jaagou Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Tervehdys, täältä ilmoitautuu projekti kertomuksen myötä uusi 3gen camaron omistaja.... Tulipas viikko sitten hommattua tuommoinen camaro vuosimallia 1990 ja tekniikalla 305TBI ja th700 laatikolla... Leimaakin on maaliskuulle asti, ulkoisesti ja sisäisesti aika jättänyt jälkiä, tekniikka toimii kuitenkin mielestäni moitteitta... Viimeiset 5 vuotta on mennyt V8 mersun kimpussa (W126 mallin) ja sitä ennen ruotsalais valmisteisissa turbo kulkineissa, joten tämä AMERIKKALAINEN on vähän uutta ja mullistavaa, eli neuvot olisivat tervetulleita että pääsisi auton kanssa tutuksi.... Tosiaan tuossa yksi vk-loppu tuli tuohon seinäjoelle myyntiin kyseinen yksilö ja kävimpäs sitten vaihtamassa sen S6 audiin---> Auto toimi teknisesti niinkuin piti kori tosiaan jo vähän elämää nähnyt mutta pohja näytti hyvälle.... Pari tuntia meni hyvin kunnes paisarista vedet pihalle ja höyrypilven saattelemana talliin---> veikkasin jospa termari olisi juntturaan mennyt ja termarin sieltä poistin mutta ei apua ollut siitäkään, vieläkin vedet mäelle lämpöisenä.... Tästä kupla ottassa jätin tallin nurkkaan pariksi päiväksi, Kaverilla onneksi on 3gen ponu ja sieltähän heti neuvoja sateli... Syylärin flektitarkistus---> ei ollut kunnossa, virtaa propellille niin johan rupesi pysymään sisällä... Samalla sitten kokeilin pyöritellä vesipumppua ja aivan kuin olisi pientä "krahinaa" tuntunut käteen----> paikalliselle osamyyjälle ja ostin uuden pumpun ja termarin ihan varmuudeksi kun ei kunnosta oikeen tiennyt ja samaan rysään tietenkin tyhjättiin koko jäähdytys järjestelmä ja syötettiin uudet sörsselit pyörimään... ja taas tien päälle nauttimaan, jotenkin tuntui tosi laiskalta mutta eipä se haitannut... mutta sehän haittasi kun putkesta ei minkään sortin röhinää kuulunut, tästä johtuen veljen kanssa päätettiin poistaa pönttö takaata jospa se ääni pääsisi sitten oikeuksiinsa... Ei apua äänen tasoon---> akselin ylitys lintassa----> poikkaistiin putki puolesta välistä----> ei apua haluttuun ääneen, tässä vaiheessa heräsi mielenkiinto et mitä hel*ettiä----> iroitettiin katti ja johan mölisee....! Kattin kun sai lattialle niin hiekkaa tai jotn muuta vastaavaa sieltä valui, valoon katsoessa ei näy läpi katsoi sitten taskulampulla tai halogeenillä niin ei tullut valoa "tunnelin päähän".... Tästä intoontuen 3" putkistoa askartelemaan ja tallista sopivasti löytyi tyhjä katti joka nyt väliaikaisesti laitetaan paikalle.... Kummasti rupesi toimimaan vielä paremmin vaikka ei moitittavaa ollut ennenkään... ja tietenkin niitä kuvia mitä nyt on kerinnyt ottamaan... http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaaroo046.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaaroo047.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaaroo045.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaaroo044.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaaroo043.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaaroo042.jpg Putken Teosta/osistakin on jopa pari kuvaa: http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaaroo048.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaaroo049.jpg Putki tosiaan vielä ei ole kiinni, Työvuorot (3-vuoro) ja parin muun auton roplaaminen pääsee jonkun verran häiritsemään aikatauluja... Huoltoakin pitäisi harrastaa, eli onko näissä jotain sörsseleitä mitä kannattaa käyttää ettei ota vaan hyllystä, voisiko joku suositella jotain...? - Moottori öljyt...? montako litraa....? - Laatikon öljyt....? montako litraa...? - Perä öljyt...?? kuinka paljon...? Hankita listalla: - tulpanjohdot, virranjakan kansi, pyörin( löytyy kaverilta uudet tallin nurkasta) - Tulpat - ilmansuodatin - Bensan/laatikon/koneen suodatin Oliskohan sit perus huolto ok... Kiitos ja Anteeksi, nyt pitää lähteä töihin et saa camaron vappu kuntoon talvella....
