Jump to content

'88 Blackbird Mid Life Update


Msk383

Recommended Posts

Hei vaan kaikki  8)

 

Kokeillaan vuosien jälkeen, josko into riittäisi taas projektin kirjoitteluun ja miten tää kirjoittelu lähtee liikkeelle.. Eli aloitellaans uusi projekti, ja lähtökohtana on oma tuttu ponu, joillekin ehkä jo tuttu vuosien takaa. Biili ollut omana noin 17 vuotta ja kokenut sinä aikana kaikenlaisia räpläilyjä, hyvässä ja pahassa. Nyt on kuitenkin aika tehdä hävittäjätermein MLU, eli päivittää sotaratsu tälle vuosituhannelle. Lähtökohta on se, että tekniikka on jo myyty, kori purettu aikas puhtaaksi ja nyt sitten alkaa jonkinlainen värkkääminen. Katsotaan mitä syntyy..

 

Ajatuksena on nyt lähinnä työstää kori hyväksi, maalata kauttaaltaan uusiksi ja sen jälkeen niputtaa kasaan. Tekniikasta sen verran, että se tulee olemaan uusinta uutta koska kärsivällisyys vanhojen patarautojen suhteen on loppunut vuosia sitten. Enää ei jaksa/kiinnosta painia samojen ikuisten ongelmien, kuten esim säätöjen, tulpanvaihtojen, päästöjen jne kanssa. Auton pitää toimia ja jatkuva runkkaaminen milloin minkäkin kanssa vie mielenkiinnon hommasta.. been there done that. Siispä jotain L-kirjaimella alkavaa pellin alle ja mielellään 8-lovisella automaatilla.

 

Eli isoimmat roippeet tuli purettua pihalla, jonka jälkeen auto korigrilliin ja talliin odottamaan turvakaarien ja subframejen asennusta. Tilapäisiä vahvikkeita koriin, ettei mene mutkalle ja eiku laikka laulamaan.

IMG1.JPG.f575f7fcf8cb8eac2b8e8d3faa26fe55.JPG

IMG2.JPG.919694a682c7d51d1907176f1d3e50cb.JPG

Link to comment
Share on other sites

Muutaman nautintoaineen jälkeen ja kempin savun hälvettyä paljastui tämmöinen. Pääkaaren putket on hitsattu suoraan subframeihin, joten luulisi jäykistävän kolmesta osasta koottua koria  ::). Kaarien asennuksessa tuli mallailtua ovipahveja, kuskin penkkiä sekä takapenkkejä niin, että jonkinlaista kompromissia saatiin aikaiseksi ettei päät kolise putkiin jne.

IMG3.JPG.cc34656358889e6d963ce804cd70d6bf.JPG

Link to comment
Share on other sites

Suurin homma on poistaa saumaliimoja ja pörrätä kaikki hitsattavaan kuntoon. Liimojen alta on paljastunut kaikenlaisia mehikaanin virityksiä, joita voi siivota rälläkällä ja hitsaamalla.. onneksi kori on ruosteeton, joten langan sulattaminen on helppoa.

IMG6.JPG.1f8e4b47aa6fedc2cdacf3cccf3e5df4.JPG

Link to comment
Share on other sites

Näin on. Mutta onneksi hitsaaminen on kivaa ja nopeaa, kunhan vaan pohjatyöt on tehty valmiiksi, pitkin hampain.. huomenna saan ehkä etupään valmiiksi ja siitä sitten taaksepäin. Mikään kiire ei ole, kun koria ei pysty nyt talvella maalaamaan  :-\

Link to comment
Share on other sites

hyvän näköistä duunia m/ nuo kaaret kyllä korvaa subframet, ne voit halutessa rälläköidä veke turhana painona. nyt olisi kyllä hyvä mahdollisuus levittää myös taka pyörän koteloita sisäänpäin , jotta saat kunnon kumit alle. jotkuu 15" leveät ja 33" korkeat  m/

Link to comment
Share on other sites

No en mä niin hyvä ole peltitöissä, että kehtaisin alkaa levittelemään ja lisäksi vakiotankilla mennään, joten taitaa jäädä väliin.. Ajatus on kyllä hieno  m/. Antaa subien olla siellä, ei se paino niin kriittinen ole kun ei olla tekemässä mitään varttimailiohjusta ja lisäksi kuski vois laihduttaa subien verran painoa, niin..

