Jump to content

Uudet katti/ päästövaatimukset

Recommended Posts

Kirjoitettu

muistankos väärin, että joku täälläkin kehu olleensa ammatiltaan KATSASTUSMIES? :o

• Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Markus

7

• PKoo

7

• JR

6

• F350

6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

muistankos väärin, että joku täälläkin kehu olleensa ammatiltaan KATSASTUSMIES? :o

Kyllä ihan oikein muistat. Katsastusmies olen, mutta en tiedä onko tuo mikään ongelma harrastuksen kannalta puolin jos toisin. Työtä se vain on ja jonkun sekin homma on tehtävä.

Kirjoitettu

ei se mikään ongelma olekaan mutta kuten ylempänä puhuttiin niin nää on kaiken kansan luettavana ja aina joukkoon mahtuu noita tiukkapipoisakin joka alalta.

tuossa kesällä kun haukkaa verotettiin niin sen huomas että kyllä tullin väkikin osaa nettiä selailla ja sitä kautta ottaa tietoa soittelivat nimittäin mulle kun oli tullut yks. termi väärin.

Kirjoitettu

Näinpä. Yksi jos toinenkin instanssi selailee foorumia. Onneksi on katsastus- yms. säännöt, joten asiantunteva asema selvittänee helposti laittomuudet yms. viritykset.

Kirjoitettu

eikös kokemäellä käynyt muutamia vuosia sitte pikku tilanne kun eräs nimeltä mainitsematon katsastusmies vittuili tarpeeksi amerikanautoharrastajille, niin yks ilta pojat oli menossa pelaamaan pesistä kyseisen herran taloon... ;D vai oliko vaan legendaa...

Ja kenenköhän etua mahtoi ko. tempaus ajaa?

Kirjoitettu

Kyllä ihan oikein muistat. Katsastusmies olen, mutta en tiedä onko tuo mikään ongelma harrastuksen kannalta puolin jos toisin. Työtä se vain on ja jonkun sekin homma on tehtävä.

ei tosiaan oo mikään ongelma mulle, oon aina tullu katsastusmiesten kans hyvin toimeen kun oon pyrkinyt tekeen asiat sääntöjen mukaan. mutta tarkotin tuossa sitä että kyllä näitä sivuja sattaa lukea myös katsastusmiehetkin vaikka jotkut ei tunnu sitä oikeen uskovan.

mutta nythän tää asia tuli varmaan kaikille selväksi,kun täällä on harrastuksen merkeissäkin yks viranomainen mukanen :) :) :) :) :)

Kirjoitettu

Tunnetusti sakkolappuja on lähetetty postitse kun ollaan videoitu reilua ylinopeutta ja pistetty nettiin muiden nähtäväksi. Kinneripuolella on tullut kutsu muutoskatsastukseen kun ollaan esitelty "projektia" rekkari nähtävillä. Teiltä F-bodeilta löytyy tuo "viritysosat" palsta, jossa keskustellaan aiheesta, joka on myös tulossa ns tarkempaan tarkasteluun.. :-X :-X

Kirjoitettu

enpä usko että nää meijän virittelyt/kirjoittelut ketään

alaa harrastamatonta ulkopuolista kiinnostaa.kyllä

katsareita enemmän kiinnosta noitten 50e riisikippojen

kunto tuolla maantiellä.valtaosa meistä pitää tän

harrasteauton moitteettomassa kunnossa.asiaanhan

kuuluu että autoa viritetään lain rimaa hipoen.

Kirjoitettu

Seuraa tai ei, kannattaa muutokset kirjauttaa asianmukaisesti rekisteriotteeseen. Eipä tarvii olla varpaillaan minkään instanssin takia.

Entäs vakuutusyhtiö... taitais tulla korvausasioissa hieman hankaluuksia jos onnettomuuden jälkeen selviäis laittomia virityksiä.. :-\

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Jokainen ajaa sen kuntoisella autolla kun parhaakseen tuntee.

Kannattaa muistaa kuitenkin tuo vakuutusyhtiöiden pointti.

Suurimmalla osalla autot on kuitenkin katsastus kelvolliset koska vaan. :)

Eikä tuo katalysaattori tehoja kovinkaan paljoa vie jos ne mitottaa oikein.

Kirjoitettu

Mielenkiintoista vääntöä...

Itse asiassa ehjä kone ehjällä ruiskulla menee vähäpäästöisenä läpi vaikka ilman kattia!