Markus Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Tollanen huolto on ihan asiallista tehdä... moottoriin jotkut kendall, valvoline, mobil, penzoil, castrol..., onhan niitä merkkejä, mut ite en nyt mitään halpaöljyjä laittais(king, ad,yms...) 10w30 tai 40 öljyt n.4,5litraa, vaihteistoon atf dextron III n.4,5-5 litraa ja perään menee alle kaks litraa... Laita talvella lyhkäset peltisarjat ni tulee mukavasti vääntöä lisää ...ja siitä se sitte lähteeki mopo käsistä...seuraavaks nokkaa kansia, ym... ja z-mo ehdottaa pian LS1 swappia
Z-mo Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 ...ja siitä se sitte lähteeki mopo käsistä...seuraavaks nokkaa kansia, ym... ja z-mo ehdottaa pian LS1 swappia Tai oikeastaan samantien LS3... Ja mopohan on tiukasti hyppysissä.
jaagou Posted September 18, 2012 Author Posted September 18, 2012 Tollanen huolto on ihan asiallista tehdä... moottoriin jotkut kendall, valvoline, mobil, penzoil, castrol..., onhan niitä merkkejä, mut ite en nyt mitään halpaöljyjä laittais(king, ad,yms...) 10w30 tai 40 öljyt n.4,5litraa, vaihteistoon atf dextron III n.4,5-5 litraa ja perään menee alle kaks litraa... Laita talvella lyhkäset peltisarjat ni tulee mukavasti vääntöä lisää ...ja siitä se sitte lähteeki mopo käsistä...seuraavaks nokkaa kansia, ym... ja z-mo ehdottaa pian LS1 swappia Eli siis "Normi" laadukkaat öljyt kelpaavat tällekkin moottorille.... Menipäs vähän kun mersuun sai upottaa koneeseen 8l ja laatikkoon 7,5l... Tuosta peräöljystä vielä sen verran että sinne siis ilmeisesti kelpaa "normi" peräöljy ettei tarvi olla mitään speciaalia...? Joo Pellisarjat + Y-putki...? tulee talven aikana, eli jos joku tietää mistä saa niin vinkkejä otetaan vastaan Eli tuosta piristyksestä sen verran että tuossa lueskelin niin ja jos oikein ymmärsin niin: - Pellisarja + Y-putki (tilataan) - 3"putki (tekeillä) - Nokka: LT1...? vai joku toinen ja mistähän "moottorista" semmoisen saa, mitä pitää muuta ottaa huomioon nokkaa vaihdettaessa....? - Ilman saannin parannus Tai oikeastaan samantien LS3... Ja mopohan on tiukasti hyppysissä. Eli taas tuli amerikkalaisuuden tuntemisen puute: Tekniikka toisesta...? Kun tarkoituksena tästä moottorista saada vähän enemmän hönkää ulos, varsinaista tekniikkaa pädetään sen jälkeen kun muu auto on oman mieleinen: Talven aikana tarkoitus piristää hieman , kori purkaa, fiksata ja maalata, sisusta uusiksi... Hankinta listalla talvelle: - Eteen sisälokasuojat: taitaa löytää käytettynä parhaiten...? - Uudet Jarrut - pellisarja(selvityksen alla) - Nokka (selvityksen alla) - vanteet (mietintä myssy päässä) - Madallus sarja ( selvityksen alla) - Hitsi lankaa, pelti, maalia, tinaa, paljon huumoria jne jne... - sisustan osia... ja ja olikohan vielä jotain muuta....
TexFinn Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Onnea hankinnasta. Toivottavasti on vappuun mennessa hommat tehtyna. No, onhan tassa onneksi muutama kuukausi viela aikaa. W126 ja z-mo ehdottaa pian LS1 swappia Seka alustan kiristamista niin etta amalgaamit tippuu hampaista.