 

Hieman lisää räkimistä näin iltapuhteina ennen kuin työviikko iskee päin näköä kuin miljoona volttia  :-\

 

Välikaljakuvia..

IMG11s.thumb.JPG.3d75fb9acc3ef1d2d5e1f9670c036d49.JPG

IMG12s.JPG.8010bfddc5d5cf660ff9349796d6b339.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mitä enemmän noita josen ja pablon heppailuja tutkii, niin en yhtään ihmettelisi jos tällä räkimisellä kori jäykistyy. On sen verran kevyen oloisesti hepattu korinpalat yhteen, että.. no, letkujahan nämä tunnetusti ovat.

IMG13s.JPG.baf194743cdbc0188e86d2df03c78ff0.JPG

Link to comment
Share on other sites

m/

Silloin kun minä tota samaa hommaa tein niin kyllä jäykistymisen huomasi. Varsinkin kun katon ja t-toppien välin liimas kempillä nippuun ;D

Saumaa on niin paljon että ei koppa alkuperäisillä pistehitseillä voi olla mitenkään jäykkä.

 

Link to comment
Share on other sites

Onneksi mulla on hard top  :-P. Mutta pitää sekin liimata uusiksi, sillä A- ja B-palkkien saumat näyttävät samoilta kuin kaikki muutkin. Milläs muuten suojasit noi hitsatut saumat, veditkö jotain kunnon maalia päälle ja sitten massa, vai toisinpäin? Vähän tässä puntaroin että miten tuon tekisi kun kesällä voisi puhaltaa pihassa pohjan puhtaaksi tai sitten nyt talvella pestä ja massata..

Link to comment
Share on other sites

Onneksi mulla on hard top  :-P. Mutta pitää sekin liimata uusiksi, sillä A- ja B-palkkien saumat näyttävät samoilta kuin kaikki muutkin. Milläs muuten suojasit noi hitsatut saumat, veditkö jotain kunnon maalia päälle ja sitten massa, vai toisinpäin? Vähän tässä puntaroin että miten tuon tekisi kun kesällä voisi puhaltaa pihassa pohjan puhtaaksi tai sitten nyt talvella pestä ja massata..

Koriliimamassalla. Massatuubissa suosittelivat liiman puhtaalle metallille, joten tein niin. Epoksit suihkuttelin päälle ja pintamaalilla viimeistelin sisältäkin ;D Ehkä jos nyt tekisin niin suihkuttaisin ensin epoksit, sitten liimat ja päälle pintamaali ::)

Link to comment
Share on other sites

Tekniikasta sen verran, että se tulee olemaan uusinta uutta koska kärsivällisyys vanhojen patarautojen suhteen on loppunut vuosia sitten. Enää ei jaksa/kiinnosta painia samojen ikuisten ongelmien, kuten esim säätöjen, tulpanvaihtojen, päästöjen jne kanssa. Auton pitää toimia ja jatkuva runkkaaminen milloin minkäkin kanssa vie mielenkiinnon hommasta.. been there done that. Siispä jotain L-kirjaimella alkavaa pellin alle ja mielellään 8-lovisella automaatilla.

 

Tähän kuuluu todellisen amerikanautoharrastajan sanoa, että 2 vaihdetta riittää ihan hyvin...

Link to comment
Share on other sites

Tähän kuuluu todellisen amerikanautoharrastajan sanoa, että 2 vaihdetta riittää ihan hyvin...

Totta Perinteinen valurauta PG on ainoa oikea  m/ m/ \m/
Link to comment
Share on other sites

Tekniikasta sen verran, että se tulee olemaan uusinta uutta koska kärsivällisyys vanhojen patarautojen suhteen on loppunut vuosia sitten. Enää ei jaksa/kiinnosta painia samojen ikuisten ongelmien, kuten esim säätöjen, tulpanvaihtojen, päästöjen jne kanssa. Auton pitää toimia ja jatkuva runkkaaminen milloin minkäkin kanssa vie mielenkiinnon hommasta.. been there done that. Siispä jotain L-kirjaimella alkavaa pellin alle ja mielellään 8-lovisella automaatilla.

 

Tästä uusinta uutta https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive  ;)

 

Ei vaan kaipa näille päästörajoitteisille pitää sallia noita L muovimoottoreitakin, en varmaan itsekään jaksaisi säätää ja hankkia erikseen lappuja aina leiman alla.

 

 

Edit. Hyvältä näyttää muuten projekti  m/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...