Jump to content

sähköahdin on tätäpäivää


pile

Recommended Posts

Imuilma pyörittää siivaa --> akku latautuu

Taitaa imuilmalla lataaminen ahistaa. Pakopuolella lataaminen taas ei kannata koska silloin ois sama jo laittaa se turbo...

Saahan sen latauksen autonkin laturista kun keskimääräinen virrantarve ei kuitenkaan paha ole. Asentais laturin kardaaniin niin sais alamäet hyödynnettyä niinkuin joku jo ehdotti...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • TransNAM

    17

  • pile

    14

  • letkume

    8

  • GTATL

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Taitaa imuilmalla lataaminen ahistaa. Pakopuolella lataaminen taas ei kannata koska silloin ois sama jo laittaa se turbo...

Saahan sen latauksen autonkin laturista kun keskimääräinen virrantarve ei kuitenkaan paha ole. Asentais laturin kardaaniin niin sais alamäet hyödynnettyä niinkuin joku jo ehdotti...

mielestäni kardaani pyörii aina kun auto vaan liikkuu.
Link to comment
Share on other sites

mielestäni kardaani pyörii aina kun auto vaan liikkuu.

Toki mutta alamäessä sen pyörittämiseen ei kulu polttoainetta eikä tehoa. Rakentaa sen laturin toimimaan vaan rullatessa.

Joku vaan ehdotti latureita pyörännapoihin mut lienee helpompi pultata se perän tai laatikon kylkeen.

 

Pointti oli vaan et sähköföönin sais toimimaan aika vähällä moottorin kuormittamisella toisin kuin muut ahtimet = parempi hyötysuhde moottorista. Periaatteessa...

Kaikenlainen ahtaminenhan tarvii voimaa jotta voi tehdä lisää voimaa. Korostuu varsinkin pikkukoneissa. Ottamalla se voima jostain muualta kuin moottorista saa samoilla paineilla enempi tehoa. Lataa vaikka töpselistä päivän ahdot... ;D ;D ;D

 

Eipä se auton omakaan laturi montaa kW ole +häviöt, sikäli hävikki on aika pieni vaikka virta tulis auton omasta akusta.

Link to comment
Share on other sites

Voishan noita asentaa pari...

Pitäisköhän hommata jostain kompurapesä, siipapyörä ja moottori ja ruveta askartelemaan... Pimeinä talvi-iltoina...

 

Pitäis  m/

Link to comment
Share on other sites

Oli tuossa kaverin kanssa tästä aiheesta puhetta. Tultiin siihen tulokseen et testataan asiaa tallin nurkista löytyvillä rojuilla kunhan kerkiää ja katotaan kuis käy...

Kaverilla on vanhoja turbonraatoja ja metallitaitoa ja mulla sähkö-RC-kilkkeitä...

Jotain Phantomin tapaista siis. Helppo rakentaa eikä harmita vaikkei toimiskaan...

Link to comment
Share on other sites

Unohtakaa se sähköhärveli. Tehkää niin kuin tässä artikkelissa :W

http://www.hotrod.com/techarticles/1410_compressed_air_supercharging/?sm_id=social31969556

Tuo ei ole realistinen 1:s ahtamistapana millään muotoa. Vois ehkä olla apuna esim. viivalta lähtiessä että on paineet heti tapissa, mutta muuten en usko koko järjestelmään ja perustelen asiani sillä että sitä ilmaa vaan tarvitaan niin sairaan paljon jos se kaikki pakataan pulloon niin pullon paino ja tilan vieminen muorostuu ongelmaksi.Mutta odotetaan että koska joku pelle peloton tuo tuollaisen oikeasti radalle ja ajaa sillä kilpaa.

Link to comment
Share on other sites

"Even a small blower can demand 40 to 50 hp to make 8 psi of boost"

 

Siinä on haastetta RC auton moottorille, tai viidelle..

Jos tässä tarkoitetaan "bloweria" sen puhenimellä niin kyseessä ruuvi eli "perinteinen" remmiahdin jolla ei ole tehontarpeen kannalta juuri mitään yhteistä keskipakoahtimeen.

Link to comment
Share on other sites

Jos tässä tarkoitetaan "bloweria" sen puhenimellä niin kyseessä ruuvi eli "perinteinen" remmiahdin jolla ei ole tehontarpeen kannalta juuri mitään yhteistä keskipakoahtimeen.

 

Vaikka se olisi 10 kertaa parempi ja kelpuutettaisiin puolet pienempi paine/tuotto, niin silti ahdin ottaisi 2-3hv. Edelleen rankkaa RC auton moottorille.