Z-mo Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Eli taas tuli amerikkalaisuuden tuntemisen puute: Tekniikka toisesta...? Juuri näin. LS-moottori on 3. sukupolvi Chevyn pikkulohkosta. LS1 tuli ensimmäisen kerran -97 Corvetteen. Sama kone 98-02 vuotisissa Camaroissa/Firebirdeissä. Ja miljoonissa avolavoissa, vaneissa, hummereissa, cadillaceissa, holdeneissa yms. Nykyisin versio tottelee nimeä LS3 ja on 6.2 litraa (430hv). LS2 on tasan 6.0 (400hv) ja LS1 "perinteinen" 5.7 (345hv). Ei käytännössä mitään yhteistä 1.sukupolven pikkulohkoihin, millainen sulla nyt on Camarossa. Mitkään osat ei mee ristiin, vaikka kumpikin on ns. kivikautisia työntötanko-koneita ja 2 venttiiliä per sylinteri. Se mikä tuossa on mielenkiintoista, niin tuollainen LS-kone uppoaa heittämällä vanhempaan Camaroon. Muutaman illan ihmettely johtosarjan kimpussa riittää... Ja SE mikä tuollaisessa swapissa kiihottaa, on tietysti rajusti kasvava teho mutta pienentynyt polttoaineen kulutus. Tuollaiseen yhtälöön et tule ikinä pääsemään nykyisen koneen kanssa. Kokonaiskustannus luonnollisesti on isompi tuollaisessa tekniikka swapissa, mutta lopputulos on myös jotain ihan muuta kuin pikkasen viilailtu 305 TBI...
Chevy Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon btw.Hyvä se on kun sen maalaa...
Markus Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Noita peltisarjoja kannattaa kysyä vaikka UsPartsista, MUTTA älä tilaa y-putkea, se on ihan perseestä, haet motonetistä mutkia ja teet ite... jos ei o lukkoa perässä ni ihan normi 80w90 gl5, jos on lukko ni näissä on yleensä gm:n kitkalukko ja se tarttee lisäaineen öljyn sekaan, muuten lukko narskuu käännyttäessä. Tollasella nokan vaihdolla ja peltisarjoilla saa ihan mukavasti hiukan lisää hönkää, mutta jos haluaa sinne 300hv:n ja yli, ni tollanen LS1 swappi on yks hyvä vaihtoehto. kokonaistilavuus vaihteistossa on n.10-11 litraa, mut vaihdon yhteydessä sieltä tulee se n.4,5 litraa pois, jos on kauheen huonon näköset öljyt ni vaihtaa muutaman päivän päästä uudelleen... laita alustaan subframe connectorit myös ja konehuoneen poikkituki parantaa ajettavuutta
KKOSKINEN Posted September 18, 2012 Posted September 18, 2012 Moro vaan täältäkin. Tuli tossa mieleen, että vuosimalli taitaa olla 1989. Minun Camaroni on rekattu 9/90, mutta on -89 Ei iso juttu, mutta tulee varaosat varmsti oikein.
Johnny Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 Tervetuloa huonosti pidettyjen Camaroiden omistajakerhoon!
jaagou Posted September 19, 2012 Author Posted September 19, 2012 Onnea hankinnasta. Toivottavasti on vappuun mennessa hommat tehtyna. No, onhan tassa onneksi muutama kuukausi viela aikaa. Seka alustan kiristamista niin etta amalgaamit tippuu hampaista. juu vapuksi olis tarkoitus saada kuntoon tokikin pitäisi pitää koossa marraskuun loppuun asti että saisi hakea leiman tänä vuonna... ja tallissa camaron vierus paikalla odottaa vm.1972 vw kupla kunnostajia myös vapuksi(siinä vasta työmaa onkin), siin hetken menee vaikka veljen kans nyt autetaankin toisia... Juuri näin. LS-moottori on 3. sukupolvi Chevyn pikkulohkosta. LS1 tuli ensimmäisen kerran -97 Corvetteen. Sama kone 98-02 vuotisissa Camaroissa/Firebirdeissä. Ja miljoonissa avolavoissa, vaneissa, hummereissa, cadillaceissa, holdeneissa yms. Nykyisin versio tottelee nimeä LS3 ja on 6.2 litraa (430hv). LS2 on tasan 6.0 (400hv) ja LS1 "perinteinen" 5.7 (345hv). Ei käytännössä mitään yhteistä 1.sukupolven pikkulohkoihin, millainen sulla nyt on Camarossa. Mitkään osat ei mee ristiin, vaikka kumpikin on ns. kivikautisia työntötanko-koneita ja 2 venttiiliä per sylinteri. Se mikä tuossa on mielenkiintoista, niin tuollainen LS-kone