Jos lambdasäätö toimii niin päästöt pysyy alle rajojen helposti ja lambda on 1. Harvat, pätkivät, suutinvikaiset jne. koneet ampuu hc-n taivaalle vaikka olisi 3 kattia. Raaka bensa myös sulattaa katin sisukset.

Toki ahtimet yms. on asia erikseen mutta tarkoitin suunnilleen vakiokuntoisia autoja.

Ilmapumpuista puheenollen - onhan japseissa ollut PulseAir järjestelmiä jo ennen kattejakin. Ylimääräinen happi vähentää CO ja HC päästöjä ilmankin kattia.

Siihen perustuu jenkeissä pakosarjaan puhallus kylmänä. Se myös lämmittää katin nopeammin. Lämpimänä taas tehostetaan katin toimintaa hapella häiritsemättä lambdaa.

Katin puoleenväliin taas puhalletaan siksi, että kaikki pakokaasut eivät tykkää liiasta hapesta. 1. puolikas puhdistaa osa ja 2. puolikas hapen kanssa loput.

Katsastusmiehille tiedoksi:

Mulla on vähäpäästöisessä Pontikassa 9000 Saabin katti johon laitoin itse ilmaputken keskelle kun oli sopiva välikin. Ei siihen hätään alkuperäistäkään kattia löytynyt. HC=0, CO=0 kierroksilla ja ilman. Lambda näytti laihaa ja happi oli koholla niin kuin pitääkin. Litistin vielä kokeeksi ilmaletkun jotta näki että lambda on oikeasti kohdallaan. Katsastusmies oli tyytyväinen kun käy puhtaasti. Lienee osittain laiton viritys mutta riittää mulle... ja riitti katsastukseenkin.

En silti minäkään tykkää että vaatimuksia muutetaan jälkeenpäin mutta elämä on!

Tulipas innostuttua ;D ??? :-* ;)

Kirjoitettu

Raaka bensa myös sulattaa katin sisukset.

Se myös lämmittää katin nopeammin. Lämpimänä taas tehostetaan katin toimintaa hapella häiritsemättä lambdaa.

Katin puoleenväliin taas puhalletaan siksi, että kaikki pakokaasut eivät tykkää liiasta hapesta.

Hmmm... vai niin, no mitäs kati on tästä mieltä??

;D ;D ;D...

Kirjoitettu

Hmmm... vai niin, no mitäs kati on tästä mieltä??

;D ;D ;D...

:) :) :)
Kirjoitettu

taitaa vaikuttaa paljon myös nokan lope. 106 varmaa täytyis pyörittää startilla tankki tyhjänä, että menis läpi.

Kirjoitettu

ei muuten mene hc läpi vaikka kuinka ruisku toimisi... tyhjäkäynnillä jää päälle sadan ainaki mulla, eikä pitäs kauheeta toimintahäiriöö olla...

Olisi pitänyt mainita "yleensä menee läpi"

Oma 9000 T '87 menisi vähäpäästöisestä vaikkei oo kattia eikä lambdaa!!!(koskaan ollut).

Tyhjäkäynti vähän tarkalla mutta kierroksilla ok.

Kävinpä kerran katsastamassa työkaverin 90 Saban vm n.85 kaasarilla ???

HC 28 CO n. 0.5% 8) lambdaa en muista.

Väitin konttorilla et on niitten mittari rikki mute ei kuulemma ollu... ;D

Ei voi ymmärtää... Ja se oli käynnissä... ;)

Kirjoitettu

aika paljon on kirjoiteltu uusista päästörajoista ja katti jutuista.

tänään soitin seinäjoen katsastus asemalle ja juttelin siellä katsastus inssin kans noista asioista.ja puhuin minenomaan omasta gta:sta (-89) rekisteriotteessa lukee että katalysaattori.

hän sanoin näin että pääsörajat on ihan samat kuin ennekin ne eivät ole mihinkään muuttuneet ainut vain että jos se katalysaattori lukee siellä otteessa niin se myös siellä pitää olla.tähän sitten sanoin että eikö nyt olla kohtuuttomia että noin vanhaan autoon pitää ostaa katti.

johon hän vastasi että eikö mitä purkaamot on täynnä tyhjiä katteja asenna sellainen sinne niin se piisaa koska putkesta saa tulla samat savut kuin -87 toijota korollastakin ei sen katin tarvi toimia.

ja kateista vielä sen verran koska noita autoja ei ole ilman katteja tyypitetty koskaan niin sen vuoksi se sillä pitää olla.

pykälät on olleet aina samat mutta nyt niitä vain valvotaan muös.

eli nou hätä.

