen joten välillä ehtis lataamaan...

Teoriassa... (mulla riittää näitä jänniä teorioita ;D )

 

Kyllä se parisenkymmentä heppaa mitä ahdin tarvitsee on vähän turhan raju pienelle sähkömoottorille. Pitäisi olla oikosulkukone.

 

Jos ei tehot riitä ni moottoreita on maailma täynnä. Ja erilaisia säätimiä. Tuo y.o. linkki vain malliks. Sitä tehoa tosiaan saa nykyään pienestä palikasta kunhan virransyöttö pelaa.

Link to comment
Share on other sites

http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=39&product_id=141

7kW 38V 3-vaihemoottori, 30k rpm, eri asia riittääkö vääntö. Onhan näitä...

Jännitteen nosto tietysti oma haasteensa. Nippu Li-akkuja joita ladataan kun ahtoja ei tarvi? Lataukseen jännitteen nosto ei oo ongelma.

Mulla on RC-autossa 2400W 45k rpm moottori 28V ja 5Ah akuilla (saa ladata 25A virralla) ajelee täysiä vartin. Akut yhteensä parin röökiaskin kokoiset. Harvassa autossa tarvii ahtoja varttia putkeen joten välillä ehtis lataamaan...

Teoriassa... (mulla riittää näitä jänniä teorioita ;D )

Invertterit on nykyään aikas pieniä joten jännitteen nosto ei ole iso ongelma. Pyörän napoihin vaan genut niin alkaa sähköäkin tulla melkein ilmatteeksi ;D

Link to comment
Share on other sites

Invertterit on nykyään aikas pieniä joten jännitteen nosto ei ole iso ongelma. Pyörän napoihin vaan genut niin alkaa sähköäkin tulla melkein ilmatteeksi ;D

 

Kaikkihan on mahdollista, mutta mitenkä käy kustannustehokkuuden?

Link to comment
Share on other sites

Audihan oli toteuttanut tuon juurikin niin että ahtimen tarvitsema virta larataan jarrutus enerkiaa hyöryntäen. Ja tää järjestemä on täysin irti auton muusta sähköjärjestelmästä.

Link to comment
Share on other sites

Kaikkihan on mahdollista, mutta mitenkä käy kustannustehokkuuden?

Eipä tommonen ite rakennettuna valtavia maksa ja autotehtaalle vielä vähempi...

Itteä vaan himottais sellainen ahdin jonka voi asentaa mihin vaan ja toimii 0-max rpm. Ihan vaikka auttavana pikkupaineella. Ei sen tarvi kasikoneeseen 3bar työntää...

Ponussakin ois puskurin alla paljon turhaa tilaa, konehuoneessa ei niinkään...

Link to comment
Share on other sites

Eipä tommonen ite rakennettuna valtavia maksa ja autotehtaalle vielä vähempi...

Itteä vaan himottais sellainen ahdin jonka voi asentaa mihin vaan ja toimii 0-max rpm. Ihan vaikka auttavana pikkupaineella. Ei sen tarvi kasikoneeseen 3bar työntää...

Ponussakin ois puskurin alla paljon turhaa tilaa, konehuoneessa ei niinkään...

 

fanttomia sitten vaan http://www.phantomsuperchargers.com/

Link to comment
Share on other sites

Katos perhana... Juuri tällaisia härveleitä tarkoitin.

Ovat vaan pahasti pienenlaisia näihin tämän kerhon vehkeisiin... paitsi ehkä kutosiin. Mitähän mahtaa maksaa?

 

Kasikone haukkaa vähän liikaa kuutioita sähköpuhaltimelle. Myös moottorinohjaus voi tulla vähän ongelmalliseksi, kun pienissä sykäyksissä puskeekin ilmaa enempi. Ehkä se ilmamäärämittari sitten pysyy mukana??

Link to comment
Share on other sites

Voishan noita asentaa pari...

Pitäisköhän hommata jostain kompurapesä, siipapyörä ja moottori ja ruveta askartelemaan... Pimeinä talvi-iltoina...

Link to comment
Share on other sites

Voishan noita asentaa pari...

Pitäisköhän hommata jostain kompurapesä, siipapyörä ja moottori ja ruveta askartelemaan... Pimeinä talvi-iltoina...

 

Eihän tuo "paljoa" vaatis, kun tekis ohjauselektroniikan tasa/vaihtosuuntaajalla ynm.

 

Imuilma pyörittää siivaa --> akku latautuu

 

Kaasua yli 80% --> moottori päälle ja akku tyhjenee

 

Tekis vielä litium akuilla ja jollain 100 voltin jännitteellä, niin alkais lyyti sutimaan..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...