uppoaa heittämällä vanhempaan Camaroon. Muutaman illan ihmettely johtosarjan kimpussa riittää... Ja SE mikä tuollaisessa swapissa kiihottaa, on tietysti rajusti kasvava teho mutta pienentynyt polttoaineen kulutus. Tuollaiseen yhtälöön et tule ikinä pääsemään nykyisen koneen kanssa. Kokonaiskustannus luonnollisesti on isompi tuollaisessa tekniikka swapissa, mutta lopputulos on myös jotain ihan muuta kuin pikkasen viilailtu 305 TBI... Noita peltisarjoja kannattaa kysyä vaikka UsPartsista, MUTTA älä tilaa y-putkea, se on ihan perseestä, haet motonetistä mutkia ja teet ite... jos ei o lukkoa perässä ni ihan normi 80w90 gl5, jos on lukko ni näissä on yleensä gm:n kitkalukko ja se tarttee lisäaineen öljyn sekaan, muuten lukko narskuu käännyttäessä. Tollasella nokan vaihdolla ja peltisarjoilla saa ihan mukavasti hiukan lisää hönkää, mutta jos haluaa sinne 300hv:n ja yli, ni tollanen LS1 swappi on yks hyvä vaihtoehto. kokonaistilavuus vaihteistossa on n.10-11 litraa, mut vaihdon yhteydessä sieltä tulee se n.4,5 litraa pois, jos on kauheen huonon näköset öljyt ni vaihtaa muutaman päivän päästä uudelleen... laita alustaan subframe connectorit myös ja konehuoneen poikkituki parantaa ajettavuutta Aa heti viisaampi fiilis.... kun haaveena korin laittamisen jälkeen olisi saada tekniikka josta saisi n.400hv paikkeille ruuti mutta, palataan näihin enempi ja rytinällä sitten ajankohtana.... Nyt pitänee keskittyä tuohon nykyiseen tekniikkaan jospa sieltä pari lisäkonia irtoisi.... Eli paremman/järkevämmän Y-putken saa kun tekee ihan itse....? Kahdella pyörällä se näyttäisi pyörittävän, eli tuolla kitkalukolla sitten ilmeisesti... Ok, eli lisää tuentaa koriin.. onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon btw.Hyvä se on kun sen maalaa... Moro vaan täältäkin. Tuli tossa mieleen, että vuosimalli taitaa olla 1989. Minun Camaroni on rekattu 9/90, mutta on -89 Ei iso juttu, mutta tulee varaosat varmsti oikein. Tervetuloa huonosti pidettyjen Camaroiden omistajakerhoon! Kiitoksia kaikille neuvoista ja vinkeistä ja kaikesta muustakin mitä tässä nyt on tullut..... Ei sitten kannata säihkähtää, ulkokuori ei pakosti jää alk.per näköiseksi, pienillä muutoksilla kuitenkin liikenteessä.... Edellinen kulkine näytti tälle, jotku tykkäsi jotku ei: http://www.garaget.org/?car=195075
TexFinn Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 dellinen kulkine näytti tälle, jotku tykkäsi jotku ei: http://www.garaget.org/?car=195075 Siisti W126. Taalla tosin kannattaa olla varuillaan sakemanneista puhuessa.
jaagou Posted September 19, 2012 Author Posted September 19, 2012 Siisti W126. Taalla tosin kannattaa olla varuillaan sakemanneista puhuessa. Juu ei tuosta aiheesta enempää.... Tuota tuota meneeköhän tuohon esim chevy van:in vanteet, onkohan samalla jaolla (niin vaan yhdessä vanne ilmoituksessa lukee että 5/4,7" ja olleet vanin alla)....? kun en nyt yht äkkiseltä löydä, kun 5/5,5" jakoisia vanin vanteita...
avogta-89 Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 Siisti W126. Taalla tosin kannattaa olla varuillaan sakemanneista puhuessa.
Markus Posted September 19, 2012 Posted September 19, 2012 Juu ei tuosta aiheesta enempää.... Tuota tuota meneeköhän tuohon esim chevy van:in vanteet, onkohan samalla jaolla (niin vaan yhdessä vanne ilmoituksessa lukee että 5/4,7" ja olleet vanin alla)....? kun en nyt yht äkkiseltä löydä, kun 5/5,5" jakoisia vanin vanteita... Ei mee, vanhempien vanien jako on 5x5" ja näissä on 5x4,75"
jaagou Posted September 19, 2012 Author Posted September 19, 2012 Ei mee, vanhempien vanien jako on 5x5" ja näissä on 5x4,75" juuri sain työn ohella selvitettyä saman asian.... Kiitos lisävarmistuksesta...