Link to comment
Share on other sites

korjaamolehti tuli juuri ja siinä esiteltiin tuota valeon sähköahdinta sen verran että se on tulossa fordin bensakonella varustetuun autoon ja  Audin ja Kian diesel autoihin. pystyy pitämään 3 sek ajan ahtopaineen alakierrosilla 0,6 bar

Link to comment
Share on other sites

korjaamolehti tuli juuri ja siinä esiteltiin tuota valeon sähköahdinta sen verran että se on tulossa fordin bensakonella varustetuun autoon ja  Audin ja Kian diesel autoihin. pystyy pitämään 3 sek ajan ahtopaineen alakierrosilla 0,6 bar

no siitä on apua 60ft vedossa, m/ m/

Link to comment
Share on other sites

korjaamolehti tuli juuri ja siinä esiteltiin tuota valeon sähköahdinta sen verran että se on tulossa fordin bensakonella varustetuun autoon ja  Audin ja Kian diesel autoihin. pystyy pitämään 3 sek ajan ahtopaineen alakierrosilla 0,6 bar

Moottorin koko on varmaan litran luokkaa ::) Tässä tulevaisuuden polttoaine :W

http://www.youtube.com/watch?v=vUKolh8Q9hA

Link to comment
Share on other sites

Moottorin koko on varmaan litran luokkaa ::) Tässä tulevaisuuden polttoaine :W

http://www.youtube.com/watch?v=vUKolh8Q9hA

;D ;D ;D ;D

 

...niin silti ahdin ottaisi 2-3hv. Edelleen rankkaa RC auton moottorille.

Sillä lähinnä aattelin huvikseni kokeilla RC-osilla kun omasta autosta voi lainata 2,4kW moottorin (n.60€) eikä isommatkaan hirveitä maksa. Näkyy olevan 7,3kW moottori reilun satasen +säädin toisen mokoman. Pitäis saada pienehköillä paineilla jo vähän tuottoakin.

Suomen oloissa harvemmin tarvii paineita muutamaa kymmentä sekuntia pidempään, kestää ne pikkuautoissakin melko rääkkiä ja jatkuvaa käyttöä.

Eli ei maksa kun askartelun vaivan kun jostain vanhasta pikkuföönistä koittais huvikseen rakentaa. Siipapyörä sais tieten olla vähän erilainen koska kierrokset jää pienemmäks kun aidossa turbossa.

Tietysti eri asia tehä sellainen mikä riittää 500hp kasiin... Pienikin paine alakierroksilla vaan muuttaa varsinkin pikkukoneen luonteen täysin erilaiseks.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pitäisköhän sittenkin hankkia elämä...

 

Kuvassa koesovituksessa 26V/1300W moottori 2000rpm/V eli 52000rpm... Löyty vaan hyllystä ni testataan tolla ensin.

Löysin Saabin rikkinäisen pikkuturbon eli Garrett 25.

 

Saas nähä mitä tuostakin tulee...

IMG_2793_s.JPG.85377dc63e52a7cabe71cd627a8d6635.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mistäs ton sähkön saat ?

Kokeiluun aattelin tökätä rc-rojut akkuineen kiinni. Jos käy sellainen vahinko että tuo jotain tekis niin pitänee rakentaa joku laturi/moottoriohjain tai hommata esim. Phantomin valmis palikka...

 

Jos vielä kerkiäis kaverin volvossa (megasquirt) testaamaan ennen talvea niin sais helposti suoraan lokiin mahdolliset paineet...

Tuota nyt on ainakin turha mihinkään isompaan koneeseen sovittaa.

Link to comment
Share on other sites

Pitäisköhän sittenkin hankkia elämä...

 

Kuvassa koesovituksessa 26V/1300W moottori 2000rpm/V eli 52000rpm... Löyty vaan hyllystä ni testataan tolla ensin.

Löysin Saabin rikkinäisen pikkuturbon eli Garrett 25.

 

Saas nähä mitä tuostakin tulee...

hienolta näyttää,liian tehoton vain tuo moottori .

Link to comment
Share on other sites

On mulla tuplasti tehokkaampi autossa kiinni, tuolla vaan pääsee kokeilemaan toiminnan. Helppo vaihtaa kun ovat standardimittaisia.

 

Äsken testailin lattialla fööniä ja ainakin puhaltaa ja jonkinlaisen paineenkin tekee kättä vasten. Vähän vaikea vaan arvioida kämmentuntumalla paljonko...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...