Kirjoitettu

No nii :D, joku inssi ollu HIUKAN virkaintonen taas näitä jenkkejä vastaan >:(

eli paskapuhetta, mitä sanoin topikin alussa ;D...

Kirjoitettu

ei muuten mene hc läpi vaikka kuinka ruisku toimisi... tyhjäkäynnillä jää päälle sadan ainaki mulla, eikä pitäs kauheeta toimintahäiriöö olla...

Riippuu moottorista. Mulla oli 89 tbi ilman kattia (lue: rautakankiviritys) ja vähäpäästöseks meni että heilahti... HC 24 ja lambda arvo oli laihalla (ilmapumppu toiminnassa) Muita arvoja en muista.. Toki voin vanhan lapun kaivaa jos jotakin kiinnostaa.

Kirjoitettu

Oli miten oli, mun ponua (350tpi -89) kohdeltiin syksyllä katsastuksessa juuri noin kuten F350 asian kertoo:

Jos rekisteriotteessa on merkintä katalysaattorista ja autossa on lamda-anturi, niin auto katsotaan vähäpäästöiseksi vaikka vähäpäästöisyydestä ei olisikaan mainintaa rekisteriotteessa.

Kuten jo aikaisemmin on tullut kerrottua, ei mulla ponussa ole merkintää vähäpääsöisyydestä, ainoastaan katalysaattorista.

2005 syksyyn asti mun ponua ei ole koskaan kohdeltu vähäpääsöisenä katsastuksessa, mutta nyt syksyllä ei ollut puhettakaan vanhasta käytännöstä.

Inssi vaan totes että kun mulla on katti ja lamda, käsitellään auto vähäpääsöiseksi ja nyt ollaan vaan tarkempia sääntöjen tulkinnassa - Piste.

Näyttää siis siltä että käytäntö on kirjavaa ja autoja kohdellaan eri tavalla konttorista riippuen ja sehän ei tietenkään voi olla oikein. Sama käytäntö pitää olla riippumatta siitä ollaanko kaupungissa tai maalla!

Niin, ota tästä nyt sitten selvää mikä konttori toimii oikein ja missä puhutaan vaan lämpimäisiä...... :o Tää on niin taas tätä.

Kirjoitettu

kyllä kaikkein viisain homma on keskeyttää katsastus jos huomaa että katsastusmies ei ole ajantasalla tai muuten vain on harrasteajoneuvo vastainen.ja vaihtaa konttoria

Kirjoitettu

Litra jäänestoa (esim. masinol) tankilliseen tekee hyvää moottorille ja katsastusinssit tykkää kanssa päästöarvoista sen jälkeen.

Esim 335000 km ajettu mitsu galant hc 61 ja co 0,39. Noilla menis vähäpäästöisestä. Toi romu siis kaasaripeli ja ei kattia ollut ikinä.

Kirjoitettu

Täysin sama juttu mulla,kylläkin arvot mitattii "korotetuilla kierroksilla" mikä pelasti mun päivän ;D

Yes. Kahdella kierroslukualueella mitataan. Joillakin katsastussedillä vaan näyttää olevan kummallinen käsitys "korotetusta kierrosluvusta". Maahantuojan ohjeen mukaan sen pitäisi olla yli 2000 rpm vaan jotkut sedät laittaa kengän konehuoneeseen pitkäksi aikaa - tarkoittaa 5000 rpm tai enemmän... liekkö taustalla sairas ajatus saada kone hajoamaan....

Kirjoitettu

Yes. Kahdella kierroslukualueella mitataan. Joillakin katsastussedillä vaan näyttää olevan kummallinen käsitys "korotetusta kierrosluvusta". Maahantuojan ohjeen mukaan sen pitäisi olla yli 2000 rpm vaan jotkut sedät laittaa kengän konehuoneeseen pitkäksi aikaa - tarkoittaa 5000 rpm tai enemmän... liekkö taustalla sairas ajatus saada kone hajoamaan....

sithän pitäis saada uuskone katsastusaseman piikkiin ;Dmulle kyllä kävis ;)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...