jaagou Posted October 2, 2012 Author Posted October 2, 2012 Dodii vähän ollut hiljais eloa mutta eipä nyt oo mitään kummempaa ollutkaan.... Mutta mutta: -3"putkisto melke valmis, takaosa vaatii pari saumaa ja kiinnityksen... - Laatikko öljyt + suodin&tiiviste(haettu) - peräöljyt(haettu) - tulpat (haettu) - uudet jarrut (haettu) - Sisälokasuojat tuli tänään ( Löytyi foorumilta: kiitos pajalainen) Tuossa pällisteltyä apukuskin oven ja kuskin lokasuojan pakkelin määrää (joku 10mm kerros), tuli vaan mieleen siinä puhelimessa puhuessa sopivasti että sieltähän löytyi kokonaan purettu iroc-z.... Tällä viikolla auton keula kohti pajalaisen tonttia ja heittää pakun perälle ainakin: - Toinen nokka: Crane PowerMax 2032 - toinen konepelti (iroc-z) - apukuskin ovi - Kuskin lokasuoja Ja ja, unohtukohan jotain.... Pikku hiljaa hyvä tulee...
jaagou Posted November 29, 2012 Author Posted November 29, 2012 Dodii Tässähän tämä aika on mennyt kämppää rempatessa ja nyt on saatu jo kannettua kaikki tavaratkin sisään.... Eli joskohan sitä pikku hiljaa kerkeisi valumaan kohti tallia ja auton kimppuun... pajalaisen markiisilla ja tallilla tuli tosiaan käytyä ja kuolailtua.. Sieltä tuli noi edellä mainitut osat noukittua mukaan.... On sitä vähän ohessa kerinnyt jotain pientä tehdäkkin: - Konepelli/valot/puskuri irrotettu - Kirottu miljoonaa ja kummallista sähköliitosta ja johtoa Perjantaina olisi tarkoitus saada talli siistiksi ja etupuskuri kuntoon.... Tarkoitus olisi olla sitten joulun jälkeen enemmän tallissa että saisi vapuksi ajoon... Mutta eiköhän tämä tästä....
jaagou Posted December 1, 2012 Author Posted December 1, 2012 No tuliko siitä puskurin paikkaamisesta mitn...? No eihän siitä tullut... Siinä sitten tunti aikasemmin suunniteltua fiksaus hommaa "käyttö" autosta päätti tippua katteineen päivineen putki maahan.... No siitä kun sai sitten tilkittyä sen jotenkin takaisin paikalle niin, camarosta iroiteltiin helmat/lokasuojat + oven irroitus oli mielessä mut meni sen lasin irroituksessa vähän pätemiseksi ja toistaiseksi vielä siis ovi vaihtamatta.... Iloiseksi yllätykseksi ei löytynyt ruostetta....
jaagou Posted January 17, 2013 Author Posted January 17, 2013 Tulipas sitä kerittyä käydä pitkästä aikaa tallillakin... http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu062_zpsf3c15cc0.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu061_zps261b63f5.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu077_zps0e577211.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu076_zps02697435.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu078_zpsb5838870.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu095_zpsffcb93d4.jpg Ovi on kylläkin saatu takaisin paikalle jo ja vanhasta purettu "sisuskalut" ja hyötykäytetty s.ikkunan osia kuskinoveen että sai senkin pelaamaan.. tulipas ostettua vanteet alle 10x17": http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/koti035_zpscd71408c.jpg Ja sovitusta kuinka sopivat -5et:llä, enää puuttuu "oikean" levyiset kummit: http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu088_zpsf91fe050.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu091_zps7f41ad7f.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu089_zps0733d726.jpg http://i135.photobucket.com/albums/q151/jaagou/camaro%20RS%20-90/camaruu084_zps542e7350.jpg Pikku hiljaa....
The Retro Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 mielipiteensä kullaki mut mun silmään toi gyntterilook vanne+rengas ei sovi sit niin millää...
Z-mo Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Vanteet on hyvät, kunnolla huulta ja ei muuta ku leveetä kumia vaan alle.
Mikey_ Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 mielipiteensä kullaki mut mun silmään toi gyntterilook vanne+rengas ei sovi sit niin millää... Et vissiin huomannut kohtaa: enää puuttuu "oikean" levyiset kummit:
The Retro Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 ohop.. huti tuli.. joo pitkä päivä takana ja silmät ristis mut se ei mielipidettä silti muuta...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now